مقررات محدودیت یا سلب مالکیت اشخاص

مقررات-محدودیت-یا-سلب-مالکیت-اشخاص

مقررات محدودیت یا سلب مالکیت اشخاص

نویسنده: محسن علیخانی

امروزه مزاحمت و تعارض میان مالکیت خصوصی با منافع و حقوق عمومی از مباحث مهمی است که سهم قابل توجهی از دعاوی و اختلاف های قضایی را در محاکم به خود اختصاص داده است. نقطه اشتراک و ریشه اختلاف نیز در تمامی دعاوی مذکور، از مالکیت مشروع اشخاص سرچشمه می گیرد. ماده 30 قانون مدنی مقرر می دارد هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف دارد مگر مواردی که قانون استثنا کرده باشد. حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم» نیز بر لزوم رعایت حق مالکیت اشخاص تاکید دارد. اما قاعده تسلط مالک بر مال خود همیشه نامحدود و مطلق نیست.گاه رعایت حقوق عمومی و ترجیح آن بر حقوق خصوصی و مالکیت اشخاص، محدودیت مالکیت خصوصی و یا سلب آن را به دنبال دارد.

به طوری که رعایت مصالح عمومی و اجتماعی به گونه ای از اهمیت مالکیت خصوصی کاسته است. اما مقررات مربوط به منافع عمومی هر یک به منظور خاصی به تصویب رسیده اند. از جمله مقرراتی که مالکیت خصوصی اشخاص بر اموال غیرمنقول را محدود ساخته ضوابط و مقررات مربوط به حفظ حریم لوله های انتقال گاز است که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در شبکه گازرسانی و حفظ ایمنی افرادی که در محدوده خطوط لوله های گاز ساکن می باشند، به تصویب رسیده اند. از موارد دیگر محدودیت مالکیت و یا سلب مالکیت اشخاص اجرای طرح های عمرانی دولت و شهرداری ها در جهت رفع نیازمندی های شهری و ایجاد فضاهای عمومی است.

محدودیت ناشی از تراکم ساخت وساز و اجرای آن توسط شهرداری، با هدف حفظ و زیباسازی و جلوگیری از منع تابش نور خورشید به ساختمان های همجوار و همچنین جلوگیری از ازدحام جمعیت و بالابردن رفاه و آسایش عمومی و ضوابط مربوط به حفظ حریم و اراضی مجاور راه ها در محدوده استحفاظی حریم شهرها در جهت کنترل ساخت و سازهای بی رویه در اطراف راه ها نیز از آن جمله اند. مقررات مربوط به کمیسیون ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع و ماده 12 قانون زمین شهری و اراضی شهری (تشخیص نوعیت زمین) و کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها نیز نمونه های دیگر از مواردی است که محدودیت و یا سلب مالکیت اشخاص را به دنبال دارد. مقررات مربوط به قانون زمین شهری و قانون اراضی شهری که به منظور تنظیم امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تثبیت قیمت آن به تصویب رسیده نیز از نمونه های حائز اهمیتی است که موجب محدودیت و یا سلب مالکیت اشخاص می گردد.

اما آنچه مسلم و محرز است اینکه محدودیت مالکیت اشخاص و ایجاد مزاحمت در حقوق خصوصی و منافع فردی با حقوق و منافع عمومی همواره در تمامی جوامع مدنی و کشورهای جهان وجود داشته و در تزاحم حقوق و منافع فردی با حقوق و منافع عمومی همواره حقوق عمومی ترجیح داشته و دارد. تا جایی که سلب مالکیت اشخاص به دلیل رعایت منافع عمومی ، در کشورهای مختلف بویژه جوامع مدنی در حال توسعه به تازگی شکل قانونی به خود گرفته است. اصل 44 قانون اساسی ایران نیز بر ترجیح حقوق عمومی در جهت رشد و توسعه اقتصادی بر مالکیت خصوصی صحه گذاشته و تاکید دارد.

وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
    
 روزنامه ایران، شماره 5119 به تاریخ 17/4/91، صفحه 16 (قضایی - حقوقی)

    

پست های مرتبط

مقررات-حاکم-بر-تعیین-مستثنیات-در-اراضی-منابع-طبیعی-و-محیط-زیست

مقررات حاکم بر تعیین مستثنیات در اراضی منابع طبیعی و محیط زیست

برخی اراضی مزروعی یا مرتعی برای حفظ منابع طبیعی یا محیط زیست، ممکن است از سوی دولت به عنوان اراضی مل [...]

رای-شماره-44-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-صلاحیت-دیوان-در-رسیدگی-به-شکایات-مبنی-بر-الزام-به-تحویل-حد-نصاب

رای شماره 44 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع صلاحیت دیوان در رسیدگی به شکایات مبنی بر الزام به تحویل حد نصاب

رأی شماره44 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع صلاحیت دیوان در رسیدگی به شکایات مبنی بر الزام به [...]

مسئولیت-کیفری-اشخاص-حقوقی

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

تا پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی فعلی در سال 1392، در قوانین مختلف، درباره مسئولیت کیفری اشخاص حق [...]

رای-شماره-543-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-ابطال-قسمتی-ار-ماده-19-و-ماده-20-تعرفه-عوارض-محلی-مصوب-شورای-اسلامی-شهر-گرگان

رای شماره 543 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال قسمتی ار ماده 19 و ماده 20 تعرفه عوارض محلی مصوب شورای اسلامی شهر گرگان

رأی شماره 543 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال قسمتی از ماده 19 و ماده 20 تعرفه عوارض محل [...]

رای-شماره-1151-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-اخذ-وجه-تحت-عنوان-هزینه-آماده-سازی-معابر-خلاف-قانون

رای شماره 1151 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اخذ وجه تحت عنوان هزینه آماده سازی معابر خلاف قانون

رأی شماره 1151 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اخذ وجه تحت عنوان هزینه آماده سازی معابر خلاف ق [...]

صلاحیت-دیوان-عدالت-اداری-در-رسیدگی-شکلی-و-ماهوی

صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی شکلی و ماهوی

از آنجایی که دیوان عدالت اداری بر اساس اصول 170 و 173 قانون اساسی مرجع تظلم‌خواهی افراد در مقابل واح [...]

رای-شماره-1319-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رای شماره 1319 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره 1319 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 3 مصوبه شماره 58057 ـ 93 م 697 مورخ 1 [...]

فروش-اراضی-ملی-و-ایجاد-باغ-ویلا-به-جای-فضای-سبز-غیرقانونی-اعلام-شد

فروش اراضی ملی و ایجاد باغ ویلا به جای فضای سبز غیرقانونی اعلام شد

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال یک مصوبه، تغییر کاربری و ایجاد منطقه باغ ویلا به جای فضای سبز [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.