قانون جدید آیین دادرسی کیفری به حقوق متهم و شهروندی توجه ویژه دارد

قانون-جدید-آیین-دادرسی-کیفری-به-حقوق-متهم-و-شهروندی-توجه-ویژه-دارد

قانون جدید آیین دادرسی کیفری به حقوق متهم و شهروندی توجه ویژه دارد

یک وکیل دادگستری با بیان این‌که «در قانون جدید آئین دادرسی کیفری به حقوق شهروندی و حقوق متهم توجه خاص شده است» گفت: همین که در هیچ دادگاهی با یک قاضی تصمیم به اعمال مجازات‌های سنگین گرفته نشود خود از موارد رعایت حقوق متهم است.

 دغدغه های وکلا پیرامون تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری - کیا : در مورد تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری تصمیم عاجل اتخاذ شود - تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری خلاف قانون اساسی نیست ، اما ... - آئین دادرسی کیفری اطفال - قانون جدید آیین دادرسی کیفری از نگاه محمد آخوندی - در قانون جدید آیین دارسی کیفری ساختار تفتیشی محدود شده است -  تاملی بر ماده 48 آیین دادرسی کیفری جدید تغییر مثبت یا منفی ؟ -  گذری بر ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 -  یادداشتی درباره دستاوردهای لایحه آیین دادرسی کیفری - نقش ضابطین دادگستری در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، اظهار کرد: قانون جدید آیین دادرسی کیفری قانون خیلی خوبی است، ولی متاسفانه دستگاه قضایی نتوانست خودش را برای تغییر و تحولات پیش‌بینی شده در آن آماده کند.

وی افزود: یک تیم خیلی قوی از بهترین اساتید حقوق کیفری در زمان آیت الله شاهرودی این قانون را تهیه کردند و کار گسترده‌ای هم در مجلس روی آن صورت گرفت و با توجه به اینکه نظر تمام اساتید حقوق کیفری را گرفته بودند یک قانون کامل و جامعی شده بود.

این وکیل دادگستری در ادامه چنین ابراز عقیده کرد که با تغییر مدیریت قوه قضائیه سیاست‌ها تغییر کرد و اراده‌ای برای اجرای این قانون نبود و در نتیجه زیر ساخت‌های آن هم فراهم نشد.

وی اظهار کرد: طبق قانون جدید آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌های انقلاب تغییر عمده‌ای کردند و با حضور 3 یا 5 قاضی به پرونده‌ها رسیدگی می‌شد. دادگاه‌های کیفری استان و همچنین حدود صلاحیت‌ها تغییراتی کرده بود؛ لذا باید این تغییر ساختار در قوه قضائیه اعمال می‌شد.

حقوق متهم و شروط جلب آن -  تضمین حقوق متهم در قوانین ایران - کریم نژاد : حق سکوت متهم برای بار در قانون آمده است - حق سکوت متهم در نگاه قانون - حق متهم در بهره مندی از وکیل مدافع - حقوق متهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری - بخش اول -  - حقوق متهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری - بخش دوم و پایانی - - متهم در کدام جرائم حق ملاقات با وکیل را ندارد ؟ - قرار نیابت قضایی جهت دستگیری متهم با حکم ورود به مخفی گاه - شرایط جلب متهم بدون احضار چگونه است ؟ - حقوق متهم و شاکی در دعاوی کیفری 

این وکیل دادگستری افزود: تغییر ساختار از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نیازی به تصویب مرجعی دیگر ندارد، اما این تغییرات در 5 سال گذشته ایجاد نشد و گرنه این قانون 5 سال پیش به مجلس رفته بود و آمادگی اجرا داشت اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی که در سیاست‌ها وجود داشت این قانون اجرا نشد.

وی اظهار کرد: البته این قانون ایراداتی هم داشت ولی در حدی نبود که اجرای قانون را به خاطر رفع آنها متوقف کنند.

علیزاده‌طباطبایی گفت:‌ قانون جدید آآئین دادرسی کیفری از لحاظ توجه به حقوق متهم وضعیت و بحث حضور وکیل در مرحله تحقیقات وضعیت بهتری دارد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: نیروی انتظامی اعتراضی داشت مبنی بر اینکه با این قانون نمی‌توانیم با مواد مخدر مبارزه کنیم اما این سوال مطرح می‌شود که مگر از مبارزه‌ای که تاکنون صورت گرفته نتیجه‌ای گرفته‌ایم؟ با اینکه در بحث مبارزه با مواد مخدر بیشترین ایثار و فداکاری از طرف نیروهای امنیتی و انتظامی و بسیج انجام شده ولی همیشه از قاچاقچی‌ها عقب بوده‌ایم و آنچه از مواد مخدر اعم از شیمیایی و طبیعی تولید شده در داخل مصرف شده یا اینکه به خارج از کشور منتقل شده است.

 آموزش ها به پلیس قضایی در راستای حقوق شهروندی باشد - حقوق شهروندی و آشنایی با دادسراها - حقوق بشر و حقوق شهروندی - دولت اعتدال ، حقوق عمومی و منشور حقوق شهروندی -  اخلاق حرفه ای وکالت و رابطه آن با حقوق شهروندی - فرهنگ سازی برای حقوق شهروندی و حاکمیت قانون - تمایز میان حقوق بشر و حقوق شهروندی 

علیزاده طباطبائی تصریح کرد: مبارزه‌ها در کاهش مصرف یا توزیع مواد مخدر تاثیری نداشته است اما نیروی انتظامی معترض بود که اگر قرار باشد قاچاقچی از لحظه اول وکیل داشته باشد ما با مشکل مواجه می‌شویم در صورتی که طبق اصل 35 قانون اساسی هر کس که در معرض اتهام قرار می‌گیرد حق استفاده از وکیل دارد و حتی برای کسانی که توان گرفتن وکیل ندارند دولت موظف است زمینه گرفتن وکیل را فراهم کند.

وی گفت: به طور کلی در قانون جدید آئین دادرسی کیفری به حقوق شهروندیو حقوق متهم توجه خاص شده است و همین که در هیچ دادگاهی با یک قاضی تصمیم به اعمال مجازات‌های سنگین گرفته نمی‌شود خود از موارد رعایت حقوق متهم است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

قانون-جدید-آیین-دادرسی-کیفری-با-رعایت-حقوق-متهم-سازگار-است

قانون جدید آیین دادرسی کیفری با رعایت حقوق متهم سازگار است

یک وکیل دادگستری گفت قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 تا حد زیادی با اصولی که حقوق دفاعی متهم را رع [...]

اجرای-قانون-جدید-آیین-دادرسی-کیفری-اعتبار-احکام-را-افزایش-می-دهد

اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری اعتبار احکام را افزایش می دهد

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) با بیان اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری قان [...]

روش-رسیدگی-نسبت-به-ادعای-اشخاص-بعد-از-قبول-درخواست-ثبت

روش رسیدگی نسبت به ادعای اشخاص بعد از قبول درخواست ثبت

هر گاه بعد از قبول درخواست ثبت ملک بنام فرد معینی، دیگری ادعا نماید که اداره ثبت در پذیرفتن تقاضا اش [...]

آشنایی-با-نظام-وکالت-دادگستری-در-فرانسه

آشنایی با نظام وکالت دادگستری در فرانسه

وکلای دادگستری هر حوزه قضایی فرانسه درون نهادی صنفی گردهم آمده تا مقررات حاکم بر حرفه خود را ، در چا [...]

رفع-کاستی-های-قانون-جدید-آیین-دادرسی-کیفری-با-ایجاد-وحدت-رویه

رفع کاستی های قانون جدید آیین دادرسی کیفری با ایجاد وحدت رویه

دادستان عمومی و انقلاب یزد با اشاره به قانون جدید آیین دادرسی، گفت هر چند در قوانین جدید نقاط قوت بی [...]

منشور-حقوق-متهم

منشور حقوق متهم

منشور حقوق متهم [...]

مراسم-افتتاحیه-بیست-و-پنجمین-همایش-اتحادیه-سراسری-کانونهای-وکلای-دادگستری-ایران-آذر-ماه-1394-زنجان

مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران-آذر ماه 1394-زنجان

بیست و پنجمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا [...]

ضرورت-وجود-دلایل-قوی-برای-احضار-و-جلب-متهم-در-دادسرا

ضرورت وجود دلایل قوی برای احضار و جلب متهم در دادسرا

تحقیقات مقدماتی از جمله مراحل مهم رسیدگی است که بر اساس اسناد بین‌المللی و نیز قوانین داخلی، در این [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.