دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای رسیدگی موضوع ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
در اجرای ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب 8/12/1389 مجلس شورای اسلامی و جهت هماهنگی با دستگاه های ذی ربط، دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای رسیدگی موضوع ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به شرح مواد آتی است.
جنبه های حقوقی کنترل نامحسوس تخلفات رانندگی - تحلیل جرم شناسی قانون جدید تخلفات رانندگی - راهکارهای اثبات جریمه بی جهت از سوی ماموران راهنمایی رانندگی - ساز و کار جدید رسیدگی اعتراض به جرایم رانندگی - مخدوش کردن پلاک خودرو تخلف یا جرم ؟ - آیین نامه راهنمایی و رانندگی
ماده 1ـ به منظور سهولت دسترسی مردم و حسن اجرای «ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» و «واحدهای رسیدگی» که در این دستورالعمل به اختصار «قانون» و «واحد رسیدگی» گفته می شود به شرح مفاد این دستورالعمل در سراسر کشور تشکیل و فعالیت خواهند نمود.
ماده 2ـ تعداد واحد رسیدگی در هر حوزه قضایی و محدوده جغرافیایی فعالیت آنها، با رعایت سهولت دسترسی و مراجعه آسان مردم و متناسب با واحدهای اجراییات راهنمایی و رانندگی یا واحد مشابه آن، با هماهنگی فرماندهی انتظامی استان و رئیس کل دادگستری استان تعیین خواهد شد.
ماده 3ـ تأمین محل مناسب و تجهیز آن به منظور استقرار و فعالیت واحد رسیدگی با هماهنگی رؤسای حوزه های قضایی به عهده نیروی انتظامی (راهور) می باشد.
تبصره ـ لازم است محل استقرار واحد رسیدگی به نحوی باشد که امکان مراجعه آسان و مستقیم مردم فراهم باشد.
ماده 4ـ مالک خودرو یا نماینده قانونی وی می تواند مراتب اعتراض خود را بنابر نوع قبوض جریمه صادره و ابلاغ صورت گرفته به شرح زیر به یکی از مراکز اجرائیات راهور تقدیم نماید.
الف ـ در قبوض تسلیمی و قبوضی که شخص از اخذ آن خودداری می کند، ظرف مدت 60 روز از تاریخ صدور قبض جریمه.
ب ـ در قبوض الصاقی، دوبرگی، دوربین و نامحسوس در صورتی که ابلاغ واقعی یا قانونی به عمل آمده باشد ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ و چنانچه ابلاغ نشده باشد مهلت اعتراض از تاریخ اطلاع که اصولاً تاریخ مراجعه به اداره اجراییات و اخذ صورت وضعیت می باشد خواهد بود.
ماده 5 ـ پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است ابتدا درخواست معترضین را دریافت، در مهلت قانونی بررسی و نتیجه آن را در صورت وضعیت اصلاحی قبوض جرایم اعمال و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض، مراتب را به معترض ابلاغ نماید و در صورت اصرار معترض، مراتب را ظرف
یست و چهار ساعت به دفتر واحد رسیدگی ذی ربط ارسال نمایند.
تبصره 1ـ ثبت و درج نتیجه اقدامات اجراییات راهور برای قبوض جریمه اعتراض شده الزامی بوده و به منزله بررسی واحد اجراییات تلقی می گردد و دارندگان قبوض پس از این مرحله و در صورت عدم ارسال اعتراض به واحد رسیدگی می توانند به این واحدها مراجعه و اعتراض خود را تسلیم نمایند.
تبصره 2ـ معترضین موظفند دلایل و مستندات اعتراض خود را به واحد رسیدگی تسلیم نمایند و تشخیص موجه بودن آنها با قاضی واحد رسیدگی می باشد.
ماده 6 ـ حدود صلاحیت واحد رسیدگی، رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی و سایر موارد مندرج در قانون مذکور می باشد.
تبصره ـ اعتراض موضوع ماده 5 قانون، حسب مورد بنا به تقاضای معترض، در واحد رسیدگی محل صدور قبض جریمه یا اقامتگاه وی قابل رسیدگی می باشد.
ماده 7ـ رسیدگی به جرائم مأموران موضوع ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص نحوه صدور قبض جریمه توسط مراجع قضایی ذی صلاح خواهد بود.
ماده 8 ـ پلیس راهور ناجا موظف است امکان دسترسی به سامانه واحد اجراییات راهور را در محل واحد رسیدگی فراهم آورد.
ماده 9ـ پلیس راهور موظف است روش ها و سیستم های مربوط به ثبت تخلف، صدور و ارسال قبوض جریمه (اعم از دستی و الکترونیکی) و بررسی ابتدایی به اعتراضات و اجرای آرای واحدهای رسیدگی را براساس مفاد این دستورالعمل و با رعایت حقوق قانونی اشخاص تنظیم و اقدام نماید.
ماده 10ـ واحدهای رسیدگی در ساعات غیراداری متناسب با حوزه های قضایی تشکیل می گردد.
ماده 11ـ مسئولیت و نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل حسب مورد به عهده دفتر امور نمایندگی های قوه قضاییه و پلیس راهور ناجا می باشد.
تبصره ـ در هر یک از استان های کشور، یک گروه بازرسی با ترکیب نمایندگان تام الاختیار رئیس کل دادگستری استان و فرماندهی انتظامی استان تشکیل و به صورت نوبه ای از کلیه واحدهای رسیدگی آن استان بازرسی و نتیجه را جهت رفع اشکالات و کاستی های موجود، حسب مورد به رئیس کل دادگستری و فرماندهی انتظامی استان ارائه می نمایند.
ماده 12ـ این دستورالعمل در 12 ماده و 5 تبصره در تاریخ 18/6/1393 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.
رئیس قوه قضاییه ـ صادق آملی لاریجانی
حبس در انتظار مزاحمان تلفنی 115 بخشی از آیین نامه قانون نظام صنفی ابطال شد
پست های مرتبط
امید تازه در دل طلبکاران چک
امید تازه در دل طلبکاران چک [...]
چگونه می توان به قبوض جرائم رانندگی اعتراض کرد؟
بر اساس ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، رسیدگی به اعتراضات قبوض جرایم رانندگی در دو مرحله ا [...]
ضرورت اصلاح ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت به دلیل افزایش تصادفات جادهای، اصلاح ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات رانن [...]
نظریه مشورتی
برابر مفاد قرارداد بیمه عمر منعقده بین قوهقضاییه و بیمه ایران به شرط فوت هر یک از بیمهشدگان، مبلغی [...]
حمایت از فعالیت های اقتصادی سالم رسالت دستگاه قضایی است
رئیس کل دادگستری فارس با تاکید بر پیگیری مشکلات حقوقی فعالان بخش تولید در راستای تحقق رونق تولید، تا [...]
سهم رانندگان موتور سیکلت و عابرین پیاده در تصادفات رانندگی چقدر است؟
بیش از 70 درصد تلفات انسانی در سوانح رانندگی متعلق به رانندگان موتورسیکلت و عابرین پیاده است [...]
نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات , آزادی مشروط , قرار تعویق صدور حکم , نظام نیمه آزادی و آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی و جایگزین های
آییننامه نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط، قرار تعویق صدور حکم، نظام نیمه آزادی و آز [...]
دستور رئیس قوه قضاییه برای راه اندازی سامانه ثبت اموال مسئولان
معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه از دستور رئیس قوه قضائیه برای راهاندازی سامانه ثبت و ضبط اموال مسئو [...]