گرفتن حکم تخلیه برای مستاجر از شورای حل اختلاف

گرفتن-حکم-تخلیه-برای-مستاجر-از-شورای-حل-اختلاف

گرفتن حکم تخلیه برای مستاجر از شورای حل اختلاف

 

یکی از دوستان یک نصیحت برادرانه برای من فرستاد که :« مهندس عزیز، از اینکه در راستای روشن کردن افکار عمومی تلاش بر معرفی افراد و یا سازمان هایی که نه تنها وظایف خود را انجام نمی دهند، بلکه گرفتاری های دیگر نیز برای شما پدید می آورند، دارید، تشکر کرده یاد آور می شوم که این کار تنها داغ دیگران را تازه می نماید. بهتر است که راه حل هایی ارائه دهید.» به همین منظور از این به بعد بر آن شدم تا پس از بررسی مشکل به وجود آمده و یا عدم همکاری سازمان، ارگان، اداره و یا بخشهای مختلف، چه خصوصی چه دولتی روند فائق آمدن بر مشکل را نیز بیان کنم. برای شروع بد نیست که مشکل به وجود آمده از طرف مستاجرم و شیوه حل کردن آن را که منجر به گرفتن حکم تخلیه بود را برای دوستان بنویسم.

نزدیک به دو ماه به پایان قرارداد مونده بود با توجه به تصمیم قبلی به مستاجرم گفتم که باید خونه رو تخلیه کنی. اون هم گفت که باشه همین کار رو می کنم. من هم به بنگاه ها سپردم ولی بعد از چند روز صدای همه بنگاه ها درآمد که این مستاجرتون ما رو توی خونه راه نمی ده و نمیشه برای بازدید رفت.با خودش که صحبت کردم. گفت که هم من کار می کنم و هم زنم در نتیجه خونه نیستیم. خلاصه قرار شد که هماهنگ کنیم. 20 روز به پایان مهلتش مونده گفت که من فعلا خونه پیدا نکردم و هر وفت که پیدا کردم بلند می شم. اینجا بود که من تصمیم به پیگری قانونی گرفتم.

توضیح نمی دم که چه کار کردم، توضیح می دم که چه کار بکنید.

1) چون ممکنه وقتی طرف بیاد دادگاه بگه به من خبر نداده بوده که باید تخلیه بکنم، بهتره که تشریف ببرید و از طریق دادسرا ابلاغ رسمی بکنید. یه فرم بهتون می دهند و اون رو پر می کنید و به همراه آدرس کامل تحویل می دهید. یه سرباز می بره و اون رو دم در آدرس مذکور تحویل می ده و امضا می گیره. تا اینجا مستاجر نمی تونه منکر این بشه که بهش خبر ندادید.

2) مرحلۀ دوم زبون خوش سعی می کنی قانعش کنی.

3) در این مرحله باید درست فردای روز پایان قرارداد تشریف ببرید به شورای حل اختلاف منطقه شهرداریتون که با یه جستجو آدرسش رو پیدا می کنید. منطقه 5 شهرداری که من لازم داشتم فاز دو اکباتان بود.

4) اونجا شعبه های حل اختلاف وجود داره. حتما دقت کنید که شعبه ای که انتخاب می کنید هم صبح شیفت داشته باشه هم عصر چون مجبورید چند بار برید اونجا و اگه فقط صبح باشه یا فقط بعد از ظهر کلی الاف خواهید شد.

5) پس از ارائه مدارک شامل (سند خونه و یا قول نامه، اجاره نامه نسخۀ خودتون و مدارک شناسایی) یه فرم رو باید پر کنید که اونجا می خرید و با هزینۀ تکمیل فرم حدودا 4 تا 5 هزار تومن می شه.

6) به مشاور شعبه مراجعه می کنید و براش توضیح می دید که دلیل تقاضای تخلیه چی هست. البته الزامی به دلیل موجه نیست. دلیل موجه کمک می کنه که سرعت کار بالا بره، چون در هر حال پس از پایان قرارداد حق با صاحب خانه است.

7) به شما آدرس یکی از دادسراهای منطقه را می دهند که در آنجا یه شعبۀ بانک وجود داره. برای اینکه در صورتی به شما حکم تخلیه می دهند که شما ودیعه (رهن یا قرض الحسنه) قرار را به حساب دولتی ریخته و فیش را برایشان ببرید.

8) پس از واریز پول ودیعه به حساب دولت فیش را به شورای حل اختلاف می برید و مشاور به شما یه نامه می ده که باید ببرید اجرا احکام که برای منطقۀ ما توی پیکان شهر بود.

9) اونجا که می رید طرف باز هم دلیل درخواست تخلیه رو می پرسه و بعدش یه قرار براتون معلوم می کنه که برید و حکم را ابلاغ کنید. این بار هم دلیل زیاد مهم نیست و تنها می تونه سرعت کار رو بیشتر کنه

10) اگه اهل شیرینی دادن باشید و این کار رو بلد باشید (که اگر نباشد بهتره توی ادارات دولتی دنبال کارتون نرید) می تونید طرف رو فردا صبح ببرید در محل برای ابلاغ حکم

11) حکم که ابلاغ می شه حداقل 3 روز و حداکثر 7 روز به مستاجر وقت میدهند که اونجا را تحویل دهد.

12) پس از تحویل حالا مستاجر باید بیاد دنبال شما و حالا شما اون رو می تونید اذیت کنید. مخصوصا که بتونید چند وقت خونه رو خالی بگذارید.

13) مستاجر باید بره حل اختلاف و صورت جلسه تخلیه رو ارائه بده و بهش می گویند که با موجر باید بیایی. اون هم هی با شما تماس می گیره که به نظرم مستاجری که شما رو اذیت کرده همون بهتر که از شرش سریع تر خلاص بشید و واگذارش کنید به تلافی زمانه.

14) با مستاجر می رید اونجا و تقاضای اجارۀ روزهایی که اونجا بیشتر از قرارداد بوده رو می کنید که البته این خود یک پرونده است که اگر حوصله داشته باشید باید هم زمان با حکم تخلیله تشکیل بدید ولی برای اذیت مستاجر می تونید همون روز هم مدعی بشید.

15) مدعی خسارت به دیوارها و غیره هم می تونید بشید و باید کارشناس بیاد و تخمین بزنه. این کار باعث الافی بیشتر مستاجر خواهد شد.

16) بالاخره حدود 100 تومن هم بخواهید که در حساب دولتی بمونه تا برای قبض آب و برق و تلفن و شارژ ساختمان در نظر گرفته می شه. چون معمولا مستاجر های خدا نشناس قبض های آخر رو پرداخت نمی کنند.

17) از شما امضا می گیرد، کلید خونه رو باید از اجرای احکام بگیرد و به طرف یه فیش می دهند که بره اون بانکی که شما پول رو ریختید تحویل بگیرد. البته اگر طرف وارد نباشه حداقل باید 3 بار بره و برگرده بهتره اگه شما بلد هستید بهش هیچ چی نگید.

18) وقتی که فیش های قبض آب و برق و تلفن هم اومد می تونید برید و تقاضای اخذ اون از مستاجر و پرداخت به شما رو بکنید.

19)اگه زرنگ باشد صبح روز اول بعد از قرارداد می رید حل اختلاف تا ظهر پول رو می ریزید و عصری می رید اجرای احکام. یه شیرینی در حد 10 تا 20 تومن به مامور اونجا می دید و فردا طرف رو می برید دم خونه و حداکثر تا آخر هفته می تونید مستاجر رو بلند کنید.

20) لازم به یاد آوری که من با مستاجرم حدود یک ماه بعد از قرارداد راه اومدم هر چند همون روز اول رفتم و پول رو ریختم به حساب دولت. روز آخر هم رفتم که پولش رو بدم و به دادگاه نکشه قضیه و برم از شکایتم انصراف بدم . ولی اینقدر بی فرهنگ بود که شروع کرد به داد و بیداد . من هم چون همه کارها رو کرده بودم فردا صبح با مامور رفتم دم خونش و طرف مونده بود که من کی تونستم همه این کار ها رو بکنم. چون به خیال خودش می خواست حالا من رو بدوونه و اذیتم کنه.

هر چند مخالف برخوردهای این تیپی با مردم هستم ولیل خیلی از مردم لیاقت انعطاف نشون دادن ندارند و باید به شدت باهاشون برخورد کرد.

    

پست های مرتبط

شرح-قانون-روابط-موجر-و-مستاجر-76

شرح قانون روابط موجر و مستاجر 76

شرح قانون روابط موجر و مستاجر 76 [...]

نظرات (13)

محتوای مطلب
5
4.5 نظرات عالی از 13 نظر
  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    Parvin پاسخ

    درود به شما ، حالا بفرمایید از خارج از مملکت چه جورى به مستأجر در مورد تخلیه به موقع، اطلاع بدهم که منکر تقاضاى تخلیه نشه با سپاس

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    جعفرشاوردى پاسخ

    یک دنیا ممنون بابت این توضیحات کامل و شفاف ان شاءالله که موفق باشید. یاعلى

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    پنبه چی پاسخ

    سلام بی نهایت تشکر می کنم. خدا همیشه سلامتی به شما بده.عاقبت بخیر باشی همیشه.

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    محمد درودیان پاسخ

    باسلام .خیلی ممنون از اطلاعات کامل وجامع تان درخصوص گرفتن حکم تخلیه . من 4 سال منزلم را به فردی اجاره دادم ودراین مدت باوجود تورم سالانه وعلی رغم نیاز خود هیچ گونه افزایش اجاره ای را درخواست نکردم .بعد از 4 سال که نیاز به خانه خوددارم مستاجر پس از دادن 6 ماه فرصت اظهار می دارد که هنوز جایی را پیدانکرده وقصد دارد مدت بیشتری بااجاره پایین درآنجا بنشیند .این است جواب خوبی وانسانیت . ایشان فکر میکنند زرنگ هستند درحالیکه اشتباه میکند . بهرحال علی رغم میل باطنی مجبورم برای اولین بار درعمرم ازیک فردی شکایت کنم وممنون از شما که فرایند کار را توضیح دادید .باتشکر

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    اکبری پاسخ

    عالی بود، ممنون از راهنمایی شما

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    barankatan پاسخ

    اولا گوز منم نیستی چرا دروغ میگی میخواهی بگی خیلی بلدی،به خدا اندازه ی گوش دراز حالیت نیست ضمنا همه ازثواب کردن میگن اما تو از کباب کردن بدم اومد ازتو گورخان

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    یوسف پاسخ

    سلام حالا موجر من پولمو نمیده چیکار کنم؟ مهرسال 93 اینجا را اجاره کردم و خونه هم کنار مدرسه ها و طبقه 4بدون آسانسور هستش و با پارکینگ بهمون داده بودن که بعدا فهمیدیم پارکینگ باتوجه به مشاع بودنشون با آپارتمان دوقلوی بغلی،دیوار کشی و به اونطرف افتاده و از اجارمون در بنگاه کم کردیم و سال بعدش خواستیم بلند بشیم که موجر پول نداشت بده و گفت منو فشار نزارین و یه سال دیگه هم بشینین.ما هم بر اساس حس انساندوستانه نشستیم و الان از 10 شهریور گفته که به املاکیها سپردم و تا به الان 2بار برای بازدید اومدن و پسند نکردن و با اینکه شبکار هستم و صدای بلندگو و دانش آموزان مدرسه مجاور نمیزاره استراحت کنم و اینکه در تابستان چون واحد آخر هستیم هوای خونهگرمتر میشه و و آب بخوبی بالا نمیاد و چندین مشکل دیگه که یکیش باز محاسبه نمودن گاز بها به روش نفراتی بود که پس از شکایتم،تونستم ثابت کنم که مساحتی باید باشه و نه نفراتی.به هرحال موجر قادر به پرداخت ودیعه نیست و منم همیشه مهرماه تخلیه میکنم و الانم میخواد به زمان و فصل اجاره ها کش بده که قبول نکردم و قرار بود جمعه گذشته برای حل و فصل موضوع بیان که نیومدن و واقعا کار زشتی کردن و تازه قراره بیاد بره به چندتا املاکی بسپاره که خبری از مستاجر هم نیست.منم میخوام فردا به دادگاه یا شورای حل اختلاف محل برای استرداد ودیعه مراجعه کنم.اینم از موجر ما

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    پلیس پاسخ

    خجالت بکش آقا... الان شما زرنگی؟ لذت بردی میای داستان هم تعریف میکنی! اذیت کنی مستعجر بیچاره رو؟! یه روز منتظر همین برخورد با خودت باید باشی, زشته, کار غیر خدایی کردی, میای تبلیغ هم میکنی؟ بد روزگاری شده, مردم دیگه خدا رو نمیشناسن

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    مسعود پاسخ

    جالب ومفید بود

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    علی پاسخ

    عزیزم .اگر مستاجر بودی٬ بازم با این لهن رهنمایی میکردی؟

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    فرزاد پاسخ

    خیلی ممنون .خدا امواتت رو بیامرزه

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    موجر پاسخ

    خیلی عالی و کامل بود سپاسگزارم

  • نظرات-کاربران-وکالت-آنلاین
    محمدرضا پاسخ

    من هم مثل شما گیر یه مستاجر زبون نفهم گیر کردم باید همه این راهها رو برم البته تو شهر پرند به نظرت چن روز مرخصی بگیرم

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.