خدمات قضایی الکترونیک، کاهش یا افزایش مشکلات مردم!؟

خدمات-قضایی-الکترونیک،-کاهش-یا-افزایش-مشکلات-مردم!؟

خدمات قضایی الکترونیک، کاهش یا افزایش مشکلات مردم!؟

آرش دولتشاهی – وکیل دادگستری

قوه  قضاییه با توسل به  ماده 6 سیاست های قضائی پنج ساله و بند ج ماده 48 قانون توسعه پنجم و بند ج ماده 11 قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 1390 ، در مورخه ی 22/3/91 آیین نامه خدمات الکترونیک قضایی  را تصویب کرده و ضمن قانون گذاری که از صلاحیت های ذاتی قوه مقننه است انجام برخی از امور حکومتی را که در صلاحیت ذاتی دادگستری است به تعداد محدودی از دفاتر اسناد رسمی واگذار کرده است.  این اقدام شتاب زده مانع دیگری بر موانع متعدد موجود برای اعمال حق دادخواهی شهروندان و وکلای دادگستری ایجاد نموده که اهم آن به شرح ذیل است:

1- تعداد بسیار محدود دفاتر اسناد رسمی متولی ارایه خدمات قضایی الکترونیک در شهر تهران: علی رغم کمیت بسیار بالای دعاوی مطرح در پایتخت، اجازه ارایه خدمات مذکور تنها به 40 دفتر اسناد رسمی داده شده است و این امر علاوه بر فراهم کردن بستر رانت خواری برای گروهی قلیل ، عدم دسترسی مناسب به خدمات قضایی، معطلی و سر گردانی شهروندان دادخواه را در پی داشته به نحوی که بعضی دفاتر ضمن برخورد توهین آمیز با مردم مدت زمان لازم جهت ثبت دادخواست را دو ت سه هفته اعلام می نمایند!

2-  عدم رعایت مقررات آمره به ویژه موادی از قانون آیین دادرسی مدنی: متاسفانه در این دفاتر بعضی از قوانین عادی مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا نمی شوند. از باب تمثیل می توان به یک مورد اشاره کرد، حسب حکم صریح ماده ی 57 قانون آیین دادرسی مدنی وکیل دادگستری صلاحیت تصدیق اوراق موکل خویش را دارد و به طور کلی خواهان در هنگام تقدیم دادخواست به هیچ روی ملزم به ارایه اصول مستندات خویش ( آن هم به شخصی غیر از خوانده دعوا ) نیست بلکه منحصراً باید تصویر مصدق اسناد پیوست دادخواست به مرجع قضایی تقدیم گردد. متاسفانه دفاتر خدمات الکترونیک از اجرای مقررات صریح فوق استنکاف نموده حتی از وکیل دادگستری نیز اصول ضمایم را مطالبه می کنند. ( تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل)

3- اضافه شدن مرحله ای جدید به مراحل طاقت فرسای ثبت و ارجاع دادخواست: متاسفانه راه اندازی دفاتر خدمات قضایی الکترونیک در عمل هیچ گونه اثری در تسهیل امور مردم نداشته است زیرا متقاضیان از جمله وکلای دادگستری پس از عبور از مانع دفتر خدمات قضایی الکترونیک، مجبور به مراجعه حضوری به شعبه مربوطه و تکمیل پرونده هستند!

4- تحمیل هزینه های غیر ضروری و فرا قانونی به شهروندان: مبالغ اختصاصی دریافتی مسوولان دفاتر خدمات قضایی الکترونیک بر دو نوع است: 1- اعدادی که بر دیوار دفتر الصاق گردیده و ظاهراً به بخشنامه مستند است. 2- ارقام تحمیلی که شهروندان برای انجام امور خویش ناگزیر به پرداخت آنان هستند!

5- عدم دسترسی شهروندان به مرجع نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات قضایی الکترونیک:

متاسفانه بر خلاف حوزه های قضایی که دارای رییس ( مقام ما فوق ) بوده، افراد به منظور تظلم خواهی می توانند به ایشان مراجعه نمایند، هیچ مرجع یا مقام مافوق قابل دسترسی سریع برای شکایت از اقدامات غیر قانونی دفاتر مذکور پیش بینی نشده است.

با توجه به مراتب مزبور و صرف نظر از شبهه غیر قانونی بودن فعالیت این دفاتر، جهت رفع مشکلات وکلای دادگستری هر یک از راه کارهای ذیل قابل تحقق به نظر می رسد:

1- تقدیم دادخواست از طریق دفاتر برای وکلای دادگستری اختیاری شود.

2- امکان ثبت نهایی دادخواست از طریق سامانه مربوطه برای وکلای دادگستری فراهم گردد به نحوی که نیازی به مراجعه ایشان به دفاتر نباشد.

ای کاش مقامات محترم قضایی به جای ابراز علاقه ی شدید به پیگیری مفاد قراردادهای خصوصی وکالت و حق الوکاله های توافقی وکلا با  موکلانشان و مصاحبه های پی در  پی در این باره کمی هم به معضلات بی شمار دادگستری رسیدگی فرمایند

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

خدمات-قضایی-الکترونیک،-کاهش-یا-افزایش-مشکلات-مردم!؟

خدمات قضایی الکترونیک، کاهش یا افزایش مشکلات مردم!؟

قوه قضاییه با توسل به ماده 6 سیاست های قضائی پنج ساله و بند ج ماده 48 قانون توسعه پنجم و بند ج ماده [...]

تجدید-نظر-خواهی-در-جرایم-سنگین

تجدید نظر خواهی در جرایم سنگین

رسیدگی به جرایم در دو مرحله نخستین و تجدیدنظر انجام می‌شود تا با بررسی دوباره پرونده امکان اشتباه به [...]

نقش-موثر-دفاتر-خدمات-الکترونیک-قضایی-در-تسریع-رسیدگی-به-پرونده-ها

نقش موثر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تسریع رسیدگی به پرونده ها

طولانی شدن زمان دادرسی یکی از مشکلاتی است که استفاده‌کنندگان از خدمات قضایی در مواردی با آن روبه‌رو [...]

ماهیت-و-روند-اجرای-طلاق-توافقی

ماهیت و روند اجرای طلاق توافقی

با اینکه خانواده مهمترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود و ازدواج و تشکیل خانواده‌ای مستقل از پدر و مادر، [...]

مدت-کارآموزی-در-مرکز-وکلای-قوه-قضائیه-به-18-ماه-افزایش-یافت

مدت کارآموزی در مرکز وکلای قوه قضائیه به 18 ماه افزایش یافت

طبق دستورالعمل صادره از سوی رییس قوه قضائیه در خصوص ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، مدت کارآموزی در [...]

طرح-پوشش-یکسان-برای-دفاتر-خدمات-الکترونیک-قضایی-کشور-پیشنهاد-شد

طرح پوشش یکسان برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور پیشنهاد شد

پیرو مصوبه اخیر هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پوشش یکسان برای مدیران و کارکنان دفاتر [...]

95-درصد-مردم-برای-امور-حقوقی-خود-به-وکیل-مراجعه-نمی-کنند

95 درصد مردم برای امور حقوقی خود به وکیل مراجعه نمی کنند

طبق آمار حدود 95 درصد مردم برای پیگیری امور حقوقی خود به وکیل مراجعه نمی‌کنند و به نظر می‌رسد دلیل ا [...]

نظریه-مشورتی-شماره-7---97---1171-اداره-کل-حقوقی-قوه-قضاییه

نظریه مشورتی شماره 7 - 97 - 1171 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با موضوع اعتبار اقدامات دفاتر خدمات قضایی در خارج از ساعت کاری [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.