الگوی ساختمان سازی برای دادسراها، دادگاهها و دیوان عالی کشور

الگوی-ساختمان-سازی-برای-دادسراها،-دادگاهها-و-دیوان-عالی-کشور

الگوی ساختمان سازی برای دادسراها، دادگاهها و دیوان عالی کشور

نوشته حمید فروحی – وکیل دادگستری

الگوی ساختمان سازی برای دادگاه ها و دادسراها و دیوانعالی کشور قطعاً و حتماً باید «کاخ دادگستری » تهران باشد . در اینجا ضروری است که بازگو نمائیم که زمانی که ساختمان های عظیم و باشکوه دولتی دراین قسمت از تهران ساخته شد ، جمعیت تهران به پانصد هزار نفر هم نمی رسید . با افزایش جمعیت و گسترش بی رویه ی تهران یکی از آشفتگی های عظیم به وجود آمده نصیب قوه ی قضائیه گردید . تعداد دعاوی به سرعت افزایش یافت و طبق آمار منتشر شده هم اینک حدود نه میلیون !  دعاوی در سراسر ایران وجود دارد که قسمت اعظم آن در تهران مفتوح و مطروح است و چون بعد از انقلاب همه توقع رسیدگی منصفانه و در عین حال عادلانه و سریع دعاوی مطروحه در دادگستری را داشتند ،  قوانین دادگستری در همه ی ابعاد دچار دگرگونی و بازبینی و بازنویسی مجدد در مجدد گردید .

از طرف دیگر چون کلاً تشکیلات دادگستری قادر به جوابگویی نیازهای مردم نبود ، قوه قضائیه مجبور گردید در مناطق مختلف تهران ، مجتمع های قضایی ایجاد نماید و به همان نسبت انبوهی از قضات خود را که برای  دادرسی تربیت نموده بود ، لزوماً به عنوان رئیس و معاون تشکیلات مستقل برای آنها منصوب نماید و به هزینه ها و مخارج خود بیفزاید . بدیهی است اکثر ساختمان هایی که به علت ضرورت و رفع احتیاج به دادگستری الحاق گردیدند با نیازهای قوه ی قضائیه تطبیق نمی نماید . در حالی که دادگاه ها و دادسراها و دیوانعالی کشور به ساختمان های ویژه ( همانند بیمارستان برای بیمارها ) نیازمند هستند و باید با نظر وکلا و قضات و دانشمندان علم حقوق و بر اساس قوانین دادرسی ثابت تهیه و ساخته  شوند.

در دادگاه ها ( با توجه به آئین های دادرسی حقوقی و کیفری ) باید حدود و وسعت دادگاه ها و دادسراها و جای نشستن و ورود و خروج و محل مشورت و استراحت قضات ، محل استقرار دادستان و بازپرس و دادیار و منشی ها  و محل استقرار پرچم رسمی کشور و محل نشستن متهم و پلیس مراقب و محل نشستن دادخواهان ، خواندگان ، مدعیان و متهمان و وکلای مدافع و خانواده ها و وابستگان دعاوی و محل تماشاچی ها ، همه و همه معلوم و مشخص شود و حتی راهروها و اطاق های انتظار دادگاه ها باید طوری طراحی شوند که مراجعه کنندگان صندلی کافی برای نشستن داشته باشند . در درون دادگاه ها باید به اندازه کافی بوفه و کافه تریا هم برای نوشیدن چای و سایر نوشیدنی ها و هم برای صحبت و تبادل نظر وجود داشته باشد تا مردم در یک محیط آرام و بدون دغدغه به صحبت پرداخته و از التهاب و اضطراب خود جلوگیری کنند .

در دادگاه های دادگستری باید محل دریافت اوراق قضایی از هر نوع و از هر قبیل مانند اوراق دادخواست و استشهادیه برای دریافت انحصار وراثت و برگ های مخصوص برای دادخواهی در دیوانعالی کشور به اندازه ی کافی وجود داشته باشد تا مردم به سهولت نسبت به فراهم کردن آنها اقدام کنند . در دادگاه های دادگستری همچنین باید از رنگ هایی استفاده نمود که التهاب و عصبیت مردم را تشدید نکند و خدمات لازمه مانند تهیه فتوکپی از اسناد و مدارک و محل فروش تمبر و اطاق مخصوص برابر کردن فتوکپی با اصل باید سهل و آسان در دسترس مردم باشد ، زیرا در بعضی از اوقات و در بعضی از دادرسی ها رفع اختلاف یا دریافت حکم عادلانه به لحظه ها و ثانیه ها بستگی پیدا می کند ، در دادگستری باید مردم معتدل المزاج و خوش چهره و خوش لباس را به عنوان کارمند انتخاب نمود تا با مردم به مهربانی رفتار نموده و مشکلات آنها را در اسرع وقت و بدون توقع و بدون دریافت رشوه برطرف نمایند . رفتار و کردار  و گفتار پلیس و ماموران مراقب و کارمندان دادگستری از هر جهت باید به طور دائمی توسط بازرسان، حتی با نصب دوربین های مخفی و مخصوص، مورد کنترل و مراقبت  همیشگی قرار داده شود و مامور خاطی باید فوراً از دوایر قضایی اخراج و به فراخور اعمال خلاف قانون مجازات شود .

به متهمان باید در دادگاه ( مخصوصاً جنایی ) لباسی پوشانید که همه ی مردم می پوشند که حیثیت انسانی او را مخدوش ننماید . در درون دادگاه ها باید از نمادهایی مانند شمشیر و خنجر استفاده نکرد تا مردم با دیدن آنها دچار اضطراب و ترس نشوند . بر عکس در درون دادگاه ها باید از نمادها و مجسمه هایی استفاده شود که نمایانگر نجات و آسایش و آرامش باشند زیرا مردمی که به دادگستری مراجعه می کنند به اندازه ی کافی در بیرون دادگاه ها و در جامعه با ناراحتی و بد بیاری و خشونت روبرو بوده اند .

دستشویی دادگاه ها باید متعدد و تمیز بوده ایضاً دارای رخت آویز و جای کافی برای گذاشتن اسناد و مدارک و کیف مراجعه کنندگان داشته باشد . در کاخ فعلی دادگستری ( دیوانعالی کشور فعلی ) یک قسمت از این امور رعایت شده است ، زیرا این کاخ عظیم و زیبا که در زمان پهلوی اول ساخته شد ،  به همین منظور بر پا ساختند ، ولی ساختمان های دیگر دادگستری جوابگوی نیازها نیست و برای امور قضایی ساخته نشده اند و نظری به مجتمع های قضایی فعلی ( که یا اجاره ای اند و یا از طرف قوه ی قضائیه خریداری شده اند ) و شلوغی و ازدحام و سر در گمی  مردم این موضوع را ثابت می کند .......

کاخ دادگستری تهران که یکی از با شکوهترین ساختمان های تهران و دارای نقش برجسته های بسیار زیبای ( نبرد شیر و مار – یا نبرد قدرت پاکی با نیروی ابلیسی ) و ( قدرت قانون ) و ( نمادهایی از دادگستری به حکایت تاریخ و ادبیات ایران ) –   می باشد . می توان آن را به نوعی سبک کلاسیک نوع ایرانی دانست . این ساختمان را می توان الگوی مناسبی برای ساخت تمامی دادسراها و دادگاه های سراسر کشور قرار داد.

( بر گرفته از کتاب فکر آفرینی در احیای تهران تاریخی – پیوند تاریخ و فرهنگ با معماری و مجسمه سازی – نشر آذرخش -  1390 – چاپ اول فصل سوم – صفحه های 182 و 183 )

    

پست های مرتبط

لایحه-جامع-وکالت-یک-لایحه-قضایی-است،-باید-نظر-قوه-قضائیه-رعایت-شود

لایحه جامع وکالت یک لایحه قضایی است، باید نظر قوه قضائیه رعایت شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت لایحه جامع وکالت یک لایحه قضایی است که باید نظر قوه قضائیه در آن رعایت شود و ا [...]

لایحه-جامع-وکالت،-جزو-لوایح-قضایی-نیست

لایحه جامع وکالت، جزو لوایح قضایی نیست

یک وکیل دادگستری گفت اگرچه ماده 212 قانون پنج ساله پنجم تهیه لایحه جامع وکالت را بر عهده قوه قضائیه [...]

لایحه-وکالت،-قضایی-نیست،-دولت-در-اصلاح-این-لایحه-مختار-است

لایحه وکالت، قضایی نیست، دولت در اصلاح این لایحه مختار است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت دولت در جرح، تعدیل و اصلاح لایحه وکا [...]

غیرت-لایحه-وکالت-مربوط-به-قدیمی-ترین-نهاد-مدنی-کشور-است

غیرت لایحه وکالت مربوط به قدیمی ترین نهاد مدنی کشور است

یک وکیل دادگستری گفت لایحه وکالت به هیچ وجه قضایی نیست و این لایحه مربوط به قدیمی ترین نهاد مدنی کشو [...]

دستگاه-قضایی-بر-نظارت-به-وکلا-تاکید-دارد

دستگاه قضایی بر نظارت به وکلا تاکید دارد

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه نباید از نظارت گریزی وجود داشته باشد، گفت نظارت باید در کنار وکالت [...]

نمایندگان-مجلس-از-استقلال-کانون-وکلای-دادگستری-دفاع-کنند

نمایندگان مجلس از استقلال کانون وکلای دادگستری دفاع کنند

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت که لایحه جامع وکالت یک لایحه صر [...]

احتمال-تغییر-در-لایحه-جامع-وکالت،-لطفا-اعتراض-نکنید

احتمال تغییر در لایحه جامع وکالت، لطفا اعتراض نکنید

یک مقام مسئول در کمیسیون لوایح دولت گفت با توجه به اینکه لایحه جامع وکالت هنوز به صورت قانون درنیامد [...]

نامه-نجفی-توانا-به-کشاورز-پیرامون-لابحه-وکالت

نامه نجفی توانا به کشاورز پیرامون لابحه وکالت

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص لایحه جامع وکالت به رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایر [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.