رای شماره 330 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص حقوق و مزایای ایام بلاتکلیفی اشخاص اعاده به خدمت

رای-شماره-330-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-در-خصوص-حقوق-و-مزایای-ایام-بلاتکلیفی-اشخاص-اعاده-به-خدمت

رای شماره 330 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص حقوق و مزایای ایام بلاتکلیفی اشخاص اعاده به خدمت

شماره هـ/91/779                                                                          /7/1391
تاریخ دادنامه: 20/6/1391        شماره دادنامه: 330      کلاسه پرونده: 91/779
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سیدمیرزا آقاموسوی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: آقای سیدمیرزا آقاموسوی به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که در خصوص دادخواست اشخاص به طرفیت شرکت پشتیبانی امور دام کشور و به خواسته الزام به پرداخت حقوق ایامی که بلاوجه اخراج شده‌اند، شعب 2 تشخیص و 18 و 9 و 7 و 3 دیوان عدالت اداری آراء متناقض صادر کرده‌اند. نامبرده رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.

مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه هفتم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 7/88/2333 با موضوع دادخواست آقای سیدمیرزا آقا موسوی به طرفیت شرکت پشتیبانی امور دام کشور، به خواسته الزام به پرداخت خسارت کلیه حقوق و مزایای بلاتکلیفی به موجب دادنامه شماره 641 ـ 17/5/1389 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
مطالبه حق و حقوق دوران بدون کاری علاوه بر این که مستلزم صدور حکم بر برائت است متضمن صدور حکم به تشخیص در حال اشتغال به وسیله مراجع صلاحیتدار است و الا صرف آن که شاکی مطابق رأی تشخیص اعاده به خدمت شده است و یا از حکم اخراج رفع اثر شده است در حال اشتغال بودن وی که موجب پرداخت حقوق و مزایای در حال اشتغال است قابل تصور نیست علی‌هذا با توجه به مراتب فوق حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه نهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 9/86/332 با موضوع دادخواست آقای اسحاقعلی بشکوفه به طرفیت شرکت پشتیبانی امور دام کشور، به خواسته الزام به پرداخت حقوق و مزایای ایام بلاتکلیفی با احتساب سنوات خدمتی از تاریخ 1/6/1382 تا 28/12/1385، به موجب دادنامه شماره 3350 ـ 13/12/1387 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه لایحه جوابیه سازمان مشتکی‌عنه نظر به این که اولاً: به موجب نامه شماره 24135/39ـ 29/4/1382 شرکت طرف شکایت از تاریخ 1/6/1382 به خدمت وی خاتمه داده است. ثانیاً: حکم اخراج شاکی حسب دادنامه‌های 2542 ـ 18/11/1382 و 2134 ـ 27/8/1385 صادر شده از شعبه چهارم بدوی و شعبه اول تجـدیدنظر دیوان عدالت اداری ابطال شده است. ثالثاً: نامبرده برابر حکم کارگزینی شماره 8612820/1/39 ـ 9/3/1386 سازمان متبوع از تاریخ 28/12/1385 به خدمت اعاده و وضعیت استخدامی وی نیز به رسمی آزمایشی تبدیل می‌شود. علی‌هذا با وصف مذکور چون بیکاری مشارالیه مستند به فعل و ناشی از اراده شاکی نبوده است لذا شکایت مطروحه را مقرون به صحت تشخیص و به وارد بودن آن و اجابت خواسته وی به شرح درخواست شده حکم صادر و اعلام می‌دارد. این رأی وفق ماده 8 قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.
ج: شعبه سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 3/84/4128 با موضوع دادخواست خانم فاطمه جدی آتشگاه به طرفیت شرکت پشتیبانی امور دام کشور به خواسته 1ـ مطالبه حقوق و مزایای ایام بیکاری 2ـ الزام به پرداخت حق بیمه ایام مذکور به موجب دادنامه شماره 4474 ـ 20/12/1385 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
مطابق محتویات پرونده قرارداد شاکی از تاریخ 31/3/1383 از سوی شرکت طرف شکایت لغو شده است و پس از طرح موضوع در دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره 2975ـ 26/10/1383 این شعبه که عیناً طی رأی شماره 1650 ـ 22/5/1384 شعبه 11 تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفته است، حکم به اعاده به کار وی و تبدیل وضعیت استخدامی او به وضعیت رسمی صادر شده است و در نتیجه از تاریخ 13/7/1384 مجدداً در شرکت موصوف مشغول به کار شده است شکایت شاکی در این پرونده مطالبه حقوق ایام بلاتکلیفی بر اثر لغو قرارداد و نیز پرداخت حق بیمه ایام مذکور است النهایه چون دادنامه‌های صدرالذکر مبنی بر عدم وجاهت لغو قرارداد و اخراج شاکی و کاشف از استحقاق وی برای اشتغال در شرکت متبوع است و بیکاری وی خارج از اراده شخصی او و فاقد پایگاه قانونی بوده است و از طرفی دادنامه صادر شده از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که در مقام رفع تعارض مبنی بر تأیید رأی 1228 و 1227ـ 29/10/1383 شعبه هشتم تجدیدنظر صادر شده است صرفاً در حد استحقاق تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شاغل در سال 1371 شرکت پشتیبانی امور دام صادر شده است و استناد طرف شکایت به رأی هیأت عمومی در مقام دفاع بی‌وجه به نظر می‌رسد علی‌هذا توجهاً به مراتب فوق حکم به وارد بودن شکایت و الزام خوانده به پرداخت حقوق و حق بیمه ایام بیکاری شاکی صادر و اعلام می‌شود. این رأی مطابق ماده 7 قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.
د: شعبه هجدهم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 18/81/1732 با موضوع دادخواست آقای سیدعبدالحسین مطهری موسوی به طرفیت شرکت پشتیبانی امور دام کشور به خواسته پرداخت حقوق ایام بلاتکلیفی به موجب دادنامه شماره 2643 ـ 27/12/1382 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
حکم اخراج شاکی طبق دادنامه شماره 1334 ـ 29/6/1379 شعبه ششم دیوان که عیناً در شعبه سوم تجدیدنظر تأیید شده است لغو و شرکت خوانده ملزم به استخدام وی شده است حال شاکی با توجه به آراء سابق‌الصدور تقاضای پرداخت حقوق و مزایای ایام تعلیق را دارد. خوانده در پاسخ ضمن ایراد به آراء دیوان، پرداخت حقوق ایام تعلیق را با توجه به مقررات مالی شرکت و قانون محاسبات عمومی غیر ممکن دانسته است دیوان نظر به این که طبق آراء صادر شده شعب دیوان اخراج شاکی بلا دلیل و غیر موجه تشخیص داده شده است و بیکاری وی منتسب به عمل شرکت خوانده بوده است و توجیهات شرکت خوانده در این مرحله در عدم پرداخت حقوق شاکی فاقد وجاهت قانونی تشخیص و حکم به وارد بودن شکایت صادر و اعلام می‌شود. این رأی ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: مطابق رأی شماره 553 ـ 13/7/1388 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اشخاص پس از فسخ قرارداد و تسویه حساب تا زمان اعاده به خدمت مجدد در سازمان متبوع به لحاظ این که مصدر خدمتی نبوده‌اند استحقاق دریافت حقوق و مزایای ایام عدم خدمت را ندارند. نظر به این که شکات پرونده‌های موضوع تعارض، پس از فسخ قرارداد و قطع رابطه کاری با تصمیم قضایی شعب دیوان عدالت اداری اعاده به خدمت شده‌اند، مستند به رأی مذکور هیأت عمومی در ایام عدم خدمت، استـحقاق دریـافت حقـوق و مزایا را نـخواهند داشـت، بنابـراین آراء صـادر شـده به رد شکایت به شرح مندرج در گردش کار در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

    

پست های مرتبط

رای-شماره-330-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-درخصوص-ابطال-بخشنامه-اداره-کل-امور-مالیاتی-استان-اصفهان

رای شماره 330 هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان

رای شماره 330 هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان [...]

رای-دیوان-عدالت-اداری-در-خصوص-حقوق-و-مزایای-ایام-بلاتکلیفی-اشخاص-اعاده-به-خدمت

رای دیوان عدالت اداری در خصوص حقوق و مزایای ایام بلاتکلیفی اشخاص اعاده به خدمت

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با رفع یک مورد تعارض آرای صادره از سوی شعب این مرجع قضایی اعلام کرد که [...]

پیشگیری-از-وقوع-جرم-مهم-ترین-دغدغه-سازمان-قضایی-نیروهای-مسلح-است

پیشگیری از وقوع جرم مهم ترین دغدغه سازمان قضایی نیروهای مسلح است

محمدرضا خاکشور صبح امروز در همایش توجیهی قضایی و انضباطی کارکنان و فراگیران آموزشی آموزشگاه رزم مقدم [...]

استنکاف-از-ارائه-اطلاعات-مربوط-به-حقوق-و-مزایای-مدیران-و-مقامات-مشمول-محکومیت-قضایی-می-شود

استنکاف از ارائه اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران و مقامات مشمول محکومیت قضایی می شود

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه ششم مصوب کردند در صورت استنکاف اشخاص حقوقی و ا [...]

رای-شماره-1308-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-با-موضوع-ابطال-ماده-29-دفترچه-عوارض-شورای-اسلامی-شهر-صفادشت-در-سال-1394

رای شماره 1308 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده 29 دفترچه عوارض شورای اسلامی شهر صفادشت در سال 1394

رأی شماره 1308 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده 29 دفترچه عوارض شورای اسلامی شهر صفا [...]

مسئولیت-کیفری-اشخاص-حقوقی

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

تا پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی فعلی در سال 1392، در قوانین مختلف، درباره مسئولیت کیفری اشخاص حق [...]

مزایای-پرداختی-به-کارکنان-وزارت-نفت-که-خاص-کارکنان-واحدهای-عملیاتی-بوده-،-باید-مسترد-شود

مزایای پرداختی به کارکنان وزارت نفت که خاص کارکنان واحدهای عملیاتی بوده ، باید مسترد شود

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بندهایی از آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نف [...]

توصیه-های-سازمان-قضایی-نیروهای-مسلح-برای-آشنایی-با-جرایم-سایبری-در-ایام-محرم-،کلاهبرداری-با-ادعای-جمع-آوری-نذورات

توصیه های سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آشنایی با جرایم سایبری در ایام محرم ،کلاهبرداری با ادعای جمع آوری نذورات

مجرمان سایبری در ایام محرم با ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی به دنبال سرقت اطلاعات هستند؛ بنابراین [...]

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.