آئین نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی

آئین-نامه-نحوه-اعطای-اعتبارات-به-طرحهای-صادرات-خدمات-فنی-و-مهندسی

آئین نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی


شماره 57207/ت18364هـ - 4/5/1376

وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 29/4/1376 بنا به پیشنهاد شماره 8361-21-1325 مورخ 20/3/1376 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آئین نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه نحوه اعطای اعتبارات به طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی که طبق آئین نامه اجرائی تبصره (27) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – موضوع تصویبنامه شماره 10089/ت15581هـ مورخ 17/8/1374 – برای اجرای طرح خاصی در خارج کشور تأیید صلاحیت شده اند، در صورتی که واگذار کننده طرح تقاضای تأمین اعتبار نموده باشد، لازم است پیشنهاد خود را منضم به مدارک زیر به سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، ارسال نمایند :
1- مدارک مربوط به مشخصات فنی، مالی و اجرائی طرح.
2- گواهی تأیید صلاحیت موضوع ماده (2) آئین نامه اجرائی یادشده .
3- مدارک مربوط به تقاضای واگذار کننده طرح برای تأمین اعتبار و نحوه تضمین و بازپرداخت اعتبار.
4- گزارش شرکت مجری طرح در خصوص تجزیه و تحلیل هزینه های طرح ، تفکیک اجزای هزینه های ارزی و ریالی طرح همچنین نحوه تأمین ما به التفاوت نرخ سود داخلی و خارجی اعتبار.
5- اساسنامه شرکت مجری طرح و صورتهای مالی مصوب مجمع عمومی آن در سه سال گذشته و در صورتی که شرکت جدید التأسیس باشد، صورتهای مالی سنوات موجود.
ماده 2- سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، هر یک از پیشنهادهای اعطای اعتبار موضوع ماده (1) این آئین نامه را در صورت تکمیل مدارک، در هیأت فنی سازمان یادشده مطرح نموده و پس از حصول نظر هیأت فنی در خصوص تقاضای مزبور آن را در شورای عالی سرمایه گذاری طرح می نماید. در صورت تصویب پیشنهاد، تصمیمات شورای عالی با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی به سیستم بانکی (برای تأمین مالی اعتبار از محل سهمیه اعتباری بخش صادرات) ، مؤسسات تضمینی و بیمه کننده (برای ارایه پوشش بیمه ای)، سازمان سرمایه گذاری (برای تأمین مالی اعتبار از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال کل کشور پیش بینی شده است ) و شرکت مجری طرح ، اعلام خواهد شد.
ماده 3- شرایط عمومی اعطای اعتبار به طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرح زیر می باشد و شرکتهای مجری طرح موظفند قبل از ارایه پیشنهاد، این شرایط را با طرف خارجی خود در میان گذاشته و تفاهم نمایند :
1- اعطای اعتبار حداکثر تا (85%) مبلغ کل طرح صورت می گیرد و آن بخش از مبلغ طرح که اعطای اعتبار نمی شود باید به صورت نقد (حداقل به میزان 15% مبلغ طرح در ابتدا به عنوان پیش پرداخت و بقیه ظرف دوره اجرای طرح) در چار چوب موافقتنامه مالی مربوط، توسط واگذار کننده طرح پرداخت گردد.
2- استفاده از اعتبارات مصوب صرفاً در قبال اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت و غیر مشروط که به میزان مبلغ اعتبار بعلاوه هزینه های بیمه و سود خارجی اعتبار، توسط واگذار کننده طرح با تضمین بانک مرکزی کشور متبوع واگذار کننده طرح یا یک بانک معتبر بین المللی افتتاح می گردد، میسر خواهد شد.
3- حداکثر مدت بازپرداخت اعتبار اعطایی پنج (5) سال خواهد بود. تعداد اقساط و تاریخ شروع بازپرداخت به صورت موردی تعیین می شود.
4- کل مبلغ اعتبار بعلاوه سود مربوط تا زمان تسویه اعتبار، باید تحت پوشش مؤسسات تضمینی و بیمه کننده ایرانی قرار گیرد.
5- از زمان انعقاد قرار داد اعطای اعتبار تا زمان پرداخت وجه به شرکت مجری طرح، سالانه معادل یک درصد مانده پرداخت نشده اعتبار، بعنوان کارمزد تعهد و مدیریت اعتبار و از زمان پرداخت اعتبار به شرکت مجری طرح تا زمان بازپرداخت آن توسط واگذار کننده طرح ، سالانه نسبت به مانده بازپرداخت نشده طبق نرخی که به صورت موردی تعیین می شود (و از لیبور بعلاوه یک کمتر نخواهد بود) سود خارجی اعتبار اعطایی که بعهده واگذار کننده طرح است ، محاسبه خواهد شد.
ماده 4- اعتبار مصوب برای طرحهای صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب قرار داد بین شرکت مجری طرح و بانک عامل (از محل تسهیلات اعتباری بخش صادرات) یا قرار داد بین شرکت مجری طرح و سازمان سرمایه گذاری (از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال کل کشور پیش بینی شده است) به صورت ریالی براساس صورت وضعیتهای کارکرد شرکت مجری طرح که به تأئید واگذار کننده طرح رسیده باشد یا اسناد مثبته به موجب شرایط اعتبار اسنادی، به شرکت مجری طرح پرداخت می شود. اعتبار اسنادی افتتاح شده توسط واگذار کننده طرح و پوشش بیمه ای مؤسسات تضمینی و بیمه کننده و ثایق قرار دادهای مزبور خواهند بود.
تبصره – در موارد ضروری قبل از ارایه صورت وضعیت مورد تأیید واگذار کننده طرح یا ارایه اسناد مثبته به موجب شرایط اعتبار اسنادی، با تصویب شورای عالی سرمایه گذاری و اخذ وثیقه از شرکت مجری طرح تا (20%) اعتبار مصوب، به صورت تنخواه در اختیار شرکت مجری طرح قرار می گیرد. نوع وثیقه مزبور توسط بانک عامل تعیین می شود و با ارایه صورت وضعیت مورد تأیید واگذار کننده طرح یا ارایه اسناد مثبته به موجب شرایط اعتبار اسنادی، وثیقه مزبور مسترد می شود.
ماده 5- تأمین مابه التفاوت سود خارجی اعتبار اعطایی که به عهده واگذار کننده طرح است و سود مورد انتظار تسهیلات ریالی که در اختیار شرکت مجری طرح قرار می گیرد، به عهده شرکت مجری طرح خواهد بود و تا زمان پرداخت، شرکت مجری طرح از این بابت وثیقه مورد نظر بانک عامل را تأمین می نماید. در مواردی که تأمین تمام یا بخشی از مابه التفاوت مزبور با تصویب شورای عالی سرمایه گذاری بر عهده دولت قرار می گیرد. مبلغ مصوب توسط سازمان سرمایه گذاری از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال کل کشور پیش بینی شده است، به حساب شرکت مجری طرح ، به بانک تأمین کننده تسهیلات ریالی پرداخت خواهد شد.
ماده 6- شرکت مجری طرح به میزان اعتبار اسنادی واریز شده توسط واگذار کننده طرح در مواعد بازپرداخت اعتبار اعطایی، می تواند از مزایای مربوط به مقررات صادرات و واردات کالا برخوردار شود.
ماده 7- نرخ ریسک کشور متبوع واگذار کننده طرح در صورتی که در طبقه بندی های عمومی ریسک کشورها درج نشده باشد به صورت موردی در زمان بررسی پیشنهاد اعطای اعتبار، تعیین خواهد شد.
ماده 8- اعطای اعتبار صرفاً به طرحهایی صورت خواهد گرفت که کشورهای متبوع واگذار کننده طرحها ، بدهی معوق به ایران نداشته باشند و در صورتی که بدهی معوق داشته لیکن ترتیبات مربوط به استمهال و پرداخت آنها صورت گرفته باشد، اعطای اعتبار با شرایط خاص از نظر تأمین اعتبار بخش کمتری از طرح، نرخ سود بالاتر و دوره بازپرداخت کوتاه تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/04/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.