قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان

قانون-موافقتنامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-قرقیزستان-

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان


ماده واحده – لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان مشتمل بر یک مقدمه و (20) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان
مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان که از این پس «طرفهای متعاهد» نامیده می شوند، نظر به علاقه متقابلی که به تحکیم و توسعه روابط بازرگانی و گسترش و تنوع مبادلات تجاری و ارتقاء سطح همکاریهای تجاری برپایه برابری، عدم تبعیض و حفظ منافع متقابل دارند، به شرح زیر توافق نمودند :
ماده 1- دامنه شمول موافقتنامه
مبادلات تجاری بین طرفهای متعاهد و قراردادهای منعقد شده بین اشخاص حقیقی و حقوقی دو کشور در چهار چوب این موافقتنامه و با رعایت قوانین و مقررات جاری هر یک از طرفهای متعاهد انجام خواهد شد.
ماده 2- صدور به کشور ثالث
کالاهایی که براساس این موافقتنامه بین دو کشور مبادله می شود با موافقت صادر کننده قابل صدور به کشورهای ثالث خواهد بود.
ماده 3- صدور گواهی مبداء
هر یک از طرفهای متعاهد طبق قوانین و مقررات خود نسبت به صدور گواهی مبداء برای کالاهایی که به کشور متعاهد دیگر صادر می کند، اقدام خواهد کرد. به این منظور کالاهایی که به تمامی در ایران تولید یا ساخته شده باشد کالاهای ایرانی و کالاهایی که به تمامی در قرقیزستان تولید یا ساخته شده باشد کالاهای قرقیزی خوانده خواهد شد.
ماده 4- استاندارد
مبادله کالاها و خدمات بین دو کشور در چهارچوب این موافقتنامه و براساس استانداردهای مورد توافق سازمانهای ذیربط طرفهای متعاهد صورت خواهد گرفت.
ماده 5- حقوق و عوارض گمرکی
میزان حقوق و عوارض گمرکی طبق قوانین و مقررات جاری هر یک از دو کشور خواهد بود.
ماده 6- مالیات
طرفهای متعاهد موافقت نمودند مقررات جدید یا سنگین تری در مورد مالیات، گمرک و سایر وجوه لازم التأدیه نسبت به واردات و یا صادرات وضع ننماید، مگر در صورت رعایت شرایط زیر :
1- مقررات یادشده به طور عمومی اعلام شده باشد.
2- از تاریخ اعلام این مقررات سه ماه سپری شده باشد.
3- ترتیباتی برای رسیدگی به اعتراض های گمرکی یا مالیات پیش بینی شده باشد.
4- خودداری از اعمال قوانین و مقررات جدیدی که فقط در ارتباط با اجرای فعالیتهای تجاری اتباع و کالاهای تجاری طرف متقابل باشد.
ماده 7- اقدامات غیر تعرفه ای
هر یک از طرفهای متعاهد باید هرگونه ترجیحات غیر تعرفه ای که در روابط بازرگانی خود به کشور ثالثی اعطا کرده، یا هرگونه مانع غیر تعرفه ای را که در روابط بازرگانی خود با یک کشور ثالث حذف کرده یا کاهش داده است عیناً در مورد دولت متعاهد دیگر نیز معمول دارد.
ماده 8- نظام پرداختها و دریافتهای ارزی
کلیه دریافتها و پرداختهای ارزی ناشی از اجرای این موافقتنامه و تسویه حسابها به ارز قابل قبول طرفهای متعاهد یا براساس موافقتنامه های جزئی بین بانکهای مرکزی دو کشور صورت خواهد گرفت.
ماده 9- شرکت در نمایشگاهها
هر یک از طرفهای متعاهد، مؤسسات و شرکتهای تجاری خود را به شرکت در نمایشگاههای بین المللی و یا اختصاصی که در کشور متعاهد دیگر برگزار می شود، تشویق و ترغیب خواهد نمود و حتی الامکان تسهیلات لازم را در اختیار مؤسسات و شرکتهای تجاری کشور متعاهد دیگر قرار خواهد داد.
ماده 10- برگزاری بازار مکاره یا نمایشگاههای با حق فروش
هر یک از طرفهای متعاهد اجازه برگزاری سالانه بازار مکاره یا نمایشگاه با حق فروش را برای ارائه تولیدات کشور متعاهد دیگر به موسسات و شرکتهای بازرگانی آن کشور خواهد داد مشروط بر اینکه .
1- مدت برگزاری نمایشگاه از پانزده روز بیشتر نباشد.
2- مؤسسات و شرکتهای بازرگانی قوانین و مقررات کشور میزبان را رعایت نمایند،
3- نوع و حجم کالاهای عرضه شده مورد توافق طرفین باشد.
مفاد این ماده مانع از آن نخواهد بود که طرفهای متعاهد در مورد مدت زمان بازار مکاره یا نمایشگاه با حق فروش به نحو دیگری توافق نمایند.
ماده 11- تأسیس دفتر یا مرکز بازرگانی
به منظور تسهیل و توسعه مبادلات کالا و خدمات و اطلاعات بازرگانی بین دو کشور هر یک از طرفهای متعاهد اجازه خواهد داد که دولت متعاهد دیگر یک دفتر یا مرکز تجاری در قلمرو وی تأسیس نماید. وضعیت حقوقی دفتر یا مرکز یادشده ، وظایف و محل آن براساس موافقتنامه جزئی بین طرفهای متعاهد تصمیم گیری خواهد شد.
ماده 12- ایجاد توازن در مبادلان بازرگانی
هر یک از طرفهای متعاهد به منظور رسیدن به یک روند متوازن در مبادلات تجاری فیمابین، نیازهای بازرگانی خود را با رعایت اولویت در چهار چوب قوانین و مقررات جاری دو کشور، حتی الامکان از یکدیگر تأمین خواهند نمود.
ماده 13- همکاری اتاقهای بازرگانی و تبادل هیأتها
طرفهای متعاهد موافقت نمودند که اتاقهای بازرگانی خود را به همکاری مؤثر و تبادل هیأتهای بازرگانی و برگزاری سمینارها و کنفرانسهای تخصصی به منظور آشنایی با محصولات یکدیگر و بازاریابی آنها تشویق کنند و برای نیل به این منظور تسهیلات لازم را فراهم آورند.
ماده 14- گسترش و تنوع روابط تجاری
طرفهای متعاهد به منظور توسعه روابط تجاری، اشخاص حقیقی و حقوقی کشور خود را به اجرای روشهای تجارت بین المللی از قبیل بیع متقابل (بای بک) ، مبادلات جبرانی و نیز تشکیل شرکتهای بازرگانی مشترک و روابط بلند مدت تجاری تشویق خواهند نمود.
ماده 15- ترانزیت کالا
ترانزیت کالا از طریق قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد براساس اسناد به امضاء رسیده در مورد مقررات ترانزیت کالا و حمل و نقل بین دو کشور صورت خواهد گرفت.
ماده 16- کمیته مشترک تجاری
طرفهای متعاهد موافقت نمودند یک کمیته تجاری مشترک مرکب از تعداد مساوی از نمایندگان هر دو کشور در چهار چوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری بین دولتهای ایران و قرقیزستان ایجاد نمایند تا در صورت ضرورت برای موارد زیر تشکیل جلسه دهد :
1- نظارت بر اجرای مفاد این موافقتنامه .
2- ارائه راه حل برای رفع مشکلاتی که ممکن است در جریان اجرای این موافقتنامه حادث شود.
3- بررسی، مطالعه و ارائه پیشنهادات در خصوص امکان افزایش مبادلات در زمینه تجارت.
ماده 17- مسائل مورد اختلاف
کلیه مسائل مورد اختلافی که ممکن است در جریان اجرا یا تفسیر این موافقتنامه حادث شود از طریق مذاکره حل و فصل خواهد شد، در غیر اینصورت مسائل حادث شده جهت بررسی به کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری بین دولتهای ایران و قرقیزستان ارجاع خواهد شد که با توافق متقابل برپایه قوانین و مقررات جاری دو طرف متعاهد و براساس عرف حقوق تجارت بین الملل که برای طرفهای متعاهد قابل قبول است تصمیم گیری خواهند نمود.
ماده 18- حفظ بهداشت عمومی و منافع ملی
این موافقتنامه هر یک از طرفهای متعاهد را در اعمال هر نوع محدودیت در خصوص حفظ منافع ملی، حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از گسترش امراض حیوانی و نباتی تحدید نمی نماید.
ماده 19- اصلاحات و اضافات این موافقتنامه
این موافقتنامه با توافق متقابل طرفهای متعاهد قابل اصلاح است. اصلاحات براساس قوانین و مقررات جاری دو کشور به طور کتبی صورت خواهد گرفت.
ماده 20- مدت اعتبار موافقتنامه
این موافقتنامه از تاریخ آخرین اطلاعیه هر یک از طرفهای متعاهد به دولت متعاهد دیگر مبنی بر اینکه اقدامات لازم را طبق الزامات قانونی اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن موافقتنامه حاضر به عمل آورده است برای مدت 5 سال به موقع اجرا گذارده خواهد شد. پس از مدت مزبور این موافقتنامه خود به خود برای دوره های یک ساله تمدید خواهد شد مگر اینکه یکی از طرفهای متعاهد (6) ماه قبل از خاتمه دوره مربوط عدم تمدید آنرا به طور کتبی به اطلاع دولت متعاهد دیگر برساند.
از زمان اجرای موافقتنامه بازرگانی حاضر، اعتبار موافقتنامه بازرگانی که در تاریخ اول تیرماه سال 1372 هجری شمسی برابر با بیست و دوم ژوئن سال 1993 میلادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان به امضاء رسیده است ملغی می شود.
پس از انقضای مدت اعتبار این موافقتنامه مقررات آن در مورد قرار دادهایی که بموجب آن به امضاء رسیده و در حال اجرا می باشد تا حداکثر یک سال پس از انقضای این موافقتنامه معتبر خواهد بود، مگر اینکه طرفهای متعاهد به نحو دیگری توافق نمایند.
این موافقتنامه در (20) ماده، در بیشکک، در تاریخ 10 مرداد ماه 1375 مطابق با 31ژولای 1996 ، در دو نسخه به زبانهای فارسی، روسی، قرقیزی و انگلیسی تنظیم گردید که هر چهار متن از اعتبار یکسان برخوردار می باشد.
در صورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر متون این موافقتنامه متن انگلیسی ملاک قرار خواهد گرفت.
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری قرقیزستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ چهاردهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26/5/1376 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/05/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.