مقررات صادرات ، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

مقررات-صادرات-،-واردات-و-امور-گمرکی-مناطق-آزاد-تجاری-–-صنعتی-جمهوری-اسلامی-ایران

مقررات صادرات ، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

شماره 33431/ت 24ک 16/3/1373

ریاست جمهوری – دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 19/2/1373 با توجه به اختیار تفویضی هیئت وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 16632/ت 30 ه – مورخ 13/2/1373) در اجرای مواد (14)، (15)،(16)و (17) قانون (چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران ) – مصوب 1372 – مقررات صادرات ، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند :

فصل اول – تعاریف
ماده 1- در این تصویبنامه واژه های زیر به جای عبارتهای مشروح مربوط به کار می روند :
منطقه : هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی است که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند.
قانون : قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهنری اسلامی ایران – مصوب 1372- وسایر قوانینی که در این زمینه در آینده تصویب خواهد شد .
قلمرو گمرکی : کشور جمهوری اسلامی ایران ، آبهای سرزمینی و حریم هوایی آن است که در آنجا قوانین گمرکی و صادرات و واردات کشور به طور کامل اجراء می شود .
شورای عالی : شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران .
سازمان : سازمان هر منطقه آزاد تجاری –صنعتی .
عوارض بندری و فرودگاهی :وجوهی است که سازمان در قبال ارائه تسهیلات بندری وفردگاهی برای حمل و نقل دریایی .،هوایی وتردد هواپیما از صاحبان کالا و یا موسسات حمل ونقل هوایی دریافت می کند .
هزینه های خدماتی : وجوهی است که بابت خدمات انبارداری.،تخلیه.، باربری،بارگیری،صفافی،خن کاری،خدمات فوق العاده آزمایش تعرفه بندی،صدورگواهی مبداوخدمات دیگری که هنام صادرات قطعی وموقت،ترانزیت،ترانس شیپ ومرجوع کردن (اعادهبه خارج ) مالا انجام وتوسط سازمان هر منطقه وصول می شود.
ارزش افزوده: ما به التفاوت قیمت کالا، پس ازکسر ازش موادی که در تولید آن به کار رفته است.
ارزش: درخصوص کالای وارده به مناطق آزاد عبارت است از بهای سیف کالا.
مقررات صادرات، واردات وامورگمرمی مناطق آزاد: مقرراتی است که در چارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد باتصویب شورای عالی وتوسط سازمان در مناطق آزاد اجرا می شود.
گمرک سازمان: واحدی از زیر مجموعه سازمان منطقه میباشد که مجری مقررات صادرات و واردات در هر منطقه است.
اداره گمرک مستقر در منطقه : واحدی از زیر مجموعه گمرک ایران است که مجری مقررات صادرات و واردات می باشد.
فصل دوم- فعالیت ها و عملیات مجاز گمرگی در منطقه ومقررات مربوط به آن
الف- ورود کالا به مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران
ماده 2- ورود هر نوع کالا به هر یک از مناطق مجاز است. به استثنای کالا هایی که به موجب شرع مقدس اسلام یا قوانین کشور ممنوع ، یا براساس مقررات ویژه منطقه غیر مجاز می شود.
تبصره- ورود کالا با مبدا ساخت اسرائیل به منطقه منموع است.
ماده 3-سازمان مکلف است آمار ماهانه کلیه کالاهای وارده به منطقه را برای ثبت آماری گمرکی به وزارت بازرگانی و گمرک ایران ، بفرستد .
ماده 4 - ترتیب ورود کالا به منطقه تابقع ضوابط تعیین شده به وسیله سازمان منطقه است که با کمترین تشریفات انجام می شود ، .ول ی در هر حال رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی ، امنیتی ، فرهنگی و استاندارد بر اساس ضواببط مورد عمل در منطقه الزامی است .
تبصره – ضوابط بهداشت انسانی را سازمان با هماهنگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد نمود .
ماده 5- ورود کالا به منطقه از راههای زیر محاز و تابع این مقررات می باشد :
1- کالاهایی که از خارج یا سایر نقاط کشور و یا دیگر مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور ، وارد منطقه می شوند ، چنانچه از نوع مصالح ، ابزار و لوازم ساختمانی برای احداث واحد تولیدی ، تجاری ، خدماتی ، مسکونی و فعالیت ها ی زیربنایی (به استثنای وسایل تزئینی و مبل ) باشند، با تشخیص سازمان منطقه و به میزان مورد نیاز از پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی معاف هستند ولی مشمول پرداخت هزینه های خدماتی می باشند.
2 - ماشین آلات ، مواد اولیه ، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید، تجهیزات و ابزار آلات تولیدی ، قطعات یدکی ماشین آلات تولیدی وسایل نقلیه سرمایه ای (به استثنای اتومبیل سواری و قایق تفریحی) از پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی معاف ، ولی مشمول پرداخت هزینه های خدماتی می باشند
3- کالاهایی که از خارج یا سایر مناطق آزاد کشور ، (به استثنای کالاهای موبضوع بندهای 1و 2 این ماده ) به منطقه وارد و ترخیص قطعی می گردند ، مشمول پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی می باشند و در صورتی که کالاهای مذکور صدور مجدد شوند صرفا عوارض بندری و فرودگاهی اخذ شده ، قابل استرداد خواهد بود .
4 - ورود کالا به منظور نگهداری امانی در انبارهای زیر کلید منطقه برای مهلت معین مجاز است . انتقال کالای مذکور به این انبارها تابع تشریفات ترانزیت داخلی منطقه است و استفاده و نقل و انتقال کالا از این انبارها بدون اطلاع و کسب مجوز یا انجام تشریفات به هر منظور تخلف از این مقررات محسوب می شود .
5 - به استثنای مواری که سازمان هر منطقه ترتییت دیگر ی مققرر دارد ورود کالا از خارج، سایر مناطق آزاد کشور یا از قلمرو گمرکی ، برای عرضه در نمایشگاه ، صادرات مجدد، بسته بندی مجدد، تفکیک ، درجه بندی ، پاک کردن ، مخلوط کردن و عملیات مشابه به صورت موقت و با پرداخت هزینه های خدماتی تحت نظارت سازمان هر منطقه مجاز است . استفاده یا فروش این کالاها که از خارج وارد شده در منطقه بر اساس ارزش کالا بهنگام ورود به منطقه مشمول پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی و انجام تشریفات ترخیص قطعی می باشد
.تبصره – کالاهایی که به منظور تکمیل یا تعمیر از خارج یا از دیگر مناطق آزاد کشور یا از سایر نقاط کشور وارد منطقه می شوند به صورت ورود موقت و بر اساس ضوابط منطقه و با معافیت از عوارض بندری و فرودگاهی ولی با پرداخت هزینه های خدماتی مجاز است . مهلت نگهداری این کالا ها به صورت موقت در مناطق حداکثر دو سال خواهد بود .
6 - ورود و تخلیه کالا در بنادر منطقه که سازمان منطقه ، اعلام می دارد ، به منظور ترانشیپمنت و ترانزیت خارجی ، با پرداخت هزینه خدماتی انجام تشریفات مقرر مجاز است .
7 - کلیه کالا هایی که از خارج کشور به مقصد مناطق آزاد یا از مناطق آزاد به مقصد کشورهای خارجی از طریق سرزمین اصلی حمل می شود تابع مقررات و تشریفات ترانزیت خارجی موضوع فصل هفتم آئین نامه اجرییی قانون امور گمرکی بوده ودر نهایت سادگی وبا کمترین تشریفات انجام خواهد شد
تبصره – ترانزیت خارجی کالا های ممنوعه قانونی مسستلزم اخذ مجوز از شورای عالی مناطق آزاد می باشد .
ب-صدور وخروج کالااز مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران
ماده 6.-سازمان مجاز است با رعایتمقزات مربوط نسبت به صدور گواهی مبدابرای کالاهایی که از منطقه
خارج می شود، اقدام نماید. مراجع رسمی ذیربط در داخل کشور موظف هستند گواهی مبدا صادره را بپذیرند.
ماده 7 – صدور کالا از مناطق تابع ضوابط تعیین شده به وسیله سازمان منطقه در چارچوب این مقررات است که در نهایت سادگی و با کمترین تشریفات خواهد بود.
تبصره –ما نیفست وسایل نقلیه ای که به مقصد کشورهای خارجی ، دگیر منطقه کشور و یا نقاط کشور از منطقه خارج می شوند با تایید سازمان معتبر خواهد بود .
ماده 8- سازمان مکلف است آمار ماهانه کلیه کالاهای صادره از منطقه را برای ثبت آماری به وزارت بازگانی و گمرک ایران ارسال نماید .
ماده 9- صدور و خروج کالا از منطقه طبق مقررات و به روش زیر مجاز است .
1- صدور کالای ساخته شده در منطقه به خارج از کشور با دیگر مناطق آزاد کشور اعم از آنکه مواد اولیه به کار رفته در آن از داخل کشور و یا از خارج یا از گر مناطق کشور تامین شده باشد مجاز و مستلزم تنظیم اظهار نامه صادراتی به منظور ثبت آماری می باشد .
2- ورود کالاهای تولید شده در منطقه به سایر نقاط کشور در حد ارزش افزوده به اضافه ارزش مواد اولیه داخلی به کار رفته در آن از پرداخت حقوق گمرکی وسود بازرگانی معاف می باشد .
3- ورود کالاهای خارج (اعم از کالای مصرفی ، مواد اولیه و ماشین آلات و سایر کالاها )که عینا از منطقه به سایر نقاط کشور ارسال می شود.، مجاز است ولی ترخیص آن موکول به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات ومقرات گمرکی کشور خواهد بود .
4- صدورکالاهی داخلی از منطقه به خارج کشور که عینا صادر می شوند موکول به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات کشور است .
5- خروج کالاهایی که از سایر نقاط کشور، به منظور تعمیر یا تکمیل به صورت موقت به منطقه وارد می شوند و پس از تکمیل یا تعمیر به کشور اعاده می شوند مجاز و تابع تشریفات مقرر در قانون امور گمرکی می باشند و بابت ارزش ارزش دستمزد عملیات تعمیر یا تکمیل از حقوق گمرکی وسود بازرگانی معاف بوده ولی قطعات وقسمتها و لوزام تعویض یا اضافه شده که منشا خارجی داشته باشند مشمول حقوق گمرکی و سسود بازرگانی بر اساس مقررات عمومی صادرات و واردات کشور می باشند .
6- اعاده عین کالای وارده خارج از کشور یا اعاده کالای وارده از سایر نقاط کشور به داخل کشور، با اجازه سازمان منطقه مجاز است .
7- خروج موقت کالا از منطقه به منظور تعمیر یا تکمیل در خارج یا در سایر نقاط کشور (به استثنای کالاهایی که از سایر نقاط کشور به منطقه وارد شده است .)با مجوز قبلی سازمان مجاز و هنگام بازگشت به منطقه از عوارض بندری و فرودگاهی معاف است .
تبصره – کمیسیونی مرکب از نمایندگان گمرک ایران ، وزارتخانهء صنعتی ذیربط و نماینده سازمان مربوط، میزان ارزش افزوده ایجاد شده هر کالا و مواد اولیه داخلی و خارجی به کار رفته در آن را سالانه تعیین می نمایند .
ماده 10- صدور یا خروج کالا از اماکن منطقه تحت هر یک از عناوین مذکور در بندهای ماده (9) ، در صورت استفاده از خدمات و امکانات منطقه ، مشمول پرداخت هزینه های خدماتی به منطقه خواهد بود.
ج- مقررات کالای همراه مسافر
ماده 11- مسافرانی که از کشورهای خارج یا سایر مناطق ، از طریق فرودگاهها یا بنادر مجاز مستقیما وارد منطقه می شوند اعم از ایرانی و یا خارجی مجازند کالا در حدی که جنبه تجاری نداشته باشد (به استثنای کالای ممنوعه شرعی و قانونی ) به منطقه وارده و با معافیت از عوارض بندری و فرودگاهی ترخیص نمایند.
تبصره – اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد اقامت بیش از یکسال درمنطقه را دارند و اقامت آنان به تایید سازمان برسد می توانند برای یک بار لوازم خانه و محل کار خود را در حد متعارف وبا معافیت از عوارض بندری وفرودگاهی به منطقه وارد نمآئیند .
ماده12- مسافرانی که مستقیما از طریق منطقه ، از کشور خارج می شوند مجازند کلیه کالاها (به استثنای کالاهای ممنوعه شرعی یا قانونی ) را مشروط به اینکه جنبه تجاری نداشته باشد بدون نیاز به اخذ مجوز با خود خارج نمایند.
تبصره – خروج اشیاء عتیقه ، کتابهای خطی و قدیمی، آثار فرهنگی اصیل و انواع سکه مجاز نیست.
ماده 13 – کالای همراه مسافرانی که قصد دارند از منطقه خارج و به سایر نقاط کشور سفر نمایند مشمول مقررات عمومی صادرات و واردات کشور خواهد بود .
د- مقررات مربوط به تخلفات
ماده 14 – کالایی که ورود آن ممنوع یا برابر مقررات منطقه قابل ترخیص نباشد به استثنای کالاهای ممنوعه شرعی (به اعتبار خرید ، فروش و یا مصرف ) یا کالاهای ممنوعه قانونی ، هرگاه به منظور ورود قطعی با نام و مشخصات کامل و صحیح اظهار شود سازمان باید از ترخیص آن خودداری و به صاحب کالا یا نماینده وی کتبا اخطار کند که حداکثر ظرف مدتی که سازمان تعیین می کند کالا را از منطقه خارج نماید . کالاهای ممنوعه شرعی و قانونی مشمول مقررات مربوط خواهد بود .
هـ- مقررات متفرقه
ماده 15 – هر گاه پس از ترخیص کالا معلوم شود وجوهی که وصول آن به عهده سازمان می باشد بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت شده است سازمان و صاحب کالا می توانند ظرف چهار ماه از تاریخ امضای سند ترخیص کالای مورد بحث ، حسب مورد مابه التفاوت را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند.
ماده 16 – مؤسسات حمل و نقل هوایی و دریایی و صاحبان یا دارندگان وسایل نقلیه مکلفند هنگام ورود وسیله نقلیه به فرودگاه ، بندر و یا راه زمینی مجاز یک نسخه فتوکپی یا رونوشت از بارنامه هر قلم از محصولات خود را به ضمیمه فهرست کل بار به سازمان تسلیم نمایند.
ماده 17 – کنترل و نظارت بر ورود و صدور کالا از مناطق آزاد به سایر نقاط کشور توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد . سرپرست گمرک مستقر در منطقه با معرفی سازمان و حکم رئیس کل گمرک منصوب می شود .
تبصره – کنترل و نظارت بر ورود و صدور کالا از مناطق آزاد به سایر کشورها توسط گمرک سازمان بر مبنای این مقررات و دستورالعمل های اجرائی مربوط انجام می پذیرد .
این تصویبنامه در تاریخ 8/3/1373 به تائید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.