آئین نامه اجرائی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حالت-اشتغال-مستخدمین-شهید،-جانباز-از-کار-افتاده-و-مفقودالاثر-انقلاب-اسلامی-و-جنگ-تحمیلی

آئین نامه اجرائی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی


سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 13/6/1373 بنا به پیشنهاد شماره 6906/د مورخ 25/11/1372 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به استناد تبصره (9) قانون «حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی»- مصوب 1372- آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده1- واژه های اختصاری زیر در این آئین نامه به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می رود :
الف- قانون: قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی- مصوب 1372.
ب- دستگاه: کلیه دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت- مصوب 1370- و کلیه نیروهای مسلح.
ج- جانباز از کار افتاده کلی و آزادگان جانباز از کار افتاده کلی: کسانی که حسب مورد بنا به تشخیص مرجع های صالح (بنیاد مشتضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا ستاد رسیدگی به امور آزادگان یا مرجع های ذی صلاح نیروهای مسلح) از کار افتاده کلی شناخته شده و قادر به کار نباشند.
د- شهید و مفقودالاثر : افرادی که بنا به تایید بنیاد شهید انقلاب اسلامی شهید یا مفقودالاثر شناخته شوند.
تبصره- تعیین شهید و مفقودالاثر در نیروهای مسلح با پیشنهاد کمیسیون های موضوع ماده (134) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – مصوب 1370- و ماده (120) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1366- و تایید بنیاد شهید انقلاب اسلامی صورت میگیرد.
در صورت بروز اختلاف نظر مطابق تدبیر مقام معظم فرماندهی کل قوا- موضوع نامه شماره 5173 مورخ 11/11/1369 ستاد کل نیروهای مسلح- اقدام میشود.
هـ- پست یا شغل سازمانی با نام: مجموعه مشاغل مرتبط با پست های متناسب با مشاغل قبلی مشمولان قانون است که بنا به پیشنهاد دستگاه مربوط به تایید مرجع های ذی صلاح تصویب کننده تشکیلات دستگاه مربوط برسد.
و- مستخدمان نیروهای مسلح: مستخدمان ثابت و پیمانی نیروهای مسلح.
ماده2- شهدا، مفقودالاثر، جانبازان از کارافتاده کلی و آزادگان جانباز از کارافتاده کلی که حقوق وظیفه یا مستمری آنان حسب مورد براساس قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهان وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی- مصوب 1364- برقرار شده یا میشود، مشمول این آئین نامه هستند.
تبصره- اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و قضات نیز مشمول این آئین نامه هستند.
ماده3- حقوق و مزایای حالت اشتغال آن دسته از شهدا، جانبازان از کارافتاده کلی، آزادگان از کارافتاده کلی و مفقودالاثرهایی که مستخدم دولت نبوده یا مشمول قانون کار هستند پس از کسر حق بیمه مقرر واریز آن به صندوق تامین اجتماعی توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی پرداخت میشود .
تبصره- حقوق بازنشستگی، وظیفه یا مستمری افراد یاد شده یا بازماندگان آنها توسط سازمان تامین اجتماعی برقرار و پرداخت میشود.
ماده4- کلیه دستگاهها مکلفند اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ایجاد پست ها یا مشاغل سازمانی با نام را در اختیار مرجع های ذی صلاح تصویب کننده تشکیلات دستگاه مربوط قرار دهند.
تبصره1- پست ها یا مشاغل یاد شده علاوه بر پست های سازمانی مصوب، به مجموعه تشکیلات دستگاه ذی ربط افزوده میشود و با فوت عادی یا رسیدن سنوات خدمت مقرر و بازنشسته تلقی شدن مشمولان این آئین نامه ، پست ها و مشاغل مزبور از مجموعه تشکیلات تفصیلی دستگاه حذف می شود.
تبصره2- در صورت ادغام، انحلال یا واگذاری دستگاهها ، پست ها و مشاغل با نام موضوع این ماده به مجموعه تشکیلاتی دستگاه اصلی یا مادر منتقل می شود و در مورد دستگاههائی که از دستگاهی جدا و به دستگاه دیگری ملحق می شوند مطابق مصوبه مربوط عمل میشود.
ماده5- از تاریخ تصویب قانون (30/6/1372) حقوق حالت اشتغال مشمولان این آئین نامه همانند مستخدمان شاغل همتر از تعیین می شود و مستخدمان مشمول با رعایت ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل با انتصاب در پست ها یا مشاغل با نام به گروه های مربوط تخصیص می یابند و همواره از امتیاز دو گروه یا درجه بالاتر از گروه یا درجه استحقاقی استفاده می کنند. مشمولان یاد شده فقط از حقوق و افزایش فوق العاده شغل، تفاوت تطبیق حقوق (حسب مورد) ، کمک هزینه عایله مندی و اولاد و کمک هزینه مسکن در خصوص نیروهای مسلح – که بر اساس مقررات مربوط پرداخت می شود- از آغاز استخدام تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی با رعایت مقررات مربوط مانند شاغلان مشابه برخوردار می شوند و پس از آن حسب مورد حقوق بازنشستگی یا مستمری عایله تحت تکفل از صندوق بازنشستگی مربوط به آنها پرداخت می شود .
تبصره- آن عده از مشمولان این آئین نامه که تا پیش از تصویب قانون با سنوات خدمت افزون بر سی سال بازنشسته شده باشند با رعایت مقررات مربوط مشمول تبصره(4) ماده (2) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند و از افزایش سنواتی مضاعف استفاده می کنند.
ماده6- بنیاد شهید انقلاب اسلامی مکلف است کسور بازنشستگی موضوع تبصره (3) قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی- مصوب 1364- را به صندوق های دستگاه های ذی ربط مسترد کند.
تبصره- در صورتی که کسور بازنشستگی یاد شده صرف پرداخت حقوق مشمولان قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی شده باشد، بودجه لازم برای پرداخت حقوق مشمولان این آئین نامه در مورد صندوق های بازنشستگی مربوط در بودجه کل کشور پیش بینی و پرداخت میشود.
ماده 7- حقوق حالت اشتغال مشمولان این آئین نامه تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی براساس ضوابط و مقررات دستگاه ذی ربط و با رعایت معافیت های مقرر حسب مورد مشمول برداشت کسور قانونی(بازنشستگی ، بیمه و مالیات) است .
تبصره- کسور بازنشستگی شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان جانباز از کار افتاده کلی و مفقودالاثرها از تاریخ شهادت یا جانبازی یا اسارت یا مفقودالاثر شدن تا تاریخ اجرای قانون طبق ضوابط مربوط و بر مبنای حقوق مستمری یا وظیفه پرداخت شده در این مدت ، توسط دولت به صندوق های بازنشستگی مربوط پرداخت میشود.
ماده8- در تعیین گروه یا افزایش سنواتی استحقاقی و عناوین مشابه مشمولان این آئین نامه، مدت استفاده از حقوق وظیفه تا تاریخ تطبیق وضع با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به عنوان سابقه خدمت قابل قبول بر مبنای 3% مورد محاسبه قرار میگیرد و پس از آن بر اساس ماده (8) آئین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ پرداخت 5% در هر سال است .
ماده9- مشمولان این آئین نامه از تاریخ تصویب قانون بر مبنای آخرین شغل یا پست مورد تصدی زمان اشتغال فقط با استفاده از دو گروه یا درجه بالاتر از گروه یا درجه استحقاقی مربوط موضوع قانون تطبیق داده می شوند و در مواردی که به موجب تبصره های (3) و (4) ماده (3) قانون نظام هماهنگ پرداخت از امتیاز دو گروه تشویقی برخوردار شده باشند مجاز به استفاده مضاعف از امتیاز یاد شده نیستند.
ماده10- ارتقای گروه مستخدمان مشمول این آئین نامه به گروه ها یا درجات یا عناوین مشابه که با توجه به مقررات استخدامی مربوط مستلزم کسب امتیازهای خاص (بر اساس سیستم های امتیازی) یا طی دوره های آموزشی است بدون رعایت شرایط مزبور انجام میشود.
ماده11- حقوق حالت اشتغال آن عده از مشمولان این آئین نامه که در زمان تصدی مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت یا همتر از آنان ، شهید ، جانباز از کار افتاده کلی یا آزاده جانباز از کارافتاده کلی شده باشند بر اساس عدد مبنای مربوط و همانند مقامات شاغل تعیین می شود .
ماده 12- مستخدمان بازنشسته شهید، جانباز از کار افتاده کلی، آزاده جانباز از کارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با استفاده از امتیاز دو گروه یا درجه بالاتر موضوع قانون یا قانون نظام هماهنگ پرداخت همچنان بازنشسته تلقی میشوند.
ماده13- در مواردی که جانبازان از کارافتاده کلی وآزادگان جانباز از کار افتاده کلی قبل از رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی فوت کنند از تاریخ فوت تا رسیدن به سن بازنشستگی حقوق وظیفه یا مستمری ذی ربط بر اساس مقررات استخدامی دستگاه مربوط تعیین و پرداخت می شود.
تبصره- در صورتی که حیات مفقودالاثر موضوع قانون حین استفاده از حقوق حالت اشتغال محرز شود، از زمان احراز با آنان بر اساس مقررات مربوط رفتار می شود.
ماده14- در کلیه دستگاه های مشمول این آئین نامه ، حقوق وظیفه یا مستمری وراث اناث تحت کفل شاهد که پس از اختیار شوهر مطلقه شده اند پس از تایید وقوع طلاق و ضرورت آن توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی دوباره برقرار میشود.
ماده15- وراث قانونی شهدا و مفقودین موضوع قانون چنانچه بیش از یک شهید یا مفقودالاثر داشته باشند فقط میتوانند به انتخاب خود از یک حقوق حالت اشتغال یا وظیفه یا مستمری مورث مربوط استفاده کنند.
ماده16- افراد تحت تکفل موضوع تبصره (2) قانون عبارتند از:
الف- فرزندان، نوادگان، یا زوجه دایمی و مادر و پدری که در کفالت مشمولان این آئین نامه بوده اند، همچنین نوادگانی که در کفالت ایشان بوده اند با دارا بودن شرایط زیر:
1-فرزندان و نوادگان پسر از بیست سال کمتر داشته باشند مگر اینکه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش رسمی عالی مشغول تحصیل باشند که در این صورت نیز حقوق وظیفه آنان در پایان بیست و پنج سالگی قطع میشود.
2-فرزندان و نوادگان دختر تا بیست سالگی به شرط نداشتن شوهر ، ولی اگر به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند و شوهر نداشته باشند حقوق وظیفه آنان در پایان بیست و پنج سالگی قطع میشود.
3-مادر، به شرط نداشتن شوهر.
4-عیال دایمی، تا زمانی که شوهر اختیار نکرده باشد.
5-شوهر، در صورتی که علیل و از کارافتاده و در کفالت عیال خود باشد.
6-فرزندان و نوادگان علیل یا ناقص العضو مشمولان این آئین نامه که قادر انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.
ب- برادر و خواهر علیل یا ناقص العضو که در کفالت مشمولان این آئین نامه بوده و قادر به انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.
ج- خواهر (به شرط نداشتن شوهر) و برادری که در کفالت مشمولان آئین نامه بوده اند تا پایان (20) سالگی، مگر اینکه بموجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه ها یا مؤسسات آموزش رسمی عالی مشغول تحصیل باشند و در این صورت تا پایان بیست و پنج سالگی .
تبصره1- فرزندان دختر و خواهر تحت تکفل در صورتی که پس از پایان (20) سالگی یا (25) سالگی حسب مورد شوهر نداشته و با تایید بنیاد شهید انقلاب اسلامی برای تامین زندگی خود درآمدی نداشته باشند، تا زمانی که درآمد ندارند.
تبصره2- تشخیص مصادیق افراد تحت تکفل پس از طی تشریفات قانونی با دستگاه پرداخت کننده حقوق حالت اشتغال یا بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری است .
معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/06/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.