مصوبه شورای عالی اداری

مصوبه-شورای-عالی-اداری-

مصوبه شورای عالی اداری

شماره 5680/دش 5/6/1373

وزارت فرهنگ و آموزش عالی – وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی – وزارت امور خارجه – سازمان امور اداری و استخدامی کشور
شورای عالی اداری در پنجاه و ششمین جلسه مورخ 25/5/1373 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ،درمان و آموزش پزکشی در اجرای مصوبه شماره 135/د ش مورخ 21/1/1370 شورای عالی اداری موضوع تسهیل و تسریع در امور ارباب رجوع دستگاههای دولتی ، به منظور اصلاح روش ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور در ارتباط با دستگاههای ذیربط موارد ذیل را تصویب نمود:
الف-وزارت فرهنگ و آموزش عالی
1-وزارت فرهنگ و آموزش عالی ظرف مدت یکسال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه ضوابط لازم جهت رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های مختلف دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشورهای خارج و همچنین ضابطه تطبیق ارزش مدارک صادره با مدارج و مقاطع تحصیلی در داخل کشور را تعیین و تدوین نموده و در فواصل زمانی مشخص ، ضوابط فوق الاشعار را مورد تجدید نظر قرار میدهد.
2-وزارت فرهنگ و آموزش عالی صرفا" پایان نامه های تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور در رشته های علوم انسانی که در ارتباط با مسائل جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است و همچنین بنا بر ضرورت ،پایان نامه های تهیه شده در رشته های علمی جدید را بررسی مینماید. بررسی پایان نامه های تحصیلی مذکور حداکثر ظرف مدت دو ماه انجام میپذیرد.
3-برگزاری هر گونه آزمون به صورت کتبی ، شفاهی و یا مصاحبه به منظور سنجش سطح معلومات فارغ التحصیلان خارج از کشور (گروههای غیر پزشکی)جایز نمیباشد.
4-در مواردی که حسب تشخیص کمیسیون ارزشیابی انجام آزمون به منظور تشخیص صلاحیت های علمی متقاضی ضروری باشد، انجام ازمون مذکور بنا به پیشنهاد کمیسیون و موافقت شورای ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی بلامانع است وزارت فرهنگ و آموزش عالی ظرف مدت سه ماه تمهیدات لازم جهت برگزاری آزمون مذکور را فراهم مینماید.
5-وزارت فرهنگ و آموزش عالی ترتیبی اتخاذ نماید تا جلسات کمیسیون های ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی در صورت ارجاع پرونده به کمیسیون های مذکور، حداقل هفته ای یکبار تشکیل شود.
6-وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ترکیب اعضای کمیسیونهای ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی را با توجه به رشته های مختلف علمی تعیین و انتخاب مینماید.
7-ارزشنامه های تحصیلی صادره از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در خصوص فارغ التحصیلان خارج از کشور به دو نوع ارزشنامه دائم و ارزشنامه موقت تقلیل می یابد.
8-وزارت فرهنگ و آموزش عالی ترتیبی اتخاذ نماید تا حتی الامکان ضمن ایجاد بانک اطلاع رسانی مکانیزه جهت راهنمایی مراجعین و مکانیزه نمودن روش نگهداری اسناد و مدارک مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی واحدهای مسئول ارزشیابی مدارک را جهت برقراری ارتباط لازم با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از شکور به سیستم مخابراتی مورد نیاز مجهز و اقدامات مربوط به رفع نواقص پرونده های ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به صورت غیر حضوری و از طریق پست انجام پذیرد.
9-وزارت فرهنگ و آموزش عالی همه ساله فهرست اسامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی معتبر کشورهای خارج را گروه بندی نموده و ارزش تحصیلی مدارک صادره از سوی این گونه موسسات و سایر اطلاعات مورد نیاز را طی جزواتی تدوین وبه هنگام نموده و در اختیار متقاضیان قرار میدهد.
ب-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1-وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه ضوابط لازم جهت رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های مختلف دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و همچنین ضابطه تطبیق ارزش مدارک صادره با مدارج و مقاطع تحصیلی در داخل کشور را تعیین و تدوین نموده و در فواصل زمانی مشخص ، ضوابط فوق الاشاره را مورد تجدید نظر قرار دهد.
2-وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور را ظرف مدت سه هفته از تاریخ دریافت مدارک مورد نیاز و تکمیل پرونده ، مورد ارزشیابی قرار میدهد.
تبصره-مدت زمان ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور در گروه پزشکی در مواردی که حسب تشخیص کمیسیون ارزشیابی متقاضی به گذارندن دوره های تکمیلی و یا شرکت در آزمونهای مربوط ملزم شده است از مدت زمان مقرر در ماده فوق مستثنی میباشد.
3-برگزاری آزمون علمی و عملی از فارغ التحصیلان ان دسته از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور در گروه پزشکی که بنا به تشخیص شورای ارزشیابی مدارک تحــصیلــــی
(گروه پزشکی ) از کیفیت و اعتبار بالایی برخوردار میباشند، الزامی نمیباشد.
4-وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ترتیبی اتخاذ نماید تا جلسات کمیسیونهای ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی در صورت ارجاع پرونده به کمیسیونهای مربوط، حداقل هفته ای یکبار تشکیل گردد.
5-وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت سه ماه ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلات خارجی در رشته های نامشخص گروه پزشکی ر از حیث انطباق ارزش علمی این گونه مدارک با مدارج تحصیلی داخل کشور و نحوه اشتغال به کــــــار
فارغ التحصیلان این گونه رشته ها تهیه و تدوین نماید.
6-وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ترتیبی اتخاذ نماید تا حتی الامکان ضمن ایجاد بانک اطلاع رسانی مکانیزه جهت راهنمایی مراجعین و مکانیزه نمودن روش نگهداری اسناد و مدارک مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی ، واحدهای اجرائی مسئول ارزشیابی مدارک را جهت برقراری ارتباط لازم با دانشگاهها وموسسات آموزش عالی خارج از کشور به سیستم مخابراتی موردنیاز مجهز نماید و اقدامات مربوط به رفع نواقص پرونده های ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به صورت غیر حضوری و از طریق پست انجام پذیرد.
7-وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همه ساله فهرست اسامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی معتبر کشورهای خارج را گروه بندی نموده و ارزش تحصیلی مدارک صادره از سوی این گونه موسسات و سایر اطلاعات مورد نیاز را طی جزواتی تدوین و به هنگام نموده ودر اختیار متقاضیان قرار دهد.
ج-وزارت امور خارجه
وزارت امور خارجه ظرف مدت سه ماه کلیه اطلاعات موردنیاز به منظور تدوین و تجدید نظر در ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور را از طریق مقتضی جمع آوری و در اختیار وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی ، و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار میدهد.
د-سازمان امور اداری و استخدامی کشور
سازمان امور اداری و استخدامی کشور بر حسن اجرای مفاد این مصوبه نظارت نموده و هر سه ماه یکبار گزارش های لازم را تهیه و به شوراهای عالی اداری ارائه مینماید.
معاون رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی اداری-سید محمد میر محمدی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/05/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-بودجه-سال-1391-کل-کشور(بخش-دوم)

قانون بودجه سال 1391 کل کشور(بخش دوم)

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.