لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تاسیس وزارت نفت

لایحه-قانونی-متمم-لایحه-قانونی-تاسیس-وزارت-نفت

لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تاسیس وزارت نفت

شماره 5542 4/4/1359
وزارت نفت
لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تاسیس وزارت نفت که درجلسه مورخ 29/3/59 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد.

دراجرای مفاد ماده 3 لایحه قانونی تأسیس وزارت نفت مصوب 8/7/1358 و بموجب این لایحه قانونی مراتب ذیل مورد تصویب قرار میگیرد:
ماده 1- هدف و وظایف اساسی وزارت نفت بشرح ذیل تعیین میگردد :
الف – هدف :
هرف از ایجاد وزارت نفت اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران برذخایر و منابع و گاز کشور و برصنایع و تأسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی و وابسته به آن دربهره برداری و بازاریابی است .
ب – وظایف اساسی :
1- صیانت ذخایر و بهره برداری صحیح و مناسب از منابع نفت و گاز کشور.
2- نگاهداری و حفظ تأسیسات صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی و سایر تأسیسات وابسته .
3- کوشش در بسط تکنولوژی و دانش صنعتی مربوطه در جهت خود کفایی هر چه بیشتر و بی نیازی از خارج .
4- نظارت بر امور مربوط به صادرات نفت و فرآورده های نفتی ، گاز و محصولات پتروشیمی و وابسته و تصویب نهایی قراردادهای مربوط به امور فوق و سایر قراردادها .
5- هم آهنگی عملیات و فعالیتهای واحدهای مختلف صنایع نبت ،گاز و پتروشیمی و ایجاد و حفظ و هم آهنگی با سازمانهای دولتی و سیاست انرژی کشور .
6- تعیین حط مشی و سیاست کلی و مقررات عمومی ناظر بر شرکتهای تابعه و وابسته .
7- تطبیق و الفیق برنامه های عملیاتی ، مالی و بازرگانی شرکتهای تابعه و تدوین و تنظیم برنامه جامع درقالب برنامه های ملی و سیاست های اقتصادی و اجرایی دولت .
8- برنامه گذاری اجرای طرحهای بزرگ سرمایه ای و نحوه تأمین منابع مالی لازم .
9- برنامه توسعه یا تحدید فعالیتهای موجود و یا ایجاد فعالیتهای جدید.
10- اعمال نظارت عالیه و کنترل عملکرد شرکتهای تابعه درزمینه های فنی ، اداری ، حقوقی ، مالی و بازرگانی درمراحل اجرایی و پیشرفت عملیات .
11- تهیه و تدوین سازمان ستادی وزارت نفت و ساخت کلی شرکتهای تابعه نظارت بر سازمان دهی در شرکتهای مذکور و حصول اطمینان از رعایت اصول مصوبه و تبعیت از اهداف و خط مشی کلی .
12- نظارت بر اجرای ضوابط و خط مشی کلی ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و هماهنگ ساختن نتایج .
13- نظارت و سرپرستی روابط بی المللی و نظارت بر امور نمایندگیهای وزارت نفت درخارج از کشور
14- مسؤولیت برقراری و حفظ رابطه با قوه مقننه و مقامات عالیه کشوری و لشکری .
15- نمایندگی ایران در مجامع نفتی بین المللی
16- نمایندگی صنایع نفت در شورای عالی انرژی وشورای اقتصاد .
17- انجام بررسیهای ضرور نسبت به ایجاد ، انحلال ، تجزیه ویا ادعغام شرکتهای تابعه و وابسته و کسب مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح .
ماده 2- بوزارت نفت اجازه داده میشود که باتوجه به ضرورت عملیات نسبت به تغییر ساخت شرکتهای موجود ( تجزیه یا ادغام یا انحلال یا اأسیس شرکتهای جدید ) مطالعات لازم را بعمل آورده و پس از تصویب کمیسیونی مرکب از وزیر نفت ، وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه و دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور بموقع اجرا گذارد .
ماده 3- اساسنامه لازم برای شرکتهای مندرج درماده 2 این قانون توسط وزارت نفت تهیه و پس از تأیید هیأت مذکور درآن ماده و تصویب هیأت وزیران بمورد اجرا گذاشته خواهد شد .
ماده 4- اعتبار اساسنامه های فعلی شرکت ملی نفت ایران ، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا تصویب اساسنامه شرکتهای جدید موضوع ماده 3 قانون کماکان بقوت خود باقی است .
ماده 5- قبل از تصویب اساسنامه های جدید ( موضوع ماده 3) اختیار انتخاب اعضاء هیأت مدیره شرکتهای تابعه به وزیر نفت تفویض میگردد .
ماده 6- بمنظور تسهیل امر تأمین نیازمندیهای نیروی انسانی ستاد وزارت نفت به این وزارت اختیار داده میشود که کارکنان مورد نیاز خود را از کادر پرسنلی شرکتهای تابعه بصورت مأمور تأمین و مقررات اداری و استخدامی موجود یا آتی شرکتهای مذکور را عیناً درمورد آنان بموقع اجرا گذارد .
کلیه هزینه های کادر مذکور از محل بودجه هریک از شرکتهای تابعه و وابسته ای که کارکنا ذکر شده دراستخدام آن میباشند تأمین میگردد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10315

تاریخ تصویب : 1359/03/29

تاریخ ابلاغ : 1359/05/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.