لایحه قانونی راجع به محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی

لایحه-قانونی-راجع-به-محمولات-سیاسی-و-لوازم-شخصی-متعلق-به-نمایندگان-سیاسی-ایرانی-و-خارجی

لایحه قانونی راجع به محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی

شماره 5754 9/4/1359
وزارت امور خارجه
لایحه قانونی راجع به محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی که درجلسه مورخ 28/3/59 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده بپیوست ابلاغ میگردد .

ماده واحده 1- محمولات سیاسی و لوازم شخصی متعلق به دیپلماتهای ایرانی و خارجی ( نماینده سیاسی کلا به دارنده پاسپورت سیاسی اطلاق میشود ) که به ایران وارد ویا از ایران خارج میشوند مشمول مقررات ایرانی و بین المللی مربوط به مصونیت دیپلماتیک بوده و ارگانهای دولتی و نهادهای انقلابی بهیچ وجه حق باز کردن محمولات و اجناس متعلق به نمایندگان سیاسی را بدون اجازه کتبی وزارت خارجه ندارند .
1- درصورتیکه مقامات گمرکی ویا سایر مقامات و نهادهای انقلابی نسبت به محموله های سیاسی و یا حجم فوق العاده و لوازم شخصی نماینده و یا نمایندگی سیاسی مظنون باشند موظفند مراتب را فوراً بوزارت امور خارجه اعلام و همزمان ، محمولاتی را که مورد سوء ظن واقع شده به نماینده وزارت خارجه که درساختمان دولت درفودگاه مستقر خواهد بود . ارجاع دارند . ودرصورت غیبت نماینده وزارت خارجه ، محموله و یا اجناس مذکور را بلاقاصله به وزارت امور خارجه ارسال دارند و یا وزارت خارجه بلافاصله نماینده ای گسیل دهد که زیر نظر نماینده وزارت خارجه در صورتیکه نماینده سیاسی ایرانی باشد و یا باتفاق نماینده دولت مربوطه در صورتیکه نماینده سیاسی عضو کشور دیگری باشد مفتوح شده و مورد بررسی قرار گیرد.
2- نمایندگان سیاسی میتوانند بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی یکدستگاه اتومبیل شخصی خود را به ایران وارد و یا از ایران خارج نمایند .
3- مأمورین گمرک و سایر مقامات دولتی و نهادهای انقلابی موظفند درنهایت ادب و متانت بانمایندگان سیاسی رفتار و کلیه تسهیلات لازم را در موارد مذکور درفوق دراسرع وقت فراهم آورند تا هیچگونه مشکلی برای ایاب و ذهاب نمایندگان سیاسی ایرانی و خارجی فراهم نشود .
4- متخلفین از اجرای مقررات فوق به حبس تأدیبی از سه ماه تا ششماه محکوم خواهند شد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10315

تاریخ تصویب : 1359/03/28

تاریخ ابلاغ : 1359/05/04

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.