آئین نامه مالی و معاملاتی مربوط به اعتبارت جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی

آئین-نامه-مالی-و-معاملاتی-مربوط-به-اعتبارت-جاری-بنیاد-شهید-انقلاب-اسلامی

آئین نامه مالی و معاملاتی مربوط به اعتبارت جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی


شماره 7064 / ت 14779 هـ 9/6/1374
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/6/1374 بنا به پیشنهاد شماره 445 /82 /330 مورخ 3/12/1374 بنیاد شهید انقلاب اسلامی و تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی ، در اجرای تبصره 6 ماده 72 قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366 ـ آئین نامه مالی و معاملاتی مربوط به اعتبارات جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ مصرف اعتبارات جاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی ـ که از این پس بنیاد نامیده می شود ـ منظور در بودجه کل کشور برای انجام هزینه ها ـ اعم از پرسنلی ، اداری ، سرمایه ای ، انتقالی و سایر هزینه های مربوط ـ در قالب اهداف و وظایف بنیاد و عملیات مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حسابها و اعمال نظارت مالی بر مصرف اعتبارات فوق تابع مقررات در این آئین نامه است .
ماده 2 ـ بنیاد شهید در رابطه با مصرف اعتبارات موضوع ماده (1) این آئین نامه موظف به مبادله موافقت نامه شرح فعالیت با سازمان برنامه و بودجه می باشد . رعایت موارد مندرج در موافقت نامه های مذکور که باید بر اساس قانون برنامه و بودجه و با توجه به مقررات قانونی بنیاد تنظیم و مبادله شده باشد ، برای بنیاد الزامی است .
ماده 3 ـ اختیار و مسوولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده رییس بنیاد و مسوولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده ذی حساب خواهد بود .
تبصره 1 ـ اختیارات و مسوولیت موضوع این ماده حسب مورد به طور مستقیم و بدون واسطه از طرف مقامات فوق به سایر بنیاد کلی یا جزیی قابل تفویض خواهد بود ، لکن مورد تفویض اختیار و مسوولیت ، سلب اختیار و مسوولیت از تفویض کننده نخواهد کرد .
تبصره 2 ـ در اجرای این ماده تفویض اختیارات و مسوولیت های رییس و ذی حساب بنیاد به شخص واحد و نیز تفویض اختیار و مسوولیت های رییس به ذی حساب یا کارکنان تحت نظر او مجاز نیست .
ماده 4 ـ وجوه لازم از محل اعتبارات مشمول این آئین نامه با درخواست وجه از طرف ذی حساب توسط خزانه منحصراً به حساب یا حسابهای بانکی که توسط خزانه افتتاح شده یا می شود واریز می شود استفاده از حسابهای مزبور با امضای مشترک رییس و ذی حساب بنیاد یا افراد مجاز از طرف مجاز از طرف آنها به معرفی خزانه حسب مورد مجاز است .
تبصره ـ سهم اعتبارت مورد نیاز مرکز و ادارات کل تابع بنیاد استانها از محل اعتبارات فوق با توجه به نیازمندیهای مربوط توسط رییس بنیاد یا مقام مجاز از طرف وی تعیین و به واحدهای ذی ربط ابلاغ می شود .
ماده 5 ـ میزان پیش پرداخت همچنین میزان تنخواه گردان و سپرده حسن انجام کار و نوع و میزان تضمینی که باید در قبال پیش پرداخت یا حسن انجام کار اخذ شود به تشخیص و مسوولیت رییس بنیاد شهید یا مقام مجاز از طرف ایشان می باشد .
تبصره ـ میزان پیش پرداخت در مورد هر معامله نباید 40% مبلغ معامله تجاوز نماید .
ماده 6 ـ معاملات بنیاد شهید از نظر نصاب و نحوه انجام به شرح زیر می باشد :
الف ـ معاملاتی که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسوولیت مامور خرید .
ب ـ معاملاتی که مبلغ آن از یک میلیون ریال بیشتر و از پنج میلیون ریال کمتر باشد با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسوولیت مامور خرید یا مسوول واحد تدارکاتی حسب مورد و تایید رییس بنیاد یا فرد مجاز از طرف او .
ج ـ معاملاتی که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر و از پنجاه میلیون ریال کمتر باشد با تشخیص و مسوولیت رییس بنیاد یا مقام مجاز از طرف او .

د ـ معاملاتی که مبلغ آن بیش از پنجاه میلیون ریال باشد با انتشار آگهی مناقصه یا ارسال دعوت نامه (مناقصه محدود ) به تشخیص رییس بنیاد یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات بندهای ( الف ) ، (ب) و (ج) این ماده مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات موضوع بند د این ماده مبلغ برآورد است .
ماده 7 ـ در مواردی که انجام مناقصه به تشخیص هیاتی مرکب از معاون امور اداری و مالی ، ذی حساب و یک نفر به انتخاب رییس بنیاد میسر یا به مصلحت نباشد می توان معامله را به طریق دیگر انجام داد در این صورت هیات مزبور با رعایت صرفه و صلاح بنیاد نحوه انجام این گونه معاملات را تعیین می نماید .
تبصره ـ ترک تشریفات مناقصه معاملاتی که نصاب آنها بیش از دویست میلیون ریال باشد پس از تایید هیات به تصویب رییس بنیاد نیز می رسد .
ماده 8 ـ نحوه انجام معاملات و برگزاری تشریفات مناقصه و سایر مقررات مربوط به اجرای مواد 6 و 7 آئین نامه به موجب دستورالعملی است که به تصویب رییس بنیاد می رسد .
ماده 9 ـ کلیه اسناد هزینه هایی که با رعایت مفاد این آئین نامه انجام شده باشد باید متکی به مدارک زیر بوده و با امضای مشترک رییس ذی حساب بنیاد یا افراد مجاز از طرف آنها قابل احتساب به عنوان هزینه های قطعی می باشند :
الف ـ در مورد خریدهای داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
ب ـ در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و صورت حساب فروشنده ، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا ، در مورد خریدهای خارجی که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند وجود اعلامیه بانک الزامی نیست .
ح ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع .
د ـ در موارد خاص که با تشخیص رییس بنیاد یا مقام مجاز از طرف وی اخذ امضا از گیرنده مقدور یا به مصلحت نباشد ، تاییدیه ذی حساب در مورد پرداخت وجه به ذی نفع .
هـ ـ در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود قرارداد مربوط و تاییدیه تحویل کالا یا انجام خدمات موضوع قرارداد توسط رییس بنیاد یا افراد مجاز طرف او .
و ـ در مورد پرداخت های خانواده های معظم شاهد ، گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع یا امضای گیرنده وجه در مواردی که امکان پرداخت از طریق واریز به حساب بانکی وجود ندارد .
ز ـ در مورد هزینه های مربوط به امور خانواده های شاهد خارج از کشور تاییدیه رییس بنیاد در مورد انجام هزینه .
ماده 10 ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانک ها و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در تولید و توزیع آن به نحوی مداخله یا مباشرت نداشته باشند .
ماده 11 ـ نمونه اسناد همچنین مدارک و دفاتر و روش نگهداری حساب اعتبارات موضوع این آئین نامه تابع دستورالعمل اجرائی ماده 128 قانون محاسبات عمومی کشور است .
ماده 12 ـ چگونگی رسیدگی به حسابها و اسناد هزینه های اعتباراتی موضوع این آئین نامه تابع قانون محاسبات کشور و آئین نامه اجرائی آن و نیز دستورالعملهای صادره از طرف دیوان مذکور می باشد .
ماده 13 ـ عاملان یا معاونان ذی حساب ادارات کل بنیاد در استانها حسب مورد موظفند بر اساس بخشنامه های صادره توسط دیوان محاسبات کشور در استانها صورت ریز حساب دریافت و پرداخت ماهانه و نیز اسناد هزینه های مربوط به هر ماه را حداکثر تا پایان ماه بعد در دو نسخه تنظیم و نسخه اول را به انضمام اصل مدارک به ادارات کل دیوان محاسبات در همان استان و نسخه دوم را به ذی حساب بنیاد تحویل دهند تا پس از رسیدگی های لازم و تایید آن ، هزینه های پرداخت شده به حساب هزینه قطعی منظور شود .
ماده 14 ـ کلیه اموال و تاسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه خریداری یا ایجاد میشود اموال بنیاد محسوب می شود .
ماده 15 ـ ذی حساب بنیاد موظف است مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات هر سال موضوع این آئین نامه را حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد به حساب خزانه واریز نماید .
ماده 16 ـ صورت حساب دریافت و پرداخت سالانه از محل اعتبارات جاری بنیاد در بودجه سالانه کل کشور باید مطابق دستورالعملی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می شود حداکثر تا آخر خرداد ماه سال بعد تنظیم و پس از رسیدگی از طرف حسابرسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب مراجع صلاحیت دار حداکثر تا آخر شهریور ماه برای حسابرسی به دیوان محاسبات کشور همچنین برای درج در صورت حساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور به وزارت مزبور ارسال گردد .
ماده 17 ـ با توجه به تبصره 2 ماده 72 قانون محاسبات عمومی کشور اعتبارات طرحهای عمرانی بنیاد شهید تابع قانون مذکور و سایر قوانین و مقررات عمومی دولت می باشد .
ماده 18 ـ کلیه اصلاحاتی که در این آئین نامه بکار رفته است تابع تعاریف مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور بوده و بنیاد شهید مشمول حکم ماده 91 قانون مذکور نیز می باشد
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/06/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - بنیاد شهید انقلاب اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.