آئین نامه اجرائی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور

آئین-نامه-اجرائی-قانون-احداث-پروژه-های-عمرانی-بخش-راه-و-ترابری-از-طریق-مشارکت-بانکها-و-سایر-منابع-پولی-و-مالی-کشور

آئین نامه اجرائی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور


شماره 4506 / ت 92 24/2/1367

وزارت راه و ترابری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 7/2/1367 بنا به پیشنهاد شماره 11/16319 مورخ 16/12/1366 وزارتخانه های راه و ترابری و برنامه و بودجه ، امور اقتصادی و دارائی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آئین نامه اجرائی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور ، را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول - تعاریف و اصطلاحات
ماده 1 - قانون مشارکت - منظور ( قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور ) مصوب 24/8/1366 مجلس شورای اسلامی است
ماده 2 - طرح عمرانی - منظور مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی فنی - اقتصادی طی مدت معین و با اعتبار معینی برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه های عمرانی کشور بصورت سرمایه گذاری ثابت متضمن هزینه های غیر ثابت وابسته در دوره مطالعه و اجراء انجام میگردد.
ماده 3 - پروژه عمرانی - هر طرح عمرانی میتواند مشتمل بر چندین پروژه عمرانی باشد.
ماده 4 - طرف مشارکت - منظور از طرف مشارکت شرکتی است که برای تأمین منابع مالی و اجراء طرح یا پروژه عمرانی برابر مقررات این آئین نامه تأسیس خواهد شد .
ماده 5 - منابع مالی - منابع مالی مورد نیاز طرح یا پروژه عمرانی متضمن .
الف - سرمایه و ب - تسهیلات مالی است.
ماده 6 - تأمین منابع مالی و اجرای طرحها و پروژه های عمرانی .
الف - تأمین منابع مالی، منظور تعهد ، تأمین و پرداخت سرمایه گذاری ثابت طرح یا پروژه عمرانی متضمن هزینه های غیر ثابت وابسته به آن در دوره مطالعه ، ااجراء و بهره برداری است.
ب - اجراء - منظور از اجراء تصدی و سازماندهی عملیات اجرائی طرح یا پروژه عمرانی در دوره احداث (ساخت) است.
ماده 7 - منافع بهره برداری - منظور برداشت عواید ریالی از مجموعه امکانات و خدماتی است که بواسطه اجرای کامل طرح یا پروژه عمرانی حاصل خواهد شد.
ماده 8 - دوران مشارکت - منظور از دوران مشارکت عبارتست از حاصل جمع مدت زمان دوره ساخت طرح یا پروژه عمرانی و دوره بهره برداری.
ماده 9 - دوره ساخت - منظور مدت زمان اجراء طرح یا پروژه عمرانی است که بصورت زمانبندی شده توسط متصدی مطالعه فنی مرحله دو تهیه و به تصویب وزارت راه و ترابری رسیده است.
ماده 10 - دوره بهره برداری - مناظر بر مدت زمان واگذاری منافع بهره برداری است و از شروع بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح را شامل است.
فصل دوم - چگونگی انتخاب طرح یا پروژه عمرانی برای استفاده از قانون مشارکت
ماده 11 - طرحها و پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری بدو طریق برای استفاده از قانون مشارکت پیشنهاد خواهند شد.
الف - طرحها و پروژه هایی که در برنامه عمران مصوب بخش راه و ترابری قرار دارند (منظور و پیش بینی شده اند) در صورت پیشنهاد مشارکت مستقیما" در برنامه مشارکت قرار خواهند گرفت.
ب - طرحها و پروژه هایی که در برنامه های عمرانی مصوب بخش راه و ترابری قرار ندارند (منظور و پیش بینی نشده اند) در صورت پیشنهاد مشارکت، طرح یا پروژه پیشنهاد شده مطابق روش جاری در مورد انتخاب و تصویب طرحها و پروژه های عمرانی مصوب ، با توجه به ملاحظات اقتصادی، تأمین منابع مالی و اجراء برابر مقررات این آئین نامه و با انعقاد قرار داد مشارکت، به طرف مشارکت واگذار نماید.
ماده 13 - در قرار مشارکت به شیوه تأمین منابع مالی، وزارت راه و ترابری به قائم مقامی طرف مشارکت، وظایف و اختیارات مجری طرح یا پروژه موضوع مشارکت را تا انجام کامل آن عهده دار خواهد بود.
ماده 14 - در قرار داد سرمانه گذاری به شیوه تأمین منابع مالی و اجراء وظایف اختیارات مجری طرح یا پروژه موضوع مشارکت تا انجام کامل آن در عهده و مسئولین طرف مشارکت است.
ماده 15 - وظائف و اختیارات مجری پروژه مذکور در ماده 13 و 14 عینا" مطابق وظائف و اختیاراتی است که در پروژه های عمرانی که از محل اعتبارات منابع بودجه عمرانی اجراء میگردند، توسط دستگاه اجرائی تصدی و اعمال میگردد.
ماده 16 - مطالعات فنی (مرحله دوم) طرحها و پروژه های موضوع بند الف ماده 11 برابر روش کار و دستور العمل مربوط به مطالعات پروژه های عمرانی توسط وزارت راه و ترابری انجام و هزینه انجام مطالعات که از محل اعتبارات مصوب بودجه عمرانی تأمین و پرداخت میگردد.
ماده 17 - مطالعات فنی (مرحله دوم) طرحها و پروژه های موضوع بند ب ماده 11 برابر روش کار و دستور العمل مربوط به مطالعات پروژه های عمرانی توسط وزارت راه و ترابری انجام و هزینه آن بایستی قبل از واگذاری مطاله توسط پیشنهاد دهند تأمین و پرداخت گردد . این هزینه جزو هزینه های طرح یا پروژه مورد مشارکت منظور میگردد.
ماده 18 - در مورد هریک از طرحها و پروژه های منظور شده در برنامه مشارکت حسب مورد بایستی وزارت راه و ترابری و یا متقاضی مشارکت ضمن تهیه برآورد هزینه سرمایه گذاری متضمن سود مورد انتظار از مشارکت ، گزارش مطالعه در آمد هزینه طرح یا پروژه عمرانی را مشتمل بر برآورد هزینه های مشارکت و برآورد درآمدهای مورد انتظار از مشارکت تهیه نماید.
ماده 19 - برآورد هزینه های مشارکت بایستی حداقل حاوی اطلاعات مربوط به موارد زیر باشد :
برآورد هزینه احداث طرح یا پروژه عمرانی بماخذ ارقام مندرج در مطالعات فنی مصوب منطبق بر زمانبندی ساخت.
برآورد هزینه نگهداری طرح یا پروژه عمرانی در دوران بهره برداری.
برآورد هزینه بهسازی طرح یا پروژه عمرانی در دوران بهره برداری.
برآورد هزینه اداری - تشکیلاتی طرف مشارکت در دوران مشارکت.
ماده 20 - برآورد در آمد مورد انتظار از مشارکت بایستی حداقل حاوی اطلاعات مربوط به برآورد ریالی کمیتهای مقداری مورد پیش بینی از عوامل درآمدزای طرح یا پروژه عمرانی برای مدت واگذاری منافع بهره برداری باشد.
ماده 21 - عوامل در آمدزای حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت و همچنین نرخگذاری آن جهت تقویم برآورد ریالی در آمد مورد انتظار براساس نظر وزارت راه و ترابری تعیین میگردد.
ماده 22 - گزارش مطالعه در آمد - هزینه حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی پس از تأیید وزارت راه و ترابری مبنای قرارداد مشارکت واقع گردیده وضمیمه شماره 1 آن است.
ماده 23 - متقاضی یا متقاضیان مشارکت براساس اطلاعات حاصل از نتایج گزارش مطالعه در آمد - هزینه طرح یا پروژه عمرانی مورد نظر، پیشنهاد مشارکت به وزارت راه و ترابری تسلیم خواهند نمود. ماده 24 - وزارت راه و ترابری پس از بررسی و حصول اطمینان از توانائی بالقوه متقاضی یا متقاضیان مشارکت در طرح یا پروژه عمرانی مورد تقاضا کتبا" تمایل اصولی خود را جهت انعقاد قرار داد مشارکت با آنان اعلام خواهند نمود.
ماده 25 - متقاضی یا متقاضیان مشارکت برای انعقاد قرار دار مشارکت و در تحصیل مجوز واگذاری منافع بهره برداری از طرح یا پروژه عمرانی مورد تقاضا ، بایستی پس از دریافت تمایل اصولی از وزارت راه و ترابری حداکثر ظرف مدت 2 ماه نسبت به تأسیس شرکت اقدام نمایند.
فصل سوم - چگونگی تشکیل شرکتهای موضوع قانون مشارکت
ماده 26 - شرکتهائی که در اجرای ماده 25 تشکیل خواهند شد از نوع سهامی است.
ماده 27 - موضوع شرکتهای طرف قرار داد مشارکت حسب مورد محدود به :
الف - تأمین منابع مالی
ب - تأمین منابع مالی و اجراء
ماده 28 - مدت شرکتهای طرف قرارداد مشارکت محدود بوده و تابعی است از دوره ساخت و دوره بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت.
ماده 29 - سرمایه شرکتهای طرف قرار داد بایستی حداقل معادل یک سوم در صد کل برآورد مندرج در مطالعات فنی مصوب طرح یا پروژه عمرانی باشد.
ماده 30 - در انعقاد شرکت با موضوع تأمین منابع مالی و اجراء طرف مشارکت میتواند ضمن تأمین منابع مالی، طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت را راسا" اجراء نموده و یا انجام آنرا به شرکتهای سازنده ذیربط ارجاع نماید.
ماده 31 - عملیات اجرائی طرح یا پروژه عمرانی (ساخت ) بهر یک از طرق مذکور در ماده 30 سازماندهی گردد، طرف مشارکت بایستی قبل از شروع عملیات اجرائی (ساخت)، رتبه بندی و صلاحیت سازنده را که براساس ضوابط وزارت برنامه و بودجه کسب گردیده است به وزارت راه وترابری تسلیم نموده باشد.
ماده 32 - هرگونه نقل و انتقال در سهام شرکتهای طرف قرارداد مشارکت بایستی با اخذ موافقت و تأییدیه کتبی از وزارت راه و ترابری صورت گیرد.
ماده 33 - حسابرسی شرکتهای طرف قرار داد مشارکت حسب تسهیل مالی مقرر در تبصره 3 قانون مشارکت در دوران مشارکت ( دوره احداث و دوره بهره برداری) حسابرس منتخب و مورد تأیید وزارت امور اقتصاد ودارائی خواهد بود.
ماده 34 - اداره کل ثبت شرکتها موظف است در ثبت شرکتهای موضوع قانون مشارکت قبلا نظر وزارت راه و ترابری را استعلام نماید.
ماده 35 - پس از ارائه گواهی ثبت شرکت (طرف مشارکت) و اخذ مصوب هیأت وزیران وزارت راه و ترابری میتواند قرار داد مشارکت منعقد نماید.
فصل چهارم - چگونگی اجراء و نظارت بر اجرای طرحها پروژه های عمرانی مورد مشارکت در دوره ساخت
ماده 36 - در کلیه پیمانهای کارهای ساختمانی وتأسیساتی طرحها و پروژه های عمرانی موضوع قانون مشارکت، مقررات پیمان و شرایط عمومی پیمان مصوب هیأت عامل برنامه در برنامه عمرانی دوم کشور و اصلاحات وتغییراتی که پس از آن به تصویب رسیده است و بخشنامه ها و دستور العملهای صادره در دوره برنامه عمرانی پنجم بموجب ماده 23 قانون برنامه و بودجه کشور و اصلاحات و تغییرات بعدی آن بایستی مورد استفاده قرار کیرد.
ماده 37 - استفاده و عمل مذکور در فوق اعم است از قرار داد مشارکت بین وزارت راه و ترابری و طرف مشارکت و یا قراردادهایی که در اجرای قرارداد مشارکت جهت احداث ، نگهداری و بهسازی طرح یا پروژه مورد مشارکت توسط طرف مشارکت با سازنده منعقد میگردد.
ماده 38 - درانعقاد قرار دارد مشارکت کلیه اختیارات :
الف - مذکور در ماده 6 پیمان تحت عنوان نظارت در اجراء.
ب - مذکور در ماده 4 و ماده 5 شرایط عمومی پیمان تحت عناوین دستگاه نظارت وناظر مستقیم.
ج - مذکور در سایر مواد پیمان و شرایط عمومی پیمان و ملحقات بعدی آن بشرح مندرج در ماده 36 این آئین نامه مربوط به نظارت فنی، دستگاه نظارت و ناظر مقیم به جانشینی و نمایندگی قانونی طرف مشارکت منحصرا" توسط و از طریق وزارت راه و ترابری بایستی سازماندهی و اعمال گردد.
کاده س39 - در اعمال قانون مشارکت اختیارات مربوط به انتخاب مهندسین مشاور و کنترل پرسنل نظارت، تصویب نقشه ها و تغییرات در مشخصات فنی در چهار چوب قوانین و مقررات مربوطه منحصرا" در عهده و مسئولیت وزارت راه و ترابری است.
تبصره - هزینه مربوط به انتخاب مهندس مشاور و کنترل پرسنل نظارت، تصویب نقشه و تعمیرات در مشخصات فنی از محل اعتبارات عمرانی وزارت راه و ترابری تأمین خواهد شد.
ماده 40 - در اعمال قانون مشارکت کلیه تعهدات و اختیارات کار فرما موضوع بند الف و تبصره آن مندرج در ماده 28 شرایط عمومی پیمان در عهده و مسئولیت وزارت راه و ترابری است.
ماده 41 - در مورد طرحها یا پروژه های عمرانی مصوب قرار دارند وزارت راه و ترابری موظف است قبل از انعقاد قرارداد مشارکت و در تحقق مالکیت، ترتیبات ذکر شده در بند الف و تبصره آن مندرج در ماده 28 شرایط عمومی پیمان از محل اعتبارات بودجه عمرانی را کاملا" فراهم و تدارک نموده باشد بنحویکه در دوره احداث برای طرف مشارکت مطلقا" جهات مذکوره موجبات تأخیر و رکود عملیات اجرائی در دوره احداث حاصل نگردد.
ماده 42 - در مورد طرحها و پروژه های عمرانی موضوع بند ب ماده 11 ترتیبات ذکر شده در بند الف و تبصره آن ، مندرج در ماده 28 شرایط عمومی پیمان به هزینه طرف مشارکت و از طریق وزارت راه و ترابری انجام خواهد شد.
این هزینه جزو هزینه های طرح یا پروژه مورد مشارکت منظور میگردد.
ماده 43 - تحویل موقت و تحویل قطعی پروژه و طرحهای عمرانی موضوع قانون مشارکت به عهده کمیسیون مرکب از :
- وزارت راه و ترابری یکنفر
- طرف مشارکت یکنفر
- دستگاه نظارت یکنفر
- پیمانکار یکنفر
محول میگردد این کمیسیون جانشین کمیسیون مذکور در ماده 39 شرایط عمومی پیمان است.
فصل پنجم - چگونگی بهره برداری از طرحها و پروژه های موضوع قانون مشارکت
ماده 44 - در دوره بهره برداری امور مربوط به انجام و تدارک خدماتی که لازم است انجام پذیرد تا کلیه مستحدثات طبق نقشه جات و مشخصات طرح یا پروژه عمرانی که در صورت مجلس تحویل موقت و اسناد اجرائی (ساخت) از آنها نامبرده میشود در حالت اولیه حفظ گردد، تحت عنوان نگهداری طرح یا پروژه عمرانی طبقه بندی شده و انجام آن در عهده و مسئولیت طرف مشارکت قرارداد هزینه انجام این امور جزو هزینه های طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت منظور میگردد.
ماده 45 - در دوره بهره برداری امور مربوط به تجدید ساختمان هر یک از عملیات دوره ساخت که در برنامه احداث طرح یا پروژه عمرانی پیش بینی شده است تحت عنوان بهسازی طبقه بندی شده و انجام آن در عهده و مسئولیت طرف مشارکت قراردار هزینه انجام این امور جزو هزینه ای طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت منظور میگردد.
ماده 46 - در دوره بهره برداری امور مربوط به سازماندهی اداری - تشکیلاتی جهت برداشت منافع بهره برداری از طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت در عهده و مسئولیت طرف مشارکت قرار داد هزینه انجام این امور جزو هزینه های طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت منظور میگردد.
ماده 47 - پس از تحویل موقت طرح یا پروژه عمرانی (ساخت) طرف مشارکت میتواند برداشت منافع بهره برداری از طرح یا پروژه عمرانی موضوع مشارکت را عهده دار گردد.
فصل ششم - نرخ اجاره مستحدثات ونرخگذاری خدمات بهره برداری
ماده 48 - در مورد اجاره مستحدثات جانبی طرح یا پروژه عمرانی به ثالث نرخ اجاره نبایستی از نرخ اجاره ای که توسط وزارت راه و ترابری تعیین میگردد کمتر باشد در اجرای این منظور وزارت راه و ترابری موظف است یکماه قبل از شروع هر مقطع سه ساله در دوره بهره برداری از طریق استعلام ، نرخ اجاره مستحدثات مشابه را ملاحظه و با اعمال ضریب کاهشی 20 در صد ، جدول حداقل نرخ اجاره مستحدثات طرح یا پروژه عمرانی را تهیه و به طرف مشارکت ابلاغ نماید.
ماده 49 - نرخ خدمات بهره برداری حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی که براساس ماده 20 و 21 تعیین و مبنای برآورد در آمد مورد انتظار از مشارکت در مطالعه در آمد - هزینه طرح یا پروژه عمرانی واقع گردیده همچنین مدت واگذاری منافع و هر گونه تغییر در آن توسط بانک سرمایه گذاری مشخص خواهد شد.
ماده 50 - طرف مشارکت در برداشت عواید ریالی از خدمات حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی ملزم است نرخهایی را که بشرح مواد 48 و 49 تعیین خواهد شد دقیقا" بمورد اجراء گذارد.
فصل هفتم - ترتیب وصول و نظارت بر نحوه بهره برداری
ماده 51 - پس از انعقاد قرارداد مشارکت و حداکثر تا شش ماه قبل از آغاز دوره بهره برداری طرف مشارکت موظف است روش ترتیب وصول عواید ریالی از خدمات حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی را تهیه و به وزارت راه و ترابری پیشنهاد نماید.
ماده 52 - بررسی ، تعدیل ، تدوین نهایی و تصویب روش ترتیب وصول در صلاحیت کمیسیونی است که با عضویت نمایندگان وزارتخانه های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارائی و برنامه و بودجه حسب مورد ، بدعوت وزارت راه و ترابری تشکیل خواهد شد.
ماده 53 - کمیسیون مذکور در ماده 52 پس از تشکیل موظف است تا حداکثر ظرف مدت 3 ماه روش اجرائی ترتیب وصول عواید ریالی از خدمات حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی موضوع رسیدگی را تعیین و تصویب نماید.
ماده 54 - روش اجرائی ترتیب وصول مصوب کمیسیون ماده 52 برای طرفین قرارداد مشارکت لازم الجرایی بوده و بایستی عینا" در برداشت عواید ریالی از خدمات حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی مورد عمل و اقدام و نظارت قرار گیرد.
ماده 55 - انجام هرگونه تغییر و اصلاح در روش اجرائی ترتیب وصول عواید ریالی که به تصویب کمیسیون ماده 52 رسیده است منحصرا" در صلاحیت کمیسیون ماده 51 است.
ماده 56 - در بهره برداری از طرح یا پروژه عمرانی طرف مشارکت موظف است استانداردها ، دستور العملها و مقررات بهره برداری از طرح یا پروژه را که از طرف وزارت راه و ترابری انتشار یافته و یا بطور مستقیم بطرف مشارکت ابلاغ میگردد دقیقا" بمورد اجراء گذارد.
ماده 57 - در سوانح حین بهره برداری طرف مشارکت موظف است خدمات مربوط به کمکهای اولیه و انتقال مجروحین و مصدومین را تا اولین درمانگاه متناسب با احتیاجات طرح یا پروژه عمرانی تدارک نموده و این خدمات را در سوانح حین بهره برداری مجانا" به استفاده کنندگان ازخدمات طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت (مشتریان ) عرضه نماید.
ماده 58 - در تسهیل اعمال نظارت در دوران بهره برداری وزارت راه و ترابری موظف است حداقل برنامه نظارت جاری و برنامه ای از نحوی بهره برداری را برحسب مورد برای هر طرح یا پروژه عمرانی تهیه و یکماه قبل از شروع بهره برداری به طرف مشارکت ابلاغ نماید.
ماده 59 - طرف مشارکت موظف است تسیلات لازم جهت حسن انجام برنامه های نظارت جاری و برنامه ای وزارت راه ترابری ازنحوه بهره برداری را تدارک نماید.
ماده 60 - طرف مشارکت موظف است 5 درصد از منافع بهره برداری حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی (در آمد ناخالص) را در پایان هر سال بعنوان تضمین حسن انجام تعهدات بهره بردای برای سال بهد به حساب خاصی که بهمین منظور وزارت راه وترابری مفتوح خواهد نمود تودیع نماید.
ماده 61 - طرف مشارکت موظف است تضمین حسن انجام تعهدات بهره برداری برای سال اول بهره برداری را با ضریب 5 درصد براساس در آمد اولین سال مندرج در مطالعه در آمد هزینه یا طرح یا پروژه عمرانی محاسبه و همزمان با امضاء صورتمجلس تحویل موقت به حساب مذکور در ماده فوق واریز نماید. رسید بانکی ضمیمه صورتمجلس تحویل موقت است.
ماده 62 - در صورتیکه طرف مشارکت نسبت به انجام تعهدات که مطابق قرار داد برای دوران بهره برداری متقبل گردیده است تعلل ورزد و یا به نحنی عمل نماید که باعث ورود و یا احتمال ورود صدمات بطرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت گردیده و یا امر بهره برداری را مختل و با مشکلات ایمنی مواجه نماید وزارت راه وترابری پس از یک نوبت اخطار و یا انقضاء مدت 15 روز از آن این امور را راسا" و یا به هرترتیبی که مقتضی بداند انجام و هزینه آنرا به اضافه 15 در صد جریمه از محل تضمین حسن انجام تعهدات بهره برداری موضوع ماده 60 برداشت کرده وموظف است صورتحساب هزینه های انجام شده را حداکثر یکماه پس از انجام هزینه به طرف مشارکت ابلاغ نماید . ارقام برداشت شده عینا" به حساب خرانه واریز میگردد.
مادهم 63 - وزارت راه و ترابری موظف است موجودی حساب مذکور در ماده 60 را در پایان هر سال بهره برداری در دوران بهرده برداری رسیدگی و با طرف مشارکت تسویه نماید.
ماده 64 - در انقضاء مدت واگذاری منافع بهره برداری چنانچه هزینه های طرح مستهلک نشده باشد به مدت واگذاری منافع بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح افزوده خواهد شد.
ماده 65 - مرجع تشخیص استهلاک کامل هزینه های طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت حسابرسی منتخب وزارت امور اقتصادی و دارائی است.
ماده 66 - در پایان مدت واگذاری منافع بهره برداری و یا پس از استهلاک کامل هزینه ها طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت هر کدام که مدت زمان بیشتری را شامل باشد موضوع مشارکت خاتمه یافته و وزارت راه و ترابری موظف است بهره برداری از خدمات حاصل از اجرای طرح یا پروژه عمرانی مورد مشارکت را راسا" عهده دار گردد.
نخست وزیر - میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12592

تاریخ تصویب : 1367/02/07

تاریخ ابلاغ : 1367/03/02

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.