آئین نامه اجرائی یادداشت تفاهم مورخ 1368 11 26 در مورد تسهیل عبور و مرور ساکنان مناطق مرزی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی

آئین-نامه-اجرائی-یادداشت-تفاهم-مورخ-1368-11-26-در-مورد-تسهیل-عبور-و-مرور-ساکنان-مناطق-مرزی-دو-کشور-جمهوری-اسلامی-ایران-و-اتحاد-جماهیر-شوروی

آئین نامه اجرائی یادداشت تفاهم مورخ 1368 11 26 در مورد تسهیل عبور و مرور ساکنان مناطق مرزی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی


شماره 47706 / ت 238 ه 31/6/1369

وزارت امور خارجه – وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 21/6/1369 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور و امور خارجه با توجه به مفاد بند 3 ماده 29 قانونگذرنامه مصوب 1351 و تبصره 1 آن و باستناد اصل یکصدو سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،آئین نامه اجرائی یادداشت تفاهم مورخ 26/11/1368 در مورد تسهیل عبور و مرور ساکنان مناطق مرزی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروری سوسیالیستی را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در این آئین نامه منظور از تفاهم نامه مفاد یادداشت تفاهم مورخ 26/11/1369 می باشد که به امضای نمایندگان دولتین جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رسیده است و به پیوست می باشد .
تبصره – منظور از ساکنان مناطق مرزی افراد مذکور درماده یک تفاهم نامه می باشند.
ماده 2- پروانه گذر مرزی طبق تفاهم نامه و مطابق نمونه پیوست برای ساکنان مناطق مرزی که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند صادر خواهد شد.
ماده 3- اعتبار پروانه گذر مرزی یکسال از تاریخ صدور آن می باشد و دارنده آن می تواند 4 بار در سال هر بار به مدت 15 شبانه روز در خاک شوروی و در محدوده ای که در پروانه گذر به عنوان مقصد از آن نام برده شده است توقف نماید. در صورت اضطرار ، ماده 3 تفاهم نامه قابل اجراست .
تبصره – در موارد استثنائی از قبیل ( بیماری – حوادث ناگوار – بلیات طبیعی و غیره ) در صورت تایید مقامات مرزی کشور میزبان مدت اقامت حداکثر تا 15 شبانه روز دیگر قابل تمدید می باشد و در صورت تمدید اقامت . مدت آن در صفحه ملاحظات پروانه گذر مرزی ثبت و توسط مرزبانی ممهور م یگردد.
ماده 4- پروانه گذر مرزی با تایید فرمانداری پس از استعلام از وزارت اطلاعات ، توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر می گردد.
تبصره 1- صدور پروانه گذر مرزی با رعایت مواد 16- 17-18-و 19 قانون گذرنامه مصوب سال 1351 و مصوبه مورخ 17/8/1367 مجمه تشخیص مصلح نظام در مورد افراد کمتر از 18 سال ، انجام می گیرد و فقط برای مسافرت به محلی که در پروانه گذر منظور شده است معتبر خواهد بود.
تبصره 2- صرفا افرادی که حداقل از دو سال قبل از تاریخ تقاضا بطور مستمر در داخل محدوده شعاع 45 کیلومتری مرز با تایید نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ساکن بوده باشند می توانند پروانه گذر مرزی دریافت نمایند.
تبصره 3- اجازه خروج صادر شده در مدت اعتبار پروانه گذربرای 4 بار خروج از کشور با رعایت ماده 16 تفاهم نامه معتبر است .
ماده 5- پروانه گذر مرزی بصورت انفرادی صادر میشود.
تبصره – اسامی همسر و فرزندانی که به سن قانونی نرسیده باشند می تواند بعنوان همراه در پروانه گذر ثبت گردد.
ماده 6- خروج بانوان کمتر از 50 سال تمام از مرز بدون همراهی محارم ممنوع است .
ماده 7- دارندگان پروانه گذر می بایستی از تقطه مرزی مندرج در پروانه گذر از کشور خارج و از همان نقطه نیز وارد کشور شوند.
ماده 8- خروج کالا توسط دارندگان پروانه گذر تابع مقررات وقوانین گمرکی کشور میباشند.
ماده 9- پرسنل نیروهای مسلح ( نظامی – انتظامی مشمول دریافت پروانه گذر نمی گردند .
ماده 10- در صورت مفقود و یا غیر قابل استفاده شدن پروانه گذر ، المثنی در همان سال صادر نخواهد شد.
ماده 11- با هر گونه جعل ، سو استفاده و تخلف در خصوص پروانه گذر برابر مواد 34 الی 41 قانون گذر نامه رفتار خواهد شد.
ماده 12- مقامات مرزی موظفند به هنگام ورود مسافران قبل از انجام مراحل گمرکی ،پروانه گذر را از مسافر در قبال تحویل رسید ، اخذ نموده و پس از ممهور نمودن به مهر ورود آن را به محل صدور پروانه گذر ارسال نمایند.
ماده 13- دارندگان پروانه گذر اعم از اتباع کشور ایران یا کشور شوروی موظفند هنگام عبور از مرز و در طول مسافرت شئونات اسلامی و قوانین دو کشور را رعایت نموده و از ارتکاب هر گونه عملی که موجب هتک حرمت یا بی احترامی به اعتقادات و آداب رسوم کشور میزبان تلقی می گردد پرهیز نمایند.
ماده 14- عبور از مرز فقط در مواقعی که هوا روشن است مجاز می باشد.
ماده 15- در صورتی که پروانه گذر مرزی هر یک از اتباع طرفین در طی مدت اقامت وی در خاک طرف مقابل ، مفقود و یا غیر قابل استفاده گردد تبعه مزبور موظف است در اسرع وقت مراتب را به ارگانهای ذیربط کشور میزبان اطلاع دهد. در این صورت ارگان مربوطه بنا به درخواست تبعه مزبور گواهینامه ای مبنی بر فقدان مدارک مزبور در اختیار وی قرار خواهد داد تا براساس آن بتواند به کشور متبوع خود مراجعت نماید.
ماده 16- هر یک از طرفین می تواند تبعه دولت دیگر را به هر یک از دلایل ذیل از مزایا و تسهیلات مندرج در یادداشت تفاهم محروم و نامبرده را از طریق مرز ورودی به مرزبان طرف مقابل تحویل دهد :
1- مدارک خود را عمدا به دیگری واگذار کرده و یا به عاریت داده باشد .
2- از مدارک شخص دیگری جهت عبور از مرز و یا اقامت در خاک طرف دیگر استفاده نموده باشد .
3- از محدوده نوار مرزی مندرج در ماده 1 یادداشت تفاهم فراتر رفته باشد.
4- بدون این که مشمول حق تمدید مندرج در ماده 4 تفاهم نامه گردد اقامت خود را در کشور میزبان بیش از مدت مقرر ادامه داده باشد .
ماده 17- اجرای ماده 14 تفاهم نامه به پیشنهاد فرماندار و تصویب شورای تامین استان محل خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13275

تاریخ تصویب : 1369/06/21

تاریخ ابلاغ : 1369/07/09

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.