یادادشت تفاهم در مورد تسهیل در عبور و مرور ساکنین مناطق مرزی دو کشور بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی

یادادشت-تفاهم-در-مورد-تسهیل-در-عبور-و-مرور-ساکنین-مناطق-مرزی-دو-کشور-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-اتحاد-جماهیر-شوروی-سوسیالیستی

یادادشت تفاهم در مورد تسهیل در عبور و مرور ساکنین مناطق مرزی دو کشور بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی

شماره 82104 8/7/1369

وزارت امور خارجه – وزارت کشور
پیرو تصویبنامه شماره 47706/ت 238 ه مورخ 31/6/1369 متن یادداشت تفاهم مورخ 26/11/1368 موضوع ماده 1 و نمونه پروانه گذر مرزی موضوع ماده 2 تصویبنامه ، به پیوست ارسال می گردد.
دبیر هیات دولت

دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سویالیستی با تمایل به توسعه روز افزون همکاریهای بین دو دولت و با توجه به روابط حسن هم جواری بین دو کشور و به منظور مساعدت به برقراری تماسهای بین اتباع دو کشور که در مناطق مرزی اقامت دائم دارند ، براساس قرارداد راجع به انتظامات مرزی ایران .و شوروی و ترتیب تصفیه اختلافات و حوادث در مرز مورخ 24 اردیبهشت ماه 1366 (14 مه 1957) در موارد زیر به تفاهم رسیدند :
ماده 1- ساکنین مناطق مرزی در این یادادشت تفاهم به اشخاصی اطلاق میشود که اقامتگاه دائم آنان در مناطقی است که در محدود نوار مرزی بعرض 90 کیلومتر ( 45 کیلومتر از طرفین خط مرز دو کشور ) واقع شده باشد .
ماده 2- ساکنین مناطق مرزی حق دارند با در دست داشتن شناسنامه و فرم مربوطه از مرز عبور نمایند.
فرم مربوطه توسط مقامات صلاحیتدار دو کشور صادر خواهد گردید و دارای مهر و امضا مقامات مرزی می باشد .
طرفین نمونه فرم مربوطه را که به زبانهای فارسی و روسی تنظیم می گردد با یکدیگر مبادله خواهند نمود.
اسامی کودکان تا سن 16 سال تمام به عنوان همراه در فرم مربوط به والدین و یا افرادیکه آنها را همراهی می نمایند درج خواهد گردید.
ماده 3- ساکنین مناطق مرزی در هر سال 4 بار حق عبور از مرز را دارا می باشند، در موارد اضطراری از قبیل بیماری ، حوادث ناگوار ، فوت بستگان و یا مراسم و جشنهای سنتی مقامات مرزی دو کشور می توانند علاوه بر 4 بار فوق الذکر با عبور مجدد ساکنین مناطق مرزی موافقت نمایند.
ماده 4- ساکنین مناطق مرزی از گذرگاههای واقع در نواحی مشروحه زیر عبور خواهند نمود :
جمهوری اسلامی ایران اتحاد جماهیر شوروی سویالیستی
تکداغ نگرام
جلفا جلفا
نور دوز قره چه وان
خداآفرین خدا آفرین
اصلاندوز قره دیز
بیله سوار بیله سوار
استارا آستارا
پاسگاه پل گودری علوم
باجگیران گاودان
لطف آباد ارتیک
سرخس سرخس
محل دقیق گذرگاهها در نواحی ((نوردوز – قره چه وان ))و (( بیله سوار – بیله سوار) ) و (( پاسگاه پل – گودری علوم )) بطور مشترک توسط مقامات مرزی دو طرف تعیین خواهد شد.
پس از تعیین گذرگاههای سه گانه مذکور ، مقامات مرزی دو کشور آماده بودن این گذرگاهها را به اطلاع یکدیگر رسانده و تاریخی را جهت گشایش آنها مشخص می نمایند.
ماده 5- اعتبار فرمهای مربوطه که برای یک بار عبور از مرز صادر می گردد 30 روز می باشد و دارندگان آن از لحظه عبور از مرز می توانند به مدت 15 شبانه روز در خاک کشور میزبان اقامت نمایند. در موارد استثنائی ( بیماری ، حوادث ناگوار ،بلیات طبیعی و غیره ) این مدت با تصمیم مقامات مرزی دو کشور تا15 روز دیگر قابل تمدید می باشد .
ماده 6- ساکنین مناطق مرزی می توانند بصورت پیاده و یا با وسائل نقلیه شخصی از مرز عبور نمایند. مشخصات وسائل نقلیه شخصی میبایستی در فرم مربوطه ذکر و همان وسیله نقلیه مجددا همراه استفاده کننده آن از کشور میزبان خارج شود.
ماده 7- عبور ار مرز فقط در مواقعی که هوا روشن است مجاز می باشد.
ساعات تردد از مرز توسط مقامات مرزی دو کشور بطور مشترک تعیین خواهد گردید .
ماده 8- ساکنین مناطق مرزی در هنگام عبور از خط مرز برابر قوانین ومقررات داخلی هر یک از طرفین ،کنترل مرزی و بازرسی گمرکی میشوند.
ماده 9- ورود و خروج ارز و اوراق بهادار و اشیا و جواهرات گران قیمت براساس قوانین ومقررات داخلی هر یک از طرفین صورت خواهد گرفت .
ماده 10- ساکنین مناطق مرزی در هنگام عبور از خط مرز و در مدت اقامتشان موظفند قوانین کشور میزبان را رعایت نموده و آداب ورسوم رایج را محترم شمارند.
ماده 11- در صورتی که مدارک مربوط به عبور و مرور از مرز دولتی یکی از اتباع هر یک از طرفین در طی اقامت وی در خاک طرف دیگر مفقود و یا غیر قابل استفاده گردد ، تبعه مزبور موظف است در اسرع وقت مراتب را به ارگانهای ذیربط کشور میزبان اطلاع دهد. در این صورت ارگان مربوطه بنا به درخواست تبعه فوق، گواهینامه ای مبنی برفقدان مدارک مزبور دراختیار نامبرده قرار خواهد داد تا براساس آن بتواند به کشورمتبوع خود مراجعت نماید.
ماده 12- به ساکنین مناطق مرزی که با دریافت فرم مربوطه به کشور طرف دیگر وارد میشوند منحصرا اجازه داده میشود به مقصد یا مقاصد مندرج در فرم مذکور عزیمت و در محدوده آنها تردد نمایند.
ماده 13- هر یک از طرفین م یتواند تبعه دولت دیگر را به هر یک از دلایل ذیل از مزایا و تسهیلات مندرج در این یادداشت تفاهم محروم و نامبرده را از طریق مرز ورودی بخاک دولت متبوع وی طرد نماید:
الف – مدارک خود را عمدا به دیگری واگذار کرده و یا عاریت داده باشد .
ب – از مدارک شخص دیگری جهت عبور از مرز و یا اقامت در خاک طرف دیگر استفاده نموده باشد.
ج – از نوار مندرج در ماده یک این یادداشت تفاهم فراتر رفته باشد.
د – بدون این که مشمول حق تمدید مندرج در ماده چهار این یادداشت تفاهم گردد اقامت خود را در کشور میزبان بیش از مدت مقرر ادامه داده باشد .
ماده 14- در مواقع بروز امراض ساریه انسانی یا حیوانی و یا بلیات طبیعی ویا شرایط غیر قابل پیش بینی دیگر ، هر یک از طرفین می تواند موقتا محدود یتهائی را برای ورود بخاک کشور خود اعمال نماید.
تعلیق و یا اجرای مجدد مفاد یادداشت تفاهم حاضر میبایستی 24 ساعت قبل ، از طریق مقامات مرزی و مجاری دیپلماتیک به اطلاع طرف دیگر رسانده شود.
ماده 15- طرفین کلیه مسائل ناشی از اجرای این یادداشت تفاهم را در طی ملاقاتهای بین مقامات مرزی دو کشور حل وفصل خواهند کرد. در مواردی که نمایندگان مقامات مرزی بتوافق نرسند و همچنین در موارد ضروری دیگر هیاتهائی مرکب از نمایندگان ارگانهای ذیربط دو طرف بطور متناوب در مسکو و تهران برای حل مسائل فوق الذکر از جمله برقراری شرایط سهلتر برای تردد از مرز به مشورت خواهند پرداخت .
ماده 16- این یادداشت تفاهم برای مدت سه سال منعقد می گردد و چنانچه هیچیک از طرفین ششماه قبل از تاریخ انقضا هر دوره سه ساله تمایل خود را در خصوص فسخ آن از طریق مجرای دیپلماتیک بطرف دیگر اعلام ننماید ، بخودی خود برای دوره های سه ساله دیگر تمدید خواهد شد.
ماده 17- این یادداشت تفاهم طبق مقررات دو کشور پس از امضا و تبادل یاداشت مبنی بر آمادگی دو طرف ، قابل اجرا خواهد بود.
این یادداشت تفاهم در تاریخ 26 بهمن ماه 1368 هجری شمسی برابر با 15 فوریه 1990 میلادی در تهران در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی و روسی امضا گردید که در هر دو متن دارای اعتبار یکسان می باشد .
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت اتحاد جماهیر شوروی
مجتبی میر مهدی سوسیالیستی – بورس چاپلین

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 13302

تاریخ تصویب : 1368/11/26

تاریخ ابلاغ : 1369/08/12

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.