آئین نامه مالی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ( سهامی خاص )

آئین-نامه-مالی-شرکت-راه-آهن-جمهوری-اسلامی-ایران-(-سهامی-خاص-)

آئین نامه مالی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ( سهامی خاص )


شماره 110078 /ت 316 ه 24/8/1369

شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/6/1369 بنا به پیشنهاد مجمع عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و باستناد بند 8 ماده 10 قانون اساسنامه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ( سهامی خاص ) مصوب 1366 ، آئین نامه مالی شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – کلیات
ماده 1- شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که منبعد اختصارا شرکت نامیده میشود و دارای استقلال مالی می باشد و موظف است کلیه عملیات مالی خود را براساس اساسنامه شرکت و مفاد این آئین نامه انجام دهد .
ماده 2- سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایا ن می یابد ، به استثنای سال اول که شروع آن از تاریخ اجرای اساسنامه شرکت ، خواهد بود.
ماده 3- دریافتهای شرکت شامل وجوهی است که تحت عنوان درآمد و سایر منابع تامین اعتبار ،هدایا و کمکها و سپرده های مربوط به ارائه خدمات ، فروش و قراردادها یا عناوین مشابه با رعایت مقررات مربوط عاید شرکت می گردد و می بایستی به حسابهای بانکی مربوط واریز شوند.
تبصره – هر گونه دخل وتصرف غیر مجاز در وجوه سپرده یا وجه الضمان و مانند آنها و همچنین اسناد واوراق بهاددار شرکت ممنوع است و متخلفان به عنوان تصرف غیر قانونی در اموال عمومی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت .
ماده 4- کلیه اسناد و اوراق مالی و تعهد آور و همچنین قراردادهای شرکت براساس قوانین ومقررات مربوط با امضای مشترک مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره شرکت یا نمایندگان منتخب آنها ، معتبر خواهد بود.
ماده 5- حسابهای بانکی شرکت در مرکز و شعب بر حسب مورد نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا سایر بانکها براساس ضوابط مربوط ،توسط مدیر امور مالی شرکت که وظائف ذیحساب را نیز عهده دار است افتتاح میگردد.
ماده 6- برداشت از حسابهای بانکی شرکت در مرکز با دو امضای مشترک و بشرح زیر خواهد بود:
1- مدیر عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره شرکت .
2- مدیر امور مالی و ذیحساب شرکت یا مقام مجاز از طرف وی .
ماده 7- برداشت از حسابهای بانکی شرکت در شعب مرکز و خارج از مرکز با دو امضای مشترک و بشرح زیر خواهد بود:
1- مدیر واحد یا نماینده منتخب وی
2- رئیس امور مالی واحد یا نماینده وی .
ماده 8- برداشت از حسابهای بانکی مربوط به تنخواه گردان و حسابهای موقت ، با امضای مشترک مدیرواحد یا مجری طرح و نماینده مدیر امور مالی خواهد بود.
ماده 9- شرکت می تواند با توجه به مقررات حمل و نقل بین المللی جهت تسهیل در تسویه حسابهای حمل و نقل بین المللی ، با رعایت مقررات مربوط و کسب نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حساب ارزی مستقل در خارج از کشور افتتاح نماید و یا از تسهیلات حساب مشترک تهاتری با سایر راه آهنها از طریق الحاق به اطاق تهاتر ، با رعایت ضوابط مربوط استفاده نماید.
ماده 10- هم ارز ریالی وجوه حاصل از درآمد خدمات حمل ونقل بین المللی بار و مسافر مربوط به مسیر راهآهنهای خارج که توسط شرکت دریافت می گردد بحساب بانکی مستقل تحت عنوان حساب وجوه سهم راه آهنهای خارج واریز میشود. برداشت از این حساب جهت پایاپای وواریز بحساب درآمد شرکت یا تبدیل حواله بحساب راهآهن ذینفع با امضاهای مجاز شرکت برابر ماده 6 این آئین نامه صورت خواهد گرفت .
فصل دوم – بودجه
ماده 11- ببودجه شرکت برنامه مالی شرکت است که برای یکسال مالی تهیه می گردد و حاوی پیش بینی درآمدهای حاصل از فعالیت حمل و نقل ( بار و مسافر ) و سایر خدمات شرکت و منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیات ،فعالیتها و اجرای طرحهائی است که در برنامه شرکت براساس مفاد اساسنامه پیش بینی شده است و نیل به اهداف شرکت را ظرف سال مالی امکان پذیر می سازد.
ماده 12- هزینه های شرکت تحت عناوین هزینه جاری و هزینه طرحهای عمرانی ( سرمایه گذاری ثابت ) در بودجه شرکت برآورد وتامین اعتبار می گردند.
ماده 13- هزینه های جاری شرکت مشتمل است بر هزینه های بهره برداری ( شامل هزینه های جاری و عملیاتی شرکت از قبیل حقوق ، دستمزد و مزایای کارکنان و هزینه نگهداری ساختمان . تاسیسات ، ماشین الات و نظایر آن ) و هزینه های سرمایه ای (شامل هزینه ای بازسازی ، جایگزینی ؤ توسعه دارائیهای ثابت که از محل ذخیره استهلاک دارائیها و سایر منابع تامین اعتبار ، اعتبار آنها تامین میشود.)
ماده 14- هزینه های طرحهای عمرانی ( سرمایه گذاری ثابت ) شامل هزینه های ایجاد ، تجهیز و توسعه تاسیسات و ساختمانها و شبکه حمل و نقل موجود می باشد که از محل اعتبارات مربوط تامین اعتبار میشوند.
ماده 15- بودجه شرکت به صورت سالیانه تنظیم می گردد و در صورت ضرورت شرکت می تواند برای آن قسمت از هزینه های جاری مستمر یا پروژه هائی که نوعا انجام آن بیش از یکسال مالی بطول می انجامد ، بودجه برنامه ای تنظیم نماید و اعتبارات لازم را در بودجه سالانه خود جهت پرداخت این قبیل تعهدات مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید.
ماده 16- به منظور پرداخت تعهدات و دیون و بدهیهای پیش بینی نشده سنوات قبل ،همه ساله اعتباری در بودجه سالانه شرکت منظور خواهد شد.
ماده 17- به منظور تامین کسری هزینه های بازسازی و جایگزینی دارائیهای ثابت نسبت به ذخیره استهلاک دارائیها ، همه ساله اعتباری تحت عنوان ذخیره تجدید دارائیهای ثابت در بودجه سالانه شرکت پیش بینی خواهد شد.
ماده 18- مدیر عامل شرکت موظف است بودجه هر سال شرکت را براساس برنامه ها و سیاستهای کلی و با رعایت ضوابط مربوط حداکثر تا پایان مهرماه سال قبل تهیه و پس از تصویب مراجع ذیصلاح و قبل از پایان سال مالی به واحدهای ذیربط شرکت ابلاغ نماید.
تبصره 1- هزینه های جاری شرکت براساس پیش بینی درآمدهای شرکت و سایر منابع تامین اعتبار ، در بودجه سالانه برآورد می گردد.
تبصره 2- مدیر عامل شرکت موظف است بودجه مصوب هیات مدیره شرکت را قبل از تصویب مجمع عمومی جهت اظهار نظر مشورتی به سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید . چنانچه سازمان مذکور ظرف یکماه از تاریخ ارسال بودجه ، نظر خود را اعلام ننماید این امر مانع از تصویب بودجه در مجمع عمومی شرکت نخواهد بود.
تبصره 3- تخصیص اعتبارات منظور شده در بودجه شرکت با توجه به نیازهای مالی واحدها و در حدود درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار وصول شده ، انجام خواهد شد .
ماده 19- ضوابط اجرائی بودجه هر سال شرکت براساس سیاستهای کلی پس از تصویب هیات مدیره شرکت ، ابلاغ می گردد.
ماده 20- هر گاه در جریان سال مالی اصلاح بودجه مصوب ضرورت داشته باشد ، بودجه اصلاحی در حد درآمد وصولی تهیه می گردد و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید .
ماده 21- افزایش یا کاهش اعتبار هر یک از برنامه ها و مواد هزینه منظور شده در بودجه شرکت مشروط برآن که در جمع اعتبارات مصوب تغییری حاصل نشود بشرح زیر مجاز خواهد بود:
1- تا میزان ده درصد اعتبار مصوب فقط برای یک بار در سال با تصویب مدیر عامل شرکت .
2- مازاد بر ده درصد و تا میزان 25% اعتبار مصوب فقط برای یک بار در سال با تصویب هیات مدیره شرکت .
تبصره – انتقال اعتبارات هزینه های سرمایه گذاری به اعتبارات هزینه های بهره برداری مجاز نمی باشد .
ماده 22- در صورت عدم تصویب بودجه در موعد مقرر به منظور جلوگیری از وقفه در انجام امور شرکت و تا تصویب بودجه ، مجوز خرج بر مبنای 12/1 ( یک دوازدهم ) بودجه مصوب سال قبل با تصویب هیات مدیره صادر خواهد شد.
ماده 23- پیش بینی ، تنظیم و تجزیه و تحلیل کلی بودجه هر واحد شرکت بر عهده آن واحد می باشد واعما ل نظارت و کنترل بر اجرای بودجه از نظر انطباق با قوانین ومقررات مربوط ،بر عهده امور مالی شرکت خواهد بود.
ماده 24- اعتبار ارزی مورد نیاز شرکت همه ساله در بودجه شرکت پیش بینی و همراه بودجه به مراجع ذیصلاح جهت تخصیص اعلام میگردد.
فصل سوم – درآمدو سایر منابع تامین اعتبار
ماده 25- درآ"مد شرکت بهای خدمات ارائه شده توسط شرکت است که از طرق زیر عاید شرکت م یگردد:
1- درآمد حاصل از حمل و نقل بار و مسافر
2- در آمد حاصل از ارائه خدمات جنبی در ارتباط با حمل و نقل
3- در آمد حاصل از ارائه سایر خدمات
4- در آمد متفرقه
تبصره – مبنای وصول درآمد شرکت تعرفه مصوب شرکت و تغییرات بعدی ان و سایر مقررات مربوط ، می باشد.
ماده 26- وصول درآمد ناشی از اشتباه محاسبه تا زمان استرداد در حساب درآمد سال مالی مورد عمل ، منعکس خواهد شد.
ماده 27- سایر منابع تامین اعتبار ، شامل وجوهی است که طبق مقررات مربوط به یکی از طرق زیر عاید شرکت می گردد:
1- وجوه حاصل از فروش دارائیها
2- سود حاصل از سرمایه گذاریها
3- استفاده از ذخایر شرکت
4- استفاده از سرمایه در گردش ( مازاد دارائیهای جاری بر بدهیهای جاری ) شرکت .
5- کمکهای بلاعوض دولت به منظور جبران کسری اعتبارات شرکت .
6- تحصیل وام و استفاده از تسهیلات سیستم بانکی .
فصل چهارم – هزینه
ماده 28- هزینه ،عبارت است از پرداختهائی که بطور قطعی به ذینفع در قبال تعهد ، یا تحت عنوان کمک و یا عناوین مشابه که در بودجه شرکت منظور شده است با رعایت قوانین ومقررات مربوط صورت می گیرد.
تبصره – پرداخت هر گونه وجهی منوط به پیش بینی اعتبار لازم در بودجه شرکت می باشد .
ماده 29- مواد هزینه ، طبقه بند ی انواع هزینه ها در بودجه شرکت یا قسمتی از فعالیتهای شرکت ، می باشد.
ماده 30- اعتبار ، عبارت است از مبلغی که برای مصرف یا مصارف معین و به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه های شرکت در قالب بودجه سالیانه به تصویب مجمع عمومی میرسد .
ماده 31- تشخیص ، عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهای که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اهداف و اجرای برنامه های شرکت ضروری می باشد.
ماده 32- تعهد ، عبارت است از الزاماتی بر ذمه شرکت ناشی از :
1- تحویل کالا یا انجام خدمت .
2- اجرای قراردادهائی که با رعایت قوانین ومقررات منعقده شده باشد .
3- احکام صادره از مراجع قانونی و صلاحیتدار
4- پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمان یا مجامع بین المللی بر طبق مقررات مربوط
5- خسارات وارده به محولات و صدمات وارده به مسافرین ، با رعایت مقررات مربو ط
ماده 34- تسجیل ، عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت شرکت بموجب اسنادومدارک مثبته
ماده 35- حواله ( دستور پرداخت ) اجازه ای است که به وسیله مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی برای پرداخت تعهدات و بدهی های قابل تادیه از محل اعتبارات مربوط به عهده مدیر امور مالی و ذیحساب شرکت یا مقام مجاز از طرف وی دروجه ذینفع صادر می گردد.
ماده 36- دیون ، عبارت است از بدهیهای قابل پرداخت سنوات گذشته که در بودجه سال مربوط اعتباری برای آنها منظور نشده است و یا مازاد بر اعتبارات مصوب و خارج از اختیار شرکت و به یکی از طرق زیر ایجاد شده باشد :
1- احکام قطعی صادره از طرف مراجع صلاحیتدار
2- بدهی به وزارت خانه ها ؤ موسسات وشرکتهای دولتی از خدمات انجام شده توسط آنها
3- سایر بدهیهائی که خارج از اختیار شرکت ایجاد شده است .
ماده 37- پرداخت هزینه ها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص ،تامین اعتبار ،تعهد ، تسجیل وحواله با رعایت مقررات مربوط به عمل خواهد آمد.
ماده 38- اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده مدیر عامل شرکت و با مقامات مجاز از طرف وی ومسئولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین ومقررات مربوط ( نظارت مالی )به عهده مدیر امور مالی و ذیحساب شرکت یم باشد.
تبصره – اختیارات و مسئولیتهای این ماده حسب مورد از طرف مقامات فوق به سایر مقامات شرکت قابل تفویض خواهد بود ، لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت ، سلب اختیار و مسئولیت ازتفویض کننده نخواهد بود.
ماده 39- درخواست وجه ،سندی است که مدیر امور مالی و ذیحساب شرکت برای دریافت وجه از محل اعتبارات شرکت بصورت کلی یا حسب مورد به منظور پرداخت حواله های صادر شده ،عهده خزانه صادر می نماید.
ماده 40- علی الحساب ، عبارت است از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت قوانین ومقررات مربوط صورت می گیرد.
ماده 41- پیش پرداخت ، عبارت است از پرداختی که از محل اعتبارات مصوب مربوط و طبق احکام ومقررات و قراردادها ،قبل از انجام تعهد صورت می گیرد.
ماده 42- سرمایه در گردش نقدی عبارت است از وجهی که از محل وجوه شرکت براساس گردش اسناد هزینه نقدی واحدها بر حسب مورد بطور ثابت با تایید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی برای انجام هزینه های جاری در اختیار واحدهای مذکور قرار میگیرد.
تبصره – امور مالی مکلف است سرمایه در گردش موضوع این ماده را بطور مستمر بررسی و حداقل سالی یکبار آ ن را تعدیل نماید.
ماده 43- تنخواه گردان پرداخت ،عبارت است از وجهی که از محل وجوه شرکت از طرف مدیر امور مالی و ذیحساب یا نماینده وی با تایید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی برای انجام برخی از هزینه ها در اختیار واحدها یا کارپردازان ( ماموران خرید ) شرکت و یا مامورانی که مجاز به دریافت تنخواه گردان می باشند قرار می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام میشود اسناد هزینه را بصورت هفتگی تحویل و مجددا وجه دریافت دارند.
تبصره 1- کلیه ماموران موضوع این ماده موظفند تنخواه گردان خود را حداکثر قبل از پایان سال مالی شرکت ، به حساب بانکی مربوط واریز نمایند.
تبصره 2- دستورالعمل نحوه واگذاری وواریز تنخواه گردان پرداخت و نوه هزینه هائی که می توان از محل آن انجام داد توسط امور مالی تهیه وپس از تایید هیات مدیره شرکت ، به مورد اجرا گذارده میشود.
ماده 44- کلیه واحدهائی که تنخواه گردان در اختیار دارند موظفند موجودی حساب بانکی تنخواه گردان را به همراه تاییدیه بانک حداکثر تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد به امور مالی ، اعلام دارند.
ماده 45- اعتبارات منظور در بودجه هر سال شرکت تا آخر اسفند همان سال قابل تعهد و پرداخت است و برای آن مبلغ از هزینه هائی که تا پایان سال مالی تعهد یا انجام شده ولی پرداخت نگردیده اند ذخیره مناسب در حسابها منظور می گردد. این هزینه ها در سال مالی بعد از محل ذخیره های در نظر گرفته شده پرداخت و مابه التفاوت در حساب سودو زیان سال مورد عمل منظور می گردد.
ماده 46- چنانچه در ارتباط با حوادث و سوانح ناگهانی ،لازم باشد پرداخت ضروری انجام پذیرد که در بودجه شرکت پیش بینی نشده است پرداختهای مذکور با موافقت مدیر عاملشرکت به عمل می اید مشروط بر آن که در ضمن سال مالی از محل صرفه جویی ،جابجائی اعتبار و یا منظور نمودن در بودجه اصلاحی سالیانه ، برای این گونه پرداختها تامین اعتبار گردد.
ماده 47- حد نصاب پرداخت هزینه های تعمیر و تجدید دارائیهای ثابت اعم از منقول و غیر منقول از محل اعتبارت مربوط به هزینه ای بهره برداری یا سرمایه ای با تایید هیات مدیره در قالب دستور العمل اجرای بودجه سالیانه شرکت ،تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده 48-به منظور تطبیق پرداختها با قوانین ومقررات مربوط و ایجاد وحدت رویه در مورد اعمال نظارت ،قبل از انجام هزینه کلیه اسناد پرداخت تنظیم شده رسیدگی می گردد و سپس در مورد پرداخت آنها طبق مقررات مربوط اقدام خواهد شد .
ماده 49- کلیه پرداختهای شرکت وواحدهای تابعه بایستی از طریق حسابهای بانکی و بوسیله چک صورت پذیرد.
تبصره 1- در مواردی که پرداخت از طریق بانک امکان پذیر نباشد پرداخت بصورت نقدی ، پس از احراز هویت گیرنده وجه ، صورت می پذیرد.
تبصره 2- گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب ذینفع ، رسید چک و امضا یا اثر انگشت گیرنده وجه ، پرداخت محسوب می گردد.
فصل پنجم – طبقه بندی ،نگهداری و بستن حسابها
ماده 50- طبقه بندی و نحوه نگهداری حسابها در دفاتر مالی شرکت براساس اصول حسابداری بازرگانی و طبق دستور العملی خواهد بود که پس از تصویب هیات مدیره ، بمورد اجرا گذارده خواهد شد .
ماده 51- فرم اسناد مورد استفاده و نحوه تنظیم آنها و مدارک و مستندات مورد پذیرش برای ثبت عملیات مالی ، براساس دستور العملی خواهد بود که توسط امور مالی تهیه و پس از تصویب هیات مدیره ، بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.
تبصره – روشهای اجرائی وصول درآمد با رعایت مفاد تعرفه مصوب و ضوابط مربوط به شرح دستور العملی خواهد بود که توسط امور مالی تهیه و به تصویب هیات مدیره خواهد رسید .
ماده 52- تنظیم دفاتر مالی و اسناد شرکت براساس اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری و با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده 53- کلیه اسناد مالی شرکت براساس اصل مدارک مستند . تنظیم می گردد.
تبصره 1- در مواردی که اصل مدارک مفقود گردیده باشد ، امور مالی شرکت با ارائه دلایل توجیهی مشروط بر آن که قبلا به حساب منظور نشده باشد ، پس از تصویب هیات مدیره اسناد مالی را با نسخ دیگر و یا فتوکپی تایید شده به حساب منظور می نماید.
تبصره 2- چنانچه امکان تهیه نسخ دیگر یا فتوکپی مدارک مفقود شده وجود نداشته باشد امور مالی پس از حصول اطمینان ، مراتب را با ارائه دلائل توجیهی به مدیر عامل شرکت جهت طرح در هیات مدیره و کسب مجوز لازم ، گزارش خواهد نمود.
تبصره 3- مدارک منضم به اسناد درآمد حمل و نقل داخلی و بین المللی تابع تعرفه مصوب و مقررات حمل ونقل بین المللی و ضوابط مربوط خواهد بود.
ماده 54- ذیحسابی طرحهای عمرانی موظف است اطلاعات عملیات مالی هر ماه را براساس دستور العملی که به تصویب هیات مدیره شرکت خواهد رسید حداکثر تا پایان ماه بعد ، به امور مالی شرکت تحویل نماید.
ماده 55- به منظور افزایش بنیه مالی شرکت همه ساله معادل 10% از سود ویژه شرکت بعنوان اندوخته قانونی موضوع می گردد و تا زمانی که اندوخته مذکور معادل سرمایه ثبت شده شرکت شود ، این روند ادامه می یابد.
ماده 56- به منظور جبران هزینه های ناشی از استهلاک دارائیهای ثابت اعم از منقول و غیر منقول همه ساله ذخیره ای تحت عنوان ذخیره استهلاک دارائیهای ثابت براساس قیمت تمام شده آنها محاسبه و در حسابهای شرکت منظور خواهد شد . نحوه و روش محاسبه استهلاک با توجه به نرخهای متداول براساس آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات مدیره شرکت می رسد.
تبصره – استهلاک دارائیهای ثابت شرکت تا زمان انجام ارزیابی موضوع تبصره ماده 4 اساسنامه شرکت ، بر مبنای قیمت ثبت شده در دفاتر محاسبه خواهد شد.
ماده 57- چنانچه یک یا چند قلم از دارائیهای ثابت شرکت اعم از منقول و غیر منقول بر اثر حوادث و قبل از پایان عمر مفید از بین برود مابه التفاوت ارزش ثبت شده دارائی پس از وضع میزان ذخیره استهلاک محاسبه شده تا آن تاریخ و ارزش اسقاط به حساب سود وزیان منظور خواهد شد.
تبصره – در صورت یکه هر یک از دارائیهای ثابت شرکت در پایان یا پس از عمر مفید غیر قابل استفاده گردند یا در هر زمان از تملک شرکت خارج شوند ،نحوه احتساب آن براساس اصول پذیرفته شده حسابداری و با رعایت مقررات عمومی مربوط خواهد بود.
ماده 58- به منظور جبران عدم وصول مطالبات شرکت ، همه ساله براساس میزان و روند وصول مطالبات مبلغی بعنوان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول ،در نظر گرفته خواهدشد و با رعایت مفاد اساسنامه شرکت به حسابهای مربوط منظور می گردد.
ماده 59- امور مالی موظف است تراز نامه و حساب سود و زیان شرکت شامل عملیات جاری و سرمایه گذاری ثابت هر سال مالی را حداکثر تا پایان روز سی ویکم اردیبهشت ماه سال بعد جهت طرح در هیات مدیره ،تهیه و ارائه نماید.
تبصره – تراز نامه و حساب سودو زیان هر سال شرکت پس ازتصویب هیات مدیره حداکثر تا شانزدهم خردادماه سال بعد به انضمام گزارش هیات مدیره ، جهت رسیدگی در اختیار بازرس ( حسابرس ) شرکت گذارده میشود.
ماده 60- پس از پایان هر سال مالی ، بودجه مصوب شرکت با هزینه های انجام شده ، توسط هیاتی مرکب از نمایندگان هیات مدیره ، امور مالی وواحد بودجه شرکت ، تطبیق داده میشود و در صورت تایید مراجع ذیصلاح ، اصلاحیه لازم صادر خواهد شد.
ماده 61- تصویب تراز نامه و حساب سودو زیان هر سال مالی شرکت در مجمع عمومی به منزله تسویه حساب عملیات یکساله شرکت خواهد بود.
ماده 62- وجوه حاصل از حراج توشه و کالای حمل شده براساس تعرفه مصوب پس از کسر هزینه ها ، بحساب مربوط منظور می گردد.
تبصره – نحوه احتساب و نگهداری حساب خالص وجوه حاصل از حراج توشه و کالاهای حمل شده ، استرداد وجوه مزبور و منظور نمودن آنها به حساب درآمد شرکت بارعایت مقررات مربوط ، براساس دستور العملی خواهد بودکه به تصویب هیات مدیره میرسد.
ماده 63- نحوه نگهداری و تسویه حسابهای حمل وتقل بین المللی بصورت متقابل ، طبق دستور العملی خواهد بود که با توجه به مفاد این آئین نامه ومقررات مربوط ، به تصویب هیات مدیره می رسد.
ماده 64- کرایه حمل و نقل محمولات اداری شرکت براساس تعرفه مصوب محاسبه و از یک طرف به حساب درآمد شرکت و از طرف دیگر به حساب هزینه واحد مربوط ، منظور می گردد.
ماده 65- مابه التفاوت حاصل از تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی باید در حساب (( ذخیره تسعیر دارائیها و بدهی های ارزی ))نگهداری شود.
تبصره 1- چنانچه مانده این حساب در پایان سال مالی بدهکار باشد بحساب سود وزیان همان سال منظور خواهد شد.
تبصره 2- در صورتی که مانده حساب ذخیره فوق الذکر در پایان سال مالی بستانکار و از مبلغ سرمایه ثبت شده شرکت تجاوز نماید ، مازاد حساب مزبور نسبت به سرمایه ثبت شده شرکت پس از طی مراحل قانونی به سرمایه شرکت افزوده خواهد شد.
فصل ششم – اموال
ماده 66- اموال شرکت اعم از منقول و غیر منقول شامل دارائیهای ثابتی است که بتوان از آنها بطور مکرر یا بیش از یکسال مالی بدون تغییر محسوس یا از دست دادن مشخصات اصلی استفاده نمود.
تبصره 1- آن دسته از اموالی که در نتیجه مصرف از بین می روند و یابعلت کمی قیمت فاقد ارزش نگهداری حساب اموال می باشند به عنوان اموال مصرفی تلقی و بحساب هزینه منظور می گردند.
نحوه احتساب ارزش این گونه اموال به هزینه براساس آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات مدیره میرسد
تبصره 2- موجودی مخازن ( انبارها ) به عنوان دارائی جاری تلقی می گردد.
ماده 67- مسئولیت حفظ و نگهداری اموال بر عهده واحد مربوط و مسئولیت نظارت و نگهداری حساب اموال به عهده امور مالی شرکت می باشد.
ماده 68- مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد مالکیت کلیه اموال منقول وغیر منقول ( در صورتی دارای سند مالکیت باشند) و اوراق بهادار حمل ونقل بار و مسافر با اداره کل مخازن و اموال یا واحد جایگزین می باشد .
تبصره – مسئولیت حفظ و نگهداری ضمانت نامه های بانکی و سایر اوراق بهادار با امور مالی شرکت می باشد.
ماده 69- کلیه اموال شرکت بایستی در دفاتر اموال بترتیب شماره ای که به آنها اختصاص می یابد ثبت و برچسب متناسب متضمن شماره مذکور ، بر روی انها الصاق گردد.
ماده 70- حفظ و کنترل اموال و همچنین نگهداری حسابهای مربوط به موجب دستور العملی خواهد بود که به تصویب هیات مدیره میرسد .
ماده 71- اموال منقول و غیر منقولی که بصورت بلاعوض بشرکت واگذار می گردند با رعایت مقررات مربوط توسط کارشناس شرکت ارزیابی و بحساب منظور می شوند . چنانچه در پایان سال مالی جمع ارزش اموال بلاعوض واگذار شده به شرکت بیش از یکصدمیلیون
(000/000/000/1) ریال باشد ،به سرمایه ثبت شده شرکت افزوده میشود و در غیر این صورت بحساب درآمد منظور می گردد.
ماده 72- کلیه اموال و دارائیهایی که از محل طرحهای عمرانی خریداری یا ایجاد میشوند پس از انجام خرید یا تکمیل طرح و تحویل آنها ، معادل هزینه های انجام شده و براساس صورت مجلس تنظیمی که به تایید ذیحساب طرحهای عمرانی و مجری طرح میرسد به بدهکار حساب دارائیهای شرکت و بستانکار حساب مربوط منظور می گردد.
فصل هفتم – مقررات متفرقه
ماده 73- عملیات حسابرسی شرکت عبارتست از رسیدگی به کلیه مدارک و مستندات و کنترل ثبت عملیات و نگاهداری حسابها و صورتهای مالی نهائی به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح سیستم های مالی و خط مشی های مدیریت و قوانین و مقررات مالی در شرکت ، که بر عهده حسابرسی داخلی شرکت خواهد بود.
تبصره – عملیات حسابرسی داخلی شرکت براساس دستور العملی که به تصویب هیات مدیره میرسد خواهدبود.
ماده 74- وجوه ارزی حاصل از درآمد خدمات حمل و نقل بین المللی ( بار و مسافر ) مربوط به مسیر ایران که توسط راة آهنهای خارج دریافت و حواله می گردد بحساب درآمد ارزی شرکت در بانک مجاز واریز میشود.
تبصره – پرداخت و حواله از این حساب در هر مورد با امضاهای مجاز شرکت و با رعایت مقررات مربوط صورت خواهد گرفت .
ماده 75- بودجه شرکت بر حسب نحوه ارائه خدمات و با توجه به نیاز در قالب مواد هزینه ، طبقه بندی و پس از تصویب هیات مدیره به مرحله اجرا درخواهد آمد.
ماده 76- تعیین میزان و اخذ تضمین از مستخدمینی که به تبع شغل خود دارای ابوابجمعی نقدی یا جنسی می باشند و یا در برابر ارائه خدمات آموزشی تعهد خدمت می سپارند براساس آئین نامه ای خواهد بود که پس از تصویب هیات مدیره ، به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 77- شرکت مجاز خواهد بود بدهی کارکنان و اشخاص حقیقی و حقوقی را از محل سایر مطالبات آنها راسا پایاپای نموده و تسویه نماید.
ماده 78- تقسیط بدهی اشخاص و کارکنان شرکت و دادن مهلت به بدهکاران و جریمه های نقدی ناشی از استنکاف یا عدم پرداخت بموقع بدهی با رعایت قوانین ومقررات مربوط براساس آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات مدیره می رسد .
تبصره – اتخاذ تصمیم در مورد بدهی مشتریان شرکت بابت خدمات حمل ونقل ،با رعایت مفاد این ماده و ضوابط مندرج در تعرفه مصوب ، خواهد بود.
ماده 79- مدت زمان نگهداری اسناد و اوراق مالی و سایر اوراق شرکت و ترتیب امحا آنها با رعایت قوانین ومقررات مربوط ، خواهد بود.
ماده 80- شرکت موظف است دستور العملهای اجرائی مواد این آئین نامه را ظرف مدت یکسال از تاریخ تصویب آن تهیه و به تصویب برساند و تا تصویب دستور العملهای اجرائی ، براساس ضوابط مورد عمل فعلی اقدام و در غیر این صورت بر حسب مورد مجوز لازم توسط شرکت اخذ خواهد شد.
ماده 81- در هنگام تغییر سمت مسئولان مالی واحدهای تابعه شرکت مسئولین قبلی و جدید موظفند حداکثر ظرف یک ماه با حضور نماینده امور مالی مرکز و براساس دستور العملی که در این خصوص توسط امور مالی شرکت تهیه خواهد شد نسبت به تنظیم صورت مجلس تحویل و تحول سوابق و اطلاعات مالی واحد مربوط اقدام نمایند و یک نسخه از آن را پس از تکمیل ، امضا نموده و به امور مالی شرکت ارسال دارند.
تبصره – چنانچه هر یک از مسئولان موضوع این ماده از انجام تحویل و تحول استنکاف نمایند یا بهردلیل شرکت در امر تحویل و تحول برای مسئول قبلی میسر نباشد ، صورت مجلس تحویل و تحول سوابق و اطلاعات مربوط با حضور نماینده امور مالی شرکت و تحویل گیرنده ، تنظیم و بشرح فوق اقدام خواهد شد.
ماده 82- موجودی صندوق بهداشت به عنوان سرمایه اولیه صندوقی که جهت اعطای وام به کارکنان شرکت ایجاد می گردد انتقال می یابد. افزایش سرمایه صندوق مذکور در صورت لزوم با تصویب هیات مدیره خواهد بود.
تبصره – آئین نامه اعطای وام به کارکنان شرکت از محل صندوق موضوع این ماده به تصویب هیات مدیره خواهد رسید.
ماده 83- هزینه های استخدام براساس آئین نامه استخدامی شرکت خواهد بود.
ماده 84- معاملات شرکت به جز مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود براساس مفاد آئین نامه معاملات شرکت موضوع تصویبنامه شماره 42388/ت 249ه مورخ 7/7/1369 انجام خواهد شد.
ماده 85- نحوه تحصیل یا اعطای اعتبار یا وام موضوع بند 4 ماده 6 اساسنامه شرکت براساس تصویب هیات مدیره خواهد بود.
ماده 86- مواردیکه در این آئین نامه پیش بینی نشده ومقررات خاص نیز برای آن در شرکت وجود ندارد مشمول مقررات عمومی می باشند.
ماده 87- اعتبار هزینه های اضطراری که همه ساله در بودجه شرکت پیش بینی و به تصویب می رسد جز در موارد خاصی که قانونا تعیین تکلیف شده است به تشخیص مدیر عامل شرکت بدون الزام به رعایت مفاد آئین نامه های داخلی مورد عمل شرکت و براساس قانون (0 نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون ارز رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند )) مصوب 1364 و آئین نامه اجرائی آن قابل مصرف خواهد بود.
ماده 88- انتصاب روسا و معاونان واحدهای مالی در مرکز و شعب شرکت با پیشنهاد مدیر امور مالی خواهد بود.
ماده 89- هر گونه تغییر و اصلاح در این آئین نامه به پیشنهاد هیات مدیره و تایید مجمع عمومی و تصویب هیات وزیران خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13321

تاریخ تصویب : 1369/06/11

تاریخ ابلاغ : 1369/09/04

دستگاه اجرایی : راه آهن جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.