آئین نامه معاملات شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات وتجهیزات راسازی و راهداری

آئین-نامه-معاملات-شرکت-سهامی-خاص-تامین-ماشین-آلات-وتجهیزات-راسازی-و-راهداری

آئین نامه معاملات شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات وتجهیزات راسازی و راهداری


شماره 104062 /ت 355 ه 20/9/1369

شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری
هیات وزیران در جلسه مورخ 13/8/1369 بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تایید مجمع عمومی شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری ( موضوع نامه شماره 11/12555 مورخ 12/8/1369 وزارت راه و ترابری ) و به استناد تبصره 2 ماده واحده قانون تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری مصوب 1367 ، آئین نامه معاملات شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – مقررات عمومی
ماده 1- شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری که منبعد اختصارا شرکت نامیده میشود موظف است کلیه معاملات خود را اعم از خرید ، فروش ، اجاره ، استیجاره ، پیمانکاری ، اجرت کار و غیره ( باستثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می باشد) براساس مقررات این آئین نامه حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام دهد مگر در موارد ذیل :
1- معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا موسسه دولتی و یا شرکت دولتی و یا شهرداریها وموسسات وابسته به آنها باشد.
2- خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص مدیر عامل شرکت منحصر بفرد باشد.
3- خرید و استیجار اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت و یا کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد شد.
4- خرید خدمات هنری وصنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضا کننده با تایید مدیر عامل شرکت انجام خواهدشد.
5- خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری می باشند و برای آنها از طرف دستگاههای ذیربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده است .
6- خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
7- کرایه حمل و نقل هوائی ،دریایی ،هزینه مسافرت و نظایر ان در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع
8- تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص ومسئولیت مدیر عامل شرکت
9- خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات وهمچنین ادوات وابزار ووسایل اندازه گیری دقیق ولوازم آزمایشگاهی ، حق اختراع و نظایر آن به تشخیص مدیر عامل شرکت .
10- چاپ و صحافی مطبوعات وانتشارات طبق ضوابطی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می گردد ، انجام خواهد شد.
تبصره – در مورد معاملات موضوع بند 1 فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولید کننده یا انجام دهنده آن باشد یا این که وظیفه تهیه وفروش مورد معامله را به عهده داشته باشد.
ماده 2- کالاها و خدماتی که از منابع و کارخانجات داخلی به تشخیص مشترک سرپرست قسمت درخواست کننده ، انجام دهنده معامله و نماینده مطلع مدیر عامل و با تصویب نهائی مدیر عامل شرکت یا نماینده تام الاختیار وی ، قابل تهیه نبوده یا تهیه آن در داخل به صرف و صلاح شرکت نباشد مستقیما به خارج سفارش میشود . در صورت سفارش کالا و خدمات به خارج نکات ذیل باید رعایت شود:
1- معامله حتی المقدور باید مستقیما با سازندگان یا فروشندگان اصلی و بدون واسطه نماینده و دلال انجام شود.
2- در موارد اجبار و یا به دلایل صرفه و صلاح شرکت مراجعه به نمایندگی رسمی در ایران یا به فروشندگان دست دوم در خارج مانعی ندارد ولی حتی الامکان سفارش مستقیما به فروشندگان اصلی داده خواهد شد.
فصل دوم – حدود و روش انجام معاملات
ماده 3- معاملات شرکت از نظر مبلغ به سه دسته بشرح ذیل تقسیم میگردد:
1- معاملات جزئی ، معاملاتی است که مبلغ آن از دو میلیون ریال تجاوز نکند.
2- معاملات متوسط ، معاملاتی است که مبلغ آن بین دو میلیون ریال تا پنج میلیون ریال می باشد.
3- معاملات عمده ،معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد.
تبصره 1- مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است .
تبصره 2- مبنای نصاب در فروش قیمت اعلام شده از طرف سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان یا مبلغ ارزیابی کارشتاس منتخب شرکت می باشد .
روش انجام معاملات ( خرید )
ماده 4- در مورد معاملات (خرید) جزئی مامور خرید باید به فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه نمایند و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا اجرت کار مورد نیاز معامله را انجام دهد و ذیل سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر این که معامله با صرفه و صلاح شرکت و با کمترین بهای ممکن انجام شده است امضا کند .
ماده 5- در مورد معاملات (خرید) متوسط مامور خرید با ید از فروشندگان کالا یاانجام دهندگان کار مورد احتیاج که تعداد آنها از سه نفر کمتر نباشد (مگر در مواردی که فروشندگان یا انجام دهندگان کار در محل کمتر باشد ) از هر کدام روی برگه جداگانه استعلام بهای کتبی به عمل آید و به این ترتیب مامور خرید نوع کالا و یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آن را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در برگ استعلام بها تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضا می نماید .مامور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها را با ذکر این که استعلام بها توسط او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا نماید و پس از تایید مدیر بازرگانی و مدیر عامل شرکت یا نمایندگان مجاز از طرف مدیر عامل شرکت با رعایت مشخصات ، معامله را انجام دهد و ذیل مدارک خرید را با قید این که معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده است گواهی و امضا نماید.هر گونه قلم خوردگی در استعلام بها موجب بی اعتباری آن خواهد بود .
تبصره – مامور خرید موظف است با توجه به مدت اعتبار بهای پیشنهادی فروشندگان کالا و یا انجام دهندگان کار که در برگ استعلام بها ذکر شده است به نحوی اقدام نماید که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود . مامور خرید همچنین موظف است به تعداد لازم ، اوراق استعلام بها با شرح و مشخصات کامل و یکسان در اختیار فروشندگان کالا و یا انجام دهندگان کار بگذارد.
ماده 6- در مواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد یا انجام روش مناقصه در معاملات (خرید) جزئی یا متوسط به شرح مواد (4) و (5) این آئین نامه میسر و یا به مصلحت شرکت نباشد و یا خرید به نازلترین قیمت پیشنهادی به صرفه و صلاح نباشد موضوع در کمیسیونی مرکب از مسئول واحد تقاضا کننده ، ذیحساب شرکت و یک نفر به انتخا ب مدیر عامل شرکت یا نماینده او مطرح می گردد و طبق نظر اکثریت پس از تایید و دستور مدیر عامل شرکت یا نماینده او معامله انجام میشود.
ماده 7- معاملات (خرید) عمده با انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی ) یا ارسال دعوت نامه (مناقصه محدود) به تشخیص مدیر عامل شرکت ، انجام میشود .
ماده 8- کالا یا کار انجام شده هر گاه مربوط به معاملات (خرید) جزئی باشد تحویل آن با گواهی انباردار یا متصدی مربوط انجام خواهد شد و در مورد معاملات (خرید) متوسط با گواهی انباردار و رئیس واحد تحویل گیرنده و یا نماینده او و در مورد معاملات عمده با گواهی کمیسیون تحویل مرکب از اعضای زیر صورت می گیرد:
1- مسئول واحد خرید یا نماینده او
2- ذیحساب و رئیس امور مالی شرکت یا نماینده او
3- نماینده مدیر عامل شرکت
تبصره 1- در معاملات (خرید) عمده برای تحویل هر فقره کالا یا کار از طریق کمیسیون تحویل صورت مجلسی تنظیم ودر آن ببه طور صریح قید می گردد که انجام موارد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه و یا مشخصات مندرج در قرارداد و یا سفارش می باشد و ذیل آن را تمام اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده یا پیمانکار امضا می نمایند و در مورد کالاهای که تحویل انباردار میشود انباردار نیز صورت مجلس مزبور را امضا و بلافاصله قبض انبار مربوط را صادر خواهد کرد.
کمیسیون تحویل موظف است هنگام تحویل کالایا کار ، گزارشها و تذکراتی را که از طریق مسئول نظارت بر انجام کار یا ساخت کالای داده شده است در نظر بگیرد.
تبصره 2- هر گاه بین اعضای کمیسیون تحویل در نوع و مشخصات کالا و کار مورد تحویل اتفاق آرا نباشد کمیسیون تحویل مجدد با حضور دو نفر نماینده مدیر عامل تشکیل میشود و نظر اکثریت اعضای این کمیسیون قاطع خواهد بود.
تبصره 3- کمیسیون تحویل می تواند برای تطبیق مشخصات کالا یا کار با نمونه یا مشخصات فنی مدرج در قرارداد یا سفارش ، براساس نظر مهندس مشاور یا یک موسسه بازرسی فنی به نمایندگی از طرف شرکت اقدام نماید.
روش انجام معاملات (فروش )
ماده 9- معاملات (فروش ) جزئی به حداکثر قیمت ممکن به تشخیص ومسئولیت کامل مامور فروش انجام میشود مامور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل اتز بها با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید این که معاملات با صرفه و صلاح شرکت انجام شده و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا نماید.
ماده 10- معاملات (فروش ) متوسط از طریق حراج انجام میشود بدین ترتیب که ابتدا بهای مورد معامله از طرف کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت ارزیابی میشود سپس از طریق آگهی در یکی از جراید کثیر الانتشار یا وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو و تلویزیون و الصاق آگهی در معابر نوع ، مشخصات ومقدار مورد معامله و قیمت پایه آن و روز و ساعت و محل حراج با اطلاع عمومی میرسد همچنین در آگهی حراج باید قید شود در مقابل فروش وجه آن نقدا دریافت میشود و هر گونه مالیات و عوارض به عهده خریدار است .مورد معامله به خریدار ی که بالاترین قیمت را پیشنهاد نماید واگذار میشود.
معاملات (فروش ) عمده از طریق مزایده عمومی به عمل خواهد آمد کلیه شرایطی که طبق این آئین نامه در مورد انجام مناقصه پیش بینی شده است در صورتی که به تشخیص کمیسیون موضوع ماده 12 این آئین نامه با عمل مزایده منطبق باشد لازم به لازم الاجراست .
ماده 12- در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده برای انجام معاملات عمده به تشخیص مدیر عامل میسر یا به مصلحت شرکت نباشد نحوه انجام معامله توسط کمیسیون مرکب از مدیر عامل ، ذیحساب و نماینده مجمع عمومی شرکت ، تعیین می گردد.و در این صورت معامله با نظر اکثریت اعضای کمیسیون مزبور انجام خواهد شد.
ماده 13- فروش ماشین آلات ، قطعات یدکی ، مصالح ساختمانی بخش راه و ترابری و سایر لوازمی که با توجه موضوع اساسنامه شرکت جهت فروش خریداری میگردد پس از استعلام بها از سازمان حمایت تولید کنندگان ومصرف کنندگان یا وزارت بازرگانی ،صورت خواهد گرفت .
ماده 14- در مورد فروش اجناس فاسد شدنی یا در مواردی که انجام معامله (فروش ) به تشخیص مدیر عامل شرکت به طریق دیگری غیر از طرق پیش بینی شده در مواد 9 و 10 و11 این آئین نامه صلاح باشد براساس مفاد ماده 12 این آئین نامه حسب مورد اقدام خواهد شد.
فصل چهارم – مقررات مناقصه
ماده 15- مناقصه عمومی یا مناقصه محدود برای خرید عمده کالا یا خدمت براساس مقررات این فصل انجام خواهد شد.
ماده 16- آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص کمیسیون مناقصه در یکی از جراید کثیر الانتشار کشور یا محلی ( استان) منتشر خواهد شد.
تبصره 1- در مواردی که شرکت تشخیص دهد انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد ، در محلهایی که لازم میداند به نشر آگهی اقدام خواهد نمود.
تبصره 2- شرکت می تواند از سایر و وسایل و طرق انتشاراتی از قبیل پخش آگهی در رادیو تلویزیون یا ارسال آگهی برای اشخاص مربوط و یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.
ماده 17- در آگهی مناقصه عمومی شرایط و نکات زیر باید بطور وضوح قید گردد:
1- نوع و مقدارکالا و یا کار با ذکر مشخصات
2- مدت ومحل تحویل کالا و یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در صورت تاخیر
3- محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها.
4- مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و ذکر این که باید بصورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی یا اسناد معتبر مورد قبول شرکت براساس برآورد میزان معامله و بشرح مقررات وضوابط مورد عمل به بانک مورد نظر یا امور مالی شرکت تودیع و رسید آن پیوست پیشنهاد تسلیم شود. حداقل میزان سپرده 5% بهای مورد معامله خواهد بود.
ضمنا لازم است تصریح شود به پیشنهادهای فاقد سپرده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
5- محل و تاریخ تشکیل کمیسیون مناقصه
6- مدت قبول پیشنهاد از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه ( این مدت در داخل کشور نباید از ده روز و در مورد آگهی هائیکه در خارج از کشور منتشر میشود از دو ماه کمتر تعیین شود)
7- ذکر این که سایر اطلاعات و جزئیات مربوط ، در اسناد مناقصه مندرج است .
8- ذکر این که شرکت در رد کلیه و یا قبول هریک از پیشنهادها مختار است .
9- میزان پیش پرداخت و نحوه واریز آن
10- میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن
11- تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله پذیرفتن کلیه مقررات و آئین نامه معاملات دستگاه مناقصه گذار ، می باشد.
12- ذکر این که در صورتی برنده مناقصه حاضر به انعقاد قرارداد و انجام معامله نشود سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مناقصه ، معامله انجام میشود و سپرده برنده دوم مناقصه نیز در صورتی که از انعقاد قرارداد ویا انجام معامله امتناع ورزد ضبط خواهد شد.
13- تصریح این نکته که دستگاه مناقصه گذار اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تابیست و پنج درصد افزایش یا کاهش دهد مشروط بر آن که این افزایش و یا کاهش با کلیه محاسبات فنی مطابقت داشته باشد.
14- ذکر این که به پیشنهادهای فاقد امضا ،مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهادهائی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی مناقصه واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تبصره 1- فروش اسناد مناقصه تابع دستورالعملی خواهد بود که در هر مورد از طرف هیات مدیره شرکت تعیین میشود.
تبصره 2- میزان پیش پرداخت که در قبال دریافت ضمانتنامه بانکی مورد قبول پرداخت میشود به شرح زیر است :
1- در مورد معاملات دولتی براساس تقاضای مدیران موسسات دولتی و تایید مدیر عامل شرکت یا نماینده او.
2- در مورد معاملات با بخش خصوصی حداکثر تا 25% مبلغ قرارداد به تشخیص مدیر عامل شرکت یا نماینده او
تبصره 3- در صورتی که شرایط مناقصه مفصل بوده و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد باشد ممکن است نوع و مقدار کالا یا کار مورد معامله ومدت ومحل تحویل ومیزان پیش پرداخت و مدت و محل قبول پیشنهادها در آگهی مناقصه درج گردد و تصریح شود که نقشه ها و برگ شرایط ومشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه ازآن را دریافت و با قید قبولی ، امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.
ماده 18- کمیسیون مناقصه حداقل از سه نفر بشرح زیر تشکیل میشود:
1- مسئول واحد خرید
2- رئیس امور مالی و ذیحساب یا نماینده او
3- نماینده مدیر عامل که بر حسب نوع مناقصه از کارمندان عالی رتبه اداری یا فنی خواهد بود.
ماده 19- تصمیم کمیسیون مناقصه به اتفاق آرا اتخاذ خواهد شد و در صورت اختلاف ،موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهائی به هیات مدیره گزارش خواهد گردید ، و در این صورت نظر اکثریت اعضای هیات مدیره برای انجام معامله صائب خواهد بود.
ماده 20- کمیسیون مناقصه باید در وقت مقرر که در دعوتنامه مناقصه محدود و یا آگهی مناقصه عمومی قید شده است تشکیل جلسه داده و پیشنهادهای رسیده را باز ومورد رسیدگی قراردهد. کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف 10 روز نظر خود را اعلام نماید و در صورت ضرورت رسیدگی فنی پیشنهادها یا تجزیه و تحلیل آنها توسط کمیسیون فنی منتخب مدیر عامل ، مهلت مذکور با نظر مدیر عامل شرکت تمدید خواهد شد.
ماده 21- کمیسیون مناقصه و مسئولان شرکت باید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا و یا خدمت در برگ پیشنهادهای خود ذکر نموده اند بنحوی اقدام نمایند که به علت انقضای مدت ،خسارتی متوجه شرکت نشود.
ماده 22- اگر در نتیجه دعوتنامه مناقصه محدود و یا انتشار آگهی مناقصه عمومی پیشنهادی نرسیده باشد شرکت می تواند با تصویب هیات مدیره مناقصه را تجدید نماید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و یا تعیین نحوه انجام معامله به کمیسیون موضوع ماده 12 این آئین نامه ، احاله کند.
ماده 23- در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون مناقصه تشکیل میشود و پیشنهادهای رسیده اعم از این که یک یا بیشتر باشد مفتوح و براساس حالات مختلف به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده ( یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد )مناسب باشد کمیسیون مناقصه پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این صورت می تواند اظهار نظر نماید که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون طرح گردد. در صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد ، کمیسیون مناقصه پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حائز حداقل اعلام می کند مگر این که تفاوت این دو بها کمتر از پنج درصد باشد که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه ، حاضر باشد به حداقل بهای به دست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام نماید یا رای به تجدید مناقصه دهد.
ماده 24- در صورتی که مبلغ معامله بیش از بیست میلیون ریال باشد انجام معامله پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده12 این آئین نامه و حسب مورد با تایید رئیس مجمع ، مجاز خواهد بود.
ماده 25- در صورتی که برنده مناقصه از انجام معامله خودداری نماید یا پس از ابلاغ کتبی حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به پیمانکاران داخلی و سی روز نسبت به پیمانکاران مقیم خارج از کشور . حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او به نفع شرکت ضبط خواهد شد.
ماده 26- در صورتی که نفر دوم برنده مناقصه هم در مدت مقرر پس از اعلام شرکت حاضر به انعقاد قرارداد نشود .سپرده او نیز به نفع شرکت ضبط شده و مناقصه تجدید میگردد یا معامله براساس مفاد ماده 12 این آئین نامه انجام خواهد شد.
تبصره – به شخصی که بهای پیشنهادی او درمرتبه دوم قراردارد بشرطی ابلاغ میشود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است و سپرده او آزاد می گردد.
ماده 27- در موارد یکه کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او وشخص حقیقی وحقوقی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد ( با رعایت مفاد تبصره ماده 26 این آئین نامه ) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان آزاد خواهد شد.
ماده 28- در مورد معاملات عمده چنانچه عقد پیمان لازم باشد طبق قرارداد مورد قبول مصوب هیات مدیره شرکت عمل خواهد شد.
ماده 29- مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است تابع مقررات عمومی و قانون تجارت خواهد بود.
ماده 30- هر گونه تغییر یا اصلاح این آئین نامه منوط به پیشنهاد شرکت و تایید مجمع عمومی و تصویب هیات وزیران می باشد.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13346

تاریخ تصویب : 1369/08/13

تاریخ ابلاغ : 1369/10/03

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.