آئین نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم ، چابهار و کیش

آئین-نامه-معاملاتی-سازمانهای-مناطق-آزاد-قشم-،-چابهار-و-کیش

آئین نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم ، چابهار و کیش


شماره 1886 / ت 19553 ک - 28/2/1377

ریاست جمهوری ـ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در جلسه مورخ 24/10/1376 با توجه به اختیارات تفویضی هیات وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 74235 / ت 19037 هـ مورخ 7/10/1376 ) و به استناد بند الف ماده 4 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1372 ـ آئین نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم ، چابهار و کیش را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات :
ماده 1 ـ کلیه معاملات سازمانهای مناطق آزاد که در این آئین نامه به اختصار « سازمان » نامیده می شوند اعم از خرید و فروش اجازه ، استیجاره ، پیمانکاری و اجرت کار طبق مفاد این آئین نامه انجام می شود .
تبصره ـ موارد مشمول مقررات آئین نامه استخدامی و پرداختهای پرسنلی همچنین خرید کالا به منظور فروش ( فعالیتهای تجاری و بازرگانی ) از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی خواهند بود .
ماده 2 ـ مفاهیم و واژه های به کار رفته در این آئین نامه به ترتیب طبق تعاریف ذکر شده در قانون ، اساسنامه ها ، آئین نامه به ترتیب طبق تعاریف ذکر شده در قانون ، اساسنامه ها ، آئین نامه ها و مقررات مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران و مقررات عمومی کشور می باشند .
فصل دوم ـ نصاب معاملات :
ماده 3 ـ معاملات سازمان از نظر مبلغ و نحوه انجام آن به دسته کوچک ، متوسط و عمده تقسیم می شوند :
الف ـ معاملات کوچک : معاملاتی است که مبلغ آنها از پنج میلیون ریال تجاوز تکند .
ب ـ معاملات متوسط : معاملاتی است که مبلغ آنها از پنج میلیون ریال بیشتر باشد و از یک صد میلیون ریال تجاوز نکند .
ج ـ معاملات عمده : معاملاتی است که مبلغ آنها از یک صد میلیون ریال بیشتر باشد .
ماده 4 ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ معامله و در معاملات عمده مبلغ برآورد طبق نظر بالاترین مسوول واحد خرید است و مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب کمیسیون معاملات است .
تبصره ـ تقسیم و تجزیه مبلغ خرید کالا توسط مامور خرید و انجام آن به دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر ممنوع است .
فصل سوم : روش انجام معاملات
ماده 5 ـ در معاملات کوچک مامور خرید باید حداقل به سه نفر فروشنده یا خریدار یا انجام دهنده کار مراجعه نموده و پس از تحقق کامل در مورد بهای کالا یا اجرت انجام کار معامله را با رعایت صرفه و صلاح سازمان انجام دهد و مراتب را طی گزارش کتبی مبتنی بر نام و نشانی کامل پیشنهاد دهندگان قیمت و قیمتهای پیشنهادی و با ذکر نام و نام خانوادگی خود تایید و امضا نماید .
ماده 6 ـ در معاملات متوسط مامور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد از هر کدام روی برگ جداگانه ای استعلام بهای کتبی به عمل آورد به این ترتیب که مامور خرید نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار بهای پیشنهادی را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضا نماید ، مامور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها اعلام نماید که استعلام به وسیله او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا کند و پس از امضا به بالاترین مسوول واحد خرید ارایه نماید مقام مذکور پس از بررسی انجام معامله با کمترین بهای اعلام شده و رعایت صرفه و صلاح سازمان طرف معامله را تعیین می نمایند .
تبصره ـ در مواردی که فروشنده یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد مامور خرید باید ضمن اخذ استعلام بها از اشخاص موجود در محل ، مراتب را به صورت کتبی به مسوول خود گزارش دهد و در صورت تایید موضوع توسط مدیر عامل یا فرد تعیین شده توسط وی نسبت به انجام معامله با رعایت صرفه و صلاح سازمان اقدام نماید .
ماده 7 ـ معاملات عمده سازمان باید تا مبلغ دو میلیارد ریال بنا به تشخیص مدیر عامل و از مبلغ دو میلیارد ریال به بالا با تشخیص مدیر عامل و تصویب هیات مدیره و در هر دو صورت از طریق مناقصه یا مزایده عمومی ، مناقصه یا مزایده محدود و یا ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و ارجاع آن به کمیسیون موضوع ماده ( 26 ) این آئین نامه انجام گردد .
الف ـ مناقصه عمومی :
مناقصه عمومی مستلزم انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار بوده و بر حسب اهمیت با تشخیص کمیسیون معاملات باید در یک یا چند نوبت منتشر شود .
ماده 8 ـ در آگهی مناقصه باید نکات زیر تصریح گردد .
1 ـ نوع و میزان و محل تحویل کالا یا خدمات .
2 ـ مدت قبول پیشنهادها از تاریخ انتشار آگهی یا تاریخ دعوتنامه که در مورد معاملات داخلی حداقل ده روز و حداکثر یک ماه و در مورد معاملات بین المللی حداقل بیست روز حداکثر دو ماه می باشد .
3 ـ محل اخذ برگ شرایط و مشخصات معامله و محل تسلیم پیشنهادها .
4 ـ ذکر این که معامله طبق شرایط مندرج در برگ شرایط و مشخصات معامله صورت خواهد گرفت .
ماده 9 ـ در برگ شرایط و مشخصات معامله درج موارد الزامی است :
1 ـ ذکر این که به پیشنهادهای مشروط ، مبهم و فاقد سپرده ، همچنین پیشنهادهایی که بعد از مدت مقرر در آگهی واصل شود ترتیب اثر داده خواهد شد .
2 ـ ذکر این سازمان در رد با قبول هر یک از پیشنهادها یا تمام آنها مختار است .
3 ـ قید مبلغ سپرده شرکت در مناقصه که در صورت استنکاف پیشنهاد دهنده از انجام معامله به نفع سازمان ضبط خواهد شد . میزان مبلغ سپرده مذکور توسط کمیسیون معاملات تعیین می شود که باید به صورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط باشد .
4 ـ تصریح نسبت به مبلغ سپرده حسن انجام معامله که میزان و نوع آن توسط کمیسیون معاملات تعیین و به تایید مدیر عامل خواهد رسید .
5 ـ قید میزان سپرده حسن انجام کار که معادل 10% مبلغ معامله بوده و باید از کلیه پرداختها کسر گردد .
6 ـ قید این که سازمان مجاز خواهد بود تا 25% از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه نماید .
7 ـ قید میزان پیش پرداخت در خرید کالا یا خدمات که نباید از 25% مبلغ کل معامله تجاوز نماید و در قبال ضمانت نامه بانکی پرداخت گردد . میزان پیش پرداخت و نوع تضمین که باید از طرف معامله اخذ شود با تصویب هیات مدیره قابل تغییر است .
8 ـ در مواردی که احتیاج به نمونه کالا باشد لازم است موضوع ارایه نمونه که باید مورد تایید قرار گیرد در برگ شرایط معامله تصریح گردد.
9 ـ ذکر نکات دیگر از قبیل حداکثر مدت بررسی پیشنهادها و ابلاغ نتیجه به برنده که نباید در معاملات داخلی از یک ماه و در معاملات خارجی از دو ماه بیشتر باشد و همچنین روش و نحوه پرداخت بهای کالا یا خدمت ، ترتیب پرداخت مالیات و بیمه و عوارض مربوط به معامله و هزینه های ثبتی و آگهی ، لزوم مهر و امضای کلیه مدارک توسط مقامات مسوول پیشنهاد دهنده و هر نکته دیگری که به نظر سازمان درج آن در برگ شرایط و مشخصات ضروری باشد .
10 ـ ذکر مدت ضمانت فروشنده نسبت به کالا یا خدمت در مورد کالاهای فنی و یا تعمیراتی که باید در نظر گرفته شود .
11 ـ ذکر مشخصات کالا یا خدمت مورد نیاز با قید نحوه و تحویل آن و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کلا یا بعضا تاخیر داشته و یا اصولا از تحویل خودداری نماید .
12 ـ ذکر این که بهای پیشنهادی با مبلغ مشخص و در پاکت لاکت و مهر شده تحویل شود .
ماده 10 ـ مسوول بازرگانی سازمان در صورت درخواست کمیسیون معاملات باید نرخ یا نرخهای عادله کالا یا خدمات موضوع معامله را به وسایل مطمئن استعلام نموده و در روز تشکیل جلسه کمیسیون معاملات با توجه به نرخهای عادله مذکور نسبت به پیشنهادهای رسیده اظهار نظر کند و تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید .
ماده 11 ـ کمیسیون معاملات باید در روز و ساعت مقرر در آگهی مناقصه یا مزایده یا دعوت نامه ، پیشنهادهای رسیده را مفتوح کند و مورد بررسی قرار دهد و ضمن تعیین برندگان اول تا سوم مشخصات عمده پیشنهادها را در صورت جلسه قید نماید . چنانچه تعداد پیشنهادها از سه مورد کمتر باشد پیشنهادهای رسیده طی نامه به پیشنهاد دهندگان مسترد شده و مناقصه یا مزایده تجدید گردد . در صورت عدم تمایل فروشنده به استرداد سپرده در تجدید مناقصه و در شرایط مساوی اولویت با ایشان خواهد بود در مرحله بعدی هر چند تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد تصمیم لازم اتخاذ می گردد .
تبصره ـ اگر در نتیجه انتشار آگهی ، پیشنهادی نرسد یا قیمتهای پیشنهادی به نظر کمیسیون معاملات از حدود اعتدال خارج باشد ، کمیسیون می تواند ضمن تنظیم صورتجلسه مجوز انجام معامله را به طریق دیگر پس از تایید مدیر عامل صادر نماید .
ماده 12 ـ کمیسیون معاملات موظف است چنانچه پیشنهادی فاقد یکی از شرایط مندرج در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات با مغایر با مفاد این آئین نامه باشد به آن ترتیب اثر ندهد مگر آن که شرایط مزبور به تشخیص کمیسیون ، تاثیر اساسی و مهمی در انجام معامله نداشته باشد .
ماده 13 ـ پس از اعلام نتیجه و تعیین برنده مناقصه یا مزایده چنانچه به عللی برنده حاضر به انجام معامله نشود یا ظرف مدت مقرر کالا یا خدمات مورد معامله تحویل نگردد یا به هر طریق دیگر برنده مزایده از انجام تعهد خودداری کند سپرده وی به نفع سازمان ضبط خواهد شد و معامله با برنده دوم مناقصه یا مزایده انجام می شود . خرید کالا یا خدمات از نفر دوم در صورتی میسر است که تفاوت بهای پیشنهادی نفر دوم با نفر اول زیادتر از مبلغ سپرده برنده نباشد و همین ترتیب در رابطه با نفر سوم در صورت استنکاف نفر دوم از انجام معامله قابل اجرا است .
ماده 14 ـ پیشنهادهای نفرات چهارم به بعد پس از خاتمه جلسه کمیسیون معاملات مسترد خواهد شد ولی سپرده نفرات دوم ، سوم نباید از انعقاد قرارداد با برنده اول و حصول اطمینان از تحویل و تحول بهای مورد معامله و اجناس یا شروع انجام خدمات مسترد گردد.
ب ـ مناقصه محدود :
ماده 15 ـ دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود حداقل برای پنج مورد از اشخاصی ارسال می شود که صلاحیت آنها در رشته موضوع معامله قبلا توسط سازمان برنامه و بودجه تشخیص داده شده و نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد .
ماده 16 ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد ، در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است.
فصل چهارم ـ کمیسیون معاملات
ماده 17 ـ به منظور تصمیم گیری در خصوص عمده کمیسیونی به عنوان « کمیسیون معاملات » مرکب از نماینده مدیر عامل ، معاون اداری و مالی سازمان یا کسی که این وظیفه را بر عهده دارد و یک نفر از مسئولین سازمان به انتخاب مدیر عامل تشکیل می شود اعضای کمیسیون معاملات باید ترجیحا واجد صلاحیت و اطلاعات کافی در رشته های مالی ، بازرگانی و فنی باشند .
ماده 18ـ رییس کمیسیون معاملات از بین سه نفره عضو کمیسیون و با حکم مدیر عامل انتخاب می شود و دارای مسوولیتهای زیر است :
1 ـ دعوت و تشکیل و اداره جلسات کمیسیون معاملات .
2 ـ ابلاغ مصوبات کمیسیون معاملات به مسئولین ذی ربط در سازمان .
3 ـ نگهداری و ضبط اسناد و صورت جلسه کمیسیون معاملات .
ماده 19 ـ کمیسیون معاملات می تواند از هر یک از مسوولان ذی ربط تقاضا نماید شخصا یا نماینده وی در جلسات مربوط شرکت نموده و اظهار نظر نمایند . همچنین هر یک از واحدها یا نمایندگان مجاز آنها میتوانند در مورد معاملات مربوط به حوزه مسئولیت خود در کمیسیون حضور یافته و توضیحات لازم را ارایه نمایند .
واحدهایی که با تصمیم کمیسیون معاملات موافقت نداشته باشند می توانند به صورت کتبی دلایل عدم موافقت خود به کمیسیون معاملات اعلام کنند و چنانچه کمیسیون معاملات متقاعد نشود باید موضوع را برای اخذ تصمیم نهایی به مدیر عامل گزارش دهند .
تصمیمات یا مصوبات کمیسیون معاملات در مواردی که مبلغ پیشنهادی برنده بیش از 25% نسبت به مبلغ برآورد شده معامله کاهش یا افزایش دارد و نیز برای معاملات تا سقف دو میلیارد ریال پس از تایید مدیر عامل سازمان و برای معاملات بیش از مبلغ مذکور پس از تایید مدیر عامل و تصویب هیات مدیره سازمان قابل اجرا است .
ماده 20 ـ تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر و قابل اجرا است عضوی که در اقلیت قرار گیرد باید نظر خود را مستدلا در صورت جلسه کمیسیون نماید که موضوع به مدیر عامل گزارش شود .
فصل پنجم ـ مزایده :
ماده 21 ـ قبل از انجام مزایده ، مورد معامله باید توسط کارشناس منتخب کمیسیون معاملات ارزیابی گردد . مبلغ ارزیابی شده مبنای نصاب در فروش خواهد بود .
ماده 22 ـ در مورد معاملات کوچک مامور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه سازمان معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید این که معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند .
ماده 23 ـ در مورد معاملات متوسط حراج و یا تشخیص کمیسیون معاملات ، مزایده به شرح زیر انجام خواهد شد .
الف ـ اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید آگهی در روزنامه یا وسایل و طرق انتشاراتی دیگر یا از طریق صدا و سیمای یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد .
ب ـ مورد معامله باید قبلا به وسیله کارشناس منتخب کمیسیون معاملات ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود ، مجددا باید ارزیابی شود .
ماده 24 ـ در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل می آید :
الف ـ در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آئین نامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده ، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود .
ب ـ مقرراتی که در این آئین نامه در مورد مناقصه معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود .
فصل ششم ـ ترک تشریفات مناقصه یا مزایده :
ماده 25 ـ در موارد زیر سازمان میتواند معاملات را بدون رعایت تشریفات مناقصه یا مزایده ای استعلام بهای کتبی یا حراج انجام دهد .
1 ـ خرید اموال و خدمات حقوقی که به تشخیص مدیر عامل سازمان منحصر به فرد باشد و
2 ـ خرید و استیجاره اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عامل سازمان و تصویب کمیسیون معاملات انجام خواهد شد .
3 ـ خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه ای و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضا کننده با تایید کمیسیون معاملات و تصویب مدیر عامل سازمان انجام خواهد شد .
4 ـ خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری است و برای آنها از طرف مراجع ذی ربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده است .
5 ـ خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذی ربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد .
6 ـ کرایه حمل و نقل هوایی ، دریایی ، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع .
7 ـ معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا موسسات دولتی یا شرکت دولتی یا شهرداریها و موسسات وابسته به آنها و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تابع سازمان باشند در مورد معاملات موضوع این بند فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته و تولید کننده و یا انجام دهنده آن باشد یا این که وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را بر عهده داشته باشد .
8 ـ در مورد تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل سازمان .
9 ـ در مورد خرید قطعات یدکی برای تفویض با تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر خبره و متعهد رشته مربوط به انتخاب مدیر عامل سازمان .
10 ـ در رابطه با چاپ و صحافی .
ماده 26 ـ در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص مدیر عامل میسر یا به مصلحت نباشد ، با پیشنهاد مدیر عامل و با رعایت صرفه و صلاح سازمان ، نحوه انجام این گونه معاملات را هیاتی سه نفره متشکل از مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره هر سازمان و یک نفر منتخب شورای عالی ( دبیرخانه ) تعیین و اعلام خواهند نمود . جلسات هیات با حضور تمام اعضا رسمیت دارد و ملاک تصمیم اتفاق نظر اعضا می باشد .
فصل هفتم ـ شرایط انعقاد قرارداد :
ماده 27 ـ معاملات عمده در رابطه با پیمانکاری بطور اعم و در رابطه با سایر موارد به تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق انعقاد قرارداد صورت گیرد .
ماده 28 ـ در متن قراردادهای منعقد شده مربوط به معاملات عمده درج نکات ذیل ضروری است .
1 ـ نوع و مقدار و میزان کالا یا خدمات مبتنی بر مشخصات کامل .
2 ـ مدت قرارداد و پیش بینی جریمه تاخیر در انجام تعهدات طرف قرارداد .
3 ـ در مواردی که احتیاج به نمونه جنس باشد لزوم تحویل موضوع قرارداد طبق نمونه مهر و امضا شده توسط طرف قرارداد و کمیسیون معاملات در قرارداد تصریح گردد .
4 ـ در قرارداد تصریح شود که طرف قرارداد از مشخصات کالا یا مورد معامله و مقتضیات و شرایط محل کالا یا انجام خدمات اطلاع کافی داشته و نمی تواند عنوان عدم اطلاع از انجام تعهدات خود متغذر شود .
5 ـ در قرارداد تصریح گردد که سازمان مخیر است تا 25% از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه شود.
6 ـ در قرارداد باید بطور صریح مبلغ کل مورد معامله و ترتیب پرداخت آن قید گردد و چنانچه مبلغ کل قرارداد متکی به اجزای اساسی از قبیل هزینه کار یا قیمت مصالح و غیره باشد نسبت هر یک از اجزا و مبلغ تخمینی آن قید گردد و در مواردی که معامله بر اساس واحد بها صورت می گیرد واحد بها تصریح شود در رابطه با قراردادهای پیمانکار مدیریتی امانی درصد حق الزحمه و حداکثر هزینه موضوع قرارداد ذکر گردد .
7 ـ با توجه به مقتضیات کار و چنانچه در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله لزوم تادیه پیش پرداخت قید باشد باید میزان پیش پرداخت و نحوه استهلاک و تصفیه آن در قرارداد درج گردد .
8 ـ نوع و مبلغ سپرده انجام معامله و نحوه آزاد سازی سپرده یاد شده .
9 ـ میزان سپرده حسن انجام کار و نحوه آزاد سازی سپرده مذکور .
10 ـ قید این مطلب که پرداخت مالیات ، بیمه و هرگونه عوارض طبق قوانین و مقررات مربوط بر عهده طرف ذی ربط خواهد بود .
11 ـ حق ارجاع به حکمیت در هیچ یک از قرارداد ها مجاز نیست مگر آن که موضوع به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده باشد .
12 ـ تعیین مدت یا فاصله زمانی برای دوره تضمین حسن انجام کار در معاملاتی که این امر ضرورت دارد مانند کارهای ساختمانی و تاسیساتی.
13 ـ اقرار طرف معامله ، به عدم شمول ممنوعیتهای مقرر در اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و لایحه قانونی راجع به نفع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری ـ مصوب 1337 ـ
14 ـ سایر شرایط و مشخصاتی که در آگهی مناقصه یا شرایط مناقصه یا معامله مطرح بوده است با توجه به این که متضمن هیچ نوع امتیاز اضافه بر شرایط اولیه اعلام شده نباشد .
15 ـ حدود اختیارات دستگاه نظارت در صورتی که ماهیت کار ، نظارت بر اجرا یا تحویل را ایجاب کند .
16 ـ تصریح به این که طرفین قرارداد از مقررات حاکم بر این قرارداد اطلاع کامل داشته و مکلف به اجرای آن می باشند و مسوولیتهای ناشی از مقررات را می پذیرند .
فصل هشتم ـ ترتیب تحویل کالا یا خدمت :
ماده 29 ـ تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود :
الف ـ در مورد معاملات کوچک به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد .
ب ـ در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسئولیت انبار دار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده .
ج ـ در مورد معاملات عمده به وسیله و مسئولیت انبار دار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده و نماینده دیگری که از طرف سازمان تعیین خواهد شد .
ماده 30 ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض قید گردد .
تبصره ـ در مواردی که کالا به انبار تحویل نمی گردد ، حسب مورد باید به وسیله تحویل گیرنده تکالیف مربوط به انبار دار انجام شود و رسید یا صورت مجلس مربوط مبنای صدور و حواله انبار خواهد شد .
ماده 31 ـ در صورتی که در شرایط معامله یا شرایط عمومی پیمان برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه که در مواد 28 و 29 این آئین نامه تعیین شده ، تکالیف دیگری نیز پیش بینی شده باشد باید اجرا شود .
ماده 32 ـ در مواردی که بین مسوولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای «ب» و «ج» ماده 29 این آئین نامه از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کار یا کالاهایی که باید تحویل گرفته شود اختلاف نظر باشد هر یک از مسوولان یاد شده نظر خود را در صورت مجلس قید خواهند کرد و موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحویل یا عدم تحویل به کمیسیون معاملات ارایه می شود و کمیسیون مکلف است در اسرع وقت نسبت به موضوع اعلام نظر نماید .
فصل نهم ـ سایر مقررات :
ماده 23 ـ الف ـ خریدارها و معاملات خارجی تا سقف یک میلیون دلار پس از حداقل سه فقره استعلام بها از فروشندگان یا خریداران خارجی با درج کامل شرایط معامله ، مشخصات کالا یا خدمت و نحوه حمل ، همچنین مدارک مربوط ـ شامل تلکس ، دورنگار و نامه ـ توسط مدیر بازرگانی سازمان بررسی و جدول مقایسه قیمت توسط نامبرده تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون معاملات ارسال می شود . و پس از تصویب کمیسیون مذکور و تایید مدیر عامل انجام می گردد .
ب ـ خریدار و معاملات خارجی بیشتر از مبلغ یک میلیون دلار از طریق مناقصه بین المللی ، پس از تصویب کمیسیون معاملات و تایید مدیر عامل و هیات مدیره انجام می شود .
ماده 34 ـ فروش اموال و خدمات از طرف سازمان منوط به تایید کمیسیون معاملات و تصویب هیات مدیره سازمان است .
ماده 35 ـ هیات مدیره سازمان می تواند با رعایت مفاد این آئین نامه نمونه پیمان شرایط پیمان ، دعوت نامه و شرایط شرکت در مناقصه و مزایده و مزایده ، جداول مشخصات و مقادیر و اقلام و دیگر اسناد مورد نیاز در معاملات سازمان تهیه و به مرحله عمل بگذارد .
ماده 36 ـ سایر مسایل مربوط به معاملات چنانچه در قوانین و مقررات سازمان تربیتی برای آن معین نشده باشد تابع مصوبات هیات مدیره است که با رعایت و صلاح سازمان انجام می گیرد .
این متن جایگزین تصویبنامه شماره 45785 / ت 15483 ک مورخ 10/7/1374 میشود .
این تصویبنامه در تاریخ 15/2/1377 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/10/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.