قانون شوراهای محلی

قانون-شوراهای-محلی

قانون شوراهای محلی


شماره 2094/7 14/4/1358
ماده 1- به پیروی از آیه « و امرهم شوری بینهم » و اصل شوراها در قانون اساسی ، شوراهای ده ، بخش ، شهر ، شهرستان واستان ، بر مبنای تقسیم جغرافیائی و سیاسی که در قوانین معیین است ، در سراسر کشورتشکیل میشود.
ماده 2- شوراهای محلی برای مدت دو سال به ترتیب زیر انتخاب میشوند و تجدید انتخاب اعضای آن برای یک دوره مانعی ندارد .
1- شورای هر ده از طرف اهالی بطور مستقیم انتخاب میشود و تعداد اعضای آن 5 نفر است .شورای مرکز بخش در صورتیکه تعداد سکنه آن از یکهزار نفر تجاوز کند تا حداکثر هفت نفر افزایش مییابد .
2- شورای هر بخش از نمایندگان منتخب شوراهای ده که در آن حوزه آن بخش قرار دارند تشکیل میشود و هر شورای ده یک نماینده در آن دارد .
تبصره - تعداد اعضای شورای بخش حداکثر 15نفر خواهد بود و اگر تعداد نمایندگان شوراهای ده از این حد تجاوز کند باید میان خود 15 نفر را انتخاب کنند .
3- شورای شهر بطور مستقیم از طرف ساکنین آن انتخاب میشود . حداقل تعداد اعضای شورا هفت نفر است و برای شهرهائی که بیش از 3000 هزار نفر جمعیت دارد به نسبت هر صد هزار نفر یک نماینده افزوده میشود . ولی تعداد نمایندگان در هیچ صورتی نباید از بیست نفر تجاوز کند .
4- شورای شهرستان از نمایندگان منتخب شورای شهر و شوراهای بخش حوزه آن شهرستان تشکیل میشود بدین ترتیب که شورای هر بخش یکی از اعضای خود را برای شرکت در شورای شهرستان انتخاب میکند و شورای شهر چنانچه جمعیت آن از صد هزار نفر تجاوز نکند سه نفر از اعضای خود را انتخاب و به شورای شهرستان اعزام میکند . در صورتیکه جمعیت شهر از صد هزار نفر تجاوز کند به ازاء هر صد هزار نفر اضافی یک نماینده اضافی اعزام خواهد کرد ولی در هر حال تعداد اعضای منتخب شورای شهر از 7 نفر تجاوز نخواهد کرد .
5- شورای استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان تشکیل میشود بدین ترتیب که شورای هر شهرستان مادام که تعداد اعضای آن از هفت نفر تجاوز نکرده باشد یک نماینده و به ازاء هر 3 عضو بیش از هفت نفر یک نماینده اضافی از میان اعضای خود انتخاب به شورای استان اعزام خواهد داشت .
ماده 3 - انتخابات شوراها قطع نظر از ویژگی مذهبی ، نژادی و زبانی انام میشود و تمام ساکنان محل حق دارند در آن شرکت کنند . کسی ساکن محل بشمار میرود که لااقل شش ماه قبل از شروع انتخابات در آنجا مقیم باشد.
ماده4- حداقل سن انتخاب کنندگان 16 سال تمام و حداقل سن انتخاب شوندگان 25 سال تمام خواهد بود .
ماده 5- شورای ده کدخدا را انتخاب مبکند و به عنوان مشاور و ناظر نیز او را در انجام وظایفش یاری میدهد عزل کد خدا نیز با شورای ده است .
ماده 6- بخشدار هر بخش از طرف فرماندار تعیین میشود و در حدود وظایف و اختیارات شورای بخش ملزم به اجرای تصمیمات شورا خواهد بود .
ماده 7- شورای بخش حق دارد در حدود قوانین و تصمیمات شورای شهرستان ، آئین نامه های لازم را برای حفظ و عمران مزارع ، باغها ، مراتع ، اماکن عمومی و راههای فرعی روستائی و نیز شیوه عادلانه و تقسیم آبهای مباح وضع نماید و بر کارهای شوراهای ده نظارت کند .
ماده 8- شهردار هر محل بوسیله شورای آن محل انتخاب میشود .
ماده 9- فرماندار و استاندار و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت مرکزی تعیین میشوند ، در حدود اختیارات و وظایف شورای شهرستان یا استان ، به اجرای تصمیمات این شوراها ملزم خواهند نمود .
ماده 10- تغییر شهردار منوط به تصمیم شورای شهر است .
ماده 11- نظارت بر کار شهردار و انجمن های محلی و تقسیم کار بین آنها برعهده شورای شهر است . این شورا حق دارد برای کلیه امور مربوط به شهرداری ، در حدود قوانین تصمیمات شورای شهرستان آئین نامه وضع کند .
ماده 12- شورای شهرستان حق دارد علاوه بر نظارت بر کار شوراهای بخش حوزه خود ، درباره امور زیر آئین نامه وضع کند .
1- امور فرهنگی ، مانند چگونگی استفاده از بناهای تاریخی و مذهبی ، حفظ و اشاعه هنرهای بومی و محلی و زبان و آداب و رسوم قومی .
2- امور آموزشی ، مانند میزان و کیفیت تدریس زبان محلی و شیوه تعلیمات مذهبی ، آموزش هنرها و صنایع بومی در دبستانها و دبیرستانها ، ایجاد مؤسسات آموزشی در حدود سیاست عمومی آموزشی کشور و بودجه آن شهرستان .
3- امور بهداشتی و درمانی ، مانند آئین نامه های بهداشتی مربوط به اماکن عمومی و فروشندگان مواد غذائی و رستورانها و تاسیس و اداره بیمارستانها و نظارت برکار پزشکان و داروفروشان .
4- کار و صنعت و کشاورزی ، در حدود سیاست های عمرانی کشور و قوانین و آئین نامه های کار .
5- وضع عوارض منطقه در سطح شهرها و روستاها .
6- ایجاد راههای ارتباطی روستائی و حفاظت از آنها .
7- وضع آئین نامه های خلافی ، برای تضمین مصوبات شورا و تعیین کیفر تخلفات مربوط به رانندگی و مبارزه با گرانفروشی .
ماده 13- شورای استان ، گذشته از نظارت بر کار شوراها در سطح استان و ایجاد هماهنگی بین آنها حق دارد در موارد زیر آئین نامه وضع کند .
1- اصول کلی حاکم بر اداره شوراها و تعیین ضوابط مشترک در تمام زمینه های موضوع صلاحیت شورای شهرستان در سطح استان .
2- تحصیلات عالیه و تحقیقات دانشگاهی و متناسب ساختن این تعلیمات با مقتضیات طبیعی و اجتماعی و اقتصادی استان .
3- ایجاد راههای ارتباطی بین شهری و حفاظت راههای آهن و شوسه عمومی و بنادر و فرودگاهها در سطح استان .
ماده 14- آئین نامه های شورای بخش و شهر نباید با آئین نامه کلی شورای شهرستان ، و آئین نامه شورای شهرستان نباید با اصول و ضوابط شورای استان مخالف باشد . عالیترین دادگاه هر محل میتواند در خصوص تعارض آئین نامه ها تصمیم بگیرد و در صورت لزوم آئین نامه هایی را که بر خلاف مقررات شورای بالاتر وضع شده است ابطال کند.
ماده 15- شورای هر محل ، ضمن رعایت اصول کلی و شالوده های اساسی که از طرف دولت مرکزی یا هر وزارتخانه تعیین می شود . در امر وصول مالیاتهای مستقیم ، بجز مالیاتهای مربوط به درآمدهای ملی ، و مصرف آن نیز مصرف بودجه کلی محل که از طرف دولت مرکزی تعیین می شود . بر عملیات مأمورین دولتی نظارتخواهد داشت .
ماده 16- وضع قوانین مربوط به سیاست عمومی دولت درباره صلاحیت شوراها و اصولی که باید برای حفظ حاکمیت ملی و نظم عمومی و مصالح ملی از طرف شوراهای محلی رعایت شود با مجلس شورای ملی است و آئین نامه هر شورای در صورتی اعتبار دارد که با این قوانین مخالف نباشد .
ماده 17- اجرای این لایحه قانونی در مرحله نخست از شوراهای شهر آغاز میشود و در این مرحله شورای استان نیز از نمایندگان منتخب شوراهای شهر هر استان تشکیل می گردد.
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10025

تاریخ تصویب : 1358/04/14

تاریخ ابلاغ : 1358/05/02

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.