لایحه قانونی استفاده از خانه های خالی جهت اسکان فاقدین مسکن

لایحه-قانونی-استفاده-از-خانه-های-خالی-جهت-اسکان-فاقدین-مسکن

لایحه قانونی استفاده از خانه های خالی جهت اسکان فاقدین مسکن

شماره 621 د 6/1/1358

وزارت مسکن و شهر سازی
لایحه قانونی استفاده از خانه های خالی جهت اسکان فاقدین مسکن که در جلسه مورخ 1/10/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.

برای حل مشکل مسکن موجود در راه تحقق بخشیدن بفرمان رهبر انقلاب و بمنظور پیاده کردن اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون زیر تصویب میگردد:
ماده 1- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری این قانون خواهد بود.
ماده 2- بنیاد مسکن اقدام به خرید خانه های ارزان قسمت و متوسط لاقیمت خواهد نمود. قیمت خرید توسط کارشناسان متشکل از مهندسین با تجربه مسلمان تعیین خواهد شد.
ماده 3- بنیاد مسکن کلیه خانه ها و آپارتمان های بلاصاحب را بعنوان نگهداری در اختیار خواهد گرفت و آنها را باجاره واگذار خواهد نمود. اجاره های دریافتی بحسابی در بانک مسکن سپرده خواهد شد تا دولت تعیین مالکیت برای آنها بنماید.
ماده 4- مبنای محاسبه قیمت هر واحد مسکونی برپایه قیمت تمام شده در زمان انجام معامله با احتساب درصدی بعنوان سود و محاسبه استهلاک و کهنه گی خواهد بود.
ماده 5- مالکین که مایل باجاره دادن واحدهای مسکونی خود میباشند برای اطمینان از وصول مرتب اجاره بها و تضمین تخلیه مورد اجاره در موقعیکه جواز به آن داشته باشند ، آنرا در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهند داد. بنیاد مسکن مبلغ اجاره سالانه را براساس نرخی که درصدی از قیمت واحد مسکونی بین 7 تا 10 درصد طبق نظر کارشناس خواهد بود به مال پرداخت و باضافه درصدی بعنوان کارمزد برای مستأجر تعیین خواهد نمود. و مستأجر مبلغ تعیین شده را ماهیانه ببانک پرداخت خواهد کرد.
ماده 6- بنیاد بارعایت اولویتها خانه هائی را که در اختیار دارد در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار خواهد داد. قسمتی از قیمت واحد مسکونی که بستگی بامکانات متقاضی خواهد داشت و از طرف بنیاد مسکن تعیین خواهد شد بصورت پیش پرداخت نقدا" پرداخت میگردد بقیه قیمت خانه بصورت وام از طرف بانک مسکن داده خواهد شد.
ماده 7- مالکینی که واحدهای مسکونی خود را طبق موازین این قانون در اختیار بنیاد گذاشته اند و تصمیم به ادامه فعالیتهای ساختمانی داشته باشند زمین لازم بآنها داده خواهد شد مشروط باینکه طرح کامل خود را به تأیید شهرداری رسانیده باشند. (زمینهای واگذاری توسط سازمان عمران اراضی شهری در اختیار بنیاد مسکن قرار داده خواهد شد) بنیاد تضمین خرید طرح را با سود معقول مشروط بر اینکه طبق ضوابط بنیاد ساخته شود خواهد نمود و کمکهای لازم را از نظر تأمین وام سازندگی و غیره خواهد نمود.
ماده 8- پس از تعیین قسمت واحد مسکونی بنیاد کلیه بدهکاری های مالک مربوط به آن خانه را تا معادل قیمت واحد مسکونی پرداخت خواهد نمود. در صورتیکه مانده أی وجود داشته باشد قسمتی از آن را تا حداکثر معادل ده میلیون ریال نقدا" و بقیه را بصورت اوراق قرضه مدت دار به مالک تأدیه خواهد نمود.
ماده 9- برای مالکین مذکور در ماده 7 که قصد ادامه فعالیتهای ساختمانی را داشته باشند اوراق قرضه مذکور در ماده 8 قابل تبدیل بودجه نقد در بانک مسکن بوده و با پیشرفت عملیات در اختیار مالکین قرار داده خواهد شد.
ماده 10- برای شروع عملیات موضوع این قانون مبلغ بیست میلیارد ریال از طرف بانک مرکزی باضمانت دولت اعتبار در اختیار بنیاد گذاشته خواهد شد تا عندالمطالبه مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 11- در صورت نیاز بخاطر ارجاع این وظیفه بعهده بنیاد مسکن تغییرات لازم در اساسنامه بنیاد داده خواهد شد.
ماده 12- آئین نامه های اجرائی این قانون با همکاری وزارت مسکن و شهر سازی و بنیاد مسکن تهیه خواهد گردید. شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10185

تاریخ تصویب : 1358/10/01

تاریخ ابلاغ : 1358/11/20

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.