لایحه قانونی بازنشستگی پیش از موعد مشمولین قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354

لایحه-قانونی-بازنشستگی-پیش-از-موعد-مشمولین-قانون-تامین-اجتماعی-مصوب-تیر-ماه-1354

لایحه قانونی بازنشستگی پیش از موعد مشمولین قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354


شماره 84034 23/1/1359

وزارت بهداری وبهزیستی
لایحه قانونی بازنشستگی پیش از موعد مشمولین قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354 که در جلسه مورخ 27/12/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.

ماده 1- مشمولین قانون تامین اجتماعی طبق شرایط زیر حق استفاده از مستمری بازنشستگی موضوع این قانون را خواهند داشت:
الف- با داشتن حداقل سی سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه مقرر برای استفاده از مستمری بازنشستگی با هر قدر سن.
ب- بیمه شدگانی که بیش از بیست سال تمام و کمتر از سی سال تمام سابقه پرداخت بیمه مقرر داشته باشند مشروط براینکه مجموع سن و سابقه پرداخت حق بیمه انان در موردبیمه شدگان مرد هفتاد و در مورد بیمه شدگان زن از رقم شصت و پنج کمتر نباشد. کسر سال در این مورد محاسبه نخواهد شد و برای جمع کردن سن و سابقه پرداخت حق بیمه فقط سالهای کامل منظور می گردد.
ج- بیمه شدگانی که بیش از پنجسال و کمتر از ده سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه مقرر را دارند و سن بیمه شده مرد از شصت و سن بیمه شده زن از پنجاه و پنج سال تمام متجاوز باشد می توانند درخواست بازنشستگی نمایند مشروط براینک مابه التفاوت حق بیمه تا ده سال تمام را به مأخذ متوسط حقوق یا مزد خود با نرخ سیزده درصد به طور یکجا به سازمان بپردازند . چنانچه به تشخیص سازمان پرداخت یکجا میسر نباشد مابه التفاوت حق بیمه تا ده سال به اقساط ماهانه از مستمری آنان کسر خواهد شد. حداکثر مدت تقسیط برابر با مدت پرداخت مابه التفاوت حق بیمه خواهد بود.
تبصره 1- حداکثر پنج سال به سابقه پرداخت حق بیمه بیمه شدگان حائز شرایط بندهای الف و ب این ماده افزوده خواهد شد و در هر حال جمع سابقه پرداخت حق بیمه از سی و پنجسال تجاوز نخواهد کرد.
تبصره 2- پرداخت حق بیمه مدتی که به موجب تبصره 1 به سابقه پرداخت حق بیمه بیمه شدگان افزوده می گردد به عهده دولت است و سازمان برنامه و بودجه مکلف است با اعلام سازمان تأمین اجتماعی مبالغ مربوط را در بودجه کل کشور منظور نموده و پس از تصویب بودجه بطور یکجا به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد.
ماده 2- کارفرما می تواند بازنشستگی بیمه شدگان موضع بند الف و ب ماده یک را در خواست نمایند و در این صورت مکلف است حق بیمه بقیه مدت تا سی و پنج سال تمام را حداکثر به مدت ده سال به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد . همچنین می تواند با توافق کتبی بیمه شده بازنشستگی بیمه شدگانی را که حداقل پنجسال تمام و کمتر از بیست سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه مقرر را دارند و سن بیمه شده مرد از شصت و سن بیمه شده زن از پنجاه و پنج سال متجاوز باشد در خواست کند مشروط براینکه حق بیمه ده سال تمام را به سازمان مذکور بپردازد.
تبصره 1- ظرف مدت اجرای این قانون ماده 78 قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354 موقوف الاجراء خواهد بود.
تبصره 2- کارفرما مکلف است درخواست بازنشستگی این قبل افراد را حداقل دو ماه قبل از برکناری بیمه شده از کارتسلیم سازمان نموده و رسید دریافت دارد. سازمان موظف است ظرف این مدت درخواست های واصله را بررسی نموده و چنانچه بیمه شده واجد شرایط بود مبلغ مورد تعهد کارفرما را تعیین و به وی اعلام کند. در هر حال تحقق بازنشستگی و برقراری و پرداخت مستمری موکول به پرداخت حق بیمه مورد تعهد کارفرما بطور یکجا به سازمان تأمین اجتماعی است.
ماده 3- درمواردی که کارفرما یا دولت مکلف به پرداخت تفاوت حق بیمه شده اند نرخ حق بیمه 21 درصد است که به مأخذ متوسط حقوق یا مزد بیمار شده (که متوسط مزد عبارتست از مجموع حقوق یا مزد مزیای بیمه شده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر 24 که در هر حال کمتر از حداقل مزد کارگر عادی در زمان درخواست بازنشستگی نمی باشد) محاسبه خواهد شد.
ماده 4- در کلیه مواردی که براساس این قانون بیمه شده، کارفرما، یا دولت به ترتیب تعیین شده حق بیمه مقرر را به سازمان پرداخت می کنند مدت مذکور از لحاظ احتساب سابقه پرداخت حق بیمه برای محاسبه مستمری منظور خواهد شد.
تبصره – نظر به اینکه پاره أی از مؤسسات مشمول مقررات بیمه های اجتماعی یا مقررات قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و از کار افتادگی و فوت مانند کارخانه های قند کرج و آبکوه در سالهای گذشته از بابت سنوات خدمت سالهای پیش از شروع بیمه کارکنان خود مبالغی را به عنوان حق بیمه آنان به سازمان بیمه های اجتماعی یا تأمین اجتماعی و یا صندوق حمایت کارمندان پرداخت نموده اند موافقت می شود در صورتی که پرداخت های مذکور معادل حق بیمه مقرر قانونی بوده باشد به عنوان حق بیمه قطعی تلقی گردد و در غیر این صورت مابه التفاوت مربوط جهت احتساب سابقه این عده از طرف کارگاه مربوط به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز گردد.
ماده 5- محاسبه متوسط مزد و تعیین میزان مستمری بازنشستگی افزایش مستمری و سایر موارد تابع ضوابط کلی پیش بینی شده در قانون تأمین اجتماعی و تغییرات و اصطلاحات بعدی آن خواهد بود مگر در مواردی که در این قانون حکم دیگری منظور شده باشد.
ماده 6- این قانون تا پایان سال یکهزار و سیصد و پنجاه ونه شمسی معتبر و قابل اجراء خواهد بود.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10241

تاریخ تصویب : 1358/12/27

تاریخ ابلاغ : 1359/02/06

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.