جرائم ارتکابی متعدد اگر مختلف نباشد فقط یک مجازات تعیین می گردد

جرائم-ارتکابی-متعدد-اگر-مختلف-نباشد-فقط-یک-مجازات-تعیین-می-گردد

جرائم ارتکابی متعدد اگر مختلف نباشد فقط یک مجازات تعیین می گردد


کلاسه پرونده : 7/27/3921
شماره دادنامه : 1072
تاریخ رسیدگی : 12/11/71
فرجامخواه : متهم ردیف چهارم
فرجامخوانده : اولیای دم و دادگاه
فرجامخواسته : دادنامه شماره 746و747 5/7/71 صادره از شعبه 21 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان

خلاصه جریان پرونده : متهمان 1 آقای (الف ) فرزند. .. ،21 ساله ، کارگر، اهل و ساکن ... به اتهام الف ) خرید و فروش مشروبات الکلی ب) شرب خمر ج ) تجاوز به عنف نسبت به خانم (ب ) (مقتوله )، د) مباشرت در قتل عمدی مرحوم (ج ) ه) مشارکت در سرقت اموال از منزل مقتوله ، و) تعاون بر اثم 2 آقای (د) فرزند ... 23 ساله ، شغل نقشه بردار، اهل و ساکن ... به اتهام الف ) شرب خمر، ب )مباشرت در قتل عمدی خانم (ب )، ج ) ارتکاب زنای محصن و عنف با مقتوله ، د) شرکت در سرقت ، ه) معاونت درقتل مرحوم (ج ) (امساک ) 3 آقای (ص ) فرزند ... 62 ساله ، راننده ، به اتهام الف ) تشویق و تحریک و تطمیع متهمین ردیف یکم و دوم با قرار دادن ماشین خوددراختیار آنان ، ب ) داشتن رابطه نامشروع با مقتوله ، ج ) اخفای دلایل جرم ، بدین توضیح که متقوله (خانم (ب ) ) به اتفاق فرزندش (ج ) در یکی از منازل ... زندگی می کرده اند و متهم ردیف سوم. .. بامقتوله هم نسبت خویشاوندی و ارتباط نزدیکی داشته (است ) ظاهرا" یک روز پس از واقعه قتلها متهمین نامبرده مظنون واقع شده پس ازدستگیری و انجام تحقیقات مقدماتی متهمان ردیف یکم و دوم به جرائم خود اقرار نموده اند، ولی ردیف سوم انکار کرده و در مرحله بازپرسی فقط متهم ردیف یکم اقرار رده و دو متهم دیگر منکر شده اند.
گواهی پزشکی و معاینه جسد حجکایت دارد از اینکه علت مرگ خانم (ب ) و آقای (ج ) خفه کردگی در اثر فشار رشته پارچه مانند به عروق و اعصاب گردن می باشد. پس از انجام تحقیقات به موجب کیفر خواست شماره 24844/4/70 کیفرخواست (دیگری )به شماره 172521/12/70 که (برای ) متهم دیگری به نام (خ ) فرزند ... 25 ساله ، نقاش ساختمان صادر گردیده (متهم اخیرالذکر ... (متهم است به ) داشتن رابطه نامشروع مستمر با مقتوله و زنا با وی و معاونت در قتل مشارالیها و سرقت اموالش و اختفای اموال مسروقه ) تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر هر یک از آنان گردیده است.
دادگاه کیفری یک ... پس از رسیدگی ماهوی به شرح دادنامه های شماره 5747746/7/71 در خصوص مهم ردیف سوم (ص ) که حسب اعلام اداره زندانهای ... در زندان به علت سکته قلبی در گذشته بدون اظهارنظر اثباتا" و یا نفیا" قار موقوفی تعقیب صادرنموده ونسبت به متهمان (الف ) و (ج ) اگر چه در بعضی از مراحل اولیه تحقیق اقراری داشته اند، ولی به لحاظ اینکه اقرار آنها باواقعیت منطبق نیست و از طرفی متهم کیفرخواست دوم (خ ) در جلسه دادگاه و نزد مامورین حفاظت اطلاعات زندان اقرار به ارتکاب جرائم خود کرده و نیز طی اعترافنامه 6 برگی در زندان به شرح تفصیلی واقعه با ذکر جزئیات اعتراف کرده ، مضافا" به اینکه اموال مسروقه از وی کشف گردیده ، لذا بزهکاری وی را محرز تشخیص (داده ) و دومتهم فوق الذکر (الف ) و (د) را تبرئه نموده ولی متهم اخیر (خ ) را به 80 ضربه شلاق برای مصرف مشروبات الکلی و سه فقره صد ضربه شلاق در سه نوبت برای ارتکاب سه مرتبه زنا و74ضربه شلاق برای سرقت و نیز به قصاص نفس در قبال قتل خانم (ب ) پس از تادیه نصف دیه کامل مرد مسلمان به مهم از سوی اولیای دم مقتوله و همچنین به قصاص نفس در مقابل قتل (ج ) محکوم نموده (است ) که مورد اعتراض محکوم علیه قرار گرفته و تقاضای تجدیدنظر کرده و دادگاه اعتراض او را موثر در نقض دادنامه ندانسته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نسبت به دادنامه شماره 747 7/8/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 67 انطباق ندارد، لذا ضمن رد آن دادنامه فوق الاشاره بجز در مورد حکم زناابرام وپرونده به مرجع مربوط اعاده می گردد. النهایه درخصوص ارتکاب زنای مکرر اینکه دادگاه محترم محکوم علیه (خ ) را استنادا" به مادتین 85 و302 قانون حدود و قصاص سابق و ماده 25 قانون مجازات اسلامی سابق به سه فقره صد ضربه شلاق در سه نوبت محکوم نموده مبنی بر اشتباه است ، زیرا اولا" با وجود قانون زنده و حاکم مصوب سال 70 استناد به قانون موقت و منقضی صحیح نبوده وثانیا" ماده 202 قانون استنادی در مورد محارب است وهیچ ربطی به مورد استناد پرونده (زنا) ندارد و ظاهرا" مراد ماده 102 از قانون مزبور بوده که 202 مبنی بر سهوالقلم است و ثالثا" حسب همان ماده 25 قانون استنادی که مطابق با ماده 47 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 70 است ذیلا" تصریح گردیده که جرائم ارتکابی متعدد اگر مختلف نباشد فقط یک مجازات تعیین می گردد بنابراین بر فرض ثبوت زنا و عدم اعتنا به انکار بعدی او فقط یک مجازات ( یک فقره 100 ضربه شلاق ) بیشتر نباید محکوم گردد، علی هذا تجویز ماده 33 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودو و شعب دیوان عالی کشور سه فقره صد ضربه شلاق به یک فقره تقلیل می یابد و بدین وسیله دادنامه اصلاح می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1072

تاریخ تصویب : 1371/11/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

شرکت-در-قتل-عمدی---شرکت-در-جرم

شرکت در قتل عمدی - شرکت در جرم

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.