اساسنامه طرح جهاد سازندگی روستاها

اساسنامه-طرح-جهاد-سازندگی-روستاها

اساسنامه طرح جهاد سازندگی روستاها


شماره 5928 4/7/1358
وزارت کشور
مقدمه :
با پیروزی مرحله اول انقلاب اسلامی ایران به رهبری قاطعانه امام خمینی و شرکت وسیع مردم در بند انداختن نظام توحیدی آغاز گردیده است ، به منظور سرعت بخشیدن به چنین حرکتی ، جهاد سازندگی به خواست گروههای انقلابی و به پیشنهاد دولت موقت جمهوری اسلامی و تأیید شورای انقلاب اسلامی و به دعوت امام از گروههای مختلف مردم شروع گردیده است . اکنون با لبیک گفتن ملت به این دعوت دولت با همکاری مجدانه خود در جهت حل مسائل اساسی روستاها و نقاط دورافتاده کشور ، این اساسنامه را طبق قوانین کشور به تصویب رسانده و به مورد اجراء میگذارد .
ماده 1- هدف
بسیج امکانات و استعدادهای مردم و دولت برای همکاری در امور تهیه و اجرای مؤثر و سریع طرحهای سازندگی و احیای جامعه در کلیه ابعاد معنوی و مادی آن با توجه و تأکید بر نیازهای روستاها و نقاط دور افتاده مملکت .
ماده 2- روش
جهاد سازندگی برای نیل به اهداف خود از طریق مشارکت و همکاری افراد و گروههای معتقد به انقلاب اسلامی ایران با همکاری ادارات ذیربط و سازمانهای داوطلب و با الهام از ارزش های اصیل و متعالی اسلام و با بکارگرفتن مقررات و دستورالعملهای ساده و سریع و به دور از ضوابط و مقررات دست و پا گیر و بطور غیر متمرکز اقدام می نماید .
ماده 3- وظائف
1- تأکید بر ابعاد معنوی و مادی « رشد» مخصوصا برای پاسخگوئی به نیازهای نقاط و روستاهای محروم .
2- تهیه و تصویب طرحهای لازم که مستقلا ویا با حسن همکاری ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی ولی با مسئولیت و اعتبارات خود به اجرای آنها اقدام خواهد کرد .
3- همکاری با ادارات در اجرای طرحها و انجام وظائف آنها و ایجاد تحرک و تحول در آنها .
4- تهیه و پیشنهاد طرحهای « ضروری » که در صورت تصویب دولت جهادسازندگی برای اجرای آنها با ادارات و سازمانهای دولتی همکاری خواهد کرد . اجرای این طرحها با مسئولیت دولت است .
ماده 4- دارائی و امکانات
جهاد سازندگی از اعتبارات عمرانی کشور که با تصویب هیئت وزیران تعیین شده است و از کمکهای داوطلبانه مردم استفاده میکند . اموال و امکانتیکه در اختیار آن قرار میگیرد صرفا به منظور کمک به اجرای طرحها و فعالیت های آن میباشد و نسبت به آنها حق مالکیت ندارند .
ماده 5- سازمان و تشکیلات
ارکان جهاد سازندگی عبارتند از مرکز کل جهاد سازندگی ( در تهران ) مرکز جهاد سازندگی در استانها و مراکز جهاد سازندگی در شهرستانها . هر یک از مراکز جهاد سازندگی دارای شورا و هیئت اجرائی و واحدهای اجرائی و تخصصی میباشد .
ماده 6- اعضای شورای عالی جهاد سازندگی
الف – نخست وزیر یا نماینده دولت
ب – نماینده امام
ج – نماینده شورای انقلاب
د - شش نفر از وزرای زیر به انتخاب نخست وزیر :
کشور ، کشاورزی و عمران روستائی ، آموزش و پرورش ، بهداری و بهزیستی ، نیرو ، راه و ترابری ، دفاع ملی ، صنایع و معادن ، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه .
هـ - چهار نفر نماینده منتخب شورای هماهنگی استانها
ز – دو نفر از شخصیت های عالم و مجاهد به پیشنهاد نخست وزیر تصویب و تأیید شورای انقلاب
تبصره 1- عضویت بند « هـ » و «ز» این ماده افتخاری و تا زمان انتخاب رئیس جمهور و دولت منتخب و مجلس شورای ملی است . ادامه یا توقف فعالیت جهادسازندگی بعد از دولت موقت جمهوری اسلامی بستگی به نظر دولت دائمی و تصویب مجلس شورای ملی خواهد داشت .
تبصره 2- جلسات شورای عالی جهادسازندگی بطور ادواری بنا به تصویب خود شورا و یا بنا به دعوت هیأت اجرائی کل تشکیل میگردد .
ماده 7- اعضای شورای هماهنگی استانها
اعضای شورای هماهنگی استانها عبارتند از :
الف – اعضای هیات اجرائی کل جهادسازندگی
ب – یک نفر نماینده منتخب از هر یک از شوراهای جهادسازندگی استانها .
تبصره – تشکیل جلسات شورای هماهنگی استانها بصورت ادواری بنا به تصمیم شورای مزبور یا بنا به دعوت هیأت اجرائی کل میباشد .
ماده 8- اعضای شورای جهادسازندگی استان
اعضای شورای جهاد سازندگی استان 15 نفر به به شرح زیراند :
الف – استاندار یا نماینده ثابت دولت .
ب – نماینده امام .
ج – مدیران کل کشاورزی و عمران روستائی ، بهداری و بهزیستی ، راه و ترابری ، آموزش و پرورش و رئیس دفتر برنامه بودجه استان
د – چهار نفر از مسئولان گروههای تخصصی
هـ – یک نفر از فرماندهان ارتش در استان به انتخاب شورای تأمین استان
و – سه نفر از شخصیتها و معتمدین محلی به انتخاب مشترک نماینده امام و نماینده دولت .
ماده 9- اعضای شورای جهادسازندگی شهرستان
الف – فرماندار یا نماینده دولت
ب – نماینده امام
ج – سه نفر رؤسای ادارات : کشاورزی و عمران روستائی – آموزش و پرورش ، بهداری و بهزیستی .
د – یک نفر از فرماندهان و یا افسران از پادگان محل به انتخاب شورای تأمین استان
هـ – یک نفر از معتمدین محل با انتخاب نماینده امام و فرماندار یا نماینده دولت
و – چهار نفر از مسئولین کمیته های تخصصی شهرستانها
تبصره 1- عضویت اعضای بند « هـ» و «ز» و این ماده در شورای جهادسازندگی شهرستان افتخاری و مدت عضویت آنان تا زمان انتخاب دولت دائمی جمهوری اسلامی است .
تبصره 2- در صورتیکه امکان تشکیل هر یک از گروههای تخصصی در شهرستان وجود نداشته باشد ، بجای مسئول یا مسئولین کمیته های مذکور از معتمدین محل نظیر بند «هـ» انتخاب و در شورا شرکت مینماید .
تبصره 3- در صورتیکه اصولا امکان تشکیل شورای شهرستان وجود نداشته باشد وظایف این شورا بوسیله شورای استان یا نمایندگانی که از طرف آن مشخص میشوند اجرا خواهد شد .
تبصره 4- منظور از نماینده امام شخصی است که حکم کتبی امام یا نماینده رسمی ایشان را در جهاد سازندگی دارا باشد .
ماده 10- هیئت های اجرائی
در هر یک از سطوح ، یک هیأت اجرائی مرکب از نماینده دولت ، نماینده امام و سه نفر به پیشنهاد شورای مربوطه تصویب ، دو نفر اول تعیین میگردد .
سه نفر اخیر بر طبق ضوابطی که به تصویب شورای عالی خواهد رسید می توانند حقوق دریافت دارند و در برابر شورا مسئول میباشد . رئیس هیئت اجرائی به وسیله شورای مربوطه انتخاب میشود .
تبصره – نماینده دولت در هیئت اجرائی استان به پیشنهاد استاندار و تأیید نماینده دولت در هیأت اجرائی کل تعیین میشود . نماینده دولت در هیأت اجرائی شهرستان به پیشنهاد فرماندار و تأیید نماینده دولت در هیئت اجرائی استان تعیین میشود . این نمایندگان به ترتیب در شورای استان و شهرستان نقش قائم مقامی استاندار یا فرماندار را دارند .
ماده 11- وظائف شورای عالی جهادسازندگی
الف – بررسی و تهیه سیاست ها ، برنامه ها و طرحهای سازندگی برای ایجاد جامعه اسلامی مطلوب .
ب – تصویب طرحهای متناسب برای بسیج مردم و دولت و امکانات و منابع آنان در راه اجرای طرحهای سازندگی جامعه .
ج – تجهیز منابع و تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرحهای جهاد سازندگی .
د- تصویب طرحهای مناسب برای بسیج ادارات و کارمندان دولت برای همکاری در اجرای طرحهای جهاد سازندگی .
هـ – بررسی ، تغییر ، اصلاح و تصویب تشکیلات مراکز جهادسازندگی و آئین نامه های مختلف مالی و اداری .
و – نظارت بر جمع آوری و حسابداری کلیه وجوه مربوط به کمک های مردم و دولت
ز – پیشنهاد اصلاحات لازم در این اساسنامه به دولت .
ح – بررسی و تصویب برنامه های پیشنهاد شده توسط هیئت اجرائی کل .
ماده 12- وظایف شورای هماهنگی استانها
این شورا در قالب وظایف و مسئولیتهای محوله از جانب شورای عالی جهاد سازندگی عمل می نماید . اهم وظایف آن به قرار زیر خواهد بود :
الف – تبادل تجارب مکتسبه در مورد فعالیتهای جهادسازندگی در استانهای مختلف
ب – دریافت گزارشات عملکرد جهادسازندگی در استانهای مختلف و ارزشیابی فعالیتهای ایشان به منظور هماهنگی امور .
ج – برنامه ریزی و هماهنگی امور مشترک استانها در قالب سیاستها و خط مشی های تعیین شده بوسیله شورای عالی جهاد سازندگی .
د - ارائه پپیشنهادات و طرحهای تهیه شده به شورای عالی جهاد جهت تصویب .
هـ – انجام سایر وظایفی که از طرف شورای عالی جهاد سازندگی تفویض شده است .
ماده 13- وظائف هیئت اجرائی کل
الف – تهیه و پیشنهاد طرحها و برنامه های لازم به شورای عالی
ب – برنامه ریزی برای اجرای طرحهای مصوب شورای عالی
ج - دریافت گزارشات نیازهای مالی ، انسانی و تجهیزاتی از مراکز استانها و کمک به تأمین آنها از راه بسیج امکانات ومنابع موجود در مرکز ، و سازمانها و ادارات .
د – جمع آوری وجوه مربوط به کمک های مردم و دولت و نگاهداری حساب های مربوط به درآمدها و هزینه ها و تهیه گزارشات مالی و انجام امور اداری در مرکز .
هـ – تهیه برنامه های مناسب برای رسانه های جمعی به منظور تشویق و آگاه ساختن مردم نسبت به برنامه ها و فعالیت های جهاد سازندگی .
و – تهیه رهنمودهای لازم در امور فنی و روشهای اجرائی کار برای استانها .
ز – نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مراکز جهاد سازندگی استانها و ارزشیابی آنها .
تبصره – گزارشات مالی جهاد سازندگی توسط مؤسسه حسابرسی که شورای عالی تعیین خواهد کرد ، مورد رسیدگی قرار میگیرد .
ماده 14- وظائف شورای استان
الف – دریافت وبررسی گزارش نیازهای روستاها ئ نقاط محروم استان .
ب – تصویب برنامه ها و طرحهای جهاد سازندگی استان در چهارچوب سیاست ها و برنامه های تعیین شده توسط شورای عالی و بر اساس برنامه های پیشنهاد شده توسط هیئت اجرائی استان و ایجاد ارتباط و همکاری با ادارات مختلف برای اجرای مؤثر طرحها .
ج – تصویب برنامه های ارشادی و تبلیغاتی و آموزشی هیئت اجرائی استان که به منظور تشویق و آموزش مردم و مشارکت آنان در جهادسازندگی تهیه گردیده است .
ز – تخصیص منابع مالی و امکانات و تجهیزات به طرحهای جهادسازندگی مراکز جهادسازندگی و شهرستانهای استان .
هـ – بررسی و تأیید گزارش جهادسازندگی شهرستانها و تهیه گزارشات لازم برای شورای عالی .
ز – نظارت بر فعالیت هیئت اجرائی استان .
ماده 15- وظائف هیئت اجرائی استان
الف – جمع آوری اطلاعات و آمار مربوط به نیازهای روستاها ونقاط محروم و تهیه طرحهای لازم و ارائه به شورای جهادسازندگی استان برای تصویب .
ب – اجرای برنامه ها و تصمیمات شورای استان طبق روشها و آئین نامه های مصوب .
ج – گزارش فعالیتها و طرحهای اجراشده به شورای استان .
د – انجام امور اداری و مالی جهاد سازندگی طبق ضوابط مصوب .
هـ – اجرای برنامه های تبلیغاتی بر اساس خط مشی مصوب .
و – همکاری با مسئولین و مدیران ادارات اجرائی استان برای انجام بهتر و مؤثرتر طرحهای آنها از طریق معرفی داوطلبین جهاد سازندگی و کمک به تحرک واحیای ادارات از طریق ایجاد حسن تفاهم و همکاری در اجرای طرحهای مصو ب هر یک از ادارات و از طریق ایجاد کمیسیونهای مشترک ادارات و جهاد سازندگی .
ز – بسیج و اعزام داوطلبین جهاد سازندگی برای اجرای طرحها به نقاط نیازمند .
ح – تأمین نیازها و پاسخگوئی به درخواستهای جهاد سازندگی شهرستانها .
ث – تحقیق و برنامه ریزی به منظور تهیه برنامه فعالیتهای جهاد سازندگی و ارائه آن به شورای استان .
ماده 16- وظائف شورا و هیئت اجرائی جهادسازندگی شهرستان
وظایف شورای اجرائی شهرستان مانند وظائف شورا و هیئت اجرائی استان میباشد بااین تفاوت که شورا و هیئت اجرائی جهاد سازندگی شهرستان زارشات خود را برای مرکز جهاد سازندگی استان ارسال می نماید .
ماده 17- رئیس شورا
رؤسای شوراهای جهاد سازندگی از بین اعضای شورای مربوطه به وسیله خود اعضاء برای مدت یکسال انتخاب میگردند .
ماده 18- گروههای تخصصی و واحدهای اجرائی
گروههای تخصصی حداقل عبارتند از :
1- گروه فرهنگی
2- گروه بهداشتی و درمانی
3- گروه کشاورزی و اقتصادی
4- گروه عمرانی و فنی
الف – اعضای هر گروه تخصصی در هر سطح با انتخاب مشترک نماینده امام و نماینده دولت در آن سطح میباشد .
ب – مسئولین هر گروه تخصصی توسط اعضای همان گروه و باتأیید نماینده امام و نماینده دولت انتخاب میگردند و در مقابل هیئت اجرائی جهاد سازندگی سطح مربوطه مسئول میباشد .
واحدهای اجرائی عبارتند از :
امور داوطلبین – اطلاعات و اخبار – تبلیغات و روابط عمومی – تدارکات – امور مالی و اداری و بایگانی – بسیج – کارمندان دولت – برنامه ریزی .
تبصره 1- مسئولین واحدها توسط هیئت اجرائی انتخاب میشوند و در مقابل هیأت مذکور مسئول اند .
تبصره 2- اعضای گروهها یا پیوسته اند و یا وابسته . اعضای پیوسته تمام وقت بوده و موظف به شرکت در جلسات گروهها هستند .
تبصره 3 – اعضای گروههای تخصصی در مرکز بین یازده تا پانزده نفر با تصویب نماینده امام و نماینده دولت تعیین میگردند .
تبصره 4- اعضای گروههای تخصصی در مرکز جهادسازندگی استانها حداقل 5 نفر با تصویب نماینده امام و نماینده دولت تعیین میگردند .
تبصره 5- تصمیم گیری در امور مربوطه به گروههای تخصصی بوسیله اعضای پیوسته بوده و ایشان در مقابل تصمیمات متخذه مسئول میباشند .
تبصره 6- مسئول هر یک از گروهها تخصصی میتواند وظائف هر یک از اعضاء را مشخص کند و به او ابلاغ نماید .
تبصره 7- تغییر تشکیلات هریک از مراکز جهاد سازندگی استانها و شهرستانهابا پیشنهاد شوراهای مذکور و تصویب شورای عالی جهادسازندگی امکان پذیر است .
ماده 19- وظائف گروههای تخصصی
الف – گروه های تخصصی ، اجرائی بوده و مسئولین آن از جانب نماینده امام و نماینده دولت حکم گرفته اند در جهت تأمین نیروهای متخصص و تدارکات مورد نیاز از ادارات و مردم ، جذب امکانات خواهند کرد .
ب – جمع آوری اطلاعات و آمار مربوط به نیازهای روستاها و نقاط محروم .
ج – اجرای تصمیمات هیئت های اجرائی طبق روشها و آئین نامه های مصوب .
د – گزارش فعالیتها و طرحهای اجراشده به هیئت اجرائی استان .
هـ - تأمین نیازهای انسانی و تدارکاتی طرحهای جهادسازندگی .
ماده 20- ضوابط مالی
الف – کلیه اعتبارات استانها بایستی مستقیماً در اختیار شورای جهاد استان قرار داده شود .
ب – شورای استان موظف است اعتبارات شهرستانها را با توجه به نیاز و برنامه های اجرائی آنها در اختیار شورای جهاد شهرستان مربوطه و گروه های تخصصی استان قرار دهد .
ج – شورای شهرستان اعتبارات مربوطه را بر اساس برنامه در اختیار گروه های اجرائی یا شوراهای دهات جهت اجرای کارهای عمرانی قرار خواهد داد .
د – کلیه اوراق تعهدآور و پرداختهای مراکز جهادسازندگی به امضای نماینده امام و نماینده دولت معتبر خواهد بود .
تبصره – کلیه امور اجرائی و مالی شهرستانهائیکه تشکیل شورای جهادسازندگی در آنها امکان پذیر نباشد بعهده مرکز جهادسازندگی استان میباشد .
ماده 21- پایان فعالیتهای جهاد سازندگی
انحلال هریک از مراکز جهادسازندگی در اختیار شورای عالی است .
انحلال جهادسازندگی ، با پیشنهاد هیئت وزیران و تصویب قوه مقننه میباشد در این مواقع کلیه دارائیها و موجودی نقدی هریک از مراکز و یا کل سازمان در اختیار دولت قرار میگیرد .

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10098

تاریخ تصویب : 1358/07/04

تاریخ ابلاغ : 1358/08/01

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.