متهم که با عقد اجاره ، خانه ای را به شاکی اجاره داده وقبل ازموعد تحویل ، آن را فروخته است کلاهبرداری است

متهم-که-با-عقد-اجاره-،-خانه-ای-را-به-شاکی-اجاره-داده-وقبل-ازموعد-تحویل-،-آن-را-فروخته-است-کلاهبرداری-است

متهم که با عقد اجاره ، خانه ای را به شاکی اجاره داده وقبل ازموعد تحویل ، آن را فروخته است کلاهبرداری است


تاریخ رسیدگی : بیست و هشتم بهمن ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و یک شمسی شماره دادنامه : 738/2 فرجامخواسته دادنامه شماره 2548/1/71 صادره از شعبه 143دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه دوم دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان 000رئیس و000مستشار

خلاصه جریان پرونده :
به موجب کیفرخواست مورخ 2/9/70 دادرای عمومی تهران (الف ) 51ساله فرزند.00 به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب کیفری قرارگرفته است. اجمال مساله اینکه آقای (ب ) شاکی خصوصی ادعا کرده متهم به موجب قولنامه تنظیم شده یک طبقه آپارتمان جهت سکونت به مااجاره داده و در روز موعود که قرار بوده محل را تخلیه و ما در آنجا اسکان پیدا کنیم معلوم شد به کس دیگری فروخته و رفته است. متهم در مرحله بازپرسی اظهار داشته وجه ایداعی شاکی به عنوان قرض الحسنه بوده و با اخذ مهلت آن را تادیه خواهم کرد. با انجام تحقیقات اولیه و اخذ توضیح از ملعین قضیه پرونده تکمیل و به استنادماده 116 از قانون تعزیرات درخواست رسیدگی شده است. دادگاه کیفری دو چون موضوع را مصداق ماده یک از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری دیده ، قار عدم صلاحیت صادر و دادگاه مرجوع الیه باجری تشریفات قانونی به موضع رسیدگی و با احراز مجرمیت و رد قسمتی از مبلغ مورد ادعا متهم را به دو سال حبس و پرداخت دویست و پنجاه هزار تومان جزای نقدی و رد همین مبلغ به شاکی محکوم نموه است. مراتب مورد اعتراض محکوم علیه واقعند و چون دادگاه در نظرش باقیمانده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام در مورد دادنامه شماره 48 25/1/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.

رای
از ناحیه معترض ایراد و اعتراض موثر و موجهی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشریفات قانونی و ضواب آیین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست لذاباردتجدید نظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد.
رئیس شعبه دوم دیوان عالی کشورو000 مستشارشعبه 000

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
54

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 738

تاریخ تصویب : 1371/11/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.