متهم که با توسل به وسائل متقلبانه مبالغی از پول شاکی راتحصیل به باطل نموده کلاهبرداری کرده است

متهم-که-با-توسل-به-وسائل-متقلبانه-مبالغی-از-پول-شاکی-راتحصیل-به-باطل-نموده-کلاهبرداری-کرده-است

متهم که با توسل به وسائل متقلبانه مبالغی از پول شاکی راتحصیل به باطل نموده کلاهبرداری کرده است


تاریخ رسیدگی :19/12/1371 دادنامه :687 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس و000 مستشار0

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند.00 24 ساله به اتهام یک فقره کلاهبرداری تحت تعقیب دادرای عمومی شهرستان 000قرارگرفته و دادسرای مزبور به شرح کیفرخواست شماره 17671/5/71 وبه استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 درخواست تعیین کیفر کرده است. جریان قضیه از این قرار است که متهم خانه ای را در قبال پرداخت چک به جای وجه نقد به آقای (ب ) معامله و به اصطلاح از نامبرده خریداری می نماید و بعدا" عینا" همین خانهرا با تنظیم قولنامه و در قبال دریافت وجه نقد به خاطر پرداخت وجوه چکهای داده شده به صاحب خانه اصلی و اولیه (ب ) مدتی متواری شده و آقای (ب ) نیز که ثمن معامله از بابت فروش موضوع چکهای داده شده توسط آقای (الف ) دریافت نموده از تحویل خانه مورد نظر بهخریدار دومی (شاکی پرونده (ج ) و پس از دستگیری متهم یعنی آقای (الف ) وتشکیل پرونده نامبرده معامله نامبرده به بهانه فروش خانه دریافت نموده خودداری نموده و با توسل به وسائل متقلبانه مبالغی از پول شاکی ]تحصیل [ به باطل نموده و کلاهبرداری کرده است و دادگاه کیفری یک .... پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 24671/8/71 به شرح زیرانشاءرای می نماید

رای دادگاه
در این پرونده (الف ) فرزند.00 به اتهام یک فقره کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفته است. متهم منکر کلاهبرداری بوده و در جلسه دادگاه وی با توجه به اظهاراتش در مورخ 1/5/71 که مهلت خواسته و در جلسه دادگاه منکر اظهارات خود در فوق شده است کلاهبرداری وی با عنایت به شکایت شاکی و کیفرخواست صادره محرزاست وبه استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به دو سال حبس به جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می گردد.محکوم علیه چون به علت عدم معرفی کفیل زندانی بوده است لذا رای جهت ابلاغ به نامبرده به زندان ارسال شده است و از ناحیه مامورین زندان درتاریخ 24/9/71درذیل دادنامه اعلام شده است زندانی به نام (الف ) اظهار می دارد که حکم صادره را قبول ندارم و از امضاء کردن خودداری می نماید و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 28/9/71 اعلام داشته نظر به محتوای پرونده و اینکه معترض دلیل موجهی جهت اثبات اعتراض ارائه ننموده است ، ضمن رد اعتراض و باقی بودن بر نظریه خود پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض مشاوره نموده چنین رای می دهند.
بسمه تعالی
نظر به مندرجات و کیفیات منعکس در آن پون حسب گزارش مامورین زندان و نامه شماره 8664/2512/9/71 دائرزندان شهرستان .... محکوم علیه از امضاء و رویت دادنامه خودداری نموده است و اظهارداشته حکم صادره را قبول ندارم که این موضوع اعتراض تلقی می گردد و با توجه به محتویات پرونده بر رای صادره از لحاظ صحت مبانی استدلالی بر بزهکاری متهم و رعایت تشریفات دادرسی ایراد و اشکالی وارد نیست لذا ضمن رد درخواست تجدیدنظر متقاضی تجدیدنظردادنامه صادره با رعایت تبصره ذیل ماده 18 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب ابرام می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
54

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 687

تاریخ تصویب : 1371/12/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.