فروش زمین در حریم خط انتقال برق فشار قوی در حالی که سوءنیت فروشنده احراز نشود واجد وصف جزائی نیست

فروش-زمین-در-حریم-خط-انتقال-برق-فشار-قوی-در-حالی-که-سوءنیت-فروشنده-احراز-نشود-واجد-وصف-جزائی-نیست

فروش زمین در حریم خط انتقال برق فشار قوی در حالی که سوءنیت فروشنده احراز نشود واجد وصف جزائی نیست

فروش زمین زیر برق فشار قوی

همان‌طور که می‌دانید الکتریسیته قادر است از بین اجسامی که با خطوط برق فشارقوی در تماس‌اند عبور کند. به همین دلیل پس از فروش زمین زیر برق فشار قوی و آغاز عملیات ساخت آن، ممکن است حوادثی برای جرثقیل‌ها، بیل مکانیکی، کامیون یا کارگران و افرادی که در آن منطقه مشغول به کار هستند، پیش آید. هر عملیاتی که قرار است در مجاورت چنین زمین‌هایی اجرایی شود باید تحت تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق و خاص صورت پذیرد تا از تماس افراد با جریان برق جلوگیری شود. پیش از شروع کار در نزدیکی تجهیزات الکتریکی فشارقوی کارگران باید از تمام موارد ایمنی مطلع شوند. اگر مایلید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید لطفاً تا انتها با ما باشید.

فروش-زمین-زیر-برق-فشار-قوی

بررسی انواع حریم برق در زمین زیر سیم فشار قوی

در ساخت‌وساز حریم برق به دو گروه هوایی و زمینی تقسیم‌بندی می‌گردد. در حریم زمینی دو نوار در دو طرف خط قرار دارند و در مسیر زمین کشیده شده‌اند. عرض قانونی هر کدام از این نوارها در تصویب‌نامه به طور دقیق مشخص شده است.

در حریم هوایی نقاط اتصال هادی در هوا و به شکل مستطیل در امتداد هم قرار گرفته‌اند. پس از اعمال حریم‌های افقی و عمودی برق هادی جریان برق درست در مرکز این دو قرار می‌گیرد. به فاصله عمودی از دو طرف هادی جریان برق در راستای خط قائم، حریم عمودی می‌گویند. فاصله افقی در هوا از طرفین هادی جریان برق و در راستای افق نیز حریم افقی نامیده می‌شود.

مفاهیم طراحی حریم برق هوایی

طراحی شهری در صورتی که به خوبی انجام گیرد، می‌تواند بسیار سودمند باشد. یک نکته مهم درباره خطوط هوایی حریم برق فشارقوی در ساخت‌وساز باید موردتوجه قرار گیرد و آن این است که در هر طراحی شهری به خطوط هوایی و دکل‌ها توجه ویژه شود؛ زیرا رعایت‌نکردن اصول ساخت‌وساز در نزدیکی این خطوط منجر به بی‌کیفیتی سازه می‌گردد.

خرید و فروش زمین زیر برق فشار قوی ممانعتی ندارد اما پروژه ساخت آن باید به شیوه صحیح انجام گیرد. طراحی خوب به این معناست که مهندس ویژگی‌های فیزیکی و محدودیت‌های ایجاد شده بر اثر خطوط هوایی ولتاژ بالا را به خوبی درک کند و طراحی مناسبی بر اساس آن شکل دهد.

در این مسیر باید دو مورد مهم را همواره در نظر گرفت. مورد اول اینکه ارائه یک راه‌حل برای همه موارد چاره‌ساز نیست. میزان ضربه، محدودیت‌های موجود و ماهیت خطوط برق هوایی تفاوت زیادی با هم دارد. به همین خاطر طراحی‌ها نیز باید به شیوه‌های گوناگونی صورت گیرد.

مورد مهم دیگر این است هر چه سازه به حریم زمین زیر سیم فشار قوی نزدیک‌تر باشد، محدودیت‌های طراحی افزایش می‌یابد؛ بنابراین مهندسان باید توجه بسیار ویژه‌ای به طراحی و جزئیات هنگام پیاده‌کردن طرح‌های مختلف داشته باشند.

مفاهیم-طراحی-حریم-برق-هوایی

نقش افراد در برنامه‌ریزی پروژه‌های فروش زمین زیر برق فشار قوی

 هنگام شروع یک پروژه ساخت‌وساز جدید، مالکان، توسعه‌دهندگان، معماران و مهندسان نقش مهمی در برنامه‌ریزی برای سلامت و ایمنی طولانی‌مدت همه کارگران درگیر در پروژه دارند. به همان اندازه نیز، کارفرمایان، پیمانکاران و کارگران باید مسئولیت‌های خود را در هنگام کار در نزدیکی تجهیزات برق فشارقوی درک کنند.

  • وظایف مالکان، توسعه‌دهندگان، معماران و مهندسان
    محل کار باید طوری طراحی شود که از هر کارگری در برابر خطر محافظت کند. مالکان، توسعه‌دهندگان، معماران و مهندسان معمولاً مسئول توسعه و برنامه‌ریزی کلی پروژه ساخت‌وساز هستند. آن‌ها پس از تخمین ولتاژ توسط دستگاه های اندازه گیری تمهیدات لازم را برای پیشبرد پروژه انجام می‌دهند.
  • شهرداری‌ها
    شهرداری هرگونه درخواست تخریب، ساختمان‌سازی یا نوسازی ارائه شده را بررسی می‌کند و تأییدیه‌ها و مجوزها را ارائه می‌کند. انجام تمامی این مراحل پس از فروش زمین زیر برق فشار قوی برای ساخت یا توسعه آن ضروری است.
  • کارفرمایان
     کارفرمایان مسئول انجام ارزیابی ریسک و کنترل آن هستند. کارفرمایان باید کارگران خود را از خطرات احتمالی الکتریکی قبل از شروع کار در نزدیکی هادی‌ها یا تجهیزات برقی مطلع کنند.
  • پیمانکاران اصلی
    پیمانکاران اصلی مسئول هماهنگی کار در کارگاه‌ها با بیش از یک کارفرما هستند و باید هر کاری را که منطقی است، انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که سیستم یا فرایندی وجود دارد که سلامت و ایمنی را در محل کار ارتقا می‌دهد، به‌ویژه هنگام کار در اطراف کابل فشار قوی یا تجهیزات فشارقوی.
  • کارگران
     کارگران مسئول تضمین ایمنی خود و دیگران با پیروی از روش‌های کار ایمن هستند. 

نقش-افراد-در-برنامه‌ریزی-پروژه‌های-فروش-زمین-زیر-برق-فشار-قوی

عدم رعایت فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی چه نتایجی دارد؟

در این بخش به برخی از پیامدهایی که عدم رعایت فاصله مناسب از تأسیسات فشارقوی دارد، می‌پردازیم.

خطر برق‌گرفتگی

چنین اتفاقی در اثر برخورد و تماس مستقیم با جریان برق به وجود می‌آید. چنانچه هنگام استفاده از ابزارهای فلزی یا بدون آن‌ها افراد با سیم‌های حامل جریان برق تماس پیدا کنند، دچار برق‌گرفتگی می‌شوند که به مرگ فرد ختم می‌گردد. در جریان‌های ضعیف‌تر از برق شهری نیز بر اساس شدت‌جریان آسیب‌هایی متوجه افراد خواهد بود که به صورت زیر است:

تحت‌تأثیر قراردادن اعصاب: از آنجایی که پیام‌های عصبی بدن افراد الکتریکی است با ورود جریان برق به واسطه گیرنده‌های پوستی، در کل اعصاب بدن اختلال ایجاد می‌شود. این اختلالات ممکن است با حرکات شدید و ناگهانی بدن افراد خود را نشان دهند.

ازبین‌رفتن بافت‌های بدن: بیش از 60 درصد بدن انسان‌ها از مایعات به وجود آمده است که این مواد نیز خاصیت الکتریکی دارند. به همین خاطر جریان برق بر اثر تماس با بدن خیلی راحت منتقل می‌گردد. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را وادار می‌کند پس فروش زمین زیر برق فشار قوی و آغاز ساخت حتماً نکات ایمنی را رعایت نمایند. در صورت هرگونه بی‌احتیاطی توسط کارفرما، بر اثر عبور جریان برق شدید، ایجاد گرما و حرارت بافت‌های بدن می‌سوزند و از بین می‌روند.

عدم-رعایت-فاصله-استاندارد-از-دکل-برق-فشار-قوی-چه-نتایجی-دارد؟

آثار میدان الکتریکی بر بدن

میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد شده بر اثر جریان برق به اشیا قرار گرفته در پیرامون شبکه توزیع برق نیرو وارد می‌کنند که این نیرو اثرات زیر را در پی خواهد داشت:

اختلال تمرکز:  تأثیر میدان الکتریکی و مغناطیسی بر افراد حتماً به صورت مستقیم و از طریق اشیا نیست؛ بلکه قرارگرفتن در مدار مغناطیسی نیز می‌تواند روی انسان‌ها اثر بگذارد. نیروهای مغناطیسی ایجاد شده منجر به وجود اختلال در تمرکز ذهنی افراد می‌گردد.

ایجاد پارازیت: میدان‌های الکتریکی بر وسایل الکتریکی مانند رایانه، تبلت، گوشی همراه و سیستم‌های صوتی تأثیر می‌گذارند. در شرایطی که شدت‌جریان زیاد باشد، می‌تواند به خازن، ترانزیستورها و دیودهای موجود در این دستگاه‌ها آسیب بزند. اگر این جریان‌ها کم باشند، پارازیت و نویزهای مزاحم روی سیستم‌ها ایجاد می‌کنند.

مزاحمت برای ساکنین منطقه

در مجاورت کابل‌های برق شبکه‌های شهری ممکن است به صورت پیوسته جرقه‌های الکتریکی ایجاد شود. این جرقه‌ها با تولید سروصدا منجر به ایجاد مزاحمت برای ساکنان خواهند شد. آلودگی‌های صوتی در درازمدت روی اعصاب مردم آن منطقه اثر می‌گذارد.

فاصله مناسب از دکل و خطوط انتقال برق فشار قوی

تمامی فواصل استاندارد که ما در این بخش ذکر می‌کنیم بر اساس جدول حریم برق فشار قوی و قوانین تعیین شده از سوی سازمان مربوطه است.

  • ولتاژ 63 کیلوولت: حریم هادی که باید برای چنین خطوطی در نظر گرفته شود فاصله 8 متری از سطح زمین است.

  • ولتاژ 132 کیلوولت: با افزایش ولتاژ برق به 132 حریم خطوط انتقال برق نیز باید به 9 متر افزایش یابد. هنگام فروش زمین زیر برق فشار قوی به منظور ایجاد سازه‌های جدید، باید توجه ویژه‌ای به این نکته شود.
  • ولتاژ 230 کیلوولت: در چنین ولتاژهایی ضروری است که فاصله خطوط انتقال به 11.9 متر برسد.
  • ولتاژ 400 کیلوولت: حد فاصل خطوط انتقال باید 14 متر از سطح زمین باشد.
  • ولتاژ 765 کیلوولت: فاصله استاندارد از چنین ولتاژهایی 25 متر است.
  • ساختمان‌هایی که اسکلت آهنی دارند و زیر 186 مترمربع هستند، باید از نزدیک‌ترین سیم بین 31 تا 61 متر فاصله داشته باشند.
  • گیاهان کشت شده یا محصولات کشاورزی نزدیک به دکل‌ها نباید بیشتر از 3 متر ارتفاع داشته باشند.
  • سیم‌خاردارهایی که به صورت موازی با خط انتقال برق و در فاصله 38 تا 77 متری و طول بیشتر از 1830 متر توسعه می‌یابند، باید بر اساس فاصله‌های مشخص با میله‌ای که 61 سانتی‌متر در زمین فرومی‌رود، نصب گردند.
  • در نزدیکی برق فشارقوی باید از ایجاد هر نوع خط آب‌رسانی و سوخت‌رسانی جلوگیری گردد و در صورت ضرورت باید 15 متر از دکل فاصله داشته باشد.
  • بر اساس تبصره 6 تصویب نامه هیئت وزیران درباره خطوط انتقال برق، احداث باغ زیر دکل برق مشروط به کاشت درخت‌های کوتاه مانند هلو، شلیل، انگور، انار و زرشک است.

فاصله-مناسب-از-دکل-و-خطوط-انتقال-برق-فشار-قوی

با توجه به توضیحاتی که تاکنون ارائه کردیم متوجه شده‌اید که دکل‌ها دارای حریم ایمنی هستند. چنانچه اداره برق بدون کسب اجازه کابل فشارقوی در زمین شما احداث نماید، می‌توانید شکایت از دکل برق فشار قوی را علیه اداره برق مطرح نمایید، اما اگر دکل بدون هیچ تعرضی و با رعایت فاصله استاندارد از زمین شما احداث شده حق هیچ اعتراضی در این خصوص ندارید. اگر در زمینه فروش زمین زیر برق فشار قوی یا ساخت آن ابهامی دارید، بهتر است ابتدا از چارچوب‌های قانونی موجود آگاه شوید.

جمع‌بندی فروش زمین زیر برق فشار قوی

همان‌طور که اشاره کردیم هنگام توسعه برنامه‌های ساخت‌وساز در مجاورت پست برق باید نکات ایمنی را در نظر گرفت. کارشناسان فنی باید حتماً قانون عبور تاسیسات برق فشار قوی از املاک شخصی را مدنظر قرار دهند. این کار به کاهش آسیب‌ها و صدمات ناشی از انتقال جریان کمک می‌کند.

کسانی که در حریم‌های زمینی و هوایی در زیر حریم هوایی خطوط برق تصرفاتی انجام دهند، باید به‌محض اعلام شرکت‌های برق یا وزارت نیرو عملیات را متوقف نمایند و با هزینه خودشان آثار تصرفات را از بین ببرند. اگر درباره این مقاله سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

آیا در صورت تعرض به زمین‌های زراعی یا مسکونی توسط اداره برق امکان جمع آوری دکل های فشار قوی وجود دارد؟ اگر در احداث دکل حریم شما رعایت نشده باشد، در صورت محق‌بودن شما، امکان جابه‌جایی یا جمع‌آوری وجود دارد.

چرا کابل‌های برق را از زیر زمین عبور می‌دهند؟

از آنجایی که جریان برق قوی ممکن است منجر به ایجاد بیماری‌هایی نظیر سرطان، ناباروری و بیماری‌های روانی و همچنین آسیب رساندن به اموال و دارایی مردم گردد،  به دلیل کاهش این مشکلات یا جلوگیری از آن، خطوط برق را در زیر زمین انتقال می‌دهند تا میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان برق از انسان‌ها دور باشد.

کلمات کلیدی: فروش زمین زیر برق فشار قوی

 

تاریخ رسیدگی :31/6/1371 دادنامه :335 مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس و000مستشار0

خلاصه جریان پرونده :
حسب مندرجات پرونده (الف ) فرزند.00 55 ساله شغل کارمند بازنشسته به اتهام کلاهبرداری به علت فروش قطعه زمین به (ب )که زمین درداخل حریم برق فشارقوی بوده است تحت تعقیب دادسرای عمومی .... قرار گرفته و دادسرای مزبوربه موجب کیفرخواست شماره 13359/4/68 و به استناد ماده 116 از قانون تعزیرات درخواست تعیین کیفرنموده است. دادگاه حقوقی.002قائم مقام دادگاه دو پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 202015/7/68 مستندا" به ماده 116 از قانون تعزیرات درخواست تعیین کیفر نموده است. دادگاه حقوقی.002 قائم مقام دادگاه دو پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 202015/7/68 مستندا" به ماده 116 قانون تعزیرات متهم را به یک سال حبس تعزیری و پرداخت دوازده هزار رایل به ازاء شلاق محکوم می نماید. محکوم علیه به رای صادره اعتراض نموده ودادگاه کیفری یک ارومیه مجازات حبس را به سه ماه حبس تعزیری تخفیف می دهدوسپس دادسرای عمومی .... با وصول لایحه اعتراض محکوم علیه پرونده را در جهت اعمال ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو به دادسرای دیوان عالی کشور ارسال و پرونده به آقای ...دادیاردادسرای دیوان عالی کشور ارجاع و ایشان به شرح گزارش مورخ 17/2/69 مستندا" به ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک پیشنهاد نقض رای صادره را نموده است و پرونده به نظر آقای .... از دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 23/2/61 به علت عدم سوءنیت و قصد مجرمانه با نظر آقای .... دادیار دادسرای دیوان عالی کشوردائر بر نقض دادنامه صادره موافقت نموده است و سپس پرونده به نظر آقای .... دادیار دیگر دادسرای دیوان عالی کشور رسیده ایشان بشرح نظر مورخ 26/2/69 با نظر آقایان .... موافقت نموده و به شرح نظریه مورخ 2/5/69 به علت سوء نیت محکوم علیه مورد را از موارد اعمال ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک دو و شعب دیوان عالی کشور دانسته که پرونده را جهت موافقت آقای دادستان کل کشور به نظر ایشان برساند و آقای دادستان کل کشور به شرح موافقت مورخ 8/5/69 مبنی بر اعمال ماده 35 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودوپرونده را به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد و به موجب دادنامه شماره 22735/8/69 به شرح زیر اظهار نظرشده است

بسمه تعالی
نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن وبه شرح گزارشات دادسرای دیوان عالی کشور به علت عدم احراز سوءنیت محکوم علیه در اعمال ارتکابی دادنامه شماره 21230/9/68 صادره از دادگاه کیفری یک .... شعبه هشتم مخدوش بوده و نقض می شود و رسیدگی مجدد دراجرای قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک همان شهرستان و درصورت نبودن شعبه دیگر به نزدیکترین دادگاه کیفری یک به محل وقوع بزه ارجاع می گردد. اینبار پرونده به شعبه نهم دادگاه کیفری یک آن شهرستان ارجاع می گردد و شعبه مرجوع الیه پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 16348/3/71 به شرح زیر انشاء رای می نماید:

رای دادگاه
در خصوص اتهام .... فرزند.00 دایر بر کلاهبرداری به علت فروش یک قطعه زمین به بانو (ب ) که زمین در داخل حریم فشار قوی بوده است با توجه به جمیع اوراق پرونده و نظریه دیوان عالی کشور که سوءنیت متهم احراز نمی شود موضوع صرفا" جنبه قانونی پیدا می کند که شاکی خیار عیب دارند و می توانند معامله را فسخ نمایند یا معامله را امضاء کنند یا ارش معیب را دریافت کند. علیهذامتهم به علت فقد دلیل کافی از اتهام انتسابی تبرئه می شود. مقرر است دفتر پرونده از آمار کسر شود، ضمنا" رای صادره قابل تجدیدنظر دیوان عالی کشور می باشد و شاکی به شرح لایحه مورخ 8/4/71 به رای صادره اعتراض نموده و پرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظریه مورخ 6/4/71 به عقیده خودباقی مانده و پرونده بهدیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ...دادیاردیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض وارده مشاوره نموده چنین رای می دهد.
بسمه تعالی
نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس درآن از ناحیه معترض عنه ایراد و اعتراض خاص و موثری به عمل نیامده است تا مورد امعان نظر قرار گیرد و بر رای صادره از لحاظ صحت مبانی استدلال ورعایت تشریفات دادری ایرد و اشکالی وارد نیست لذا درخواست تجدیدنظر متقاضی تجدیدنظر مردود اعلام می گردد.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
55

  • وظایف مالکان، توسعه‌دهندگان، معماران و مهندسان

    محل کار باید طوری طراحی شود که از هر کارگری در برابر خطر محافظت کند. مالکان، توسعه‌دهندگان، معماران و مهندسان معمولاً مسئول توسعه و برنامه‌ریزی کلی پروژه ساخت‌وساز هستند. آن‌ها پس از تخمین ولتاژ توسط دستگاه های اندازه گیری تمهیدات لازم را برای پیشبرد پروژه انجام می‌دهند.

  • شهرداری‌ها

    شهرداری هرگونه درخواست تخریب، ساختمان‌سازی یا نوسازی ارائه شده را بررسی می‌کند و تأییدیه‌ها و مجوزها را ارائه می‌کند. انجام تمامی این مراحل پس از فروش زمین زیر برق فشار قوی برای ساخت یا توسعه آن ضروری است.

  • کارفرمایان

     کارفرمایان مسئول انجام ارزیابی ریسک و کنترل آن هستند. کارفرمایان باید کارگران خود را از خطرات احتمالی الکتریکی قبل از شروع کار در نزدیکی هادی‌ها یا تجهیزات برقی مطلع کنند.

  • پیمانکاران اصلی

    پیمانکاران اصلی مسئول هماهنگی کار در کارگاه‌ها با بیش از یک کارفرما هستند و باید هر کاری را که منطقی است، انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که سیستم یا فرایندی وجود دارد که سلامت و ایمنی را در محل کار ارتقا می‌دهد، به‌ویژه هنگام کار در اطراف کابل فشار قوی یا تجهیزات فشارقوی.

  • کارگران

     کارگران مسئول تضمین ایمنی خود و دیگران با پیروی از روش‌های کار ایمن هستند.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 335

تاریخ تصویب : 1371-06-30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.