علیرغم صدور کارت بابت آن نه وجهی پرداخت شده ونه جنسی داخل ویا خارج شده است لذاجرم اختلاس تحقق نیافته است

علیرغم-صدور-کارت-بابت-آن-نه-وجهی-پرداخت-شده-ونه-جنسی-داخل-ویا-خارج-شده-است-لذاجرم-اختلاس-تحقق-نیافته-است

علیرغم صدور کارت بابت آن نه وجهی پرداخت شده ونه جنسی داخل ویا خارج شده است لذاجرم اختلاس تحقق نیافته است

تاریخ رسیدگی : هفدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و یک شمسی شماره دادنامه :721/2 فرجامخواسته دادنامه شماره 1135 8/4/71 صادره از شعبه دهم دادگاه کیفری یک .... مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشورهیات شعبه آقایان :000رئیس 000مستشار

خلاصه جریان پرونده :
به موجب کیفرخواست شماره 5121/2/71دادسرای عمومی 1000(الف ) 36 ساله فرزند.00 2 (ب )37 ساله فرزند.00 کارمندان شرکت.00به اتهام شرکت در اختلاس حدود18 تان سویا تحت تعقیب کیفری قرار گرفته اند. اجمال قضیه اینکه در تعقیب کسر انبار سال 68 تعداد دو عدد کارت جعلی تحویل سویا کشف و تلویحا" و تصریحا" متهم ردیف دوم به جعل آنها اعتراف می نماید. النهایه اظهار می دارد که به منظور کشف کسر انبار سال قبل به دستور سرپرست شرکت دست به این عمل زده ولی مراتب از ناحیه سرپرست شرکت تکذیب گردیده است. متهم ردیف اول کسر سال 68 را به پوسیدگی دانه های روغنی مرتبط دانسته است. باانجام تحقیقات اولیه و اخذ توضیح از مطلعین قضیه و با اظهارنظرکارشناس منتخب کیفرخواست صادر و طبق ماده 5 از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری درخواست رسیدگی شده است. دادگاه باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و بااحراز مجرمیت متهمین هر یک را به تحمل دو سال حبس تعزیری و نیر انفصال دائم از خدمات دولتی و به پرداخت هفت میلیون و هفتاد و ششهزار وچهار صد ریال جزای نقدی محکوم نموده است. مراتب مورد اعتراض محکوم علیهم و وکیل احد از آنان واقع شده و چون دادگاه در نظرش باقی بوده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردیده پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته قانونی دادنامه شماره 81135/4/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
رای
با توجه به مندرجات اوراق پرونده کارتی صادر شده ولی در قبال آن نه وجهی پرداخت شده و نه جنسی داخل و خارج گردیده است وتمهید مقدمات ارتکاب به نحوی بوده که تحقق نیافته است و با عنایت به اینکه کسر انبار سنوات قبل نیز ارتباطی به عمل اخیر نداشته بنابراین دادنامه صادر نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگری از دادگاههای کیفری یک .... ارجاع می گردد. ارشادا" اضافه می نماید مسئولین مربوطه در خصوص کسور انبار مسوولیت حقوقی دارند و عندالاقتضاء شاکی می توانند اقدام قانونی معمول دارند.
رئیس شعبه .... مستشار شعبه 000

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376

57

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 721

تاریخ تصویب : 1371/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.