آئین نامه هیات تشخیص

آئین-نامه-هیات-تشخیص

آئین نامه هیات تشخیص

شماره 6059/7 15/9/52
نظر به ماده 145 الحاقی به قانون ثبت مصوب 18 دی ماه 1351 وزارت دادگستری ووزارت تعاون و امور روستاها مقرر میدارند.
ماده 1- هیات تشخیص بشرح زیر تشکیل می شود:
الف – در مراکز استان
1- رئیس دادگستری و در غیاب مشارالیه دادستان استان
2- مدیر کل اداراه تعاون و امور روستاها
3- رئیس ثبت منطقه
در غیاب مدیر کل اداره تعاون و امور روستاها و رئیس ثبت منطقه معاون اداره مربوطه (( به عنوان قائم مقام )) در هیات شرکت خواهد نمود.
ب – در مراکز فرمانداری های کل
1- رئیس دادگستری و در غیاب مشارالیه دادستان شهرستان
2- رئیس اداره تعا ون و امور روستاها
3- رئیس اداره ثبت اسناد و املاک
جلسات هیات بر حسب دعوت رئیس ثبت اسناد در اداره ثبت تشکیل خواهد شد .
ماده 2- وظائف دفتر هیات تشخیص در مرکز استان بعهده دبیر خانه هیات نظارت و در مراکز فرمانداریهای کل بعهده مسئول امور اداری اداره ثبت و یا شخصی است که بنا به پیشنهاد رئیس ثبت از طرف سازمان ثبت املاک و اسناد کشور تعیین خواهد شد .
ماده 3- شکایات و اعتراضات باید به ثبت محل وقوع ملک تسلیم شود.
واحد ثبتی مربوطه مکلف است شکایت یا اعتراض بر تحدید حدود را بلافاصله در دفتر اندیکاتور ثبت و رسید آن را صادر و در صورت حضور ذینفع به نامبرده تسلیم دارد.
در این مورد – علاوه بر اقدام فوق باید صورت مجلس تحدیدی به مهر مخصوص (واخواهی )نیز ممهور شود.
ماده 4- واحدهای ثبتی ( با حضور نماینده اداره کل تعاون )باید در هر مورد اعتراتض واصله را با گواهی این که داخل در موعد تسلیم شده یا خارج از آن با پرونده ثبتی مربوطه برای رسیدگی به دفتر هیات تشخیص ارسال دارند.
در مواردی که حین عملیات تحدیدی قسمتی از مورد تحدید بین مالک و مجاور مورد اختلاف باشد . علاوه بر انعکاس موضوع اختلاف .نماینده و مهندس ثبت باید حدود قسمت بلا منازع و مورد اختلاف را جداگانه تعیین و در نقشه منعکس نمایند. در این قبیل موارد نیز ثبت محل سوابق امر را با پرونده برای تعیین تکلیف به هیات تشخیص ارسال خواهد داشت .
ماده 5- در مورد سایر اختلافات باید بدوا نماینده اداره تعاون و امور روستاها با حضور نماینده ثبت لدی الاقتضا نقشه بردار به موضوع اختلاف رسیدگی و در صورت لزوم با تحقیق از مطالعین موضوع را صورت مجلس و چگونگی از طرف نماینده اداره مذکور گزارش گردد و سپس واحد ثبتی مربوطه مراتب را با اظهار نظر صریح خود با کلیه سوابق برای رسیدگی هیات تشخیص ارسال دارد.
ماده 6- گزارش اشتباهات مذکور در بند ب ماده 145 الحاقی به قانون ثبت باید بدون ابهام و جامع تهیه و به هیات تشخیص ارسال شود.
ماده 7- در مورد بندهای ج و د ماده 145 الحاقی به قانون ثبت اداره تعاون و امور روستاها راسا یا بر حسب ارجاع اداره ثبت یا تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی و گزارش لازم را ضمن اظهار نظر برای اتخاذ تصمیم به هیات تشخیص ارسال می نماید .
ماده 8- اعتراضات و شکایات واصله و گزارش اشتباهات و تقاضای رسیدگی پس از ثبت در دفتر اندیکاتور به ترتیب وصول با ذکر شماره ردیف در دفتر مخصوصی که برای ثبت آنها ترتیب داده میشود وارد و به همان ترتیب در هیات تشخیص رسیدگی و مبادرت به اتخاذ تصمیم خواهد شد .
ماده 9- آرا هیات باید مستدل باشد و چنانچه تصمیم باتفاق نباشد در اقلیت نیز بطور مستدل و موجه باید ذکر شود.
خلاصه تصمیم و دستور هیات در مقابل ردیف دفتر مخصوص موضوع ماده 8 ثبت خواهد شد .
ماده 10- اگر اعتراض خارج از موعد قانونی واصل شده باشد اداره ثبت ضمن اظهار نظر خود پرونده و اعتراضنامه را به هیات تشخیص ارسال و ضمنا تاریخ پایان تحدید حدود آخرین قطعه ملک مورد آگهی را طبق صورت مجلس مربوطه به هیات اعلام می نماید .
هر گاه برای هیات مسلم گردد که اعتراض خارج از موعد قانونی رسیده و متضمن سایر موارد مذکور در ماده 145 قانون مورد بحث نیست به رد آن اق دام خواهد نمود.
ماده 11- در هر مورد که بر هیات تشخیص محرز گردد که رای صادره دارای اشتباه بین یا قلمی است مادام که به مرحله اجرادر نیامده نسبت به اصلاح آن اقدام خواهد نمود. (( رای اصلاحی قطعی است ))
ماده 12- اصل تصمیم هیات در دفتر هیات تشخیص بایگانی و در مورد اعتراضات و شکایات و مواردی که مربوط به بندهای ج و د ماده 145 الحاقی به قانون ثبت است به تعداد کافی رونوشت یا فتوکپی از آن تهیه و به اداره ثبت محل و اداره تعاون و امور روستاها ارسال و به علاوه به وسائل مقتضی برای اشخاص ذینفع فرستاده خواهد شد . و در مورد اشتباهات رونوشت تصمیم هیات فقط برای اطلاع و اقدام به ثبت مربوطه فرستاده میشود.
ماده 13- با وئصول رای هیات تشخیص باداره ثبت مفاد آن از نظر ثبتی راسا به موقع اجرا گذاشته میشود.
از طرف وزیر تعاون و امور روستاها وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8421

تاریخ تصویب : 1352/09/15

تاریخ ابلاغ : 1352/09/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

اصلاح-آئین-نامه-هیات-تشخیص

اصلاح آئین نامه هیات تشخیص

آیین‌نامه-انتخاب-اعضای-هیات‌های-تشخیص

آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.