آئین نامه مالی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-مالی-هواپیمائی-جمهوری-اسلامی-ایران

آئین نامه مالی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران


شماره 18358/ت220 3/4/1368
وزارت راه و ترابری
هیأت وزیران در جلسه مورخ 13/2/1368 بنا به پیشنهاد شماره 11/1930/م مورخ 19/6/1367 وزارت راه و ترابری و به استناد قانون تغییر نام و اصلاح تبصره ماده 8 قانون تاسیس شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1363 ، آئین نامه مالی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول-کلیات
ماده 1 - عملیات مالی شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران که در این آئین نامه شرکت نامیده میشود بر طبق مقررات مندرج در این آئین نامه انجام میشود .
ماده2-نحوه تنظیم دفاتر و حسابها و اسناد شرکت بر اساس اصول و سوازین پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.
تبصره-نحوه طبقه بندی و نگهداری حسابها بموجب دستورالعملی خواهد بود که پس از تصویب هئیت مدیره بمورد اجراء گذاشته خواهد شد .
ماده3-قراردادها و چکها و اسناد مالی و صدور اسنادی از قبیل سفته و غیره و قبول تعهداتی مانند برات و ظهرنویسی و سایر اسناد تعهدآور و درخاست واخواست اوراق تجاری با امضاء مدیر عامل ویا امضاء مشترک دو نفر از کارکنان که مدیر عامل به آنها حق امضاء تفویض کرده است با مهر شرکت معتبر خواهد بود .
تبصره- دستورالعمل اجرائی این ماده متعاقبا تهیه و بتصویب مدیر عامل خواهد رسید .
ماده4-امور مالی شرکت در واحدی بنام قسمت مالی متمرکز بوده و معاون مالی مدیر عامل بموجب حکم مدیر عامل به این سمت منصوب و وظایف ذیل از طرف مدیر عامل به وی قابل تفویض میباشد:
1-اداره امور مالی.
2-نگهداری و تنظیم حسابها و اسناد مالی.
3-حفظ اسناد و دفاتر مالی .
4-نگهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار .
5-وصول و ایصال درآمدها و انجام هزینه ها.
6-کنترل و نگهداری حساب موجودی اموال و انبار.
7-مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد مالکیت اموال غیر منقول و هواپیماها واسناد اموالیکه دارای سند مالکیت میباشندو تضمین نامه ها و اوراق بهادارمتعلق بشرکت با معاون مالی مدیر مالی یا کارکنان مجاز از طرف وی میباشد .
8-سایر وظائفی که بموجب این آئین نامه و سایر قوانین و مقررات مربوطه بعهده وی واگذارمیشود .
ماده5-مسئولیت پیشنهاد و توجیه خط مشی و سیاستها و روشهای مالی مورد نیاز شرکت به مدیر عامل برای تصویب هیئت مدیره و همچنین مسئولیت اجرای خط مشی و سیاستهای مالی تصویب شده بعهده معاون مالی مدیر عامل شرکت میباشد .
ماده 6-معاون مالی مدیر عامل شرکت میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات سازمانی خود و در غیاب تمام آنرا با تأئید مدیر عامل به سایر کارکنان ذیربط تفویض نماید.
ماده 7- در مورد تغییر معاون مالی مدیر عامل شرکت مسئولان قبلی و جدید مکلفند ظرف یکماه از تاریخ انتصاب معاون جدید کلیه ابوابجمعی مربوطه را طی صورت جلسه تنظیمی و تحویل و پس از امضای طرفین تسخه اول آنرا به مدیر عامل شرکت ارائه نمایند.
تبصره 1 – نحوه تحویل وتنظیم صورتجلسه تابع دستور العملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
تبصره 2 – در مواردیکه معاون مالی مدیر عامل از تحویل ابوابجمعی خود استنکاف نماید یا بهر علتی شرکت او در امر تحویل و تحول میسر نباشد ابوابجمعی وی با حضور نماینده مدیر عامل با تنظیم صورتجلسه با معاون مالی جدید مدیر عامل تحویل خواهد شد . استنکاف و عدم حضور معاون مالی مدیر عامل قبلی بهر علت رافع مسئولیت او نخاهد بود.
ماده 8 – روسای مالی شعب به پیشنهاد معاون مالی مدیر عامل شرکت و تصیب مدیر عامل تعیین میشوند.
تبصره – اداره امور مالی شعب تابع دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره رسید.
ماده 9- روسای مالی شعب از لحاظ اداری تحت نظر رؤسای شعب و از نظر امور مالی تحت نظر معاون مالی مدیر عامل شرکت خواهند بود.
ماده 10- کلیه غعالیتهای مالی شرکت در دفاتر قانونی ثبت خواهد شد.
ماده11- شرکت دارای یک واحد حسابرسی داخلی خواهد بود که وظائف محوله را تحت نظر مدیر عامل انجام خواهد داد.
تبصره –تشکیلات سازمانی و وظایف حسابرسی داخلی تابع دستورالعملی خواهد بود که بتصویب هیئت مدیره شرکت خواهد .
ماده 12 – سال مالی شرکت یکسال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در آخر اسفندماه همان سال پایان میپذیرد .
ماده 13 – کلیه عملیات مالی شرکت با صدور سند انجام میشود.
تبصره – انواع اسناد مورد استناد و نحوه تنظیم آنها و مستندات قابل قبول برای ثبت عملیات مالی بشرح دستور-العملی خواهد بود که متعاقبا تهیه و به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید.
ماده 14 – افتتاح و بستن حساب در بانکهای داخل و خارج از کشور با رعایت مقررات مربوط با اجازه مدیر عامل خواهد بود.
ماده 15 – شرکت میتواند با تشخیص خود و با رعایت کامل صرفه و صلاح شرکت براساس نظامنامههائی که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید به اخذ یا تعیین میزان تضمین مستخدمینی که به صاحب جمع نقدی یا جنسی شرکت منصوب میشوند تصمیم مقتضی اتخاذ کند .
ماده16-نحوه وصول بدهی اشخاص و کارکنان شرکت یا دادن مهلت به بدهکاران و اخذ خسارات ناشی از استنکاف یا عدم پرداخت بموقع بموجب دستوالعملی خواهد بود که با رعایت مقررات مربوطه تهیه و به تصویب هئیت مدیره خواهد رسید.
ماده17-کلیه دریافتهای شرکت از محل درآمد ومطالبات از اشخاص و وام و افزایش سرمایه و کمکهای دولت و نظائر آن بدون استثناء بموجب مقررات و قوانین جاری به حسابهای بانکی مخصوص درآمد شرکت واریز خواهد شد . حق برداشت از حسابهای مذکور بموجب ماده3 آئین نامه خواهد بود .
ماده18- شرکت میتواند از موجودی نقدی مازاد بر احتیاج خود بصورت سپرده های کوتاه مدت و خریداوراق قرضه و امثال آن استفاده نماید که منافع حاصله از آنها بحساب درآمدهای خارج از عملیات شرکت منظور میشود.
ماده19-وجودهیکه وسیله شرکت بعنوان سپرده یا وجه الضمان ویا وثیقه ویا نظایر آنها دریافت میگردد باید در مرکزو شعب داخل بحساب مخصوص نزد یکی از بانکهای دولتی که بدین منظور افتتاح خواهد شد واریز گردد رد وجوه دریافتی مذکور طبق مقررات مربوط بهخود بعمل میآید.
ماده 20- رؤسای مالی شعب داخلی مکلفند در آخر هر ماه سپرده هائی که 6ماه از تاریخ آنها گذشته باشد یکجا بحساب مخصوص سپردههای شرکت در مرکز منتقل و صورت ریز مشخصات کامل آنها را بقسمت متلی ارسال دارند.
ماده21- امحاءاسناد مالی شرکت مطابق دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد هیوت مدیره به تصویب مجمع عمومی میرسد.
ماده 22 – در مواردیکه اصل مدارک و اسناد در دسترس نبوده یا مفقود شده باشدقبولی فتوکپی یا مستندات آنها تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط شرکت تهیه و بعد از تائید هیئت مدیره و بازرس قانونی بتصویب مجمع عمومی خواهد رسید.

فصـل دوم – بـودجـه
ماده 23 –بودجه شرکت عبارتست از برنامه مالی شرکت برای یکسال مالی و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینهها و سایر پرداختها برای انجام عملیات یک دوره مالی میباشد که نیل به اهداف شرکت را امکان پذیر میسازد و از دو قسمت تشکیل میگردد:
الف – بودجه جاری شرکت که عبارتست از پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینهها و سایر پرداختهای جاری شرکت.
ب – بودجه سرمایهای شرکت که عبارتست از پیش بینی منابع و مصارف سرمایهای شرکت برای یکسال مالی.
ماده 24 – در آمد شرکت عبارتست از وجوهی که از منابع زیر حاصل میشود :
1 - درآمـد عملیاتی شرکت از محل حمل هوائی مسافـر و بار و محمولات پستی در داخـل و خـارج از کشور ، انجام امور مربوط به هواپیمایی بازرگانی و برهبرداری هوائی و انجام هر گونه عملیات بازرگانی مربوط به حمل و نقل هوائی طبق اساسنامه شرکت تحصیل میشود.
2 – درآمدهای جنبی شرکت عبارتست از درآمدهای از فروش مواد غذائی (کیترینگ)و خدمات فنی به سایر شرکتهای هواپیمائی و کارمزد دریافتی از فروش بلیط و سایر درآمدهای نظائر آن.
3 – درآمدهای غیر عملیاتی شرکت عبارتست از سود حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و سود حاصل از فروش اموال و کارمزدهای دریافتی و سایر درآمدهای نظائر آن.
ماده 25 – کلیه وجوهیکه توسط شرکت دریافت میشود و دارای ماهیت درآمدی نیست مانند وام و کمکهای بلاعوض دولت تحت عنوان سایر منابع تامین اعتبار قرار میگیرد.
ماده 26 – هزینههای جاری شرکت عبارتست از :
1 – هزینههای عملیاتی شرکت که برای ایجاد و تحصیل درآمدهای عملیاتی شرکت انجام میشود.
2 – هزینههای جنبی شرکت که برای ایجاد و تحصیل درآمدهای جنبی شرکت انجام میشود.
3 – هزینههای غیر عملیاتی شرکت عبارتست از زیان حاصل از فروش اموال و زیان حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و خسارت و کامزدهای بانکی پرداختی و سایر هزینههای نظائر آن.
ماده 27 – مصارف سرمایهای عبارتست از پرداختهائی که برای ایجاد یا افزایش دارائیهای ثابت انجام میشود.
ماده 28 – بودجه سال مالی آینده شرکت باید هر سال با اطلاعات زیر بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و برنامهها سیاستهای کلی و منابع و مصارف شرکت تهیه و به هیئت مدیره تسلیم گردد:
1 – مقدمه بودجه شامل توضیحات لازم درباره بودجه پیشنهادی و آثار و نتایج اجرای آن.
2 – درآمدهای وصول شده و هزینههای انجام شده در سال مالی قبل.
3 – بودجه مصوب سالجاری.
4 – پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و هزینهها و سایر پرداختهای سال مالی آینده.
5 – هر نوع اطلاع دیگری که ضروری تشخیص داده شود.
ماده 29 – بودجه شرکت قبل از طرح در مجمع عمومی جهت اظهار نظر مشورتی به وزارت برنامه و بودجه ارسال میشود در صورتیکه اظهار نظر مزبور ظرف یکماه از تاریخ ارسال بودجه اعلام نشود، این امر مانع از طرح و تصویب بودجه در مجمع عمومی شرکت نخواهد بود.
ماده 30 – بودجه شرکت بعد از تصویب مجمع عمومی توسط مدیر عامل شرکت جهت اجراء به کلیه قسمتهای ادارات مرکزی و شعب ابلاغ میشود.
ماده 31 -- اعتبارات مصوب مربوطه با توجه به نیازهای مالی قسمتها و شعب در حدود وصولی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار با پیشنهاد قسمت تهیه کننده بودجه و تصویب مدیر عامل تخصیص یافته و به قسمتها و شعب ابلاغ میشود .
ماده32- هر گاه در جریان سال مالی تغییری متضمن افزایش اعتبار مصوب یا تحصیل اعبار جدید ضروری باشد بودجه اصلاحی با رعایت مقررات مربوطه به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب بمورد اجراءگذارده خواهد شد .
فصل سوم –مقررات انجام هزینه ها وسایر پرداختها
ماده 33- هزینه عبارتست از مصرف اعتبارات مصوب تخصیص داده شده در قبال انجام تعهد طبق مقررات مربوطه .
ماده34- وجود اعتبار در بودجه شرکت بخودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی ایجاد حق نمیکند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقرراتمربوطه به خود بعمل آید.
ماده35- اعتبار منظور در بودجه هر سال تا آخر اسفند ماه همان سال قابل تعهد و پرداخت است و برای آن مقدار از هزینه هائی که تا پایان سال مالی تعهد شده ولی پرداخت نشده اند ذخیره مناسب در حسابها منظور میگردد این هزینه ها در سال مالی بعد از محل ذخیره های ایجاد شده قابل پرداخت است.
ماده36- انجام و پرداخت هزینه ها بترتیب پس از طی مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و تسجیل با صدور سند از طریق قسمت مالی بعمل خواهد آمد .
ماده37- تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا یا خدمات و سایر پرداختهائی که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به هدفها و برنامه های مصوب شرکت ضروری است .
ماده38- تأمین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین .
ماده 39- تعهد عبارت است از الزاماتی برذمه شرکت ناشی از :
الف-تحویل کالا یا انجام دادن خدمت .
ب-اجرای قراردادهائی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد شده باشد .
ج-احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح.
د- پیوستن بقراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین المللی با رعایت مقررات .
هـ - ذخائری که در پایان سال بر طبق موازین مربوط در نظر گرفته میشود .
ماده 40 – تسجیل عبارتست از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت بموجب اسناد و مدارک اثبات کننده بدهی .
ماده 41 – اجازه پرداخت عبارتست از مجوزی که کتباوسیله مدیر عامل شرکت و یا مقامات مجاز از طرف ایشان برای تأدیه تعهدات و سایر پرداختها از محل اعتبارات مربوطه عهده قسمت مالی در وجه ذینفع صادر میشود.
ماده 42- اختیار و مسئولیت تشخیص ،انجام تعهد ،تسجیل و اجازه پرداخت بعهده مدیر عامل شرکت و مسئولیت تأمین اعتبارو ممیزی اسنادو تطبیق هزینهها و پرداختها با قوانین و مقررات بعهده معاون مالی مدیر عامل شرکت میباشد.
تبصره 1 – اختیارات و مسئولیتهای موضوع این ماده بر حسب مورد از طرف مقامات فوق به سایر کارکنان شرکت قابل تفویض خواهد بود لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار رافع مسئولیت تفویض کننده نخواهد بود.
ماده 43 – تنخواهگردان عبارت از وجهی است که از طرف قسمت مالی به پیشنهاد واحد مربوطه برای انجام هزینهها در اختیار واحد یا مامورین مجاز قرار میگیرد تا بتدریج که هزینههای مربوطه انجام میشود در قبال اسناد هزینههای پرداخت شده مجددا وجه لازم را دریافت دارند.
تبصره – نحوه پرداخت ، تأمین ، کنترل،تسویه و تحویل و تحول تنخواهگردان با رعایت مقررات مربوط بر اساس دستور العملی خواهد بود که بتصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
ماده 44 – علی الحساب وجهی است که طبق مقررات از محل اعتبارات مربوطه برای ادای قسمتی از تعهد پرداخت میگردد.
تبصره – نحوه تسویه علی الحسابها طبق دستور العملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره میرسد.
ماده 45 – پیش پرداخت وجهی است که از محل اعتبارات مربوطه طبق مقررات قبل از انجام تعهد بر اساس احکام یا قراردادها به ذینفع پرداخت میشود.
ماده 46 – پیش پرداخت در موارد زیر در حدود اعتبارات مصوب قابل پرداخت است:
الف – وجوه مربوط به هزینه مأموریت موقت بر طبق احکام صادره و برای مدتی که در احکام ذکر شود.
ب – وجوهیکه بر طبق قراردادهای منعقده بعنوان پیش پرداخت تأدیه گردد.
ج – وجوهی که بابت خریدهای خارج یا افتتاح اعتبارات اسنادی مربوط به آنها پرداخت میشود.
د – وجوه مربوط به آبونمان روزنامه و مجله و سایر نشریات مورد نیاز و نظائر آنها حداکثر برای مدت یکسال مالی شرکت.
هـ – مساعده حقوق و مزایای کارکنان شرکت حداکثر دوسوم دریافتی ماه قبل با پیشنهاد قسمت مربوطه و تایید معاون مالی مدیر عامل.
و – سایر وجوهیکه بر طبق مقررات خاص و ضوابط مقرر بطور پیش پرداخت باید تأدیه شود.
تبصره 1 – پیش پرداختها موضوع این ماده بترتیب زیر واریز یا تسویه میگردد:
1 – پیش پرداختهای موضوع بند ((الف))حداکثر یکماه پس از تاریخ خاتمه مأموریت.
2 – پیش پرداختهای موضوع بند((ب))بترتیبی که در قرارداد ذکر شده است.
3 – پیش پرداختهای موضوع بند(ج)و(د)پس از تحویل کالا یا انجام خدوت.
4 - پیش پرداختهای موضوع بند (هـ)در مواقع اولین پرداخت قطعی.
5 – پیش پرداختهای موضوع بند(و) بعد از دریافت کالا یا انجام خدمت.
تبصره 2 – در صورتیـکه پیش پراخت در موعـد مقـرر از طـرف گیرنده وجـه واریز یا تسویه نگردد قسمت مالـی موظف است علاوه بر کلیه اقدامات لازم معادل مبلغ پیش پرداخت را از محل هر گونه وجهی که باید به بدهکار پرداخت گردد کسر نماید.
ماده 47 – وجوهی که توسط شرکت طبق مقررات و قوانین بموجب قراردادها تحت عنوان حق اشتراک و ودیعه اجاره،آب ،برق ،تلفن،تلکس،گاز و غیره به موسسات دیگر پرداخت میشود مشمول مقررات و قراردادهای مربوط بخود میباشد.
ماده 48 – کسر و تسویه بموقع کسور قانونی که جمعآوری و کسر آنها را قانون بعهده کارفرما و مؤسسات گذاشته بعهده معاون مالی مدیر عامل است.
ماده 49 – کسری حاصل در ابواب جمعی مستخدمینی که وظایف صاحب جمع نقدی و جنسی شرکت به آنها محول میشود،به قیمت تمام شدهئ به نرخ روز ایجاد کسری(ارزش جایگزینی)بعد از تنظیم صورتمجلس کسری و اظهار نظر رئیس واحد مربوط برای رسیدگی و اقدامات قانونی به شرکت گزارش میشود.
تبصره – نحوه تسویه کسری موضوع این ماده بموجب دستورالعملی خواهدبود که با رعایت قوانین ومقررات مربوط تهیه و به تصویب هیئت مدیره میرسد.
ماده 50 – در صورتیکه معاون مالی مدیر عامل پرداخت وجهی را مخالف قانون و مقررات تشخیص دهد،مراتب را با ذکر مستند قانونی مربوط کتبا به مدیر عامل اعلام میکند.مدیر عامل پس از وصول گزارش معاون مالی مدیر عامل چنانچه پرداخت را منطبق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی بودن دستور را کتبا با ذکر مستند قانونی به عهده بگیرد ومراتب را به معاون مالی مدیر عامل اعلام نماید معاون مالی مدیر عامل مکلف است وجه را پس از ضمیمه نمودن دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت مذکور پرداخت را با ذکر مستندات قانونی مربوط به بازرس قانونی شرکت گزارش نماید.
ماده51-در صورتیکه براساس گواهی خلاف واقع معاون مالی مدیر عامل نسبت به تأمین اعتبار یا بر اثر اقدام یا دستور مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف او دینی زائد بر اعتبار و یا برخلاف قانون برذمه شرکت ایجاد شود هر یک از تخلفات در حکم تصرف غیر قانونی دروجوه و اموال دولتی محسوب خواهد شد.
ماده52-کلیه پرداختها در مرکز و شعب از طریق صدور چک یاحواله بانکی انجام میشود باستثناء آن قسمت از پرداختهائیکه توسط مأمورین مجاز از محل تنخواه گردان انجام میشود و ماهیتا پرداخت آن وسیله چک مقدور نمیباشد .
تبصره 1- وجوهیکه از طریق حواله بانکی پرداخت میشود با گواهی بانک دائر بر انتقال وجوه به حساب مربوط منظورخواهد شد.
تبصره2- پرداختهای نقدی با احراز هویت گیرنده و اخذ امضاء یا اثر انگشت گیرنده وجه قابل پرداخت میباشد.
ماده53- پرداختها و دریافتها ارزی شرکت با توجه به مقررات پولی وبانکی کشور و براساستوافقهای حاصله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد .
ماده54- حقوقی که بر اثر تخلف از شرایط مندرج در قراردادها برای شرکت ایجاد میشود جزدر موارد احکام قطعی محاکم دادگستری که لازم الاجراء است کلا یا بعضا قابل بخشودن نیست مگر اینکه بموجب تشخیص مدیر عامل قبل از صدور حکم قطعی محرز شده باشد که تخلف از شرایط ناشی از حوادثی بوده که از اختیار طرف قرارداد خارج بوده است .
ماده55- پیش پرداخت در سالی که بمرحله تعهد میرسد و علی الحساب در سالی که تسویه میشود بحساب قطعی همان سال منظور میگردد.
ماده56- اعتباری که در بودجه شرکت برای پرداخت کمکهای بلاعوض یا انجام هزینه های اضطراری به تصویب میرسد تابع مقررات این آئین نامه نمیباشد و بنا به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی شرکت پرداخت و به حساب هزینه های قطعی منظور میگردد.
فصل چهارم-ترازنامه و حساب سود و زیان .
ماده57- طبق ماده20 اساسنامه حسابهای شرکت بعد از انقضای هر سال مالی (پایان اسفند هر سال )بسته میشود مدیر عامل موظف است صورتهای مالی شرکت را که شامل ترازنامه و صورت سود و زیان میباشد حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد تهیه و به هیئت مدیره شرکت ارائه دهد و هیئت مدیره موظف است صورتهای مالی را حداقل 40 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی که حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد به این منظور تشکیل میشود جهت رسیدگی در اختیار بازرس قانونی قرار دهد.
ماده58- در تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روشهای ارزیابی که در سال مالی قبل از آن بکار رفته است رعایت شود با وجود این در صورتیکه تغییراتی در شکل و روشهای ارزیابی سال قبل آن مورد نظر باشد باید اسناد مذکور به هر دو شکل و هر دو روش ارزیابی تنظیم گردد تا مجمع با ملاحظه آنها و با توجه به گزارش هیئت مدیره و بازرس نسبت به تغییرات پیشنهادی اتخاذ تصمیم نماید.
ماده59- شرکت موظف است با رعایت مقررات ذخایر لازم جهت جبران کاهش دارائیها ( اعم از ثابت و جاری)منظور نماید.
فصل پنجم- اموال
ماده60- دستورالعملی مربوط به حفظ و نقل و انتقال و نگهداری حساب اموال شرکت به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
ماده61- دستورالعمهای اجرائی این آئینامه حداکثر ظرف یکسال از تاریخ تصویب این آئینامه تهیه وبه تصویب مراجع مربوطه خواهد رسید تازمانیکه هریک ازدستورالعملهای اجرائی مربوط به تصویب نرسیده است مقررات جاری شرکت درآن مورد کماکان معتبر وقابل اجرا ء خواهدبود .
نخست وزیر- میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12911

تاریخ تصویب : 1368/02/13

تاریخ ابلاغ : 1368/04/10

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.