شرکت و عضویت در باند ارتشا، اخذ شصت فقره رشوه

شرکت-و-عضویت-در-باند-ارتشا،-اخذ-شصت-فقره-رشوه

شرکت و عضویت در باند ارتشا، اخذ شصت فقره رشوه

تاریخ رسیدگی : 24/3/72 دادنامه شماره : 161

رای شعبه 16 دیوان عالی کشور
صرفنظر از نحوه و کیفیت رسیدگی مقدماتی به اتهامات عنوان شده و قطع نظر از اینکه رای صادره به اطلاع دادسرای .... نرسیده ونحوه ابلاغ رای صادره به سه نفر از متهمین مشخص نمی باشد همچنانکه همه محکوم علیهم درخواست رسیدگی تجدیدنظر ننموده اند و صرفنظرازاینکه دو نفر از متقاضیان تجدیدنظر یعنی (ب ) و (الف ) با عدول و اعلام انصراف از تجدیدنظرخواهی باستناد مقررات ماده 6 قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری درخواست اعمال تخفیف مجازات خود را نموده اند و با عنایت به مجموع محتویات اوراق پرونده تجدیدنظر خواهی آقایان .... به وکالت از طرف (و) و(ه) و (ب )000 به وکالت از (ز) ایضا تجدیدنظرخواهی (د) نسبت به رای معترض عنه شماره 9891/8/71 شعبه 21 دادگاه کیفری .... وارد به نظرمی رسدزیرا اولا رسیدگی به موضوع الخذ رشوه ملازمه دارد به اینکه بدوا شکایت شکات یعنی رشوه دهندگان (رشاه ) استماع و در خصوص چگونگی و علت و تاریخ و میزان و مبلغ رشوه تحقیق و کسب دلیل شود آنگاه حسب مورد از متهم تحقیق گردد، در پرونده امر به وسیله دادسرا و دادگاه هیچگونه تحقیق و بررسی از رشوه دهندگان نشده اقتضا داشته دادسرا و دادگاه به هر دو عنوان و موارد رشا و ارتشا تواما رسیدگی می نمودند که چنین اقدامی نشده است.
ثانیا" با عنایت به اینکه بشرح اوراق پرونده بلاخص صفحات 822 و845 و896و909 پرونده آقایان مهندس .... 000 .... 000 و000بعنوان رشوه دهنده اظهار داشته اند که در سنوات 66و67 و ده سال قبل وچهار سال قبل وجوهاتی به (ج ) و (ز) و (د) و (ه) و (الف )و (ب ) پرداخت کرده اند و با توجه به این که در گزارش اداره اطلاعات ذکر گردیده متهمین در خلال سالهای متمادی که مشاغل مختلف در000 و000 شهرستان .... بوده اند مبادرت به اخذ رشوه کرده اند وبا توجه به این که (ج ) اظهار داشته اولین باری که چنین کاری کردم سه سال و چهار سال قبل بوده است و لدا به منظور اعمال مجازات اخف اقتضا داشته زمان و تاریخ اخذ رشوه متهمین مشخص می گردید تا اعمال مجازات اخف میسر باشد.
ثالثا" در کیفرخواست تنظیمی دادرای عمومی .... سوابق جعل اسناد و سرقت اسناد و ارتشا و اتهامات دیگر تحت عنوان گزارش خلاف واقع و تنظیم صورت حساب عوارض مغایر با واقع علیه چند نفر ازمتهمین اعلام و درخواست تعیین کیفرشده لکن دادگاه کیفری یک نسبت به این اتهام نفیا یا اثباتا" اظهار نظر قشایی نکرده است.
از متهمین وجوه دریافتی را با یک یا چند نفر دیگر تسهیم و تقسیم کرده اند به منظور جلوگیری ازتعیین مجازات جزای نقدی مضاعف اقتضا داشته یکایک موارد اخذ رشوه از حیث مشارکت و معاونت و یا مباشرت بالاختصار تفکیک و میزان مبالغ ماخوذه هر یک از متهمین علی مقدار وصولهم محاسبه و در تعیین جزای نقدی ملحوظ می گردید که چنین اقدامی نشده است.
در مورد رعایت قاعده تعددنیز درصورتی که انواع جرائم ارتکابی مختلف باشد تشخیص فقرات و دفعات و نوع مسئولیت از حیث مباشرت و یا مشارکت یا معاونت هر یک از متهمین ضروری است که به این نکته نیز توجهی نشده است. بنا به مراتب آن قسمت از دادنامه شماره 9891/8/71 صادره از شعبه 21 دادگاه یکفری یک .... که ناظربر محکومیت متهمین به اتهام اخذ رشوه می باشد نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک .... محول می شود.

* سابقه *
تاریخ رسیدگی : 24/3/72 دادنامه :161 فرجامخواه : (ز) فرزند.00 با وکالت.00 آقای .... به وکالت از (ه) و(و)و(د) و(ب ) فرجامخواسته دادنامه شماره 9891/8/71 صادره از شعبه 21 دادگاه کیفری یک .... مرجع رسیدگی شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شهبه آقایان 000مستشار و000 عضومعاون

خلاصه جریان پرونده :
به موجب کیفرخواست شماره 6574/4/71 دادسرای عمومی 1(الف ) فرزند.00 کارمند فرمانداری .... 32 ساله اهل و ساکن .... معیل فاقد سابقه کیفری متهم شده است به جعل پرسشنامه مربوط به متقاضیان صنف سنگبری و شصت فقره اخذ رشوه جمعا" بمبلغ بیست و یک میلیون و پانصد و بیست و هشت هزار ریال وجه به نحو معاونت و مشارکت و مباشرت.
2 (ب ) فرزند.00 متولد33 کارمند فرمانداری.00اهل وساکن .... مسلمان معیل متهم است به پنجاه فقره اخذ رشوه جمعا" به مبلغ هیجده میلیون و دویست و نود و دو هزارریال بنحومعاونت و مشارکت و مباشرت و بصورت باندی وجعل فرمهای کمیسیون معادن وپرسشنامه های سنگبریها با معاونت و مشارکت (الف )0
3 (ج ) فرزند.00 متولد42 کارمند شهرداری.00معیل اهل .... ساکن .... متهم است به هشتاد فقره رشوه بنحو معاونت و مشارکت و مباشرت بصورت باندی جمعا پانزده میلیون و یکصد و پنجاه هزار ریال و معاونت در تهیه گزارش خلاف واقع با امضای کمییون تشخیص قدمت ساختمانهای متعلق به .... و صاحبخانه خود.
4 (د) فرزند.00 27 سلاه کارمند.00 با سواد اهل و ساکن .... معیل فاقد سابقه متهم شده است به سی فقره اخذ رشوه بنحو معاونت و مشارکت و به صورت باندی جمعا" به مبلغ یازده میلوین و چهار صد و هشتاد هزار ریال 0
5 (ه) فرزند.00 40ساله کارمند.00 مسلمان معیل متهم است به اخذ بیست فقره رشوه بنحو معاونت و مشارکت و بصورت باندی جمعا بمبلغ هشت میلیون وس یصد و هفت هزار ریال و جعل در تاریخ احداث بنای حقیقی با اعلام گزارش خلاف واقع و جعل در صورتمجلس کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری و تنظیم گزارش خلاف در موردمتراژ ساختمان آقای .... به کمیسیون ماده صد.
6 (و) فرزند.00 41 ساله اهل .... معیل کارمند.00مسلمان فاقد سابقه متهم شده است به بیست فقره اخذ رشوه بنحومعاونت و مشارکت و مباشرت و بصورت باندی جمعا" به مبلغ هشت میلیون و ششصد هزار ریال و تنظیم صورتحسابهای عوارض زاید بر مبلغ مقرر و اخذ رشوه وسپس تقلیل میزان عوارض و سرق اوراق پرونده های ساختمان مهدیه و جعل در نقشه و طرح تفصیلی.
7 (ز) فرزند.00 35 سلاه کارمند.00 معیل مسلمان فاقد سابقه متهم است به اخذ ده فقره رشوه به نحو معاونت و مشارکت و مباشرت به نحو باندی جمعا" به مبلغ دو میلیون و سیصد و هفتاد وپنج هزار ریال و اخذ یک دستگاه تلویزیون رنگی و جعل در پروانه ساختمانی خیابانهای.00
8 (خ ) فرزند.00(مشهور به 000) 30 ساله .... ساکن .... و .... کارمند.00 متهم شده است به اخذ شصت فقره رشوه بنحو معاونت و مشارکت و مبارشت و بصورت باندی جمعا" بمبلغ دو میلیون و سیصد و هفتادوپنج هزار ریال و جعل در فرم کمیسیون ماده صد مربوط به ساختمان .... و جعل در رای کمیسیون ماده صد ساختمان .... و سرقت مدارک و رای کمیسیون ماده صد مربوط به ساختمان .... و جایگزین گردن فرم دیگری به جای آن و معامنت در تنظیم گزارش خلاف واقع به اتفاق (ه) که باستناد موازین شرعی ومواد108و20 قانون تعزیرات و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و مواد 25 قانون مجازات اسلامی درخواست مجازات متهمین شده است. مشروح قضیه به این نحو بوده است که پیرو اعلامات واصله به اداره اطلاعات شهرستان .... مبنی بر این که عده ای از پرسنل .... به صورت باندی و مشترکا به مبادرت به انجام کارهای خلاف قانون از قبیل دستکاری و سرقت و تعویض اوراق پرونده های شهرداری ، خارج نمودن مهر و اسناد شهرداری و دولتی ، عدم جلوگیری ازتخلفات ساختمانی ونادیده گرفتن تخلفات ساختمانی بعضی و جلوگیری و شدت عمل نسبت به ساختمان سازی عده ای دیگر ودلالی و کارچاق کنی و باندبازی و رشا و ارتشا و سوء استفاده های مالی و ایجاد نارضایتی و سرگردانی ارباب رجوع واهالی شهر می نماید، اداره اطلاعات.00بانظارت وهماهنگی دادسرای عمومی .... با تحقیق از مراجعین به شهرداری و شکات که عده زیادی هستند وبا تحقیق از یکایک متهمین منفردا و با تنظیم صورتجلسات مواجه حضوری طی چندین مرحله رسیدگی ، نهایتا" مراتب را طی گزارش شماره 2881/م /ن 19/11/70 به دادسرای عمومی .... اعلام نموده است.
به شرح چندیدن جلداوراق تحقیقاتی انجام شده دراداره اطلاعات.00 شکات موارد وجوه پرداختی و متهمین نیز موارد تخلفات و اخذ وجوه دریافت را اعتراف نموده اند. متهمین در خلال تحقیقات انجام شده در دادسرای عمومی .... و نیز به موجب اوراق استنطاقیه به خط خود اعتراف به اعمال انتسابی و اخذ رشوه نموده اند.
آقای دادیار دادسرای .... بلحاظ صلاحیت رسیدگی دادسرای مرکز استان به صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی .... قرار عدم صلاحیت صادره نموده و پرونده را به دادسرای .... ارسال داشته است و با ارجاع پرونده به آقای بازپرس شعبه سوم دادسرای .... پرونده به منظور رفع نقص و استماع شکایت فرمانداری .... و تعیین موارد مقررات و دفعات اخذ رشوه هر یک از متهمین به ادراه کل اطلاعات.00اعاده شد و اداره مزبور نیز پرونده را با گزارش مورخ 7/2/71 عودت داده است. توضیحا" اینکه پرونده اتهامی متهمین در دو نوبت با صدور قرار عدم صلاحیت از دادسرای عمومی .... به دادسرای .... (مرکزاستان ) ارسال شده است. در تحقیقات انجام شده دادسرای .... متهمین بعضا" قسمتهایی از اعترافات خود را قبول و قسمتهایی را تکذیب وچندنفر به کلی اظهارت اولیه خود را تکذیب و ادعا نموده اند براثرشکنجه و اذیت و آزار ناگزیر به اقرار شده اند و مرتکب جرمی نشده اند.
(ه) یکی از متهمین ، آقای .... وکیل پایه یک دادگستری را به عنوان وکیل خود معرفی نموده 0 آقای بازپرس دادسرای .... با تفهیم اتهام متهمین و اخذ تامین نهایتا" درتاریخ 23/3/71 قرار مجرمیت متهمین را صادر نموده و متذکر شده پرونده در مورد سایر متهمین جداگانه مفتوح و در اداره اطلاعات در جریان رسیدگی است.
قرار صادره به موافقت دادسرا رسیده و کیفرخواست شماره 574 6/4/71 علیه متهمان تنظیم شده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه 21 دادگاه کیفری یک .... ارجاع شده است. شهرداری .... از دادسرای .... در خواست نموده امتیازات کسانی که بناحق با پرداخت رشوه تحصیل شده لغو و متخلفین تعقیب شوند.
چند نفر دیگر از متهمین به اسامی (الف ) و (ب ) و (و) و (ز) به ترتیب آقایان .... و000و000 وکلای دادگستری را بعنوان وکلای خود به دادگاه معرفی کرده اند.
شعبه 21 دادگاه کیفری یک .... با تعیین وقت رسیدگی و احضار متهمین و وکلای آنها و با انجام دادرسی واستماع مدافعات متهمین و وکلای آنها که اجمالا" بعضی به کلی منکر اخذ رشوه و بعضی اقرار به وصول اقلام جزیی رشوه نموده اند به موضوع رسیدگی نموده است.در خلال رسیدگی آقای .... اولین وکیل (و) از وکالت نامبرده استعفا نموده است.
شعبه 21 دادگاه کیفری یک .... با چندین جلسه دادرسی بااعلام ختم رسیدگی به موجب رای شماره 9891/8/71 در مورد جعل و سرقت اسنادی اتهام (الف ) و (ب ) و (ج ) و (ه) و (و) و (خ ) حکم برائت صادر نموده و در مورد اخذ رشوه اتهامی متهمین با احراز بزهکاری همه آنها باستناد ماده 3 از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری و با رعایت ماده 47 قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد و رعایت بند 5 ماده 22 قانون مذکور از حیث جوانی و شئونات اجتماعی و اقرار متهمین ردیف 3و4 در کشف واقع با اعمال تخفیف ، متهمین ردیف اول و دوم و ششم و هفتم یعنی (الف ) و (ب ) و (ز) و (و) را هریک به تحمل سه سال حبس و متهمین ردیف ردیف پنجم و هشتم یعنی (ه) و (خ ) را هر یک به تحمل هیجده ماه حبس و (ج ) و (د) را هر کدام به تحمل یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و هر یک از متهمین را به تحمل ده ضربه شلاق و (الف ) و (ب ) و (و) را هر کدام به دوسال انفصال و (ه) و (خ ) هر یک به یک سال انفصال و (د) و (ج ) راهر به شش ماه انصال و (ز) را به سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی و از حیث جزای نقدی (الف ) را به پرداخت بیست ویک میلیون و پانصد و بیست و هشت هزار ریال و (ب ) را به پرداخت هیجده میلیون دویست و نود هزار ریال و (ج ) را به پرداخت مبلغ یازده میلیون و صدوپنجاه هزار ریال و (د) را به پرداخت یازده میلیون و چهارصد و شهتاد هزار ریال و(ه) را به پرداخت مبلغ هشت میلیون وسیصد و هفتاد هزار ریال ، (و) را به پرداخت هشت میلیون و ششصد هزار ریال ، (خ ) را به پرداخت مبلغ دو میلیون و سیصد و هفتاد و پنج هزار ریال در حق صندوق دولت محکوم کرده است.
رای صادره ابلاغ شده آقای .... به وکالت از (ز)و(د) وآقای .... به وکالت از آقایان : (ه)و(و) و(ب ) وکیل خود آقای .... را از سمت وکالت عزل کرده اند و سپس نامبردگان به موجب دو فقره لایحه تقدیمی به شعبه 21 دادگاه کیفری یک .... از تجدیدنظرخواهی خود عدول و اعلام انصراف کرده و طبق ماده شش قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری استدعای اعمال تخفیف نموده اند و دادگاه کیفری یک مقرر داشته درخواست آنها ضمیمه شود.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه مشاوره 9891/8/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
59

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 161

تاریخ تصویب : 1372/03/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.