در کلیه امور جزائی خاصه جرائمی که جنبه حق الهی یاحقوق عمومی دارند،اصاله البرائه حاکم است

در-کلیه-امور-جزائی-خاصه-جرائمی-که-جنبه-حق-الهی-یاحقوق-عمومی-دارند،اصاله-البرائه-حاکم-است

در کلیه امور جزائی خاصه جرائمی که جنبه حق الهی یاحقوق عمومی دارند،اصاله البرائه حاکم است

تاریخ رسیدگی : 29/10/71 شماره دادنامه :661/2

رای شعبه دوم دیوان عالی کشور
آنچه مسلم است و عمومات قوانین و موازین فقهی بر آن دلالت دارد در کلیه امور جزائی خاصه مواردی که جنبه حق اللهی یا حقوق عمومی دارد جواز یا لزوم مجازات و تعزیر فرع براحرازاصول موضوعه بدون هرگونه شبهه و احتمال خلاف است و با وجود احتمال و امکان حمل بر صحت ، ترتب و تعیین مجازات بر فعل محل تامل و جایز نیست و اصاله البرائه حاکم است و درمانحن فیه راجع باسناد موضوع بحث و اتهام ، متهم توضیحاتی را دارد که در تسلم قضیه ایجاد شک می کند و هکذا در خصوص مبلغ ماخوذه از فردی به نام آقای ...و خلاف ادعای او در حد قطع و علم و عدم سریان احتمال خلاف به اثبات نرسیده است لذا در وضعیت موجود ایراد و اعتراض مورد اشاره معترض واردبنظر نمی رسد و با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد.

رئیس شعبه دوم دیوان عالی کشور000 عضو معاون ...

* سابقه *

تاریخ رسیدگی :29/10/71 شماره دادنامه :661/2 فرجامخواه آقای دادستان عمومی .... در تعقیب اعتراض اداره اطلاعات آن شهرستان فرجامخواسته دادنامه شماره 30240/2/71 صادره از شعبه 17دادگاه کیفری یک .... مرجع رسیدگی شعبه دوم دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئس و000 عضنو معاون

خلاصه جریان پرونده :
بنا به حکایت محتویات پرونده وکیفرخواست شماره 211423/12/71 دادسرای عمومی.00آقای 1 (الف ) فرزند.00 30 ساله به اتهام اخذ رشوه و اختلاس بیش از شش میلیون ریال تحت تعقیب قرار گرفته و توجها به گزارش اداره اطلاعات و نحوه اظهارات متهم و سایر قرائن موجود در پرونده بزه انتسابی را محرز اعلام و طبق مادتین 3 و 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری درخواست رسیدگی و تعیین مجازات شده است. و شعبه 17 دادگاه کیفری یک .... باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و طی دادنامه شماره 30240/2/71 به این مضمون رای داده است : در خصوص اتهام آقای (الف ) حسابداردایر بر اخذ رشوه و اختلاس بیش از شش میلیون ریال با توجه به انکار نامبرده و دفاعیات موجه و عهدم احراز سوءنیت بزهکاری او ثابت و محرزنبوده ورای به برائت وی صادر واعلام می گردد.دادستان عمومی .... در پی اعتراض اداره اطلاعات نسبت به دادنامه مزبور به این عبارت اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده است : با توجه به اعتراف صریح متهم در کلیه مراحل دادرسی و کشف مبلغ رشوه از وی اینجانب به حکم صادره معترض تقاضای تجدیدنظرمی گردد. دادگاه رسیدگی کننده نسبت به رای خود باقی بوده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است ، ضمنا" متهم در جلسه دادگاه گفته است بنده این پول را قرض گرفتم و رشوه ازکسی نگرفتم و در تحقیقات دادسرا گفته از شش میلیون ریال بالا چون اضافه بر سقف داشت مجبور شدم سند را در می آورم و کارت را عوض کردم و سند را همراه خود به خانه بردم ، آقای (ب ) کلا مبلغ 000/100ریال به من پرداخت نموده است. اظهاراتی هم در اداره اطلاعات داشته است که در پورنده مضبوط است.هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید.پس از قرائت گزارش آقای ...عضو ممیز و اوراق پرونده نشریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته در مورد دادنامه شماره 20240/2/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ،اختلاس وارتشاء درآرای دیوان عالی کشور تالیف یداله بازگیر ، نشرحقوقدان ، چاپ اول ،پائیزسال 1376
60

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 661

تاریخ تصویب : 1371/10/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.