آئین نامه نحوه مصر ف اعتبارات برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان

آئین-نامه-نحوه-مصر-ف-اعتبارات-برنامه-بهبود-تغذیه-دانش-آموزان

آئین نامه نحوه مصر ف اعتبارات برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان

شماره 24640 - 1/6/2535
وزارت آموزش و پرورش
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/6/2535 بنا به پیشنهاد شماره 5832 مورخ 19/5/2535 وزارت آموزش و پرورش و موافقت شماره 13794 مورخ 19/5/2535 وزارت امور اقتصادی و دارایی به استناد تبصره 53 قانون بودجه سال 2535 کل کشور و با توجه به اینکه از سال تحصیلی 36 ـ 2535 برنامه تغذیه به صورت غیرمتمرکز و زیر نظر مستقیم استانداران و فرمانداران کل اجرا خواهد گردید ، آئین نامه نحوه مصرف اعتبارات برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ وزارت آموزش و پرورش سه ماه قبل از ابتدای سال تحصیل سهم اعتبار سرانه تغذیه دانش آموزان هر استان و فرمانداری کل را که برای انجام هزینه های مربوط ( تهیه و تدارک ، حمل و نقل، نگهداری ، کارمزد ، اجرت ، خدمات و سایر هزینه های متعلق ) ضرورت دارد به تفکیک هر یک از مناطق تابعه هر استان و فرمانداری کل تعیین و به استانداریها و فرمانداریهای کل و مناطق تابعه هر استان و فرمانداری کل تعیین و به استانداریهای کل و مناطق آموزش و پرورش اعلام می کند .
تبصره1 ـ اعتبار تغذیه هر استان و فرمانداری کل با صدور درخواست ذیحسابی وزارت آموزش و پرورش وسیله خزانه داری کل به حساب مخصوصی که در هر استان و فرمانداری کل برای بهبود تغذیه دانش آموزان افتتاح خواهد شد حواله میگردد .
تبصره 2 ـ استفاده از حساب بهبود تغذیه به امضای استاندار یا فرماندار کل و یا نماینده آنان و مدیر کل آموزش و پرورش استان یا فرمانداری کل یا نماینده آنان خواهد بود و در نقاط تابعه هر استان یا فرمانداری کل نیز طبق تبصره حساب مخصوص برنامه بهبود تغذیه افتتاح خواهد شد و وجوه حواله شده از مرکز استان یا فرمانداری کل بابت بهبود تغذیه به این حساب منظور میگردد و استفاده از آنان به امضا فرماندار و یا بخشدار و رییس آموزش و پرورش منطقه یا جانشین آنان صورت خواهد گرفت.
تبصره 3 ـ اعتبار بهبود تغذیه هر استان و فرمانداری کل قبل از آغاز سال تحصیلی در حدود اعتبار تخصیص داده شده برایمدت سه ماه حواله میشود تا استانداران و فرمانداران کل بتوانند مواد مورد تغذیه را به موقع تهیه و توزیع نمایند ( این اعتبار برای سال تحصیلی 36 ـ 2535 حداکثر تا نیمه شهریور ماه 2535 حواله خواهد شد ) و در پایان هر ماه به تناسب مبلغی که از این محل پرداخت میشود ادارات آموزش و پرورش استان و فرمانداری کل وجه مورد نیاز را به ذیحسابی وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهند نمود تا ترتیب مقرر در تبصره 1 نسبت به صدور و درخواست و حواله وجه اقدام شود بطوریکه در هر موقع از سال معادل سه ماه اعتبار تغذیه در اختیار استانداران و فرمانداران کل باشد .
تبصره 4 ـ وزارت آموزش و پرورش اختیارات راجع به تشخیص ، تسجیل و تعهد از محل اعتبارات بهبود تغذیه را به استانداران و فرمانداران کل یا کسانی که از طرف آنان مجاز باشند واگذار خواهند کرد .
تبصره 5 ـ اعتبار بهبود تغذیه آموزش و پرورش عشایر فارس کماکان وسیله اداره امور اقتصادی و دارایی محل حواله و در اختیار آموزش و پرورش عشایر فارس قرار خواهد گرفت .
تبصره ـ وزارت آموزش و پرورش یا استانداران طبق جدول تعهد تامین شیر مدارس تا 500 میلیون ریال هزینه لازم برای سفارش شیر خشک و کره مورد نیاز تغذیه مدارس را در اختیار شرکت سهامی صنایع شیر ایران می گذارند .
ماده 2 ـ استانداران و فرمانداران کل با توجه به نیاز و امکانات منطقه تابعه نسبت به تشکیل واحد اجرائی تغذیه هر منطقه با استفاده از مستخدمین دولت و یا افراد دیگر اقدام و بر فعالیت آنها نظارت خواهند نمود . حق الزحمه و اجرت خدمات افراد خارج از کادر مستخدمین دولت و اضافه کار ساعتی خدمتگذاران جز و سرایداران و نگهبانان که در غیر ساعات اداری در اجرای برنامه بهبود تغذیه خدماتی انجام دهند از محل اعتبار بهبود تغذیه پرداخت خواهد شد . ضوابط تشکیل این واحد توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استانداریهای و فرمانداریهای کل ابلاغ خواهد شد.
ماده 3 ـ در مرکز هر استان و فرمانداری کل کمیته تغذیه به ریاست استاندار یا فرماندار کل و عضویت افراد زیر تشکیل میگردد :
1 ـ مدیر کل آموزش و پرورش منطقه .
2 ـ رییس شورای آموزش و پرورش منطقه .
3 ـ مدیر کل بهداری و بهزیستی .
4 ـ مدیر کل کشاورزی و منابع طبیعی .
5 ـ مدیر کل تعاون و امور روستاها .
6 ـ مدیر کل نماینده وزارت بازرگانی .
7 ـ رییس انجمن شهرستان و رییس انجمن شهر (در صورتیکه انجمن شهر و شهرستان وجود داشته باشد )
8 ـ دو نفر از روسای مدارس ابتدایی و راهنمایی تحصیلی به انتخاب شورای آموزش و پرورش .
9 ـ یک نفر از نمایندگان انجمنهای محلی به انتخاب کل در کمیته مزبور به جای استاندار و فرماندار کل فرماندار یا بخشدار و به جای ردیف های 1 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 و 7 به ترتیب روسای ادارات آموزش و پرورش ـ کشاورزی و منابع طبیعی ـ بهداری و بهزیستی ـ تعاون و امور روستاها ـ بازرگانی . رییس انجمن ( در صورتیکه وجود داشته باشند ) شرکت خواهند کرد و معتمد محل (موضوع ردیف 9 ) به انتخاب فرماندار یا بخشدار تعیین و معرفی خواهد شد .
ماده 4 ـ تنظیم برنامه تغذیه دانش آموزان هر منطقه با توجه به فهرست غذایی انستیو علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران و کلیه عوامل و امکانات محل و اعتبارات مربوط و همچنین نظارت در حسن اجرای برنامه تغذیه در سطح استان و بررسی و تصویب پیشنهادهایی که برای اجرای برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان استان و یا فرمانداری کل ضرورت دارد بر کار کمیته های تغذیه شهر ، بخش و روستا از وظایف کمیته های تغذیه استان و فرمانداری کل میباشد .
ماده 5 ـ روسای انجمنهای شهرستان و بخش و ده موظفند مسایل مربوط به بهبود امر تغذیه را در انجمنهای شهرستان و بخش و ده مطرح ساخته نظرات و توصیه های انجمنهای مذکور را به کمیته های مربوط ارایه نمایند .
تبصره ـ انجمنهای شهرستان و شهرو ده به موجب تبصره 53 قانون بودجه سال 2535 کل کشور مکلفند در اجرای برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان مدارس حوزه خود نظارت نموده و عنداللزوم همکاری لازم را با کمیته تغذیه محل در تهیه مواد بعمل آورند و نظرات و پیشنهادات خود را در امر بهبود تغذیه رایگان مرتبا به کمیته تغذیه مربوط ارایه نمایند .
ماده 6 ـ کمیته های تغذیه استان و فرمانداری کل برنامه های مصوب تغذیه را با در نظر گرفتن فرصت مناسب به واحد اجرائی تغذیه استان و فرمانداری کل اعلام خواهند نمود .
ماده 7 ـ واحد اجرائی تغذیه استان و فرمانداری کل موظف است ترتیب اجرای برنامه تغذیه را بر طبق تصمیمات متخذه در کمیته تغذیه در سطح استان بدهد .
ماده 8 ـ واحدهای اجرائی تغذیه شهر ، بخش و روستا زیر نظر واحد اجرائی تغذیه استان و بر طبق برنامه های تنظیمی آن فعالیت خواهند نمود و میته های تغذیه مربوط بر حسن جریان کار آنان نظارت خواهند نمود .
ماده 9 ـ تهیه و تدارک ، حمل و نقل و توزیع مواد تغذیه تا سطح مدارس به عهده واحد اجرائی تغذیه خواهد بود .
ماده 10 ـ مواد غذایی مورد نیاز استانهایی را که قادر به تامین نیستند و یا از جهت کمبود دارند وزارت بازرگانی بر اساس اعلام و تقاضای استانداران و فرمانداران کل تامین خواهد کرد این تقاضا لااقل سه ماه قبل از تاریخ تحویل به وزارت مذکور تسلیم میشود تا مواد مورد نیاز لااقل 15 روز قبل از موعد مصرف در اختیار واحد اجرائی تغذیه استان یا فرمانداری کل قرارداده شود .
ماده 11 ـ انجام هزینه های مربوط به خرید مواد غذایی و حمل و نقل و نگهداری و توزیع آن برای برنامه تغذیه دانش آموزان در سطح استان تابع آئین نامه امور مالی موضوع ماده 7 قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه مصوب شهریور ماه 2529 هیات وزیران خواهد بود .
ماده 12 ـ وزارتخانه ها و سایر سازمانهای دولتی مکلفند در امر تغذیه با کمیته های تغذیه استانها همکاری لازم را بنمایند و برای عرضه و فروش مواد خوراکی مورد نیاز برای اجرای برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان در مورد این کمیته ها حق تقدم قایل شوند .
ماده 13 ـ اعضای کمیته تغذیه به طور افتخاری انجام وظیفه خواهند نمود.
ماده 14 ـ حساب وجوه حواله شده برای بهبود تغذیه و هزینه های انجام شده از این محل در حساب اداره آموزش و پرورش مرکز استان یا فرمانداری کل در در ردیف جداگانه منظور و واریز خواهد شد . حساب وجوه دریافتی مناطق خارج از مرکز استان یا فرمانداری کل بابت هزینه های مذکور با ارسال اسناد هزینه مربوط باید به اداره آموزش و پرورش مرکز استان یا فرمانداری کل واریز شود .
ماده 15 ـ مانده اعتبارات برنامه تغذیه هر یک از مناطق آموزش و پرورش در سال بعد از تصویب کمیته تغذیه استان منحصرا به منظور خرید و وسایل مورد نیاز برای اجرای برنامه تغذیه آن استان (از قبیل انبار، بارکش وسایط نقلیه و حمل و نقل کالا ) با رعایت مقررات مربوط قابل مصرف خواهد بود .
ماده 16 ـ ادارات آموزش و پرورش ضمن همکاری های لازم با کمیته های تغذیه و واحد اجرائی تغذیه ، حسن اجرای برنامه تغذیه را در سطح مدارس نظارت خواهند نمود .
ماده 17 ـ کمیته های تغذیه ، بخش ، روستا از کمیته شهرستان و کمیته شهرستان دستورات لازم را از کمیته استان اخذ نموده و نظرات و پیشنهادهای خود را به کمیته استان ارایه خواهند نمود .
ماده 18 ـ کمیته تغذیه استان نظارت کامل بر کار کلیه کمیته های شهر و بخش و روستا خواهد داشت و هر ماه یک بار گزارش پیشرفت کار خود را به وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد داشت .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/06/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.