آئین نامه اجرائی ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-134-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

آئین نامه اجرائی ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

شماره 59571 / ت 23713 هـ - 27/12/1379
وزارت نیرو ، سازمان حفاظت محیط زیست
هیات وزیران در جلسه مورخ 27/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 100/31/45915 مورخ 2/8/1379 وزارت نیرو و به استناد ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ آئین نامه اجرائی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در این آئین نامه تعاریف زیر بکار رفته است :
واحد آلاینده : منظور کلیه واحدها ی آلاینده تولیدی صنعتی ، معدنی ، دامداری و خدماتی و مجتمع ها و شهرکهای صنعتی ، مسکونی و سایر مواردی است که بیش از 3000 متر مکعب فاضلاب در ماه تولید می کنند .
آلودگی : منظور آلودگی ها ناشی از فاضلاب ها و پساب های خروجی از واحد آلاینده است .
سازمان : منظور سازمان حفاظت از محیط زیست و یا واحدهای استانی آن است .
وزارت نیرو : منظور وزارت نیرو و یا شرکتها و یا واحدهای تابعه وابسته به آن است .
ماده2 ـ سازمان راسا یا به درخواست وزارت نیرو میزان آلودگی واحدهای آلاینده را تعیین و به واحد ذیربط و وزارت نیرو اعلام و مهلت مناسبی جهت کنترل و رفع آلایندگی تعیین می نماید واحد آلاینده موظف است تا زمان رفع آلودگی مربوطه استفاده نماید .
تبصره 2 ـ سازمان می تواند مهلت تعیین شده را تمدید نماید .
ماده3 ـ در صورتی که واحدها به آلودگی خود ادامه و از پرداخت جریمه خودداری کند و با اعلام سازمان وزارت نیرو نسبت به قطع آب و تعلیق پروانه بهره برداری از منابع آب واحد آلاینده اقدام خواهند نمود .
همچنین سازمان طبق آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصرفی 24/9/1363 هیات وزیران و به استناد ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب مصرفی 16/12/1361 مجلس شورای اسلامی نسبت به تعطیل کردن واحد آلاینده و معرفی به مراجع قضائی اقدام نماید .
ماده 4 ـ در هر استان کمیته ای متشکل از واحدهای استانی سازمان ، وزارتخانه نیرو ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، نماینده استانداری و دستگاه اجرائی ذیربط تشکیل میگردد تا نسبت به رفع اختلاف احتمالی در مورد مهلت داده شده به واحد تصمیم نماید تصمیمات کمیته با سه رای موافق لازم الاجرا است .
ماده 45 ـ مدیریت مجتمع های و شهرکهای مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و مشابه آن که دارای سیستم متمرکز جمع آوری فاضلاب هستند در خصوص مفاد این آئین نامه به عنوان شخصیت حقوقی مسئول بوده و موظف به پرداخت جرایم متعلقه می باشند مگر آنکه توافق دیگری بین آنان و سازمان به عمل آید .
ماده6 ـ مبالغ واریز شده به خزانه از محل ردیفی که در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد در اختیار سازمان قرار میگیرد تا با پیشنهاد وزارت نیرو بر حسب طرحهای پیگیری تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب از جمله موارد زیر توزیع شود .
الف ـ تعیین تملک حریم و حفاظت منابع آب سطحی و زیر زمینی .
ب ـ پایش کیفی منابع آب سطحی و زیر زمینی .
ج ـ جمع آوری ، تصفیه ، و دفع بهداشتی فاضلابهای شهری ، روستائی و شهرکها و نواحی صنعتی و پادگانها .
هـ ـ اطلاع رسانی و آموزش عمومی در جهت حفاظت کیفی منابع آب .
ماده 7 ـ جهت جلوگیری از استمرار در پرداخت جریمه و واداشتن واحدهای آلاینده به رفع آلودگی در مورد واحدهائی که نسبت به رفع آلودگی اقدام نکنند پس از پایان مهلت جریمه با ضریب 2 محاسبه می شود و این ضریب پس از گذشت هر سال دو برابر سال قبل خواهد شد به طوری که ضریب در مدت یک سال پس از مهلت 2 ، برای سال دوم 4 ، برای سال سوم 8 و .... خواهد بود .
تبصره ـ واحدهائی که به تشخیص سازمان اقدامات مطلوبی را جهت رفع آلودگی انجام داده اند مشمول تا 90% درصد تخفیف از جریمه متعلقه خواهند شد .
ماده 8 ـ سازمان مسوول حسن اجرای این آئین نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد موضوع این آئین نامه را سالانه به هیات وزیران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه نماید .
ماده 9 ـ تا زمان کاهش آلایندگی و رسیدن به حد استاندارد نحوه محاسبه جرایم و جداول این آئین نامه مطابق با نحوه محاسبه و جداول آئین نامه اجرائی بند «ج» ماده 104 می باشد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16345

تاریخ تصویب : 1379/12/27

تاریخ ابلاغ : 1380/01/25

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.