قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان در مورد احداث و بهره داری از سد مخزنی دوستی

قانون-موافقتنامه-همکاری-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-ترکمنستان-در-مورد-احداث-و-بهره-داری-از-سد-مخزنی-دوستی

قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان در مورد احداث و بهره داری از سد مخزنی دوستی

شماره 3812- ق 28/2/1379
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 56549/22068 مورخ 26/10/1378 دولت در خصوص موافقتنامه های همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان در مورد احداث و بهره برداری از سد مخزنی دوستی که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 13/2/1379 مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است و در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

شماره 8542 4/3/1379
وزارت نیرو
قانون موافقتنامه همکاری بین ایران و دولت ترکمنستان در مورد احداث و بهره داری از سد مخزنی دوستی که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ سیزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصدو هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3812- ق مورخ 28/2/1379 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد .
رئیس جمهور – سید محمد خاتمی

ماده واحده – موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان در مورد احداث و بهره داری از سد مخزنی دوستی مشتمل بر یک مقدمه و (16) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت
ترکمنستان در مورد احداث و بهره داری از سد مخزنی دوستی
مقدمه :
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان که از این به بعد طرفین نامیده میشود با توجه به مناسبات حسن همجواری موجود . طرفین به پیروی از تمایل متقابل به تحکیم و توسعه بیشتر همکاری اقتصادی و فنی بر اساس اصول برابری عدم مداخله و امور داخلی یکدیگر و احترام متقابل به منافع فی مابین بر اساس حق مساوی هر یک از دو دولت نسبت به کلیه منابع آب و انرژی قسمت سرحدی رود خانه مرزی هریرود (تجن ) در محل سد دوستی ( پل خاتون ) در مورد مسایل زیر توافق نمودند .
ماده 1- دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان از طریق سازمانهای ذی ربط ایران و ترکمنستان و با شرایط مساوی در امر احداث و بهره برداری از تأسیسات آبی سد دوستی (پل خاتون ) همکاری خواهند نمود .
ماده 2- با توجه به موافقات قبلی و آغاز عملیات اجرائی سیستم انحراف آب سد دوستی در سال 1375(1996) طرفین موافقت کردند که عملیات اجرائی احداث سدو تأسیسات آبی وابسته ، از سال 1379 (2000 میلادی )آغاز و ظرف پنج (5) سال به اتمام برسد .
ماده 3- طرفین اعتبارات لازم برای احداث سد و تأسیسات آن را با شرایط مساوی تأمین مینمایند به نحوی که هر طرف پنجاه درصد (50%) هزینه های احداث تأسیسات مذکور را پرداخت نماید .
در صورت درخواست طرف ترکمنی و موافقت جمهوری اسلامی ایران تسهیلات مالی لازم برای ساختمان سد از طرف ایران تأمین و اختصاص مییابد . شرایط تأمین اعتبار ، تضمین ، دوره و نحوه بازپرداخت آن بامشارکت ارگانهای اقتصادی و دارائی طرفین و با در نظر گرفتن شیوه های مرسوم بین المللی ، طی دو (2) ماه تعیین میشود .
ماده 4- طرفین به منظور اتمام مطالعات و احداث سد مخزنی و تأسیسات مربوط ، منطقه مشترک ساختمانی و مطالعاتی را تعیین مینمایند . نحوه عبور اتباع دو کشور از مرز ایران و ترکمنستان و نحوه ورود تجهیزات و مصالح به منطقه فوق بر اساس مقررات تسهیل عبور و مرور مرزی ایران و ترکمنستان در منطقه مطالعاتی و ساختمانی پروژه هریرود (تجن ) که در تاریخ 30/9/1372 برابر با 20 دسامبر 1993 در عشق آباد امضاء شده است ، میباشد .
ماده 5- هر یک از طرفین به طور مستقل عملیات جاری ، بهره برداری . تعمیر و نگهداری کلیه تأسیسات ، ماشین آلات و مخازن آب و نیروگاه که در خاک خود واقع شده است را انجام داده و از هرگونه اقدامی که در صحت و حفظ تأسیسات آبی و طرز کار عادی آن تأسیسات خلل و نقصی ایجاد کند خوداری خواهدنمود .
در صورتی که نیاز فنی در مورد انجام عملیات مشترک جهت پایداری سد و تأسیسات آبی و مخازن آب و سرریز و یا موارد دیگری باشد ، طرفین بر اساس توافق متقابل به صورت مشترک کارهای مربوط را انجام خواهند داد .
ماده 6- طرفین میتوانند بر اساس توافق متقابل به منظور انجام تعمیرات جاری و اساسی تأسیسات و ماشین آلات تشریک مساعی نموده و بر مبنای اصل تساوی ، خدمات متقابلی را انجام دهند .
ماده 7- بنا به توافق طرفین در صورتی که یکی از طرفین قادر به تأمین بخشی از هزینه های مربوط به ماده (5) نباشد ، طرف مقابل میتواند نسبت به تأمین هزینه های فوق اقدام و در مقابل از سهم منابع آب و انرژی طرف مذکور به نسبت هزینه های انجام شده بهره برداری نماید . نرخ آب و انرژی مورد نظر توسط کارشناسان طرفین تعیین میگردد .
ماده 8- ساختمان سد دوستی و تأسیسات مربوط به آن در مالکیت مشترک ایران و ترکمستان میباشد و هیچ یک از طرفین نمی تواند تأسیسات مذکور را منتزع نموده و یا به نحوی از انحا به اشخاص حقیقی یا حقوقی و یابه دولتهای دیگر واگذار نماید .
ماده 9- نظر به حق مساوی هر یک از طرفین برای بهره برداری از تمام منابع آب و انرژی رودخانه مرزی هریرود (تجن )و تأسیسات مربوط به آن در محل سد مخزنی دوستی ، طرفین موافقت نمودند که کل آب رودخانه مذکور (تنظیمی و سرریز) در محل مزبور به دو قسمت مساوی تقسیم شود . استفاده از آب سرریز پایین تر از محل پل خاتون باعث کاهش سهم هیچ یک از طرفین از آب مخزن سد نمیشود .
طرفین بر طبق هماهنگی متقابل میتوانند از آب بلا استفاده سرریز به وسیله ساخت تأسیسات مناسب استفاده نمایند .
ماده 10- بر حسب اقتضای کار به اتباع هر دو کشور که در اداره بهره برداری از تأسیسات آبی دخالت دارند ، حق ورود و اقامت در مناطق خاک کشور طرف مقابل داده میشود . طرفین نحوه تحقق حق مذکور را تعیین خواهند نمود .
ماده 11- احداث سد دوستی و تأسیسات مربوطه آن هیچگونه تغییری در خطوط مرزی طرفین به وجود نمیآورد و خط مرزی فعلی پس از احداث سد و ایجاد دریاچه آب علامتگذاری و مشخص و مرز رسمی دو کشور خواهد بود .
ماده 12- طرفین موافقت دارند که از انجام هر گونه عملی که باعث آلودگی مخزن سد و محیط زیست از طریق ورود پسابهای آلوده یا هر طریق دیگری شود جلوگیری نمایند همچنین موافقت دارند که کلیه ضوابط حفاظت محیط زیست را مراعات کنند .
در صورت آلودگی مخزن سد و محیط زیست توسط یکی از طرفین ، طرف مذکور موظف به رفع آلودگی و جبران خسارت وارده میباشد .
ماده 13- طرفین پروتکل های امضاءشده در تاریخ 10/6/1378 ( اول ستامپر 1999) و 11/6/1378 (دوم سپتامپر 1999) بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی و اقتصاد آب ترکمنستان در خصوص تصویب مطالعات مرحله اول و انجام مطالعات مرحله دوم و انتخاب پیمانکار که ضمیمه لاینفک این موافقتنامه میباشند را مورد تأیید قرار دادند .
ماده 14- در صورت بروز اختلاف نسبت به تفسیر و یا اجرای موافقتنامه حاضر طرفین با حسن نیت و روح تفاهم و همکاری از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل خواهند نمود .
ماده 15- موافقتنامه حاضر از تاریخ دریافت آخرین اطلاعیه کتبی از مجاری دیپلماتیک مبنی بر انجام مراحل قانونی توسط طرفین که برای عملی شدن این موافقتنامه ضروری است لازم الاجرا میباشد و تا اجرای کامل آن معتبر خواهد بود .
ماده 16- این موافقتنامه در تاریخ 28/7/1378 برابر 20/10/1999 در شهر عشق آباد در دو نسخه به زبانهای فارسی ، روسی و ترکمنی که هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشند امضاء گردید .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت پادشاهی عربستان سعودی
قانون فوق مشتمل برماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و شانزده ماده در جلسه علنی روز سهشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه یکهزارو سیصد و هفتادو نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 16095

تاریخ تصویب : 1379/02/13

تاریخ ابلاغ : 1379/03/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.