آئین نامه اجرائی بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1379 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(الف)-تبصره-(27)-قانون-بودجه-سال-1379-کل-کشور

آئین نامه اجرائی بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1379 کل کشور

شماره 17974 /ت 23168 ه_ 5/5/1379
وزارت نفت _وزارت نیرو _وزارت جهادسازندگی _سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیاّت وزیران در جلسه مورخ 26/4/1379 بنابه پیشنهاد شماره 976/42 _372/ 105 مورخ 15/4/1379 سازمان مدیریت و بر نامه ریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1379 کل کشور , آئین نامه اجرائی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1_ اعتبارطرحهای بهینه سازی مصرف انرژی مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1379 کل کشور, به تفکیک فصول اعتباری جدول زیر, پس از واریز وجوه عوارض موضوع ردیف درآمدی شماره 594690 قسمت سوم قانون بودجه سال 1379 کل کشور, برای بهینه سازی مصرف انرژی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اساس موافقتنامه ها و بر حسب پیشرفت فیزیکی و تصمیمات کمیته تخصیص اعتبار, به دستگاههای اجرائی ذی ربط تخصیص داده می شود
تبصره _ وزیران نفت و نیرو موظفند حسب مورد ترتیبی اتخاذ نمایند که در پایان هر ماه , معادل
مبلغ ردیف در آمدی شماره (594690 ) به شرح ارقام مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1379 کل کشور ,به خزانه واریز شود. مبلغ مربوط به اسفند ماه , تا تاریخ 15/12/1379 واریز می شود .
ماده 2_ دستگاههای اجرائی ذی ربط موظفند نسبت به تنظیم و ارسال موافقتنامه شرح عملیات طرحها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مهلت مقرر در بند (و) تبصره (21)قانون بودجه سال 1379 کل کشور اقدام کنند .
تبصره 1_ سهم بخشهای دولتی , تعاونی و خصوصی از کمک بلاعوض , یارانه سود تهسیلات و وجوه اداره شده بر اساس شرح عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شوند.
تبصره 2_ به منظور استفاده مطلوب از اعتبارات مصوب ,بخشی از آن تا سقف مندرج در موافقتنامه , می تواند با رعایت مفاد بند (الف) تبصره (11) قانون بودجه سال 1379 کل کشور و ماده (67) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ,اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران _ مصوب 1379 _ به صورت وجوه اداره شده هزینه شود.
ماده 3_ کمیته ای مرکب از نماینده دستگاههای اجرائی ذی ربط, نمایندگان وزارتخانه های نفت, نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور, نماینده موّسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران, نماینده جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق راّی ) و حسب مورد نمایندگان دستگاههای اجرائی مرتبط (به تشخیص و با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائی ذی ربط) برای بررسی توجیه فنی, اقتصادی و اجرائی پروژه های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل می شود.
تبصره _ برای تاّیید هر پیشنهاد در کمیته, باید میزان اثربخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی, میزان پرداختها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشند.
ماده 4_ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات تکلیفی و چگونگی تصویب پروژهای پیشنهادی به شرح زیر است :
الف_ متقاضیان دریافت تسهیلات تکلیفی باید تقاضای خود را شامل گزارش توجیهی فنی و اقتصادی و با توجه به هدفهای بند (الف) تبصره ((27)) قانون بودجه سال 1379 کل کشور, به دستگاه اجرائی ذی ربط ارایه دهند.
ب_ برای استفاده از تسهیلات تکلیفی, دستگاه اجرائی ذی ربط مکلف است ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ دریافت پروژه پیشنهادی,پروژه را از نظر میزان کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف, با توجه به توجیه فنی, اقتصادی و اجرائی هر پروژه و طول مدت اجرا بررسی کارشناسی و در کمیته موضوع ماده (3) مطرح کند. در صورت توجیه پذیر بودن,دستگاه اجرائی پروژه را پس از تصویب, به بانک عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند.
پ_ بانک عامل این در خواستها را بررسی و برای پرداخت وام اقدام می نماید.تاّیید طرحهای مزبور, نافی وظایف بانکها در مورد وصول مطالبات آنها نیست و بانک عامل موظف است تمام مقررات و ضوابط نظام بانکی را در خصوص وامهای تاّیید شده رعایت نماید.
ت_ تسهیلات تکلیفی موضوع این ماده, در سقف تسهیلات بند (ج) تبصره (3) قانون بودجه سال 1379 کل کشور تاّمین می شود .
ث_ یارانه سود تسهیلات تکلیفی بانکی اعتبار مورد نیاز بخشهای دولتی و تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی که حسب مورد با معرفی دستگاه اجرائی ذی ربط در اختیار معرفی شدگان قرار می گیرد, از محل منابع اعتباری طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1379 کل کشور, به شرح موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرداخت می گردد.
ماده 5_ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات غیر تکلیفی اعطائی به بخشهای دولتی و تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف _ متقاضیان وام باید پس از تاّیید پیشنهاد خود توسط بانک عامل, پروژه را به دستگاه اجرائی ذی ربط ارایه کنند.
ب _ دستگاه اجرائی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه, پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کمیته موضوع ماده (3) این آئین نامه مطرح کند.
پ _ کمیته مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی, نسبت به بررسی در خواستها اقدام و در صورت تاّیید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه, میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می کند.
ت_ دستگاه اجرائی ذی ربط, پس از بررسی, میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذینفع و بانک عامل اعلام می نماید .
ماده 6_ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطائی به بخشهای تعاونی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف_ متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی, اقتصادی و مالی, روش و زمان بندی اجرا و نحوه نظارت در زمان بهره برداری به دستگاه اجرائی ذی ربط ارایه می کنند.
ب_ دستگاه اجرائی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه, پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی, همراه با نظریه کارشناسی, در کمیته موضوع ماده (3) این آئین نامه مطرح کند.
پ_ در صورت تاّیید کمیته و تصویب پروژه در دستگاه اجرایی, متقاضی پس از انعقاد توافقنامه برای دریافت کمک بلاعوض, به دستگاه اجرائی ذی ربط معرفی می شود.
تبصره 1- اعتبار مربوط به طرح گازسوز کردن خودروهای جمعی (به شماره 30605234) با توجه به ملاحظات زیست محیطی, به صورت کمک بلاعوض از طریق شهرداری تهران هزینه می شود.
تبصره 2- بلا عوض شدن کمک مزبور منوط به تحقق اهداف مندرج در توافقنامه است, در غیر این صورت وجوه اعطائی با توجه به شرایط تعیین شده در توافقنامه وام محسوب شده و متقاضی مکلف به تاّدیه تمامی وجوه استفاده شده می باشد.
تبصره 3- اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره 40303225) حداکثر تا ده هزار (10000) ریال به ازای هر لامپ, به صورت یارانه پرداخت می شود. لامپهای مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارایه شود.
ماده 7- دستگاههای اجرائی موظفند یک نسخه از توافقنامه های منعقد شده در رابطه با اجرای پروژه های تصویبی در قالب مواد (4), (5) و (6) این آئین نامه را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند.
ماده 8- وزارت جهاد سازندگی در اجرای طرح برق دار کردن چاههای آب کشاورزی (به شماره 30704207) موظف است:
الف- بابت سود و کارمزد تسهیلات بانکی کل دوره بازپرداخت هر فقره وام که بانک کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار می دهد, به ازای هر حلقه چاه تا مبلغ دوازده میلیون (12000000) ریال به صورت یکجا حداکثر تا سقف اعتبار طرح شماره 30704207 در سال 1379 به بانک کشاورزی پرداخت کند.
ب- حداکثر بیست میلیارد (20000000000) ریال از اعتبار این طرح را صرفاً به متقاضیانی که برای برق دار کردن چاه کشاورزی از تسهیلات بند (الف) این ماده و نیز تسهیلات موضوع قانون تسریع در برقی کردن موتور چاههای کشاورزی- مصوب 1378- و تسهیلات موضوع تبصره (6) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1378 کل کشور و تسهیلات تکلیفی استفاده نمی کنند, به صورت یارانه مستقیم و حداکثر به ازای هر حلقه چاه تا مبلغ دوازده میلیون (12000000) ریال پرداخت کند.
تبصره- عملیات اجرائی برقی کردن چاه, به انتخاب متقاضی, توسط جهاد سازندگی با هر پیمانکار دیگری انجام می شود.
ماده 9- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها, ارتقای بهره وری ناوگان اتوبوسرانی و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه, وزارت کشور موظف است از محل بخشی از اعتبارات طرح توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری (به شماره 30605233) نسبت به خرید و واگذاری اتوبوس به بخشهای خصوصی و تعاونی با پرداخت شصت درصد (60% ) قیمت هر اتوبوس به عنوان هزینه قطعی اقدام کند, به گونه ای که طرف قرارداد با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی, کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر, در طی دوره زمانی معین مستهلک کند.
تبصره- اسناد مالکیت اتوبوسهای واگذار شده به بخش خصوصی تا زمان استهلاک کمک اعطائی موضوع این ماده نزد شرکتهای واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود.
ماده 10- اعتبار طرح کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره 30902215) صرف اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی دودزای شهر تهران (به صورت کمک بلاعوض برای تعمیر هر خودرو حداکثر تا پنجاه درصد (50%) هزینه آن و برای بهینه سازی هر خودرو حداکثر تا صد در صد (100%) هزینه آن), کنترل گازهای خروجی از اگزوز, مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.
تبصره 1- مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودرو برای یک بار و تا سقف پانصد هزار (500000) ریال برای خودروهای سواری و یک میلیون (1000000) ریال برای خودروهای سنگین است.
تبصره 2- دستورالعمل اجرائی این ماده توسط سازمان حفاظت محیط زیست با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می شود.
ماده 11- طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1379 کل کشور, غیر انتفاعی به شمار می روند.
ماده 12- دستگاههای اجرائی ذی ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرای طرحهای عمرانی موضوع این آئین نامه اقدام کنند.
ماده 13- دستگاههای اجرائی موظفند ماهانه گزارش عملیات اجرائی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه کنند. سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری, نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یک بار, به هیاّت وزیران ارایه نماید.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16148

تاریخ تصویب : 1379/04/26

تاریخ ابلاغ : 1379/05/13

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.