آئین نامه همکاری وزارتخانه ها ، سازمانها و مراکز تولیدی و آموزشی در ا جرای نظام جدید آموزش متوسطه

آئین-نامه-همکاری-وزارتخانه-ها-،-سازمانها-و-مراکز-تولیدی-و-آموزشی-در-ا-جرای-نظام-جدید-آموزش-متوسطه

آئین نامه همکاری وزارتخانه ها ، سازمانها و مراکز تولیدی و آموزشی در ا جرای نظام جدید آموزش متوسطه

شماره 27763 /ت 444 ه - 28 / 9 / 1371
وزارت آموزش و پرورش – وزارت کار و امور ا جتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 6 / 8 / 1371 بنا به پیشنهاد شماره 4663 /120 مورخ 13 / 3 / 1371 وزارت آموزش و پرورش ، و به استناد اصل یکصد و سی هشتم قانون ا ساسی جمهوری اسلامی ایران و در ا جرای ،مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییر نظام آموزش و پرورش دوره متوسطه ، آیین نامه (( همکاری وزارتخانه ها ، سازمانها و مراکز تولیدی و آموزشی در ا جرای نظام جدید آموزش متوسطه )) را به شرح زیر تصویب نمود..

ماده 1- آموزشهای مشمول نظام جدید آموزش متوسطه ( کار ـ دانش ) به آموزشهایی گفته می شود که اسباب ایجاد مهارت های لازم و به فعلیت درآمدن استعدادهای نهفته دانش آموزان و جوانان درسن تحصیل را فراهم آورده و آنان را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار مشخص در سطوح کارگر ماهر و نیمه ماهر وکاردانی آماده سازد ، یا مهارت و دانش آنها را برای انجام کاری که به آنان محول شده است تا سطوح مطلوب افزایش بخشد.
فصل اول – آموزشهای مشمول قانون کار
ماده 2- آموزشهای مشمول این قصل عبارت است از کلیه آموزشهای مهارتی و کوتاه مدتی که مشمول قانون کار و قانون کارآموزی بوده و توسط یا با نظارت وزارت کار و امور اجتماعی به اجرا گذاشته می شوند.
ماده 3- مراکز آموزش مهارت برای اجرای آموزشهای موضوع این آیین نامه می تواند یکی از انواع زیر باشد :
الف- مراکز آموزش مهارت موضوع ماده (108 ) قانون کار .
ب – مراکز آموزش مهارت وزارت آموزش و پرورش که بر اساس ماده (10 ) این آیین نامه مجری آموزشهای کار – دانش ، گردند.
ج- موسسات کارآموزی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد که دارای پروانه مربوط باشند.
د- مرکز آموزش مهارت جوار کارخانه ها یا موسسات تولیدی و خدماتی مشمول قانون کار آموزی .
ه- کلیه موسسات و واحدهای تولیدی و خدماتی که به شیوه استاد ، شاگردی ، یا شیوه های مناسب دیگر به ترتیب کارآموز همت گمارند ، مشروط برآنکه برنامه های آموزشی متناسب با فعالیت و نیاز آنها باشد .
ماده 4- استانداردهای مهارت در سطوح مختلف توسط وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می شود . در مواردی که استاندارد مهارت وجود ندارد استاندارد لازم توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب مرجع قانونی آن در وزارت کار وا مور اجتماعی می رسد.
ماده 5- آزمونهای مهارت موضوع این فصل توسط وزارت کار و امور اجتماعی برگزار می شود. برای مناطقی که وزارت کار و امور اجتماعی امکانات لازم برای برگزاری آزمون مهارت ندارد ، این وظیفه با همکاری و نظارت وزارت کار وامور اجتماعی به عهده وزارت آموزش و پرورش است .
تبصره – صدور گواهینامه مهارت با وزرات کار و امور اجتماعی است .
ماده 6- تدوین برنامه های آموزشی وتعیین مواد و کتابهای آموزشی و کمک آموزشی برای نیل به استانداردهای مهارت موضوع این فصل ، برای آن گروه از موسسات آموزش و پرورش که نسبت به اجرای دوره های مهارت آموزی اقدام مینمایند برعهده وزارت آموزش و پرورش است ، تا براساس آن سا یر دستگاهها بتوانند در صورت لزوم تغییرات لازم را در برنامه آموزشی خود اعمال نمایند.
ماده 7- تعیین انواع زمینه ها و رشته های مهارت آموزی و انتخاب روشهای متناسب با نیازهای منطقه برای جوابگویی به نیازهای نیروی انسانی برنامه های توسعه منطقه در چارچوب قوانین ، مقررات ، سیاستها و آیین نامه های شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور است .
ما ده 8- وزارت کار و امور اجتماعی موظف است بخشی از ظرفیت مراکز آموزشی تابع خود را برای پذیرش دانش آموزان شاخه کار دانش جهت مهارت آموزی اختصاص دهد.
تبصره 1- سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را برای توسعه مراکز کار آموزی و تربیت مربی مورد نیاز وزارت کار و امور ا جتماعی به عمل خواهند آورد.
تبصره 2-دستورالعملهای چگونگی پذیرش این افراد در مراکز کارآموزی توسط وزارتخانه های آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی تهیه می گردد.
ماده 9- در ازای پذیرش هر کار آموز در سن تحصیلی معرفی شده از جانب وزارت آموزش و پرورش ،توسط مراکز موضوع بندهای ( د ) و ( ه ) ماده (3 ) هزینه سرانه آموزش که به وسیله کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های آموزش و پرورش و کار و امور ا جتماعی و سازمان برنامه و بودجه تعیین می گردد از طریق وزارت کار و امور ا جتماعی به مراکز فوق الذکر پرداخت خواهد شد.
تبصره – سازمان برنامه و بودجه همه ساله اعتبار مورد نیاز اجرای این ماده را به ترتیب مقتضی در ذیل اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش منظور می نما ید.
ماده 10- وزارت آموزش و پرورش می تواند بر ا ساس آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد ، نسبت به اخذ پروانه تاسیس آموزشگاه در آن دسته از واحدهای آموزشی تابع خود که دارای امکانات و تسهیلات موضوع آیین نامه مذکور می باشد ، ا قدام نماید.
ما ده 11- وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و آموزش و پرورش اختیارات لازم را برای انجام مفاد مقررات این فصل به ادارات کل و مراجع ذی ربط در استانها و مناطق کشور برابر مقررات مربوط تفویض می نمایند.
فصل دوم – سایر آموزشها
ماده12 – آموزشهای مشمول این فصل عبارتند از :
1- آموزشهای شاخه متوسطه فنی و حرفه ای و دوره کاردانی پیوسته نظام جدید متوسطه .
2- آموزشهای مهارتی و کوتاه مدتی که مشمول قانون کار و قانون کار آموزی نیستند .
3- آموزشهایی که بر اساس برنامه های درسی مصوب برای کارورزی دانش آموزان و دانشجویان در محیط های کار ارائه می شود.
4- آموزش های ترویجی کوتاه مدت که برای روستاییان ، کشاورزان و دامداران برگزار می شود.
5- آموزشهای مراکز آموزش روستایی و جهاد سازندگی .
6- آموزشهای هنرستانهای کشاورزی و دبیرستانهای دامپروری.
ماده 13- وزارتخانه ها یا دستگاههایی که متولی آموزشهای این فصل هستند ، استانداردهای مهارت آموزشهای موضوع این فصل را تعیین می کنند.
در مواردی که استاندارد مهارت وجود ندارد ، وزارت آموزش و پرورش استاندارد لازم را تهیه و به تصویب مرجع ذی ربط می رساند.
ماده 14- وزارتخانه ها یا دستگاههایی که متولی آموزشهای این فصل هستند ، آزمونهای مهارت مربوط به آموزشهای موضوع این فصل را برگزار می کنند . در مناطقی که وزارتخانه ها یا دستگاههای یاد شده ، امکانات لازم را برای برگزار ی آزمون مهارت ندارند ،این وظیفه با همکاری و نظارت دستگاه ذی ربط ، برعهده وزارت آموزش و پرورش است .
تبصره – صدور گواهینامه مهارت آموزشهای موضوع این فصل بر عهده دستگاه ذی ربط است .
فصل سوم – سایر مقررات
ماده 15- افرادی که واجد شرایط تحصیل در دوره متوسطه هستند و برای کسب آموزشهای مهارتی در مراکز آموزش موضوع ماده ( 3 ) این آیین نامه ثبت نمایند ، یا از آموزشهای موضوع فصل دوم این آیین نامه استفاده کنند ، می توانند برای کسب سایر آموزشهای مورد نیاز شاخه مهارت آموزی ( کار – دانش ) ، واحدهای درسی لازم را به طور همزمان در یکی از دبیرستانهای روزانه یا نوبت دوم ا خذ نمایند. همچنین دارندگان گواهینامه های مهارت می توانند واحدهای درسی لازم را در دبیرستانهای نوبت دوم بگیرند.
تبصره – به کسانی که دوره ها و واحدهای یاد شده را با موفقیت طی کنند ، بر اساس مقررات ، دیپلم مهارت ( کار ـ دانش ) اعطا می گردد.
ماده 16- کلیه دانش آموزانی که برای کسب یا تکمیل مهارت در مراکز موضوع ماده ( 3 ) این آیین نامه ثبت نامه نمایند یا از آموزشهای موضوع فصل دوم این آیین نامه استفاده کنند ، در مدت مهارت آموزی از مزایای مشابه سایر دانش آموزان دوره متوسطه برخوردار هستند.
ماده 17- کلیه وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی ، همچنین موسسات تولیدی و خدماتی تابع آنها- که ا ز این پس دستگاه اجرایی نامیده می شوند – مکلفند امکانات و تسهیلات لازم را برای همکاری در اجرای نظام جدید آموزش متوسطه در واحدهای تحت پوشش خود سازماندهی کنند و یک نفر از معاونان وزارت یا سازمان را که عهده دار و وظیفه برنامه ریزی و اجرای امور آموزشی است به عنوان عضو مدعو شورای موضوع ماده ( 20 ) این آیین نامه به وزارت آموزش و پرورش معرفی نمایند.
ماده 18- کلیه دستگاههای اجرایی که دارای مرکز آموزش ،آموزشگاه یا موسسات مشابه آموزشی مناسب هستند ، مکلفند ظرف سه سال نظام آموزشی دستگاه مربوط را با نظام جدید متوسطه منطبق و ظرفیت آموزشی خود را برحسب مورد برای پذیرش دانش آموزان یا دانشجویان مشمول نظام جدید متوسطه اختصاص دهند . دستورالعمل چگونگی پذیرش این افراد در موسسات آموزشی به تصویب شورای موضوع ماده (20 ) این آیین نامه می رسد.
تبصره 1-دستگاه اجرایی می تواند پذیرش این افراد را به سپردن تعهد خدمت و استخدام موکول نماید . در غیر اینصورت پذیرش افراد مشمول این ماده در واحدهای آموزشی تعهد استخدامی برای دستگاه ذی ربط ایجاد نخواهد کرد.
تبصره 2- تامین نیروی انسانی برای اجرای دوره آموزشی موارد فوق بر عهده دستگاه اجرایی است . دستگا هها مجازند در طول ساعات موظف ، ا ز کارشناسان ، مربیان و استادکاران خود برای امور آموزشی ا ستفاده نمایند و امتیازات ویژه ای برای آنان برقرار کنند.
ماده 19- کلیه دستگاههای ا جرایی و واحد های تابع آنها که فاقد واحدآموزشی می با شند ، بر حسب امکانات و تسهیلات موجود خود مکلفند نسبت به پذیرش دانش آموزان مشمول نظام جدید آموزش متوسطه برای کارورزی در واحدهای مرتبط اقدام ، و ا مور آموزشی آنان را نظارت و سا زماندهی نمایند.
انجام کارورزی دانش آموزان مشمول این طرح حسب مورد با توافق دستگاه ذی ربط و وزارت آموزش و پرورش طی سال تحصیلی یا تابستان انجام می گیرد.تعیین موسسات مشمول این ماده و تهیه دستورالعملهای لازم توسط شورای موضوع ماده (20 ) انجام می شود.
ماده 20- به منظور ایجاد هماهنگی و تسهیل شرایط برای همکاری دستگاههای اجرایی با وزارت آموزش و پرورش در ا جرای نظام جدید آموزش متوسطه ، شورای علمی و کاربردی با حضور وزیران کار وامور ا جتماعی ، جهاد سازندگی و مسکن و شهرسازی برای انجام وظایف زیر تشکیل می شوند :
الف- تامین امکانات و تسهیلات برای اجرای نظام جدید نظام جدید آموزش متوسطه .
ب – جلب همکاری دستگاههای دولتی و غیر دولتی جهت مشارکت در اجرای طرح و تعیین سهم و میزان مشارکت هر یک از دستگاههای ا جرایی .
ج – تعیین شیوه های هماهنگی با سایر شوراها و نهادهای مسوول اجرای نظام جدید آموزش متوسطه و حدود وظایف هر یک .
د – تایید و تصویب دستورالعملهای مورد نیاز برای اجرای مفاد این طرح .
ماده 21- به منظور اعمال سیاستهای تشویقی و تسهیل در امر ایجاد و راه اندازی مراکز آموزشی و آموزشگاه در جوار کارخانه ها و واحدها ی تولیدی و خدماتی یا تاسیس موسسات آموزشی مستقل با همکاری بخش های غیر دولتی ،
سازمان برنامه و بودجه در هر سال اعتبار ویژه ای را پیش بینی و به صورت کمک در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می دهد تا بر اساس دستورالعملهای شورای موضوع ماده (20 ) این آیین نامه و انعقاد موافقتنامه های مورد نیاز هزینه گردد.
ماده 22- برای استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات مراکز آموزشی مشمول نظام جدید آموزش متوسطه ، همچنین ارتقای دانش و مهارت معلمان ، مربیان و استاد کاران مربوط ،کلیه دستگاههای اجرایی تا حد امکان به هنگام انعقاد قرارداد برای ایجاد تاسیسات عمرانی و صنعتی با کشورها و شرکتهای خارجی نیروی انسانی ماهر اقدام کنند . دستورالعملهای لازم برای انجام این امر توسط شورای موضوع ماده (18 ) تهیه و پس از تصویب ابلاغ می شود.
ماده 23- کلیه شهرکهای صنعتی مکلفند.
الف- نسبت به پیش بینی زمین مناسب برای ایجاد آموزشگاه یا واحد آموزش فنی و حرفه ای مورد نیاز برای تامین نیروی انسانی ماهر به تناسب برنامه های شهرک اقدام نمایند.
ب – نسبت به ایجاد تاسیسات فیزیکی و تجهیز آموزشگاه به تناسب پیشرفت امور شهرک اقدام وهزینه های مرتبط را از خریداران زمین و صاحبان حرف و مشاغل شهر ک به تناسب دریافت نمایند.
ج – در مواردی که کارخانه ها یا موسسات نیازمند ایجاد آموزشگاه مستقل هستند زمین مورد نیاز برای انجام این امر توسط شهرک تامین و هزینه آن از کارخانه ذی ربط دریافت می شود.
تبصره – آیین نامه های مورد نیاز برای تحقق این امر به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
ماده 24- وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند برای آن دسته از افرادی که متقاضی ایجاد موسسات آموزشی برای اجرای آموزشهای فنی و حرفه ای موضوع این آیین نامه می با شند ، تسهیلات ویژه قائل شده و کلیه تسهیلاتی راکه برای توسعه مدارس غیر انتفاعی و آموزشگاههای آزاد در نظر می گیرند به این گونه موسسات نیز تعمیم دهند.
ماده 25- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که حدود ( 25 % ) از ظرفیت پذیرش دانش آموزان در دوره متوسطه تا پایان برنامه دوم پنجساله به آموزشهای فنی و حرفه ای اختصاص یابد . سازمان برنامه و بودجه براساس میزان مشارکت دستگاههای دولتی و غیر دولتی ، نسبت به تعیین سهم سرمایه گذاری دولت برای توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای متناسب با میزان مشارکت هر دستگاه در تحقق این برنامه اقدام و منابع مورد نیاز را تامین می نماید.
ماده 26- وزارت آموزش و پرورش مجاز است با دعوت از متخصصان فاقد مدرک تحصیلی نظیر هنرمندان ، استادکاران و افراد مشابه که دارای صلاحیت و توانایی کافی برای ارائه خدمات آموزشی فنی باشند جهت انجام آموزشهای موضوع این آیین نامه اقدام نماید.
تبصره – سازمان امور اداری و استخدامی کشور و شورای حقوق و دستمزد نسبت به تصویب دستورالعملهای لازم جهت پرداخت حقوق و مزایای این افراد بر اساس درجات همطراز با دارندگان مدارک تحصیلی اقدام می نماید .
ماده 27- سازمان امور اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم برای سازمان و تشکیلات و اعتبار مناسب برای اجرای این آیین نامه را باوزارت آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی به عمل خواهند آورد .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13931

تاریخ تصویب : 1371/08/06

تاریخ ابلاغ : 1371/10/09

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.