آئین نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران
شماره 42154/ت 16497ک - 6/4/1375
ریاست جمهوری ـ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی - سازمان امور اداری و استخدامی کشورـ وزارت کار و امور اجتماعی
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 19/1/1375 با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران ( موضوع تصویبنامه شماره 16632 /ت 30 هـ مورخ 13/2/1373 ) و به استناد بند الف ماده 4 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 آئین نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:
فصل اول ـ تعاریف و مفاهیم
ماده 1 ـ واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در این آئین نامه دارای تعاریف زیر است :
الف ـ سازمان : عبارت از سازمان هر منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران است .
ب ـ منطقه : عبارت از هر یک از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران است .
پ ـ وظیفه : عبارت از تلاشی انسانی است که برای رسیدن به هدفی معین در سازمان انجام می شود . این تلاش می تواند ذهنی یا جسمی باشد و
ت ـ شغل : عبارت از مجموعه وظایف و مسؤولیتهای مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان به عنوان کار واحد شناخته شده است .
ث ـ پست : عبارت از مجموعه ای از وظایف و مسؤولیتهای مرتبط است که انجام خدمات یک فرد را ایجاب می کند .
ج ـ مشاغل تخصصی : عبارت از مشاغلی است که به اعتبار ماهیت وظایف و هدفهای سازمانی ، طبع کار انها مستلزم داشتن پاره ای اطلاعات و دانشهای علمی و عملی از پیش کسب شده است .
چ ـ طبقه شغلی : عبارت از یک یا چند شغل سازمانی است که از نظر مسؤلیت و دشواری کا ر با یکدیگر مشابه باشند و در نظام ارزش گذاری در یک طبقه قرار بگیرند .
ح ـ درجه شغلی : عبارت از تعیین ارشدیت نسبی مشاغل در مجموعه طبقات شغلی است .
خ ـ شرایط احراز شغل : عبارت از مجموعه تواناییها ، قابلیتها، اطلاعات و مهارتهایی است که داشتن آنها برای انجام وظایف و قبول مسؤولیتهای شغل ضروری است .
د ـ ارزشیابی شغل : عبارت از مقایسه مهارتها ، مسؤلیتها ، کوششها و شرایط محیط کار هر یک از مشاغل سازمان به منظور تعیین ارزش و اهمیت نسبی آنها با استفاده از معیارها و ضوابط مورد سنجش است .
ذ ـ رشته شغلی : عبارت از یک یا چند طبقه شغلی است که از لحاظ نوع کار و میزان دانش و مهارت علمی یکسان و مشابه است ، اما از نظر ارزش و اهمیت و سختی انجام کار دارای سطوح ومراتب ارزشی متفاوت است .
ر ـ تجربه : عبارت از شناسایی و راهبری اکتسابی است که در انجام کاری به مرور زمان و حین انجام خدمت به دست می آید.
ز ـ شرح وظایف : عبارت از شرح منظوم و مدونی است که وظایف ، مسؤولیتها و اختیارات مشاغل سازمان را مشخص می سازد.
ژ ـ تطبیق : عبارت از وفق دادن وضع کارکنان سازمان با ضوابط سیستم و تعیین حقوق و دستمزد است .
س ـ حقوق : عبارت از دریافت مقرری ثابت ، براساس سیستم حقوق و دستمزد سازمان بابت انجام وظایف طی روزهای ماه است
ش ـ حداقل مزد : عبارت از حداقل دستمزد یا حقوقی است که به منظور حمایت از نیروی کار ، براساس ماده 26 آئین نامه مقررات اشتغال نیروی انسانی ، بیمه از نیروی کار ، براساس ماده 26 آئین نامه مقررات اشتغال نیروی انسانی ، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویبنامه شماره 33433/ت 25 ک مورخ 16/3/1373 ـ تعیین و اعلام می شود .
ص ـ ترفیع : عبارت از احراز یک پایه بالاتر از پایه قبلی است .
ض ـ ارتقا : عبارت از احراز یک رده بالاتر از رده شغلی قبلی است.
ط ـ ابتکار: عبارت از آفرینش روشهای تازه برای پیشبرد کارها (نوآوری ) است .
ظ ـ مهارت : عبارت از دارا بودن قابلیت و توانایی کافی برای انجام وظایف به نحو دقیق و مطلوب است .
ع ـ کوشش فکری : عبارت از تلاش ذهنی است که در جهت کشف یا استقرار ارتباطهای کاملتر بین پدیده ها صورت می گیرد .
غ ـ تصمیم گیری : عبارت از انتخاب یک امر از بین امور مختلف است .
فصل دوم ـ روش تعیین حقوق و دستمزد کارکنان
ماده 2 ـ کلیه کارنان سازمانها و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مشمول این آئین نامه هستند.
ماده 3 ـ حقوق کارکنان از مجموع ارزش ریالی عوامل ارزیابی ـ موضوع ماده 4 و حداقل مزد ـ موضوع بند ش ماده 1 این آئین نامه
تشکیل می شود .
ماده 4 ـ عوامل ارزیابی :
به منظور تعیین حقوق کارکنان سازمان ، از روش امتیازی شخص ـ شغل استفاده می وشد . بر این اساس خصوصیات فردی قابل اندازه گیری کارکنان تحت عنوان مشخصه های فردی ( مهارتهای) ، همچنین عوامل تشکیل دهنده مشاغل سازمان تحت عنوان عوامل شغلی مشخص می شود.
تبصره 1 ـ مشخصه های فردی ( مهارتها) شامل تحصیلات کلاسیک ، تجربه و دوره های آموزشی و عوامل شغلی شامل مسئولیتها و کوششهای فکری و جسمانی است .
میزان امتیاز هر دو عامل و درصد آن نسبت به کل امتیازات در جدول شماره 1 آمده است .
ماده 5 ـ مشخصه های فردی تعیین حقوق کارکنان (مهارتها): عبارت از مجموعه توانایهای اکتسابی که در اثر آموختن عملی ، نظری یا فراگیری علمی برای فرد حاصل می شود.
(5000) امتیاز معادل پنجاه درصد کل امتیازها به مشخصه های فردی ( مهارتها ) اختصاص داده می شود.
الف ـ تحصیلات کلاسیک :
تحصیلات کلاسیک عبارت است از مجموعه معلومات لازم برای تصدی و انجام وظایف هر شغل که از طرق دوره های دبستانی ، راهنمایی ، دبیرستانی و دانشگاهی به دست می آید . ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان و محل تحصیل و ارتباط رشته تحصیلی مورد نیاز شغل دارد.
2600 امتیاز معادل بیست و شش درصد از کل امتیازها به عامل تحصیلات کلاسیک اختصاص می یابد.
تبصره ـ تحصیلات کلاسیک از دوره ابتدایی شروع و به دوره دکترا منتهی می شود و مدارج تحصیلی بالاتر در مقایسه با مدارج تحصیلی پایین تر از امتیاز بیشتری برخوردار می شوند.
2100 امتیاز معادل بیست و یک درصد از کل امتیازها به عامل سطوح تحصیلی اختصاص می یابد.
چگونگی تقسیم بندی امتیازهای سطوح تحصیلی به شرح جدول شماره 2 تعیین می شود.
امتیاز دانشگاه و ارتباط رشته تحصیلی
500 امتیاز معادل پنج درصد کل امتیازها به شرح جدول شماره 3 به دانشگاه و ارتباط رشته تحصیلی اختصاص می یابد.
تبصره ـ 300 امتیاز از امتیازات فوق الذکر به دانشگاه محل تصفیه و 200 امتیاز به ارتباط رشته تحصیلی با شغل اختصاص می یابد.
تبصره 1 ـ دانشگاههای دولتی به سه گروه الف ، ب و ج به شرح جدول شماره 4 تقسیم می شوند.
تبصره 2ـ دانشگاههای آزاد تهران در گروه ب و دانشگاههای آزاد شهرستانها در گروه ج منظور می شوند.
تبصره 3 ـ دانشگاههای خارجی مشهور و مورد تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی در گروه الف و سایر دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت یاد شده در گروه ب منظور می شوند.
ب ـ تجربه :
تجربه عبارت از مدت زمانی است که برای آشنایی با روشهای کار از طریق انجام امور مربوط به وظایف هر شغل به دست می آید . ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات عامل تجربه بستگی به مدت زمان دارد که تجربه ها در آن زمان به دست آمده است .
1800 امتیاز مهادل هجده درصد از کل امتیازها به عامل تجربه اختصاص می یابد.
تبصهر ـ در نظام حقوق و دستمزد کارکنان سازمانهای منطق آزاد ، سوابق خدمتی افراد به دو دوره ده ساله تقسیم می شود و امتیاز متعلقه با در نظر گرفتن میزان تحصیلات در هر زمان به شرح جدول شماره 5 محاسبه می شود.
تبصره ـ استخراج امتیازها از بالاترین مدرک تحصیلی به پایین صورت می پذیرد.
ج ـ دوره های آموزشی :
دوره های آموزشی به آن دسته از دوره ها اطلاق می شود که کارکنان به منظور فراگرفتن مهارتهای مورد نیاز سازمان و ارتقای سطح آگاهیهای تخصصی و آشنایی با روشهای جدید انجام کار در مراکز آموزشی مورد تایید سازمان شرکت نموده و گواهینامه رسمی پایان دوره دریافت باشند.
600 امتیاز معادل شش درصد کل امتیازها به عامل دوره های آموزشی اختصاص می یابد.
ملاک تخصیص امتیاز به این عامل بستگی به نوع و ساعات طی دوره های آموزشی به شرح جدول شماره 6 دارد .
جدول شماره 6
جدول اکتیزهای دوره های آموزشی
نوع دوره - امتیاز (هر 10ساعت ) - حداکثر امتیاز
عمومی - 1 - 200
نیمه خصوصی - 2 - 400
تخصصی - 3 - 600
تبصره 1 ـ شرایط استقاده از امتیاز دوره های نیمه خصوصی داشتن حداقل مدرک دیپلم یا بالاتر و برای دوره های تخصصی داشتن حداقل لیسانس و بالاتر است
تبصره 2 ـ اگر فردی شرایط تحصیلی لازم برای کسب امتیاز دوره ای را نداشته باشد و دوره مربوطه را بگذراند، از امتیاز مربوط به دوره یک رده پایین تر برخوردار می شود.
ماده 6 ـ عوامل شغلی : عبارت از عواملی هستند که به شغل فرد بستگی دارد وشامل خصوصیات فردی شاغل نمی وشد . مشاغل سازمان براساس میزان کوششهای فکری و جسمانی مورد نیاز و میزان و نوع مسؤولیتهای مربوط مورد ارزیابی قرار می گیرد.
5000 امتیاز معادل پنجاه درصد از کل امتیازها به عوامل شغلی می گیرد.
ماده 7 ـ عوامل اساسی ارزیابی ممشاغل سازمان عبارتست از :
الف ـ عامل مسؤولیتها و تخصص
عوامل اساسی ارزیابی مشاغل سازمان عبارت است از :
الف ـ عامل مسئولیتها به وظایفی گفته می شود که شاغل در قبال افراد یا ضوابط یا یک مجموعه سازمانی دارد .
(3650) امتیاز معادل 5/36 درصد کل امتیازها به عامل مسئولیتها و تخصص تعالق می گیرد.
عامل مسئولیتها و تخصص با توجه به مشاغل سازمان به عاملهای فرعی زیر تقسیم می شود:
الف ـ عامل مسئولیت سرپرستی :
سرپرستی مسئولیت سرپرستی :
سرپرستی عبارت از نظارت رسیدگی ، کمک و ارشاد ، تعلیم ، هماهنگی و تقسیم کار افراد تحت سرپرستی به منظور انجام صحیح کار است .
(1600) امتیاز شانزده درصد (16%) از کل امتیازها به عامل مسئولیت سرپرستی اختصاص می یابد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به تعداد افراد تحت سرپرستی ، کیفیت کارآنها و نوع پست سازمانی به شرح زیر دارد:
الف ـ 1ـ1 سرپرستی افراد
سرپرستی افراد عبارت از نظارت ، رسیدگی ، کمک ، ارشاد ، تعلیم ، آموزش، هماهنگی و تقسیم کار افراد تحت سرپرستی به منظور انجام صحیح کار است و شامل دو نوع سرپرستی مستقیم و سرپرستی غیر مستقیم می شود.
ـ400) امتیاز چهار درصد از کل امتیازها به عامل سرپرستی افراد اختصاص می یابد.
الف ـ1ـ1 سرپرستی مستقیم
سرپرستی مستقیم آن است که فرد مستقیما در ارتباط با کار سایر کارکنان تحت نظارت خود قرار گیرد.
ملاک تعیین درجات و امتیازهای متعلقه به شرح زیر است :
درجه 1 ـ به ازای هر نفر از کارکنان ساده اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (4) امتیاز، حداکثر 80 امتیاز.
درجه 2 ـ به ازای هر نفر از کارکنان ارشد اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (12) امتیاز ، حداکثر 96 امتیاز .
درجه 3 ـ به ازای هر نفر از کارشناسان و سرپرستان اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه (26) امتیاز ، حداکثر 130 امتیاز .
درجه 4 ـ به ازای هر نفر از کارکنان و کارکندان شامل رؤسای بخش واحدهای اداری ، مالی ، فنی ، بازرگانی و مشابه 36 امتیاز ، حداکثر 180 امتیاز .
درجه 5 ـ به ازای هر نفر از کارکنان شامل مدیران امور واحدهای مختلف سازمان 48 امتیاز ، حداکثر 240 امتیاز .
الف ـ1ـ1ـ2ـ سرپرستی مستقیم
سرپرستی غیر مستقیم آن است که فرد به واسطه افراد دیگر با کار سایر کارکنان در واحد تحت نظارت خود مرتبط باشد . تعداد نفرات سرپرستی غبر مستقیم با همان درجات مشخص شده در سرپرستی مستقیم ، طبق جدول شماره 7 ارزیابی می شود:
الف ـ1ـ2ـ سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی
سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی عبارت از اختصاص امتیاز برای ارزیابی کمیت و کیفیت حیطه نظارت و ضرورت مهارت در اداره و هماهنگی فعالیتهای تحت نظارت در نظام تشکیلاتی سازمان است .
1200 امتیاز معادل دوازده درصد از کل امتیازها به عامل سرپرستی سطوح و واحدهای سازمانی اختصاص می یابد.
ملاک تخصیص امتیاز به این عامل بستگی به سطوح سازمانی و کمیت و کیفیت انجام وظایف به شرح جدول شماره 8 دارد .
جدول شماره 8
جدول امتیازهای سطوح سرپرستی
ردیف سطوح سرپرستی امتیاز
1 قائم مقام سازمانها 1200
2 معاونان سازمانها 1000 تا1200
3 مدیران امور سازمانها 600 تا 800
4 رؤسا 400 تا 600
5 سرپرستان 200 تا 400
الف ـ عامل تماس و ارتباط :
عامل تماس و ارتباط عبارت از ارتیاط با دیگران بر حسب الزامات شغلی به منظور انجام و رفع مشکلات کار و ایجاد حسن تفاهم و هماهنگی در جهت پیشبرد اهداف سازمان است . ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به نوع و اهمیت ارتباط دارد .
در تخصیص امتیاز مسئولیت تماس و ارتباط ، حدود و سعت ارزیابی به گونه ای تنظیم می شود که در صورت عدم تماس و ارتباط لازم ، بخشی از امور واحد یا سازمان مختل شده و مشاغل باید در مقابل اثرات آن پاسخگو باشد.
ارزیابی مسئولیت تماس و ارتباط شاغلان و ملاک تعیین درجات مختلف بستگی مستقیم به اهمیت و اثرات برقراری تماس و ارتباط در داخل و خارج سازمانها دارد .
450 امتیاز معادل چهارو نیم درصد از کل امتیازها به عامل تماس ارتباط تعلق می گیرد.
الف ـ2ـ1ـ عامل تماس و ارتباط داخلی سازمان :
200 امتیاز معادل دو درصد از کل امتیازها به عامل مسئولیت تماس و ارتباط داخلی سازمان تعلق می گیرد.
ملاک تعیین درجات مختلف این عامل بستگی به اهمیت و اثرات تماس و ارتباط در داخل سازمان به ترتیب زیر دارد :
درجه 1 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی موظف است در سطح همکاران در واحد سازمانی ، تماس و ارتباط مؤثر کاری برقرار کند.(40 امتیاز)
درجه 2 ـ شاغل به منظور انجام وظایف جاری علاوه بر همکاران ، موظف است با ارباب رجوع داخل سازمان ، تماس و ارتباط مؤثر کاری برقرار نماید.(80 امتیاز)
درجه 3 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی علاوه بر تماس مؤثر کاری با همکاران و ارباب رجوع ، با سایر واحدهای سازمانی در تهران و منطقه در تماس بوده و ضمن کسب یا لرایه اطلاعات لازم ایجاد هماهنگی می نماید.(120امتیاز)
درجه 4 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ، علاوه بر تماس و ارتباط مؤثر کاری با کلیه واحدهای سازمان در تهران و منطقه ، با مدیران واحدهای مختلف سازمانی در تماس بوده و ضمن کسب یا ارایه اطلاعات و ایجاد هماهنگی ، با تشکیل جلسات موجب تامین اهداف معین می شود.(160 امتیاز)
درجه 5 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ، علاوه بر تماس مؤثر کاری با کلیه مدیران واحدها در تهران و منطقه ، به منظور تامین هدفهای معین و اصولی واحدهای مختلف سازمانی ، با مدیر عامل در تماس و ارتباط مستقیم است .(200 امتیاز)
الف ـ2ـ2ـ عامل تماس و ارتباط با خارج از سازمان :
(250) امتیاز معادل دو و نیم درصد از کل امتیازها به عامل مسئولیت تماس و ارتباط با خارج از سازمان اختصاص می یابد .
ملاک تعیین درجات مختلف این عامل بستگی به اهمیت و اثرات این گونه تماسها به ترتیب زیر دارد:
درجه 1 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط کاری با خارج از سازمان در سطح همردیفان مانند فروشندگان ، کارکنان اداری ، کارکنان فنی و نظایر آن است . (50 امتیاز)
درجه 2 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط نسبتا مهم با خارج از سازمان در سطح کارشناسان و مسئولان دوایر برای پیگیری مسایف فنی ، مالی ، اداری و بازرگانی است .(100 امتیاز)
درجه 3 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط مؤثر و مهم با خارج از سازمان در سطح رؤسای ادارات دولتی و بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل فنی ، مالی ، اداری و بازرگانی است .(150 امتیاز ).
درجه 4 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی ملزم به تماس و ارتباط مؤثر و بسیار مهم با خارج از سازمان در شطح مدیران کل و مدیران عامل بوده و برای تامین هدفهای معین و اصولی سازمان و عقد قراردادهای تجاری ، مذاکرات لازم را انجام می دهد. (200 امتیاز).
درجه 5 ـ شاغل به منظور انجام وظایف شغلی علاوه بر تماس و ارتباط مؤثر و مهم با مدیران عامل و مدیران کل شرکتها و ادارات دولتی ، با مقامات بالای وزارتخانه ها مانند معاونان وزرا، همچنین با خارج از کشور به منظور تامین هدفهای اساسی سازمان در ارتباط است .(250 امتیاز)
اعطای امتیاز به درجات مختلف عامل تماس و ارتباط براساس جدول شماره (9) می باشد.
جدول شماره(9)
جدول امتیاز عامل تماس و ارتباط
الف ـ 3ـ عامل فرمها و گزارشها:
عامل فرمها و گزارشها عبارت از تهیه ، ثبت و ضبط اطلاعات و سوابق طرحها، نقشه ها ، کروکیها و آمارهای مختلف و تجزیه و تحللی فرمها به منظور ارایه گزارشهای لازم است .
400 امتیاز معاول چهارصد درصد از کل امتیازها به عامل فرمها و گزارشها اختصاص می یابد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به نوع و اهمیت فرمها و گزارشها به ترتیب زیر دارد :
درجه 1 ـ شاغل فرمها ساده را تکمیل و آمارهایی از قبیل حضور و غیاب و خرید و فروش را ثبت ، جمع آوری یا نگهداری می کند و گزارشهای ساده را ـ درحد ثبت یا استخراج وقایع ـ تعیین میکند. (150 امتیاز)
درجه 2 ـ شاغل فرمهای مشکل و پیچیده را تنظیم کرده و نوع وقایع را مشخص و تفکیک می کند.(200 امتیاز)
درجه 3 ـ شاغل فرمهای مشکل و پیچیده را بررسی کرده و گزارشهای نسبتا مهم ، یا طرحهای معمولی را تهیه می کند .(250 امتیاز)
درجه 4 ـ شاغل مسئولیت بررسی ، تجزیه و تحلیل فرمها ، تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مهم حقوقی ، اقتصادی ، مالی ، فنی و اداری را به منظور اخذ تصمیمهای نهایی در یک واحد سازمانی بر عهده دارد .(300 امتیاز )
درجه 5 ـ شاغل مسئولیت بررسی ، تجزیه و تحلیل فرمها ، تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیل مهم حقوقی ، اقتصادی ، مالی ، فنی و اداری را به منظور اخذ تصمیمهای نهایی درچند واحد سازمانی بر عهده دارد . (400 امتیاز)
تبصره ـ متخصان و کارشناسان مورد نیاز با تشخیص سازمان هر منطقه می توانند از امتیاز یک درجه بالاتر بهره مند شود.
اعطای امتیاز به درجات مختلف عانل فرمها و گزارشها به شرح جدول شماره (10) صورت می گیرد.
جدول شماره (10)
جدول امتیازهای عامل فرمها و گزارشها
درجات 1 2 3 4 5
امتیاز 150 200 250 300 400
الف ـ 4ـ عامل مسئولیت مالی ، داراییها و مشاغل تخصصی
مسئولیت مالی و داراییها عبارت از حدود مسئولیت در مورد نگهداری ، کنترل ، دریافت ، پرداخت و استفاده از وجوه نقد و اوراق بهادار و انجام کنترل عملیات مالی و اختیار تصویب هزینه های جاری و سرمایه ای ، سفارشها و نگهداری اموال و داراییهاست.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه ، اوراق و اسناد بهادار و میزان مسئولیت نگاهداری اموال و داراییها در انجام عملیات مالی دارد .
(1200) امتیاز معادل دوازده درصد از کل امتیازها به عامل مسئولیت مالی ، و دارایی به دو نوع مسئولیت به شرح زیر تقسیم بندی می شود:
الف ـ4ـ1ـ عامل مسئولیت مالی نقدی
این امتیاز به مشاغلی داده می شود که شامل ، مسئولیت مستقیم وجوه نقدی را دارا باشد و با اندازه و میزان وجوه و حجم عملیات نقدی تحت اختیار به عنوان دریافت کننده یا پرداخت کننده یا تنخواه دار بستگی مستقیم داشته باشد.(200 امتیاز )
امتیاز مسئولیت مالی نقدی با توجه به حجم عملیات و میزان وجوه نقد به هفت درجه به شرح جدول شماره 11 تقسیم بندی می شود.
الف ـ4ـ2ـ عانل مسئولیت مالی اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها
این امتیاز به مشاغلی داده می شود ، که فقط با اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها سرو کار داشته باشند . (200 امتیاز).
امتیاز مسئولیت مالی اوراق بهادار و نگهداری اموال و داراییها به هفت درجه به شرح جدول شماره 11 تقسیم بندی می شود.
تبصره ـ مشاغلی که منحصرا با وجوه نقدی سرو کار دارند از امتیاز ستون مسئولیت مای نقدی و مشاغلی که منحصرا با اسناد و اوراق بهادار ، کنترل عملیات و نگاهداری اموال و داراییها سرو کار دارند از امتیاز ستون اوراق بهادار و کنترل عملیات و نگهداری اموال و داراییها استفاده می کنند و مشاغلی که با هر دو عامل یادشده تواما سروکار دارند، بنا به مورد از مجموع امتیازهای درجات مربوط در هر ستون استفاده می کنند .
الف ـ4ـ3ـ عامل مسئولیت مشاغل تخصصی
امتیاز مسئولیت مشاغل تخصصی طبق جدول شماره 12 به شاغلان متخصص تعلق می گیرد.(1200 امتیاز )
تبصره ـ امتیزهای جدول عامل مسئولیت مالی و داراییها و جدول عامل مسئولیت مشاغل تخصصی ، مشروط به اینکه مجموع امتیازهای آنها از (1200 ) تجاوز نکند ، با یکدیگر قابل جمع است.
ب ـ عامل کوششها
(1100) امتیاز معاول یازده درصد از کل امتیازها به عامل کوششها اختصاص می یابد.
عامل کوششها عبارت از به کارگیری متعارف تلاش فکری و جسمانی توسط شاغل به منظور انجام وظایف شغلی محوله است وبه دو نوع عامل کوشش فکری و کوشش جسمانی به شرح زیر تقسیم بندی می شود:
ب ـ1ـ عامل کوشش فکری
ـ800) معادل هشت درصد (8%) از کل امتیازها به عامل کوشش فکری اختصاص می یابد.
کوشش فکری عبارت از تلاش فکری با دقت ، درجه تمرکز ذهنی ، میزان قدرت تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل مسایل ، طراحی ، برنامه ریزی ، تجسم ، قضاوت ، سرعت انتقال ، ابتکار و تدوین خط مشی و مقررات فکری معروفه و نتایج حاصل به شرح درجات زیر است :
درجه 1 ـ شغل مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای ساده و تکراری بوده و نیاز به دقت و تمرکز حواس داشته ، یا ابزار اندازه گیری ساده سرو کار دارد .(75 تا 150 امتیاز)
درجه 2 ـ شغل مستلزم تجزیه و تحلیل مسایل و روشهای مختلف بوده و نیاز به اتخاذ تصمیم برای تغییر یا تطبیق بعضی از موارد مهم روشها برای انجام کار دارد .(150ـ300 امتیاز)
درجه 3 ـ شغل مستلزم طراحی یا تهیه و تدوین روشهای مختلف بوده و با مسایل و مشکلات پیچیده ای مواجه می شود و نیاز به ابتکار ، خلاقیت و در بعضی موارد قضاوت و تصمیم گیری دارد.
(300 ـ450 امتیاز)
درجه 4 ـ شغل مستلزم اتخاذ تصمیم در موارد مختلف و تغییر برنامه و خط مشی برای واحد سازمانی است .(450 تا 600 امتیاز)
درجه 5 ـ شغل مستلزم اتخاذ تصمیم و تغییر خط مشی برای واحدهای مختلف سازمان و شرکتهای تابعه است.(600 تا 800 امتیاز)
تبصره ـ متخصصان و کارشناسان موردنیاز ، به تشخیص سازمان م یتوانند از امتیاز یک درجه بالاتر بهره مند شوند.
اعطای امتیاز به درجات مختلف عامل کوشش فکری به شرح جدول شماره 13 است .
جدول شماره(13)
درجات 1 2 3 4 5
امتیاز 150ـ75 300ـ150 450ـ300 600ـ450 800ـ600
ب ـ 2 ـ عامل کوشش جسمانی
(300) امتیاز معادل سه درصد از کل امتیازها به عامل کوشش جسمانی اختصاص می یابد.
کوشش جسمانی عبارت از نوع ، میزان و تکرار کوششهای جسمانی و حد سختی و صعویت حرکات مورد نیاز برای انجام وظایف است .
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به میزان نیروی جسمانی مصرف شده و نتایج حاصل از آن دارد .
اعطای امتیاز کوشش جسمانی به مشاغل مطابق جدول شماره 14 صورت می گیرد.
تبصره ـ در اعطای امتیاز عامل شرایط کار ، فقط جزء ، موثر عامل مورد توجه قرار می گیرد و به هر یک از مشاغل فقط یک امتیاز ردیف از ردیفهای جدول بالا اختصاص داده می شود.
پ ـ عامل شرایط کار
(250) امتیاز معادل دو ونیم درصد از کل امتیازها به عامل شرایط کار اختصاص می یابد.
این عامل عبارت از میزان نا مطبوع بودن محیط کار به دلیل وجود عوامل ناراحت کننده فیزیکی و شیمیایی است . ملاک تخصیص امتیاز و تعیین درجات این عامل بستگی به مدت و درصد شدت نامساعد محیط به شرح جدول شماره 15 دارد .
ماده 8 ـ ضریب ریالی امتیازهای موضوع این آئین نامه (120) ریال است.
ماده 9 ـ به کارکنان شاغل در سازمانها و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ، فوق العاده هایی به شرح زیر پرداخت میشود:
1 ـ فوق العاده هایی به شرح زیر پرداخت می شود:
1 ـ فوق العاده جذب
به منظور امکان بهره گیری از تخصصهای ویژه مورد نیاز سازمانها و دبیرخانه شورا یعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و تامین نیروی یاد شده از بازار کار نیروی انسانی کشور، فوق العاده ای به عنوان فوق العاده جذب به رشح جدول شماره 16 پرداخت می شود.
تبصره 1 ـ میزان فوق العاده جذب بستگی کارمل به شدت نیاز منطقه و فراوانی یا کمیابی تخصص مورد نیاز در بازار کار نیروی انسانی داشته و از طریق شناخت و ارزیابی دو عامل مؤثر یاد شده تعیین می شود.
تبصره 2 ـ فوق العاده جذب بر مبنای درصدی از حقوق مبنای افراد محاسبه و پرداخت می شود.
تبصره 3 ـ فوق العاده جذب طبق جداولشماره 16 به افرادی تعلق می گیرد که شرایط احراز پست مربوط را دارا باشند و مدرک تحصیلی آنان نیز با شغل آنان کاملا مرتبط باشد.
2 ـ فوق العاده اشتغال در منطقه
به پرسنل شاغل در منطقه ، بر مبنای درصدی از حقوق پایه و فوق العاده جذب ، فوق العاده اشتغال طبق جدول شماره 17 پرداخت می شود.
3 ـ فوق العاده اضافه کار
فوق العاده اضافه کار کارکنان سازمان طبق فرمول زیر محاسبه و پرداخت می شود:
تبصره ـ حقوق ماهانه شامل حقوق پایه به اضافه فوق العاده های جذب و اشتغال در منطقه است .
4 ـ عیدی (پاداش پایان سال )
عیدی کارکنان براساس مصوبات مربوط به عیدی ( پاداش پایان سال ) کارکنان مشمول قانون کار به میزان یک ماه حقوق پایه و حق جذب پرداخت می شود.
ماده 13 ـ به کارکنان شاغل در سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کمک هزینه هایی به شرح زیر پرداخت می شود:
1 ـ کمک هزینه مسکن
سازمانهای مناطق آزاد به تناسب موقعیت شغلی و وضعیت تاهل و تجرد کارکنان ، محل سکونت مناسب را تامین می کنند که در این صورت هزینه های مربوط به آب ، برق ، سوخت و تلفن به عهده استفاده کننده است .
در صورتی که سازمان ؤ محل سکونت در اختیار کارکنان خود قرار ندهد ، کمک هزینه مسکن به شرح زیر پرداخت می شود:
الف ـ کمک هزینه مسکن افراد مجرد ماهانه به میزان حداکثر تا بیست و پنج درصد حقوق پایه و حق جذب ، به نحوی که ماهانه از حداقل 100000 ریال کمتر نباشد.
ب ـ کمک هزینه مسکن افراد متاهل ماهانه به میزان حداکثر تا پنجاه درصد حقوق پایه و حق جذب ، به نحوی که ماهانه از حداقل 200000 ریال کمتر نباشد.
ج ـ به کمک هزینه مسکن افراد متاهل دارای فرزند ، به ازای هر فرزند (حداکثر تا 2 فرزند) تا پنج درصدحقوق پایه و حق جذب ( حداقل برای هر فرزند 25000 ریال افزوده می شود.
تبصره 1 ـ هیات مدیره سازمان می تواند مسکن آماده فروش یا زمین مناسب برای احداث واحد با قیمت ترجیحی در اختیار کارکنان خود قرار دهد.در صورت واگذاری مسکن ، کارکنان حق استفاده از مسکن سازمان یا کمک هزینه مسکن را ندارند . اما در صورت واگذاری زمین ، حداکثر به مدت دو سال حق استفاده از امیتازهای موضوع این ماده را دارند .
تبصره 2 ـ میزان پنجاه درصد کمک هزینه مسکن به پرسنل شاغل در تهران ـ مشروط بر اینکه از امتیاز زمین و مسکن آماده فروش با قیمت ترجیحی استفاده نکرده باشند ـ پرداخت می شود.
2 ـ کمک هزینه ایاب و ذهاب
سازمانهای مناطق آزاد در صورتامکان وسیله ایاب و ذهاب برای تردد کارکنان به محل کار را فارهم می کنند . در غیر این صورت کمک هزینه ایاب و ذهاب برای کارکنان دارای مدرک نحصیلی لیسانس و بالاتر و به میزان 150000 ریال در ماه وبرای کارکنان دارای مدرک تحصیلی کمتر از لیسانس به میزان 75000 ریال در ماه پرداخت می شود .
3 ـ کمک هزینه خواربار
به هر یک از کارکنان سازمان سالانه معادل پانصد هزار ریال کمک غیر نقدی به عنوان کمک هرینه خواربار پرداخت می شود.
4 ـ غذای کارکنان
به ازای هر روز کار در منطقه دو وعده و در تهران یک وعده غذای گرم یا معادل ریالی ان آن به کارکنان پرداخت می شود.
ماده 14 ـ سایر مواردی که به کارکنان سازمان تعلق می گیرد به شرح زیر تعیین می شود:
1 ـ اضافات سالانه
اضافات سالانه براساس مصوبات شورای عالی کار محاسبه و پرداخت می شود.
2 ـ اضافات سنواتی
در قبال هر سال خدمت در سازمان مبلغی به عنوان حق سنوات خدمت سازمانی پرداخت می شود. مبلغ اضافات سنواتی بین سه تا پنج درصد حقوق پایه و حق جذب ، همه ساله توسط هیئت مدیره سازمان تعیین و در حقوق پایه تمام سطوح مزدی به طور یکسان اعمال می شود.
3 ـ ترفیعات
ترفیعات با توجه به مقررات داخلی هر سازمان انجام می گیرد.
4 ـ مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط به جانبازان ، ازادگان و ایثارگران تعلق می گیرد، در مورد کارکنان سازمان نیز اجرا می شود.
5 ـ سایر مزایای که به اعتبار قوانین و مقررات مربوط به عهده کارفرما گذاشته شده است کماکان به قوت خود باقی است .
ماده 15 ـ با توجه به تفاوتهای موجود در سازمانهای هر یک از مناطق آزاد و نقشهای متفاوت آنها در رسیدن به اهداف مورد نظر ، تعیین شرایط احراز هر یک از مشاغل با تصویب هیئت مدیره سازمان قابل اجرا است .
ماده 16 ـ حقوق و مزایای مدیران عامل هر یک از سازمانها و دبیر شورای عالی مناطق آزاد بر اساس جمع امتیازهای فردی هر یک و حداکثر امتیازهای شغلی مندرج در این آئین نامه محاسبه می شود.
این تصویبنامه در تاریخ 3/4/1375 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور ـ حسن حبیبی
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 14970
تاریخ تصویب : 1375/01/19
تاریخ ابلاغ : 1375/05/07
دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
با توجه به تاریخ وقوع بزه قانون حکومت داشته و موضوع منطبق بر ماده 116 آن می باشد عنوان کلاهبرداری از طریق عدم ذکر اسامی بعضی از ورثه در برگه انحصار وراثت