قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و الحاق یک ماده و یک تبصره به آن مصوب 19 7 1360 و اصلاح تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات استخدامی و اداری سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1363 2 11

قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-تشکیل-سازمان-بازرسی-کل-کشور-و-الحاق-یک-ماده-و-یک-تبصره-به-آن-مصوب-19-7-1360-و-اصلاح-تبصره-3-ماده-3-قانون-مقررات-استخدامی-و-اداری-سازمان-بازرسی-کل-کشور-مصوب-1363-2-11

قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و الحاق یک ماده و یک تبصره به آن مصوب 19 7 1360 و اصلاح تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات استخدامی و اداری سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1363 2 11


شماره 120ـق - 22/5/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 19/7/1360 که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 7/5/1375 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در عنوان و متن تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 10/5523 - 25/5/1375
وزارت دادگستری
قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و الحاق یک ماده و یک تبصره به آن مصوب 19/7/1360 و اصلاح تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات استخدامی و اداری سازمان بازرسی کل کشور مصوب 11/2/1363 که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفتم مرداد ماه یکهزارو سیصدو هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/5/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 120ـق مورخ 22/5/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده 1ـ بند ب ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به شرح زیر اصلاح می گردد:
ب ـ انجام بازرسیهای فوق العاده حسب الامر مقام معظم رهبری و یا به دستور رئیس قوه قضائیه و یا درخواست رئیس جمهور و یا کمیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و یا بنا به تقاضای وزیر یا مسئول دستگاههای اجرائی ذیربط ویا هر موردی که به نظر رئیس سازمان ضروری تشخیص داده شود.
ماده 2 ـ بند ج ماده 2 این قانون به شرح زیر اصلاح می گردد:
ج ـ اعلام موارد تخلف و نارساییها و سوء جریانات اداری و مالی در خصوص وزارتخانه ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بنیادها به رئیس جمهور و در خصوص مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت به وزیر ذیربط در مورد شهرداریها و مؤسسات وابسته به وزیر کشور و در خصوص مؤسسات غیر دولتی کمک بگیر از دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی و در خصوص سوء جریانات اداری و مالی مراجع قضایی و واحدهای تابعه دادگستری به رئیس قوه قضائیه مؤسسات وابسته به وزیر کشور و در خصوص مؤسسات غیر دولتی کمک بگیر از دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی و در خصوص سوء جریانات اداری و مالی مراجع قضایی و واحدهای تابعه دادگستری به رئیس قوه قضائیه و در موارد ارجاعی کمیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی نتیجه بازرسی به آن کمیسیون اعلام خواهد شد .
ماده 3 ـ بند د به ذیل ماده 2 این قانون الحاق می گردد:
د ـ در صورتی که گزارش بازرسی حاکی از سوء جریان مالی یا اداری باشد رئیس سازمان یک نسخه از آن را با دلایل و مدارک برای تعقیب و مجازات مرتکب مستقیما به مرجع قضایی صالح و مراجع اداری و انضباطی مربوطه منعکس و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد.
در تمام موارد فوق الذکر رئیس قوه قضائیه ارسال خواهد نمود .
ماده 4 ـ تبصره ذیل ماده 2 این قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره ـ گزارش های بازرسی در ارتباط با آئین نامه و تصویبنامه و بخشنامه و دستورالعمل های صادره و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق الذکر باشد جهت رسیدگی و صدور رای به دیوان عدالت اداری ارسال می گردد .
رسیدگی به اینگونه موارد به طور فوق العاده و خارج از نوبت خواهد بود.
ماده 5 ـ ماده 5 این قانون به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 5 ـ بازرسی توسط بازرس یا هیاتهای بازرسی به عمل می آید ، رئیس هیات بازرسی توسط رئیس سازمان حسب مورد از بین قضات یا متخصص و کارشناسان برجسته و مورد اعتماد انتخاب میگردد.
تبصره 1 ـ آن قسمت از گزارش بازرسین غیر قضایی که حاکی از وقوع تخلف یا جرم می باشد باید به تایید بازرس قضایی برسد.
تبصره 2 ـ رئیس هیات بازرسی و یا بازرس در صورتی که دارای پایه قضایی و ابلاغ خاص از رئیس قوه قضائیه باشد چنانچه در ضمن بازرسی به اموری برخورد نماید که بیم تبانی یا فرار متهم و یا از بین بردن دلایل و مدارک برود می تواند تا پایان بازرسی برابر مقررات قانون آئین دادرسی نسبت به صدور قرار تامین غیر از قرار بازداشت اتخاذ تصمیم نماید و چنانچه قرار بازداشت موقت را ضروری تشخیص دهد باید با پیشنهاد رئیس هیات و موافقت رئیس دادگستری محل اقدام نماید . قرارهای تامین صادره ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید مرکز استان مربوط می باشد.
ماده 6 ـ ماده 6 این قانون به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می گرددک
ماده 6 ـ گزارشهای سازمان در مراجع قضایی هیاتهای رسیدگی به تخلفات ادای خارج ار نوبت شده و آرای صادره مراجع قضایی با درخواست سازمان بازرسی کل کشور و موافقت دادستان کل کشور و آراء صادره هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری با درخواست سازمان مذکور در مراجع ذیصلاح ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر بوده و این رسیدگی نیز خارج از نوبت خواهد بود.
تبصره ـ هرگاه بازرسی که دارای پایه قضایی است ضم بازرسی در حدود مقررات قانونی به حکمی برخورد نماید که آنرا خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهد گزارش مستدل آن را از طریق رئیس سازمان برای اطلاع دادستان کل کشور تهیه و ارسال می دارد . دادستان کل در صورتیکه آنرا از مصادیق بند 2 ماده 18 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 15/4/1373 تشخیص دهد اقدام قانونی را معمول می دارد.
ماده 7 ـ تبصره 2 ذیل ماده 8 قانون به شرح ذیل اصلاح می شود:
تبصره 2 ـ اسناد سری دولتی از حکم این ماده مستثنی است مگز به درخواست رئیس سازمان بازرسی کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه .
ماده 8 ـ ماده ذیل به عنوان ماده 12 به این قانون الحاق و ماده 12 سابق به 14 تغییر می یابد:
ماده 12 ـ سازمان حسابرسی دولتی ، مسئولین حراست و نظارت و بازرسی وزارتخانه ها و مؤسسات مشمول بازرسی چنانچه به سوء جریانی در رسیدگی به عملکرد مالی و اداری دستگاههای اجرائی و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت برسند که مربوط به وظایف سازمان بازرسی است باید مراتب را به اطلاع سازمان بازرسی کل کشور برسانند.
ماده 9 ـ ماده 13 این قانون به شرح ذیل اصلاح می شود:
ماده 13 ـ بودجه سازمان در بودجه کل کشور تحت ردیف مستقل ذیل ردیف دادگستری منظور و یک پنجم آن خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات مصرف خواهد شد .
ماده 10 ـ ماده 14 این قانون به 15 تغییر می یابد.
ماده 11 ـ کلمه شورایعالی قضائیه و در مواد (2و4و12) این قانون به رئیس قوه قضائیه تبدیل می گردد.
ماده 12 ـ عبارت ( که در هر حال از حداکثر فوق العاده روزانه کارمندان دولت تجاوز نخواهد کرد) از متن تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور حذف شود.
قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده در جلسه علنی رو زیکشنبه مورخ هفتم مرداد ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/5/1375 به تایید شورا ی نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14996

تاریخ تصویب : 1375/05/07

تاریخ ابلاغ : 1375/06/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.