مصوبه شورای عالی اداری در جهت ارتقاء سطح کارائی دستگاههای دولتی و ارائه خدمات به موقع و مؤثر و تسهیل و تسریع امور ارباب رجوع و استفاده بهینه از فضاهای اداری

مصوبه-شورای-عالی-اداری-در-جهت-ارتقاء-سطح-کارائی-دستگاههای-دولتی-و-ارائه-خدمات-به-موقع-و-مؤثر-و-تسهیل-و-تسریع-امور-ارباب-رجوع-و-استفاده-بهینه-از-فضاهای-اداری

مصوبه شورای عالی اداری در جهت ارتقاء سطح کارائی دستگاههای دولتی و ارائه خدمات به موقع و مؤثر و تسهیل و تسریع امور ارباب رجوع و استفاده بهینه از فضاهای اداری


شماره 5051/دش 1 - 20/5/1375
سازمان ثبت احوال کشور ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور ـ سازمان برنامه و بودجه
شورایعالی اداری در شصت و هشتمین جلسه مورخ 9/5/1375 بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور در اجرای مصوبه شماره 135/دش مورخ 21/1/1370 شورا ، در جهت ارتقاء سطح کارائی دستگاههای دولتی و ارائه خدمات به موقع و مؤثر و تسهیل و تسریع امور ارباب رجوع و استفاده بهینه از فضاهای اداری موارد ذیل را تصویب نمود :
1 ـ اندسته از دستگاههای اجرائی که بر اساس وظایف و اختیارات مصوب عهده دار ارائه خدمات به ارباب رجوع می باشند ، ترتیبی اتخاذ می نمایند تا عرضه خدمات مربوط به مراجعین از طریق واحد رابط و هماهنگ کننده ای تحت عنوان گیشه های خدماتی انجام پذیرد.
2 ـ گیشه های خدماتی عهده دار وظایف مشروحه ذیل می باشند:
الف ) ارائه اطلاعات و راهنمائی لازم به مراجعین در ارتباط باامور مربوطه .
ب ) دریافت مدارک و درخواست های مراجعین .
ج ) ارجاع امور و درخواستهای متقاضیان به واحدهای اقدام کننده ذیربط.
د) اعلام تاریخ مراجعین بعدی یا زمان وصول جوابیه به مراجعین .
هـ ـ اخذ نتایج اقدامات انجام شده امور مراجعین از واحدهای ذیربط .
و ) اعلاو و یا تسلیم نتایج اقدامات انجام شده به مراجعین .
ز ) هدایت مراجعین واحدهای اقدام کننده در موارد ضروری ، پس از انجام هماهنگی با واحد اقدام کننده ذیربط .
3 ـ در هر ساختمان اداری و در محل مناسب با توجه به تعداد مراجعین ، یک یا چند گیشه خدماتی ایجاد می گردد به نحویکه مراجعین ضمن اسکان در محل انتظار مناسب و بدون حضور در واحدهای اقدام کننده ، درخواست های خود را صرفا به متصدیان مستقر در گیشه ها ارائه نموده و نتایج انجام امور را نیز از آنان دریافت مینمایند.
تبصره : در موارئیکه اجرای مراحلی از امور ارباب رجوع به موجب قوانین ، آئین نامه ها و یا بنا به ماهیت و نوع خدمات مورد عرضه ، مستلزم برقراری ارتباط حضوری متقاضی با واحد اقدام کننده می باشد ، حضور ارباب رجوع در واحد ذیربط ، جهت انجام مراحل مذکور ، بلامانع است .
4 ـ آندسته از خدمات دستگاههای اجرائی که به موجب مصوبه شماره 1075/دش مورخ 3/3/1371 شورایعالی اداری قابل عرضه در مجمع های اداری خدماتی نیست از طریق گیشه های خدماتی در دستگاه مربوطه ارائه می شود.
تبصره : عرضه خدمات به ارباب رجوع در مجتمع های اداری ـ خدماتی نافی استفاده از گیشه های خدماتی در مجتمع های مذکور نمی باشد .
5 ـ مسئولیت ایجاد گیشه های خدماتی ، فراهم نمودن تجهیزات و تمهیدات اجرائی لازم ، تنظیم گردش کار و نظارت بر اجرای وظایف و آموزش متصدیان گیشه ها و ایجاد هماهنگی با واحدهای اجرائی ذیربط ، به عهده معاونت اداری و پشتیبانی ( یا عناوین مشابه ) دستگاه می باشد .
تبصره 1 ـ کلیه واحدهای اجرائی دارای ارباب رجوع ، اطلاعات لازم در خصوص شرایط ، روش و مدت زمان اجرای هر یک از اموری را که مستقیما را در ارتباط با ارباب رجوع می باشد ، تنظیم و تدوین مینمایند و در اختیار مسئول گیشه ها قرار می دهند .
تبصره 2 ـ ضوابط ، مقررات ، گردش کار و زمان انجام هر یک از تمور با ارباب رجوع باید به نحو مقتضی در معرض دید و یا اختیار مراجعین قرار گیرد .
6 ـ سازمان ثبت و احوال کشور پس از ابلاغ این مصوبه ، ظرف مدت چهار ماه ضمن انجام هماهنگی با سازمان امور اداری و و استخدامی کشور نسبت به فراهم نمودن تمهیدات مورد نیاز جهت استقرار گیشه های خدماتی در سازمان مذکور اقدام می نماید ، به نحویکه پس از انجام هماهنگیهای مربوطه گیشه های خدماتی ظرف مدت شش ماه در کلیه واحدهای اجرائی مستقر در تهران و حداکثر طی مدت یک سال در واحدهای خارج از مرکز سازمان مذکور دایر گردند .
تبصهر : سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارزیابی نتایج اجرای آن و ارائه گزارشهای لازم می باشد .
7 ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور ظرف مدت شش ماه فهرست اندسته از امور دستگاههای اجرائی را که مستقیما در ارتباط با ارباب رجوع می باشد واجرای آنها از طریق گیشه های خدماتی امکان پذیر است ، تهیه و تنظیم نموده و پس از ارزیابی نتایج حاصله در سازمان ثبت احوال کشور ، مفاد این مصوبه را با رعایت اولویت به تدریج تا پایان برنامه پنجساله دوم توسعه ، جهت اجرا به دستگاههای مربوطه ابلاغ می نماید .
8 ـ دستگاههای مشمول مفاد این مصوبه ، پست های سازمانی و نیروی انسانی مورد نیاز گیشه های خدماتی را حتی المقدور از محل تشکیلات موجود تامین و تجهیز می نماید .
تبصره : سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت حسن اجرای مفاد این مصوبه حسب مورد اقدامات لازم را معمول می نماید .
9 ـ سازمان برنامه و بودجه د راجرای مفاد این مصوبه ، نسبت به تامین اعتبارت لازم جهت ایجاد گیشه های خدماتی و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز اقدام می نماید .
10 ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشو ر براساس ضوابطی که تعیین می نماید اسامی آندسته از دستگاههای اجرائی که مفاد این مصوبه را با موافقت در دستگاه متبوع خود به مورد اجرا گذارده اند ، جهت تقدیر به شورایعالی اداری اعلام می نماید.
11 ـ بالاترین مقام هر دستگاه مسئول اجرای این مصوبه می باشد و دبیرخانه شورایعالی اداری گزارش پیشرفت اجرای آنرا به شورا ارائه می نماید .
معاون رئیس جمهور و دبیر شورایعالی اداری ـ سید محمد میر محمدی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14504

تاریخ تصویب : 1375/05/09

تاریخ ابلاغ : 1375/06/17

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - سازمان ثبت احوال كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.