قانون موافقتنامه اصلاح موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه

قانون-موافقتنامه-اصلاح-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-ترکیه

قانون موافقتنامه اصلاح موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه


شماره 210 ـ ق - 7/7/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 45952/16814 مورخ 7/5/1375 دولت در خصوص موافقتنامه اصلاح موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 21/6/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورا ی نگهبان رسیده است و در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی امبر ناطق نوری
شماره 7367 - 11/7/1375
وزارت راه و ترابری
قانون موافقتنامه اصلاح لایحه قانونی موافقتنامه حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/7/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 210 ـق مورخ 7/7/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده واحده ـ موافقتنامه اصلاح موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای امضاء شده به تاریخ 22 اردیبهشت 1359 (12 می 1980) مشتمل بر یک مقدمه و (7) ماده به شرح پیوست و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه اصلاح موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای امضا شده در تاریخ 22 اردیبهشت 1359 هجری شمسی برابر با 12 می 1980 میلادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه
مقدمه ـ دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه با تمایل به ترغیب و تسهیل روابط حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر ، اصلاحات زیر را در موافقتنامه امضا شده مورخ 22 اردیبهشت 1359 (12 می 1980 ) مورد توافق قرار دادند :
ماده 1 ـ تعریف واژه سهمیه از ماده 2 موافقتنامه حذف میشود .
ماده 2 ـ ماده 8 موافقتنامه به شرح زیر اصلاح می شود .
وسیله نقلیه ثبت شده در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد ، مجاز به حمل و کالا و مسافر بین دو نقطه در قلمرو طرف متعاهد دیگر نمی باشد .
ماده 3 ـ ماده 9 موافقتنامه حذف می شود .
ماده 4 ـ ماده 11 موافقتنامه به شرح زیر اصلاحی می شود :
الف ـ حمل عبوری جهانگردان و خدمات حمل و نقل مسافر بین دو نقطه ، توسط وسیله نقلیه ثبت شده در قلمرو یک طرف متعاهد و یا از قلمرو طرف متعاهد دیگر ، منوط به اخذ پروانه حمل نخواهد بود .
ب ـ یک متصدی حمل ، مجاز به حمل مسافر از قلمرو طرف متعاهد دیگر به مقصد کشور ثالث نمی باشد ، مگر آنکه پروانه حمل ویژه ای از مقامهای صلاحیتدار طرف یاد شده اخذ نمایند .
ج ـ یک وسیله نقلیه خالی مسافر بری ثبت شده در قلمرو یک طرف متعاهد ، نمی تواند به قصد حمل مسافر وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر شود ، مگر آنکه پروانه حمل ویژه ای به این منظور صادر باشد .
ماده 5 ـ ماده 12 موافقتنامه به شرح زیر اصلاح می شود :
1 ـ عملیات حمل و نقل کالا توسط متصدیان حمل و نقل هر یک از طرفهای متعاهد ، در موارد زیر بدون هر گونه محدودیت محدودیت و نیاز پروانه حمل انجام خواهد گرفت .
الف ـ بین قلمرو طرفهای متعاهد .
ب ـ به صورت عبوری از قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد .
2ـ حمل و نقل کالاهای هر یک از طرفهای متعاهد که توسط انواع روشهای حمل به مراکز تخلیه و بارگیری انتقال یافته است ، از نقاط یاد شده واقع در قلمرو یک طرف متعاهد به قلمرو طرف متعاهد دیگر ، توسط وسایل نقلیه دوطرف ، منوط به صدور پروانه حمل می باشد .
تعداد پروانه های یاد شده ، سالانه و به صورت سهمیه مساوی توسط کمیسیون مشترک ، مذکور در ماده 7 تعیین می شود .
3 ـ حمل و نقل کالا از قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد به قلمرو یک کشور ثالث و برعکس ، منوط به صدور پروانه حمل خواهد بود .
تعداد پروانه های یادشده ، همه ساله براساس عمل متقابل توسط کمیسیون مشترک مذکور در ماده 7 تعیین خواهد شد.
4 ـ یک پروانه حمل برای یک وسیله نقلیه و یک سفر رفت و برگشت معتبر و غیر قابل انتقال است . پروانه ها به صورت رایگان ارایه خواهد شد .
ماده 6 ـ مواد (13) و (14) موافقتنامه حذف می شوند .
ماده 7 ـ این موافقتنامه ، طبق قوانین ملی طرفها تصویب شده و از تاریخ مبادله یادداشتهای مبنی بر تایید تصویب در تاریخ 21/9/1374 برابر ب12/12/1995 در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، ترکی و انگلیسی در تهران به امضا رسیده است که هر دو اصلی به زبانهای فارسی ، ترکی و انگلیسی در تهران به امضا رسیده است که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان بوده و در موارد اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی معتبر خواهد بود .
از طرف جمهوری اسلامی ایران از طرف جمهوری ترکیه
اکبر ترکان اوغوزتزمن
وزیر راه و ترابری وزیر حمل ونقل
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و هفت ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/7/1375 به تایید نگهبان رسیده است
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15037

تاریخ تصویب : 1375/06/21

تاریخ ابلاغ : 1375/07/24

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.