قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین

قانون-موافقتنامه-همکاریهای-فرهنگی-،-آموزشی-و-علمی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-اوکراین

قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین


شماره 636 ـ ق - 23/11/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 81234/14842 مورخ 26/9/1374 دولت در خصوص موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، اموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین که در حلسه علنی روز یکشنبه مورخ 7/11/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است دراجرای اصل یکصدو بیست وسوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 114962 - 29/11/1375
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفتم بهمن ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/11/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 636ـق مورخ 23/11/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده واحده ـ لایحه موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین مشتمل بر یک مقدمه و 14 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود :
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه همکاریهای فرهنگی ، آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین
دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت اوکراین که از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند ، ضمن ابراز تمایل نسبت به گسترش و تقویت روابط دوستانه بین دو کشور به منظور توسعه همکاری در زمینه های فرهنگی ، آموزشی ، علمی و ورزشی تصمیم به انعقاد موافقتنامه ای به شرح زیر گرفتند :
ماده 1 ـ طرفهای متعاهد ، براساس اصول برابری ، منافع و در چهارچوب قوانین داخلی هر یک از دو طرف ، همکاری و مبادله در زمینه های فرهنگی و هنری ، آموزشی ، علمی پژوهشی ، ورزشی و توریستی را تشویق و حمایت نموده و توسعه خواهند داد.
ماده 2 ـ طرفهای متعاهد ، همکاری در زمینه های آموزشی ، علمی و پژوهشی را از طرق زیر تشویق خواهند نمود :
الف ـ مبادله اساتید ، دانشجویان و متخصصان به منظور آشنائی متقابل با سیستمهای اموزشی ، ب ـ شرکت در کنفرانسها ، سخنرانیها و انجام کارهای تحقیقاتی ،
ج ـ اعطای بورسهای تحصیلی و تحقیقاتی به دانشجویان مقاطع بالاتر و پایین تر از لیسانس جهت مطالعات و آموزش آنها در دانشگاهها برابر علایق طرفهای متعاهد .
د ـ بررسی چگونگی ارزشیابی مدارک تحصیلی ، دیپلم های دانشگاهی و عنوانهای علمی یکدیگر ،
هـ ـ مبادله نشریات ، جزوات اموزشی دانشگاهی در سطوح مختلف و تهیه فیلمهای آموزشی .
ماده 3 ـ طرفهای متعاهد ، نسبت به همکاری بین کتابخانه های به ویژه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه مرکزی علوم در آکادمی علوم اوکراین به نام آی . و . ورنادکسی مساعدت همچنین برقراری ارتباط و همکاری بین سازمانهای اسناد و مدارک ملی دو کشور را تشویق خواهند نمود .
ماده 4 ـ طرفهای متعاهد ، گسترش زبان ، ادبیات ، فرهنگ و تاریخ یکدیگر را در دو کشور تسهیل خواهند کرد .
ماده 5 ـ طرفهای متعاهد ، نسبت به آشنائی جامعه یکدیگر با میراث فرهنگی و دستاوردهای نوین فرهنگی همدیگر تسهیلات لازن را فراهم خواهند آورد . برای این منظور موارد زیر را تشویق خواهند کرد :
1 ـ مبادله نمایشگاههای هنری ، عکس ، کتاب ، هنرهای تزیینی و تجسمی ،
2 ـ ابجاد ارتباط بین موزه های دو کشور،
3 ـ مبادله گروههای هنری و هنرمندان،
4 ـ مبادله کارشناسان ، اطلاعات و تجربیات در خصوص میراث فرهنگی .
ماده 6 ـ طرفهای متعاهد همکاری در رشته های مختلف سینما ، تبادل اطلاعات و دستاوردهای فنی در این زمینه را ترغیب نموده و همچنین شرکت در فستیوالهای ملی و بین المللی را تسهیل و هفته های فیلم رابرگزار خواهند نمود :
ماده 7 ـ طرفهای متعاهد ، تاسیس انجمنهای دوستی و مراکز فرهنگی و آموزشی پژوهشی در کشورهای یکدیگر را تشویق خواهند کرد . اساسنامه قانونی و شرایط فعالیت مراکز از طریق موافقتنامه مربوط تنظیم خواهد شد .
ماده 8 ـ طرفهای متعاهد ، علاوه بر حمایت از همکاریهای رادیو ـ تلویزیونی و خبر گزاریهای ملی یکدیگر ، تاسیس دفاتر نمایندگی سازمانهای مذکور را نیز تشویق خواهند نمود .
ماده 9 ـ طرفهای متعاهد ، همکاری دو کشور را در زمینه های ورزشی تشویق و نسبت به مبادله هیاتها ، تیمهای ورزشی ، نتایج دستاوردهای ورزشی و…اقدام خواهند نمود .
ماده 10 ـ طرفهای متعاهد ، همکاری در زمینه روابط جوانان را تشویق نموده ، نسبت به مبادله هیاتهای جوانان ، گسترش ارتباط بین سازمانهای دولتی در زمینه روابط جوانان و سازمانهای جوانان و غیره اقدام خواهند نمود .
ماده 11 ـ طرفهای متعاهد ، نسبت به توسعه و گسترش توریسم بین دو کشور و بازدید از آثار تاریخی و مذهبی دو کشور مساعدت لازم را به عمل خواهند آورد .
ماده 12ـ به منظور انجام اقدامات لازم و مناسب برای اجرای این موافقتنامه و تنظیم برنامه مبادلات مروبط و همچنین به منظور حل و فضل مسایل مروبط به اجرای آن ، طرفهای متعاهد ، کمیسیون مشترکی را براساس اصل برابری تشکیل خواهند داد . کمیسیون مشترک در دو سال یک بار به نوبت در کشور هر کدام از طرفها تشکیل جلسه خواهد داد . در صورت ضرورت ، به تقاضای یکی از دو طرف ، اجلاس فوق العاده برگزار خواهد شد .
ماده 13 ـ این موافقتنامه از زمان اعلام نتایج مراحل قانونی توسط طرفهای متعاهد به یکدیگر معتبر و در هر دو کشور لازم الاجرا خواهد بود .
ماده 14 ـ این موافقتنامه پس از لارم الاجرا شدن به مدت پنج سال به قوت خود باقی خواهد ماند و در پایان این مدت خود به خود برای دوره های پنج ساله دیگر تمدید خواهد شد ، مگر اینکه یکی از طرفهای متعاهد ، قصد خود را مبنی بر فسخ یا تجدید نظر در مفاد ان شش ماه قبل از انقضای مدت یاد شده به طور کتبی به طرف مقابل اعلام نماید .
این موافقتنامه در تاریخ شانزدهم اذرماه سال یکهزارو سیصدو هفتادو سه هجری شمسی برابر با هفتم دسامبر سال یکهزارو نهصدو نودو چهار میلادی ، در شهر کیف در دو نسخه به زبانهای فارسی ، اوکراینی و انگلیسی تنظیم گردید که هر دو نسخه از اعتبار یکسان برخوردار بوده و در صورت بروز هرگونه اختلاف متن انگلیسی ملاک عمل قرار خواهد گرفت .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران ذولت اوکراین
قانون فوق مستمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و چهارده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفتم بهمن ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/11/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15151

تاریخ تصویب : 1375/11/07

تاریخ ابلاغ : 1375/12/14

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.