آئین نامه اجرائی تبصره 38 قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-38-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 38 قانون بودجه سال 1376 کل کشور


شماره 126674/ت 17748 هـ - 8/12/1375
وزارت امور اقتصادی و دارائی ـ سازمان برنامه وبودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/11/1375 بنا به پیشنهاد سازمان برنامه بودجه در اجرای تبصره 38 قانون بودجه سال 1376 کل کشوربا توجه به ماده 8 قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران مصوب 1373 آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان موضوع ماده 1 قانون نحوه گذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران ـ مصوب 1373 از طریق عضویت در شرکتهای تعاونی و یا سهامی که دارای شرایط زیر باشند ، می توانند از تسهیلات موضوع این آئین نامه بهره مند شوند .
الف ـ حداقل 80% سرمایه شرکتهای تعاونی ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان تامین شده باشد و 80% اعضای شرکت را افراد مزبور تشکیل دهند .
ب ـ حداقل 80% سهام شرکتهای سهامی متعلق به ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان بود ه حداقل 65 % سرمایه بطور یکنواخت بین اکثر سهامداران ایثارگر ، رزمنده و بسیجی تسهیم شده باشد .
ج ـ تشکلهای موضوع این آئین نامه فقط برای یک بار استفاده از مزایای قانون مزبور را دارند .
د ـ اشخاص حقیقی موضوع این آئین نامه تنها حق دارند در یک شرکت تعاونی یا سهامی که امتیازات این آئین نامه استفاده میکنند،
عضویت داشته باشند .
ماده2 ـ شرکت سرمایه گذاری شاهد به ازای هر یک از هزار نفر عضو ایثارگران (فرزندان شهدا) می توانند یک بار از تسهیلات موضوع این آئین نامه بهره مند گردد .
ماده 3 ـ شرکتهای واجد شرایط برابر مواد (1) و 2 این آئین نامه ، پس از تامین 10% بابت وجوه پیش پرداخت خرید سهام می توانند ، تقاضای خود مبنی برخرید سهام را برحسب روش واگذاری (بورس، مذاکره یا مزایده ) به سازمان بورس اوراق بهادار یا دستگاه واگذرنده ارایه نمایند.
ماده 4 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانکهای عامل یا سایر بانکها مکلفند پس از قطعی شدن معامله مربوط به واگذاری سهام ، 18% از بهای معامله را در وجه فروشنده سهام پرداخت نمایند.
ماده 5 ـ بانک ممرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا بانکهای عامل حسب مورد موظفند ، هنگام اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه کلیه ضوابط و مقررات لازم را رعایت و در چهارچوب سیاستهای مصوب اقدام نمایند .
ماده 6 ـ سهام معامله شده توسط خریداران اولیه یا ثانویه موضوع این قانون برابر این آئین نامه تا تسویه بدهی با بانک به عنوان وثیقه نزد بانک نگهداری می شود .
ماده 7 ـ در صورتی که پس از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه ، شرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی را پرداخت ننماید ، بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پس از بررسی سازمان برنامه و بودجه ، دولت موظف است ، مطالبات معوق لاوصول ناشی از اجرای مفاد این آئین نامه را ظرف مدت پتج سال در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید .
تبصره ـ تضمین دولت ، موضوع این ماده نافی وظایف بانکهای عامل برای وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه نبوده و بانکهای مزبور مکلفند ، اقدامات قانونی لازم را جهت بازپرداخت تسهیلات اعطائی به عمل آورند .
ماده 8 ـ حداکثر سقف تسهیلات قابل اعطا در این آئین نامه معادل سی و پنج میلیارد و چهارصدو میلیون ریال خواهد بود که با رعایت مواد 2و 12 قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران به شرکت سرمایه گذاری شاهد و شرکتهای موضع بندهای (1) و (2) این آئین نامه با رعایت سایر مندرجات این آیین نانمه پرداخت خواهد شد .
معاون اول رئیس جمعوری حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15157

تاریخ تصویب : 1375/11/28

تاریخ ابلاغ : 1375/12/21

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.