اساسنامه شرکت عمران و بهسازی شهری

اساسنامه-شرکت-عمران-و-بهسازی-شهری

اساسنامه شرکت عمران و بهسازی شهری


شماره 20/536110/ت 17092 هـ - 23/2/1376
وزارت مسکن و شهرسازی
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/12/1375 بنا به پیشنهاد شماره 8632/100 مورخ 10/6/1375 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد تبصره 5 ماده 11 قانون زمین شهری ـ مصوب 1366 ـ اساسنامه شرکت عمران و بهسازی شهری را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ شرکت عمران و بهسازی شهری ـ که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود ـ شرکتی دولتی و وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی و می تواند با تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط و سیاستهای شهرسازی کشور ، در استانهای مختلف شرکتهای وابسته و تابعه برای اجرای عملیات خود تاسیس کند.
ماده 2 ـ مرکز شرکت در تهران و نوع شرکت سهامی است که برای مدت نامحدود تاسیس می شود.
ماده 3 ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق اصول بازرگانی و مقررات شرکتهای دولتی و این اساسنامه اداره می شود.
ماده 4 ـ موضوع شرکت عبارت است از :
1 ـ مدیریت و تهیه طرحهای شهرسازی ، معماری ، نقشه کشی تفکیکی ، اماده سازی و دیگر اقدامات اجرائی و ساختمانهای لازم در بافتهای قدیمی و فرسوده شهری ، در زمینهای تامین شده یا از طریق خریداری و تملک مطابق مقررات و قوانین جاری حسب مورد .
2 ـ تهیه و اجرای طرحهای عمران شهری با رعایت و مقررات مربوط .
3 ـ مدیریت و اجرای عملیات خرید اراضی ـ تجمع و تفکیک ( از طریق مراجع دیربط ) ، اماده سازی ـ احداث بنا اعم از مسکونی ، خدماتی ، تولیدی و تجاری در بافتهای شهری .
4 ـ انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی ، تحصیل وام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مروبط .
5 ـ عقد قررارداد برای استفاده از خدمات مؤسسات و شرکتهای مشورتی خارجی با رعایت ضوابط و مقررات .
6 ـ مدیریت و تجهیزر منابع داخل و خارج برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری مروبط از قبیل انتشار اوراق مشارکت ، تشکیل شرکتهای سهامی عام و مؤسسات اعتباری غیر بانکی و غیره در قالب قوانین و مقررات مروبط .
7 ـ مدیریت ، فروش ، نقل و انتقال ، اجازه و استیجاره و اکلاک و مستحدثات موضوع عملکرد شرکت و واگذاری املاک و اراضی معوض مطابق دستورالعملهای وزارت مسکن و شهرسازی .
8 ـ اجرای دیگر موارد ارجاعی یا تفویضی از سوی مسکن و شهرسازی براساس ضوابط و مقررات تا حدودی که مربوط به موضوع شرکت است .
ماده 5
ـ سرمایه ده میلیارد ریال است که به بکهزار سهم ده میلیون ریالی تقسیم و کلا متعلق به دولت و از محل بهای رسمی اراضی دولتی واگذار شده به شرکت ، تامین شده است .
ماده 6 ـ شرکت جانشین سازمان ملی زمین و مسکن در شرکتهای میکن سازمان سراسر کشور ـ موضوع تصویبنامه های شماره 41958/ت 456 مورخ 8/5/1368 و شماره 47286/ت /457 مورخ 8/5/1368 هیات وزیران ـ است .
فصل دوم ـ ارکان شرکت
ماده 7 ـ ارکان شرکت به شرح زیر است :
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیات مدیره
ج ـ مدیر عامل
د ـ بازرس (حسابرس )
ماده 8 ـ نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزیران مسکن و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارائی و رئیس سازمان برنامه و بودجه است . ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است . جلسه های مجمع عمومی عادی و فوق العاده با حضور دو عضو رسمی می شود و تصمیمها با دو رای که متضمن رای رئیس مجمع عمومی است معتبر می باشد .
ماده 9 ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار (هر شش ماه یک بار ) اولی برای تصویب ترازنامه و حساب سود وزیان سال قبل و دومی برای تصویب برنامه و بودجه سال بعد ، همچنین انجام دیگر وظایف محول شده و مربوط به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ـ به دعوت رئیس مجمع عمومی شرکت ـ تشکیل می شود . مجمع عمومی ممکن است در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل شود.
ماده 10 ـ مجمع عمومی فو قالعاده و مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی ، رئیس هایت مدیره و مدیر عامل یا بازرس و به دعوت و حضور رئیس مجمع عمومی تشکیل می شود.
ماده 11 ـ وظایف و اختیارهای مجمع عمومی به شرح زیر است :
الف ـ تعیین رسیدگی خط مشی کلی و برنامه شرکت.
ب ـ رسیدگی به گزارش بازرس (حسابرس) و تصمیم گیری در خصوص آن و تصویب ترازنامه ، حساب سود و زیان و تقسیم ویژه شرکت .
ج ـ تصویب بودجه سالانه و تغییرات آن با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
د ـ تصویب افزایش یا کاهش سرمایه .
هـ ـ پیشنهاد اصلاح در موارد اساسنامه به رئیس مجمع برای طرح در هیات وزیران .
و ـ پیشنهاد انحلال شرکت و پیشنهاد مدیران تصفیه به رئیس مجمع برای طرح در هیات وزیران .
ز ـ تصویب تشکیلات شرکت و شرکتهای وابسته پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ح ـ تصویب آئین نامه های مالی ، معاملاتی و دیگر آئین نامه های شرکت با رعایت قوانین و مقررات مروبط و تایید مراجع ذیربط .
ط ـ تصمیم گیری درباره موضوعهائی که رئیس مجمع و هیات مدیره در ارتباط با شرکت به مجمع عمومی پیشنهاد می کنند .
ی ـنصب و عزل رئیس هیات مدیره ، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره .
ماده 12 ـ هیات مدیره شرکت از 3 نفر عضو موظف و 2 نفر عضو غیر موظف از افراد متخصص و مجرب تشکیل می شود .
ماده 13 ـ رئیس هیات مدیره ، مدیر عامل شرکت و دیگر اعضای هیات مدیره برای مدت 3 سال به پیشنهاد رئیس مجمع با تصویب مجمع عمومی انتخاب و منصوب می شود و تا موقعی که انتخابات مجدد به عمل نیامده در مقام خود باقی می مانند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است .
تبصره ـ در صورت استعفاء فوت و عزل هر یک از اعضای هیات مدیره جانشین انها به ترتیب فوق تعیین می شود .
ماده 14 ـ هیات مدیره در حدود مقررات این اساسنامه دارای اختیار برای اجرای مفاد اساسنامه از قبیل وظایف زیر هستند :
الف ـ تهیه و پیشنهاد آئین نامه های مالی و معاملاتی و دیگر آئین نامه ها برای تصویب مجمع عمومی .
ج ـ سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن و استرداد دعاوی با رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین و مقررات مربوط .
د ـ پیشنهاد حقوق ، فوق العاده و مزایای مدیر عامل و هیات مدیره برای تصویب رئیس مجمع عمومی .
هـ ـ تهیه گزارش عملکرد ، ترازنامه و حساب سودوزیان، همچنین بودجه سالانه شرکت برای تصویب مجمع عمومی که باید حداقل دو هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی در اختیار کلیه اعضای مجمع و بازرس (حسابرس ) قرار گیرد .
و ـ تهیه و ابلاغ دستورالعملها و روشهای اجرائی لازم با رعایت قانون و مقررات مورد عمل .
ز ـ بررسی و تصمیم گیری درمورد چگونگی دریافت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات و بودجه مصوب .
ح ـ جابجائی اقلام هزینه تا 10% مشروط بر آنکه در جمع کل هزینه های شرکت تغییری حاصل نشود .
ط ـ تصمیم گیری در خصوص خرید هرگونه لوازم و اموال غیر منقول که برای اجرای وظایف محول شده لازم باشد، همچنین معاوضه اموال ، اراضی و ساختمانهای ملکی خود برای رفع نیاز اداری و تاسیساتی شرذکت درحدود آئین نامه های مصوب .
ی ـ اعطای تخفیف در واگذاری اراضی و مستحدثات در موارد ضروری و استثنائی با تصویب مجمع عمومی .
ک ـ تصمیم گیری در خصوص واگذاری اراضی معوض به جای پرداخت بهای املاک خریداری شده .
ل ـ تصویب قیمت اراضی مورد خریداری شرکت و اعمال حقوق و اختیاراتی که طبق قانون ، آئین نامه و این اساسنامه در وظیفه شرکت قرار گرفته است . این اختیار غیر قابل تفویض است .
م ـ تصمیم گیری در خصوص ر موضع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مورد عمل شرکت ضروری است .
ن ـ اجرای دیگر مواردی که وزارت مسکن و شهرسازی در حدود قوانین و اساسنامه این شرکت تفویض کند .
ص ـ پیشنهاد اساسنامه شرکتهای وابسته و تابعه به رئیس مجمع عمومی برای تصویب .
ع ـ انتخاب اعضای هیات مدیره شرکتهای وابسته و تابعه و مدیر عامل در چهارچوب مقررات مروبط .
ف ـ مشارکت با شرکتهای دولتی و غیر دولتی برای اجرای اهداف شرکت با تصویب رئیس مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط .
ض ـ داشتن نمایندگی سهام شرکت در شرکتهای وابسته و تابعه و هرگونه مشارکت با سایر شرکتها .
ماده 15 ـ جلسه های هیات مدیره با حضور رئیس هیات مدیره و میدر عامل و حداقل دو نفر از اعضاء رسمی است و تصمیمهای متخذه با حداقل 3 رای موافق معتبر است ، تصمیمها با ذکر نظرهای اقلیت در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد .
ماده 16 ـ وظایف و اختیارهای رئیس هیات مدیره و مدیر عامل .
الف ـ رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بالاترین مقام اجرائی و اداری شرکت بوده و برکلیه ادارات تابعه شرکت ریاست دارد و مسئول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق ، منافع ، اموال و سرمایه شرکت است و برای ادره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیات مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیار قانونی بوده نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضائی ، لشکری ، مؤسسات ، نهادها ، بنیادها و اشخاص با حق توکیل غیر است و می تواند تمام یا قسمتی از اختیارهای خود را به هر یک از اعضای هیات مدیره یا به دیگر کارکنان به تشخیص خود تفویض کند تا اداره امور مختلف سازمان راکه به این طریق به آنها محول میشود زیر نظر و مسئولیت مستقیم وی بر عهده گیرند .
ب ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیات مدیره
ج ـ عزل ، نصب ،ارتقاء و اعطای 1اداش و اضافه حقوق و مزایا و اضافه کار و تصمیم گیری درباره کلیه امور استخدامی کارکنان طبق قوانین و مقررات مربوط .
د ـ افتتاح حساب در بانکها و امضای قراردادها و اسناد تعهدآور و چکهای شرکت در مرکز مطابق مقررات با رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره است و در شعبه ها ، نمایندگیها و اداره های شرکت ، صاحبان امضاهای مجاز و حدود اختیارات آنها با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره است .
هـ ـ اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی و حسابرسی درخصوص امور شرکت و بازرسی کلیه قسمتها و اداره های تابعه شرکت مستقیما یا با تفویض اختیار به اعضای هیات مدیره یا کارکنان شرکت .
و ـ اهتمام د رتامین رفاه کارکنان شرکت .
ماده 17 ـ بازرس (حسابرس) شرکت که سازمان حسابرسی یا حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ـ مصوب 1372 ـ می باشد موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئین نامه های مربوط نظارت داشته و به حسابها و ترازنامه حساب سود و زیان شرکت رسیدگی و گزارشهای لازم را برای مجمع عمومی تهیه کند ، همچنین کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت بر عهده بازرس محول است انجام دهد . بازرس مکلف است نسخهای از گزارش خود را پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمویم به هیات مدیره تسلیم کند . بازرس با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک شرکت را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات شود .
فصل سوم ـ سایر مقررات
ماده 18 ـ به جز اولین سال تاسیس شرکت که از تاریخ تشکیل شروع و درآخر اسفند همان سال ختم می شود ، سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد .
ماده 19 ـ حسابهای شرکت در پایان اسفند ماه بسته می شود . ترازنامه و حساب سودوزیان هر سال حداقل دو ماه قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سال بعد باید به بازرس تسلیم شود.
ماده 20 ـ مواردی که در این اساسنامه پیش بینی براساس قانون تجارت وسایر قوانین ومقررات عمل می شود.
این اساسنامه به موجب نام شماره 335/21/76 مورخ 16/2/1376 نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 15212

تاریخ تصویب : 1375/12/22

تاریخ ابلاغ : 1376/03/04

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.