قانون بودجه سال 1355
ماده واحده - بودجه سال 1355 کل کشور از حیث درآمدها و سایر منابع
تامین اعتبار بالغ بر دو هزار و نهصد و شصت میلیارد و چهل و هشت میلیون و
چهارصد و چهل و هشت هزار (000/448/248/960/2) ریال و از حیث هزینه ها و
سایر پرداختها بالغ بر سه هزار و یکصد و پنج میلیارد و دویست و چهل و هشت
میلیون و چهارصد و چهل و هشت هزار (000/448/248/105/3) ریال می باشد.
بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر یک
هزار و نهصد و یازده میلیارد و هفتصد و هشتاد و چهار میلیون و دویست و
هشتاد و شش هزار (000/286/784/911/1) ریال و از حیث هزینه ها و سایر
پرداختها بالغ بر دو هزار و پنجاه و شش میلیارد و هفتصد و هشتاد و چهار
میلیون و دویست و هشتاد و شش هزار (000/286/784/056/2) ریال و به شرح زیر
است :
الف - درآمد عمومی و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر یک هزار و
هشتصد و شصت و هفت میلیارد و هفتصد و بیست و هشت میلیون و دویست و هفده
هزار (000/217/728/867/1) ریال و هزینه ها و پرداختها از آن محل بالغ بر
دو هزار و دوازده میلیارد و هفتصد و بیست و هشت میلیون و دویست و هفده
هزار (000/217/728/012/2) ریال .
ب - درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و موسسات دولتی بالغ بر چهل و چهار
میلیارد و پنجاه و شش میلیون و شصت و نه هزار(000/069/056/44) ریال و
هزینه ها و سایر پرداختها از آن محل بالغ بر چهل و چهار میلیارد و پنجاه و
شش میلیون و شصت و نه هزار(000/069/056/44) ریال .
درآمد عمومی و سایر منابع تامین اعتبار منظور در بند الف این ماده تصویب
و به دولت اجازه داده می شود که درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار منظور
در قسمت سوم این قانون را در سال 1355 وصول و هزینه های وزارتخانه ها و
موسسات دولتی و همچنین کمکها و اعانات و سایر اعتباراتی را که در جداول
قسمتهای چهارم و پنجم این قانون منظور شده است در حدود وصولی درآمدها و
سایر منابع تامین اعتبار در سال 1355 و بر اساس تخصیص اعتبار تعهد و با
رعایت قوانین و مقررات مربوط و تبصره های این قانون پرداخت نماید.
بودجه شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر موسسات
منظور در قسمتهای نهم و دهم این قانون طبق قوانین و مقررات و اساسنامه های
مربوط قابل اجرا خواهد بود. بودجه آن دسته از موسسات انتفاعی وابسته به
دولت که در سال 1355 به صورت موسسات دولتی درآیند برای مدت باقیمانده
مصوب در این قانون پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی قابل اجرا
خواهد بود.
تبصره 1 - میزان تنخواه گردان خزانه در سال 1355 هفتاد میلیارد (000
/000/000/70) ریال است .
تبصره 2 - تنخواه گردان موضوع تبصره 57 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و
بودجه سال 1354 کل کشور به مبلغ چهل و پنج میلیارد(000/000/000/45) ریال
افزایش می یابد.
تبصره 3 - اجازه داده می شود:
الف - مفاد تبصره 12 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل
کشور ناظر بر تبصره 21 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل
کشور تا آخر سال 1355 تمدید و در اجرای این تبصره در سال 1355 تا مبلغ
چهار میلیارد ریال در اختیار بانک تعاون کشاورزی ایران گذارده شود.
ب - عبارت زیر به عنوان بند (ک ) بعد از بند (ی ) به تبصره 21 قانون
بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور اضافه می شود.
تک - پرداختهای مربوط به اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی مزروعی و اعیان
مستحدثه از طرف اشخاص در دهات و مزارع خالصه ت
ج - پرداختهای قطعی مربوط به اجرای تبصره های 12 و 21 مذکور در بند
الف این تبصره و این تبصره به هزینه منظور می گردد.
تبصره 4 - به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود مبلغ یک
میلیارد و سیصد میلیون (000/000/300/1) ریال موضوع ردیف 310100 قسمت سوم
این قانون از درآمد سازمان بنادر و کشتیرانی را در سال 1355 به درآمد
عمومی کشور منظور نماید.
تبصره 5 - به وزارت امور اقتصادی و دارای اجازه داده می شود هر مبلغ
که بیش از اعتبارات ردیف 215001 تحت عنوان تاسترداد مالیات شرکت سهامی
باطری سازی نیروت و ردیف 202001 تحت عنوان تاسترداد مالیات بانک توسعه
کشاورزی ایران ت منظور در قسمت پنجم قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه
سال 1354 کل کشور بابت مالیات عملکرد شرکتهای مزبور دریافت کند از محل
درآمد عمومی مسترد نماید.
تبصره 6 - به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود در سال
1354 مبلغ بیست میلیارد ریال (000/000/000/20) ریال بابت افزایش سرمایه
بانک مرکزی ایران و تا مبلغ دوازده میلیارد (000/000/000/12) ریال بابت
افزایش سرمایه بانک ملی ایران با رعایت مقررات مربوط از محل درآمد عمومی
پرداخت کند.
تبصره 7 - اجازه داده می شود وجوهی که به استناد قانون تقلیل حق ثبت
سفارش کالا بابت استرداد حق ثبت سفارش کالا از محل درآمد عمومی پرداخت شده
یا تا پایان سال 1355 پرداخت خواهد شد به هزینه قطعی منظور گردد.
تبصره 8 - اجازه داده می شود:
الف - تا مبلغ هفت میلیارد ریال که به استناد ماده 55 قانون محاسبات
عمومی برای پرداخت تعهدات وزارتخانه ها و موسسات دولتی از محل تنخواه گردان
خزانه استفاده شده است از محل درآمد عمومی واریز و در سال 1354 به هزینه
قطعی منظور شود.
ب - پرداختهای از محل اعتبارات موضوع تبصره 36 قانون بودجه اصلاحی سال
1353 و بودجه سال 1354 کل کشور در سال 1354 با رعایت مقررات به هزینه
منظور گردد.
ج - اعتبارات مصرف شده مربوط به تبصره 70 قانون بودجه اصلاحی سال 1353
و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات به حساب قطعی منظور گردد و
اعتبار بند 1 تبصره مزبور به 3 میلیارد افزایش یابد.
د - وجود پرداخت شده به استناد تبصره 93 قانون بودجه اصلاحی سال 1353
و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات به هزینه قطعی منظور گردد.
ه - اعتبارات مصرف شده موضوع بند ب تبصره 16 قانون بودجه اصلاحی سال
1353 و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات به هزینه قطعی منظور
گردد.
تبصره 9 - مانده اعتبار مصرف نشده سال 1354 طرحهای عمرانی خاص ناحیه ای
و مانده اعتبار سال 1354 طرحهای موضوع ردیف 503015 قسمت پنجم قانون بودجه
اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور و همچنین تا مبلغ چهارصد میلیون
ریال مانده اعتبارات سرمایه گذاری ثابت سال 1354 ردیف 415502 قانون مذکور
برای شهرکهای استان کرمانشاهان تا آخر شهریور 1355 قابل مصرف است .
تبصره 10 - به دولت اجازه داده می شود حداکثر تا یک میلیارد و هفتصد
میلیون (000/000/700/1) ریال برای پرداخت حقوق دانشجویان و دانش آموزان
مراکز تربیت معلم (موضوع ماده واحده قانون الحاق دو ماده به قانون اجازه
تاسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی مصوب سال 1354) در سال 1354 از محل
درآمد عمومی به عنوان پیش پرداخت در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد
و از اعتبارات سال 1355 وزارت مزبور واریز نماید.
تبصره 11 - اجازه داده می شود تعهدات پرداخت نشده سالهای 1352 و 1353
و 1354 طرحهای عمرانی از محل اعتبار سال 1355 همان طرح پرداخت شود.
تبصره 12 -
الف - کاهش یا افزایش اعتبار هر یک از مواد هزینه ها و یا برنامه های
دستگاه اجرایی از محل اعتبارات جاری منظور در قسمت پنجم این قانون تا
میزان ده درصد با تایید سازمان برنامه و بودجه و موافقت نخست وزیر و مازاد
بر آن فقط برای یک بار با تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی مجاز خواهد
بود مشروط بر این که در جمع اعتبارات جاری دستگاه تغییری حاصل نشود.
ب - نقل و انتقال اعتبار مواد هزینه و برنامه های مربوط به سپاهیان
ترویج و آبادانی بین وزارتخانه هایی که از خدمات این سپاهیان استفاده
می نمایند بنا بر پیشنهاد مشترک وزارتخانه های مربوط و موافقت نخست وزیر و
تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی مجاز خواهد بود.
ج - کاهش یا افزایش اعتبار هر یک از مواد هزینه و یا برنامه های وزارت
جنگ از محل اعتبار جاری تا میزان ده درصد در اختیار وزیر جنگ و مازاد بر
آن برای یک بار با موافقت نخست وزیر و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی
مجاز خواهد بود مشروط به این که در جمع اعتبارات جاری وزارت مزبور تغییری
حاصل نشود.
تبصره 13 - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود تا آخر شهریور
ماه 1355 بودجه جاری هر یک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی و ادارات تابع
آنان را که به صورت استانی تفکیک شده و در قسمت هفتم این قانون درج
گردیده مورد بررسی مجدد قرار داده و هر گونه نقل و انتقال یا افزایش و
کاهش در اعتبار مواد و هزینه و برنامه های مربوط را انجام دهد، مشروط بر
این که نقل اعتبارات از استانها و فرمانداریهای کل به ادارات مرکزی
پایتخت را شامل نباشد و نیز در جمع کل اعتبارات جاری هر یک از
وزارتخانه ها و موسسات دولتی تغییر حاصل نشود.
تبصره 14 - کاهش یا افزایش اعتبار مواد هزینه در هر یک از برنامه های
اعتبارات جاری مصوب ادارات تابع وزارتخانه ها و موسسات دولتی در استانها و
فرمانداریهای کل مندرج در قسمت هفتم این قانون و نیز کاهش یا افزایش
برنامه های مربوط به هر یک از ادارات مزبور با موافقت دفتر برنامه و بودجه
محل تا میزان ده درصد مجاز خواهد بود مشروط بر این که در جمع اعتبارات
جاری تغییری حاصل نشود. ترتیب استفاده از مفاد این تبصره بر اساس
دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان
برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره 15 -
الف - اعتبار طرحهای عمرانی (سرمایه گذاری ثابت ) مندرج در قسمت اول
پیوست شماره 4 این قانون به تصویب کمیسیونهای برنامه مجلسین خواهد رسید.
تفکیک اعتبار طرحهایی که در این قسمت به تفکیک نشان داده نشده و تحت
عنوان تسایر طرحهات مندرج است و همچنین تفکیک اعتبارات عمرانی منظور در
ردیف 503014 قسمت پنجم این قانون به طرحهای عمرانی مشخص توسط سازمان
برنامه و بودجه انجام خواهد شد. افزایش یا کاهش اعتبار طرحهای عمرانی در
داخل هر یک از برنامه های دستگاه اجرایی تا بیست درصد با موافقت سازمان
برنامه و بودجه و مازاد بر آن با تصویب شورای اقتصاد مجاز می باشد مشروط
بر این که در جمع اعتبارات طرحهای عمرانی هر برنامه در دستگاه تغییری
حاصل نشود.
افزایش یا کاهش اعتبارات عمرانی بین برنامه های هر دستگاه اجرایی در داخل
فصل تا میزان ده درصد با موافقت سازمان برنامه و بودجه و مازاد بر آن با
تصویب شورای اقتصاد مجاز خواهد بود مشروط بر این که در جمع اعتبارات
طرحهای عمرانی هر دستگاه اجرایی تغییری حاصل نشود.
ب - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود با موافقت دستگاه های
اجرایی مربوط و با تصویب شورای اقتصاد دستگاه های اجرایی طرحهای عمرانی را
تغییر دهد.
ج - موافقتنامه مربوط به طرحهای عمرانی (سرمایه گذاری ثابت ) که دستگاه
مسئول بهره برداری از آن غیر از دستگاه اجرایی طرح است بین دستگاه اجرایی
و دستگاه مسئول بهره برداری و سازمان برنامه و بودجه منعقد و هر تغییری در
این قبیل طرحها نیز با موافقت سه دستگاه مزبور انجام خواهد شد. وزارت
امور اقتصادی و دارایی مکلف است اعتبارات طرح مربوط را مستقیما در اختیار
دستگاه اجرایی قرار دهد.
تبصره 16 - مفاد تبصره 31 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال
1353 کل کشور بر اساس جداول مندرج در قسمت هشتم این قانون تا پایان سال
1355 معتبر است . مبالغ مندرج در جدول الف قسمت هشتم این قانون به میزان
22866 میلیون ریال در سال 1355 قابل تعهد و پرداخت می باشد و مابه التفاوت
تا مبلغ 25000 میلیون ریال بر اساس جدول (ب ) قسمت هشتم در سال 1355 برای
پرداخت در سال 1356 قابل تعهد خواهد بود.
تبصره 17 - افزایش یا کاهش اعتبارات خاص ناحیه ای بین برنامه های هر
فصل در هر استان یا فرمانداری کل تا میزان ده درصد با موافقت دفتر برنامه
و بودجه و تصویب انجمن استان مجاز خواهد بود مشروط بر این که در جمع
اعتبار استان یا فرمانداری کل تغییری حاصل نشود.
تبصره 18 -
الف - در اجرای سیاست عدم تمرکز و به منظور تکمیل سرمایه گذاری های
طرحهای خاص ناحیه ای با برخورداری از ویژگیهای هر استان یا فرمانداری کل و
هماهنگی بیشتر عملیات عمرانی هر استان یا فرمانداری کل اجرای طرحهای
عمرانی که در پیوست شماره 4 این قانون تحت عنوان تطرحهای عمرانی منطقه ای ت
مشخص شده به واحدهای اجرایی محلی واگذار می شود.
اعتبارات مذکور به ترتیب ذیل و بر اساس برنامه ، ضوابط و خط مشی اجرایی که
توسط سازمان برنامه و بودجه و با جلب نظر وزارتخانه ها و موسسات ذیربط
تعیین و حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه سال 1355 ابلاغ می شود به مصرف خواهد
رسید.
1 - موافقت نامه طرحهای عمرانی منطقه ای بین دفتر برنامه و بودجه و
واحد اجرایی محل مبادله خواهد شد.
2 - وزارت امور اقتصادی و دارایی اعتبارات مصوب طرح های عمرانی
منطقه ای را بر اساس موافقت نامه طرح و از طریق ذیحساب عمرانی محلی در
اختیار واحد اجرایی محل قرار خواهد داد.
ب - سازمان برنامه و بودجه مکلف است آن دسته از طرحهای عمرانی را که
اجرای آن به صورت منطقه ای میسر باشد با جلب نظر دستگاه اجرایی و با تصویب
شورای اقتصاد به صورت طرحهای منطقه ای تفکیک نماید و با رعایت بند الف این
تبصره به مصرف برساند.
تبصره 19 - اجازه داده می شود اعتباری به مبلغ یک هزار و پانصد میلیون
ریال برای نیازمندیهای عمرانی ضرور و فوری مناطق مختلف کشور توسط سازمان
برنامه و بودجه اختصاص داده و به ترتیب زیر مصرف شود:
1 - کلیه اعتبارات موضوع این تبصره در سال 1355 قابل تعهد است و آن
چه به مرحله پرداخت برسد از اعتباری که در ردیف 503018 قسمت پنجم این
قانون تحت عنوان تهزینه های ضرور عمرانی و عملیات اضطراری در مناطق ت منظور
است تامین می گردد.
2 - آیین نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی
و دارایی و سازمان برنامه و بودجه حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 1355
تهیه و پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی اجرا خواهد شد.
تبصره 20 -
الف - اعتبار ردیف 501002 قسمت پنجم این قانون تحت عنوان تهزینه های
خاص دستگاه های اجرایی ت به تشخیص سازمان برنامه و بودجه تفکیک می شود و با
پیشنهاد سازمان مزبور طبق مقررات مربوط به اعتبار دولت قابل مصرف است .
ب - تفکیک اعتباراتی که در ردیف 102506 قسمت پنجم این قانون تحت
عنوان تتجهیز و تقویت کادر فنی و اجرایی استانها و فرمانداریهای کل ت
منظور گردیده به عهده وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه و مصرف آنها بر
اساس موافقتنامه هایی خواهد بود که با تایید استاندار یا فرماندار کل بین
دفتر برنامه و بودجه و دستگاه های اجرایی طرحهای خاص ناحیه ای منعقد می شود.
تبصره 21 - اجازه داده می شود اعتبار منظور در ردیف 100105 قسمت پنجم
این قانون تحت عنوان تآیین ملی بزرگداشت پنجاهمین سال شاهنشاهی پهلوی ت به
تشخیص وزارت دربار شاهنشاهی و سازمان برنامه و بودجه تفکیک و در اختیار
دستگاه های اجرایی ذیربط گذاشته شود.
تبصره 22 - اعتبارات منظور در ردیف 1438 قسمت پنجم بودجه سالهای 1353
و 1354 کل کشور تحت عنوان تخرید آثار هنری ایران ت به اعتبار ردیف 501002
تحت عنوان تهزینه های خاص دستگاه های اجرایی ت در بودجه سالهای مذکور منتقل
می شود.
تبصره 23 -
الف - کلمه تکمک وت بعد از کلمه تاعطات به بند (ب ) تبصره 32 قانون
بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور اضافه می شود و مفاد این
حکم در سال 1354 نیز قابل اجرا است .
ب - مفاد بندهای (الف ) و (ب ) تبصره مذکور در سال 1355 نیز مجری خواهد
بود.
تبصره 24 - به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود اعتبار
مورد نیاز هر یک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام
کشوری برای پرداخت هزینه های مربوط به ردیفهای 502004 و 502005 و 502006
قسمت پنجم این قانون را در سال 1355 به تشخیص سازمان برنامه و بودجه و با
صدور اصلاح بودجه از اعتبار ردیفهای مربوط کسر و به اعتبار مواد 1 و 2
بودجه هر دستگاه علاوه نماید.
ضمنا تعهدات تا آخر سال 1354 ردیفهای فوق و همچنین تعهدات تا آخر سال
1353 مربوط به ردیفهای 51106000 و 51107000 و 51108000 قانون بودجه اصلاحی
سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور نیز با رعایت مقررات مربوط از محل
اعتبار ماده (1) بودجه سال 1355 دستگاه های ذیربط قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 25 - به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود آن قسمت
از اعتبارات ردیفهای 502004 و 502005 و 502006 و 502008 قسمت پنجم این
قانون را به میزان مورد نیاز مناطق آموزش و پرورش با توجه به مفاد تبصره
20 قانون بودجه سال 1348 و تبصره 49 قانون بودجه سال 1352 و تبصره 83
قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار
کل کشور به عنوان کمک برای مصارف مقرر در اختیار مناطق مربوط بگذارد.
تبصره 26 - به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می شود آن قسمت
از اعتبارات ردیفهای 502004 و 502005 و 502006 و 502007 و 502008 قسمت
پنجم این قانون را در مورد کارمندانی که در اجرای قانون واگذاری
بیمارستانهای وزارت بهداری مصوب خرداد ماه 1350 به جمعیت شیر و خورشید
سرخ ایران و جمعیت کمک به جذامیان منتقل شده است به عنوان تاعانه ت و به
میزانی که از طرف سازمان برنامه و بودجه تشخیص داده می شود در اختیار
جمعیت های مزبور بگذارد.
تبصره 27 - به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود اعتبار مربوط به
آموزش رایگان و بهبود تغذیه دانش آموزان موضوع ردیف 9998 قسمت هفتم و
اعتبار مربوط به تربیت معلم ، سپاه دانش و توسعه برنامه های موضوع ردیف
9999 قسمت هفتم این قانون را در سال 1355 بر حسب نیازمندیهای هر یک از
مناطق آموزش و پرورش به تفکیک برنامه ها و فصول بین آنها به صورت کمک
توزیع کند و در صورت لزوم نسبت به خرید مواد غذایی از اعتبار ردیف 9998
در مرکز اقدام و به حساب منظور نماید. توزیع اعتبارات مذکور بر اساس
نیازمندیهای مناطق در هر صورت در همان سال باید به اطلاع سازمان برنامه و
بودجه و تایید کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی برسد.
تبصره 28 -
الف - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود در اجرای قانون
تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اعتبارات جاری موسسات و
بنگاه ها و واحدها و فعالیتهایی که به موجب قانون مذکور جز تشکیلات و وظایف
سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قرار می گیرد از بودجه های سال 1355
دستگاه های مربوط کسر و به سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص
دهد.
ب - کلیه اموال مربوط به واحدها و فعالیتهای تحقیقاتی که در اجرای
قانون مذکور جز تشکیلات و وظایف سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی
قرار می گیرد با کارکنان مربوط به سازمان مزبور منتقل و واگذار می شود.
بهای آن قسمت از اموال متعلق به شرکتهای دولتی که به این ترتیب واگذار
خواهد شد به ارزش معین شده در ترازنامه و با تصویب مجامع عمومی از دارایی
و ذخایر شرکت مربوط کسر می شود.
تبصره 29 - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود در اجرای
قانون تشکیل سازمان آموزش کشاورزی مصوب 29/2/1354 اعتبارات جاری برنامه ها
و فعالیتهای آموزش موسسات و بنگاه ها و سایر واحدهایی که به موجب قانون
مذکور جز تشکیلات و وظایف سازمان آموزش کشاورزی قرار می گیرد حسب مورد به
پیشنهاد وزیر کشاورزی و منابع طبیعی یا وزیر وزارتخانه مربوط از بودجه
سال 1355 دستگاه های مربوط کسر و به سازمان آموزش کشاورزی اختصاص دهد.
تبصره 30 - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود اعتبارات جاری
مربوط به سازمان دامداران متحرک را به پیشنهاد وزارت کشاورزی و منابع
طبیعی از بودجه سازمان جنگلها و مراتع کشور کسر و به تفکیک مواد هزینه
ذیل ردیف جداگانه به نام سازمان دامداران متحرک اختصاص دهد.
تبصره 31 - به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می شود پس از تشکیل
هیاتهای امنا مراکز تعلیمات حرفه ای موضوع تبصره 53 قانون بودجه اصلاحی سال
1353 و بودجه سال 1354 کل کشور اعتبارات هر یک از مراکز تعلیمات حرفه ای
را بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی از مواد هزینه بودجه سال
1355 وزارت کار و امور اجتماعی کسر و به اعتبار ماده مربوط بودجه آن
وزارت اضافه کند. وجوه مزبور در اختیار مراکز مذکور قرار داده می شود.
تبصره 32 - تبصره 19 قانون بودجه سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور
تا آخر سال 1355 مجری است .
تبصره 33 - خریدها و مصارفی که از محل اعتبار ماده 12 بودجه وزارت
جنگ برای تقویت نیروهای دفاعی کشور صورت می گیرد مشمول مقررات مذکور در
قانون تحصیل وام یا اعتبار برای تقویت نیروهای دفاعی کشور مصوب هفتم آبان
ماه 1352 خواهد بود.
تبصره 34 - اجازه داده می شود تعهدات تا پایان سال 1353 سازمان
نقشه برداری و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و موسسه رازی مربوط
به درآمدهای اختصاصی سال مذکور از محل مانده درآمدهای اختصاصی سال 1353
هر یک از سازمانهای مذکور محسوب و واریز گردد.
تبصره 35 - اجازه داده می شود تا مبلغ هفت میلیون و سیصد و شصت هزار
(7360000) ریال مانده اصل بهره وام پرداختی از محل اعتبارات برنامه های
گذشته به دانشگاه فرح پهلوی (مدرسه عالی دختران سابق ) بخشوده شود.
تبصره 36 - مهلت مذکور در تبصره 14 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و
بودجه سال 1354 کل کشور از تاریخ انقضا در مورد سازمان بنادر و کشتیرانی
به مدت یک سال و در مورد سازمان معاملات تریاک به مدت سه سال دیگر تمدید
می گردد و تبصره یک ماده واحده قانون اجازه معاملات تریاک و کمک به درمان
معتادان لغو و سازمان مزبور مشمول قانون استخدام کشوری و مقررات مربوط به
آن خواهد بود.
تبصره 37 - مفاد تبصره 41 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال
1354 کل کشور ناظر بر تبصره 46 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال
1353 کل کشور تا آخر سال 1355 تمدید می شود.
تبصره 38 - اجازه داده می شود اعتباراتی که در بودجه وزارت آموزش و
پرورش و یا وزارت علوم و آموزش عالی به منظور سرمایه گذاری ثابت در موسسات
آموزشی غیر دولتی با رعایت اولویت شهرستانها اختصاص داده شده یا می شود
با موافقت وزارت مربوط طبق مصوبات هیات امنا موسسه آموزشی ذینفع به مصرف
برسد.
تبصره 39 - وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است ده میلیارد ریال از
اعتبارات صنعتی منظور در پیوست شماره 4 بودجه سال 1354 کل کشور را در سال
1355 در اختیار وزارت صنایع و معادن بگذارد تا جهت تقویت منابع مالی
بانکهای تخصصی صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
تبصره 40 - چنانچه مبالغ منظور شده در ردیفهای بودجه سال 1354 - 1355
برای واریز مانده بدهیهای وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی و وابسته
به دولت که با تعهد سازمان برنامه و بودجه از اجرای تبصره های 4 و 41 و 50
و 57 و 60 و 63 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1354 کل کشور
ناشی شده است کافی نباشد مانده بدهی آنها در هر مورد با تایید سازمان
برنامه و بودجه بر طبق مقررات مذکور در مفاد تبصره مربوط در پایان سال از
محل اعتباری که دولت از بانک مرکزی ایران دریافت می دارد واریز خواهد شد.
تبصره 41 - به وزارت جنگ اجازه داده می شود:
الف - تا مبلغ نود و چهار میلیون و هشتصد و چهل و دو هزار و چهارصد و
بیست و شش (426/842/94) ریال که از بابت ارزش وسایل و لوازم خواربار و
پوشاک دانش آموزان و دانشجویان ژاندارمری کشور و سایر دستگاه های دولتی تا
آخر سال 1353 دریافت داشته است تا پایان سال 1355 برای خرید و جایگزین
کردن وسایل و لوازم خواربار و پوشاک مذکور به مصرف برساند.
ب - مبلغ یکصد و هفتاد و شش میلیون و پانصد و شصت هزار و سی و دو
(032/560/176) ریال مانده اعتبارات خدمات درمانی سال 1353 خود را به
منظور افزایش سرمایه سازمان تامین خدمات درمانی عائله درجه یک افسران و
همافران و کارمندان ارتش شاهنشاهی و ژاندارمری کشور و شهربانی کشور به
سازمان مزبور پرداخت نماید.
تبصره 42 - دولت مجاز است معادل تعهدات سالهای 1354 و 1355 مربوط به
پرداخت 3 درصد سهم دولت (موضوع ماده 28 قانون تامین اجتماعی ) پس از تایید
سازمان برنامه و بودجه اوراق قرضه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار
دهد.
تبصره 43 - اجازه داده می شود:
الف - وزارت جنگ هفده میلیارد و هفتصد و بیست میلیون و یک هزار و
ششصد و ده (610/001/720/17) ریال از مانده اعتبارات سال 1353 خود را بابت
تقویت بنیه دفاعی کشور تا پایان سال 1355 تعهد و پرداخت کند.
ب - مبلغ چهار میلیارد (000/000/000/4) ریال از مانده اعتبارات سال
1353 وزارت جنگ برای کمبود اعتبار حقوق و مزایای کادر شاغل و بازنشسته
شهربانی کشور و ژاندارمری کشور و گارد و بنادر و گمرکات اختصاص یابد و به
ترتیبی که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و
بودجه به تصویب هیات وزیران می رسد به مصرف برساند.
تبصره 44 - به دولت اجازه داده می شود مبلغ دو میلیارد و یکصد و چهل و
نه میلیون و دویست و بیست و شش هزار (000/226/149/2) ریال هزینه های مورد
نیاز حزب رستاخیز ملت ایران را از درآمد عمومی کشور تامین و به صورت کمک
پرداخت نماید. مصارف اعتبارات مزبور برابر اساسنامه حزب و بنا به پیشنهاد
دبیر کل و تصویب هیات اجرایی و طبق ضوابطی که به تصویب هیات اجرایی می رسد
خواهد بود.
تبصره 45 - اجازه داده می شود مبلغ چهار میلیارد و یکصد میلیون ریال
از مانده اعتبارات سال 1353 وزارت جنگ به اعتبارات سرمایه گذاری ثابت
وزارت مسکن و شهرسازی منتقل شود تا طبق طرحی که به تصویب سازمان برنامه و
بودجه خواهد رسید به مصرف برسد.
تبصره 46 - مفاد تبصره 20 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال
1354 کل کشور در مورد مصرف اعتبارات ذیل ردیف 102003 تحت عنوان تشرکت
جوانان در اجرای برنامه های عمرانی ت و ردیف 102004 تحت عنوان تهماهنگی و
توسعه اجتماعی و اقتصادی خاص استان لرستان ت تا پایان سال 1355 تمدید
می شود.
تبصره 47 - به وزارت نیرو اجازه داده می شود مبلغ هشتصد میلیون ریال
از اعتبارات برنامه توزیع نیروی برق شرکتهای برق منطقه ای را به مصرف
هزینه تامین برق روستاها در سال 1355 برساند.
تبصره 48 - از اعتبارات منظور در تبصره 19 معادل 25 درصد در هر منطقه
برای تامین برق روستاها اختصاص داده می شود. سهمیه هر منطقه از اعتبار بند
1 به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها و موافقت سازمان برنامه و بودجه
و وزارت نیرو حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 1355 تعیین و از طرف وزارت
نیرو به شرکتهای برق منطقه ای ابلاغ خواهد شد.
اولویت روستاها برای استفاده از نیروی برق با توجه به میزان مشارکت
متقاضیان با رعایت مقررات مذکور در تبصره 19 و آیین نامه اجرایی آن از طرف
ادارات تعاون و امور روستاهای هر محل تعیین و به شرکتهای برق منطقه ای
مربوط ابلاغ خواهد شد.
تبصره هایی که تا ملغی نشده به قوت خود باقی است
تبصره 49 - دولت می تواند وجوه حاصل از سرمایه گذاریهای دولت در خارج
کشور را در حساب جداگانه خزانه داری کل در بانک مرکزی ایران نگهداری و طبق
مصوبات شورای عالی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برای
سرمایه گذاری در خارج مورد استفاده قرار دهد.
تبصره 50 - افزایش یا کاهش اعتبارات طرحهای عمرانی بین دو دستگاه
اجرایی با موافقت دستگاه های مربوط تا میزان ده درصد با موافقت سازمان
برنامه و بودجه و مازاد بر آن با تصویب شورای اقتصاد مجاز خواهد بود.
تبصره 51 -
الف - سازمان برنامه و بودجه مکلف است همه ساله بر اساس میزان و ترکیب
جمعیت ، احتیاجات ، پیشرفت و سایر شرایط محلی سطح اعتبارات خاص ناحیه ای هر
استان و یا فرمانداری کل را تعیین و ابلاغ نماید. تسهیم اعتبارات بین
شهرستانهای هر استان یا فرمانداری کل با رعایت ضوابط مذکور و خط مشی کلی
که از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می گردد به پیشنهاد دفتر برنامه و
بودجه و با جلب نظر نمایندگان آن استان در مجلسین به تصویب انجمن استان
صورت خواهد گرفت . توزیع اعتبارات در داخل هر شهرستان با رعایت اولویت و
ضرورتهای محلی در قالب فصول و برنامه های تعیین شده در خط مشی کلی به
پیشنهاد دفتر برنامه و بودجه و با جلب نظر نماینده یا نمایندگان آن در
شهرستان در مجلسین به تصویب انجمن شهرستان خواهد رسید.
ب - وزارت امور اقتصادی و دارایی اعتبارات مصوب خاص ناحیه ای را
مستقیما در اختیار استانداران یا فرمانداران کل قرار خواهد داد تا طبق
موافقتنامه طرحهای مربوط که بین استانداران و فرمانداران کل ، دفاتر
برنامه و بودجه و دستگاه های اجرایی محلی منعقد می شود به مصرف برسد.
ج - دستگاه های اجرایی محلی می توانند در مواردی که مدت اجرای طرح خاص
ناحیه ای بیش از یک سال است با موافقت قبلی سازمان برنامه و بودجه و در
حدود خط مشی مذکور در بند (الف ) و به ترتیب مقرر درباره تصویب طرحهای خاص
ناحیه ای حداکثر معادل اعتبار مصوب همان سال برای سال بعد نیز قرارداد
منعقد و اعتبار لازم را در طرح عمرانی سال بعد مقدم بر سایر اعتبارات
پیشنهاد نماید.
د - استاندار یا فرماندار کل می تواند اجرای طرحهای خاص ناحیه ای را به
واحدهای اجرایی ذیربط در شهرستان یا مراکز استان محول نماید و در صورت
عدم اجرای طرح با تصویب انجمن استان دستگاه اجرایی دیگری انتخاب کند و یا
دستگاه اجرای طرح را تغییر دهد.
تبصره 52 - اعتبارات مربوط به اجرای تبصره 50 قانون بودجه اصلاحی سال
1352 و بودجه سال 1353 کل کشور و تبصره 65 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و
بودجه سال 1354 کل کشور به موسسات آموزش عالی غیر دولتی که اداره امور
آنها به موجب قانون اداره امور موسسات آموزش عالی غیر دولتی مصوب تیر ماه
1354 به وزارتخانه ها و موسسات دولتی واگذار شده یا خواهد شد نیز بر حسب
ضوابط مقرر در تبصره های مذکور قابل پرداخت است . رعایت نسبت بیست درصد
مذکور در تبصره اخیر در مورد موسسات آموزش عالی الزامی نیست .
تبصره 53 - نحوه مصارف اعتبار بهبود تغذیه دانش آموزان مصوب در بودجه
وزارت آموزش و پرورش بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد
وزارت مزبور و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران
برسد. در آیین نامه مذکور نحوه نظارت و همکاری انجمن های شهرستان و شهر و
ده منظور خواهد شد.
تبصره 54 - اجازه داده می شود تمام یا قسمتی از بهای اموال منقول یا
غیر منقولی که از محل اعتبارات طرحهای عمرانی برای شرکتهای سهامی زراعی و
شرکتهای تعاونی تولید روستایی ایجاد شده یا می شود بر اساس ضوابطی که بنا
به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها به تصویب شورای اقتصاد خواهد رسید
بلاعوض به شرکتهای مربوط واگذار گردد. شرکتها مکلفند این اموال را که به
حساب دارایی ها و اندوخته های سرمایه ای خود منظور نمایند.
تبصره 55 - از اول سال 1355 کلیه امور مربوط به بهره برداری از انواع
معمولی شن ، ماسه ، قلوه سنگ و خاک رس به استانداریها و فرمانداریهای کل
محول می شود. استانداران و فرمانداران کل مکلفند با رعایت قانون گسترش
کشاورزی در قطب های کشاورزی و قانون آب و نحوه ملی شدن آن بهره برداری از
معادن مذکور را بر اساس ضوابط و ترتیبات و به مدتی که با پیشنهاد وزارت
صنایع و معادن به تصویب هیات وزیران می رسد به اشخاص واگذار و درآمد حاصل
را به حساب انجمن شهرستان مربوط منظور نمایند که اضافه بر اعتبار طرحهای
خاص ناحیه ای و بر طبق مقررات راجع به طرحهای مذکور منحصرا به مصرف عمران
روستاهای همان شهرستان برسد. ماده 105 الحاقی به قانون شهرداری مصوب 27
بهمن ماه سال 1345 در مورد مواد معدنی واقع در حوزه خدمات و نظارت
شهرداریها و املاک اشخاص به قوت خود باقی است . اجازه هائی که برای خارج از
محدوده قانونی شهرها تا این تاریخ به استناد قانون معادن برای بهره برداری
مواد معدنی مزبور صادر شده تا پایان مدت مندرج در اجازه معتبر است ولی
رسیدگی به امور آنها طبق ضوابط و ترتیبات مذکور در این تبصره به عهده
استانداریها و فرمانداریهای کل خواهد بود و حقوق و بهره مالکانه دولت
توسط استانداریها و فرمانداریهای کل وصول و به ترتیب مقرر در این تبصره
مصرف خواهد شد. در اجرای این تبصره آن قسمت از مقررات مربوط به معادن که
با مفاد این تبصره مغایرت دارد موقوف الاجرا خواهد بود.
تبصره 56 - اجازه سازمان برنامه و بودجه می شود پنجاه درصد وجوه حاصل
از اجرای احکام کیفری مقرر در قانونی نظام صنفی موضوع بند توت ماده 63
مکرر مصوب 30/8/1351 برای کمک به هزینه های کمیته ملی حمایت از مصرف کننده
در وجه کمیته مزبور پرداخت شود. دستورالعمل اجرایی این تبصره با پیشنهاد
وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات
وزیران خواهد رسید.
تبصره 57 - به دولت اجازه داده می شود وجوه حاصل از خالص فروش کالاهای
قاچاق اعم از کالاهای گمرکی و دخانی که وسیله ماموران ژاندارمری کشور و
شهربانی کشور کشف می شود و همچنین جرائم وصولی از مرتکبین قاچاق کالاهایی
که توسط مامورین مزبور کشف می شود با رعایت ماه 19 قانون مجازات مرتکبین
قاچاق مصوب 1312 برای تهیه و احداث خانه های سازمانی در نقاط مرزی و سایر
نقاطی که از نظر مبارزه با قاچاق حائز اهمیت هستند و همچنین خرید وسایل و
تجهیزات مربوط به پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق و مبارزه با قاچاق به
نسبت کشف در اختیار دستگاه های مزبور بگذارد تا به موجب بودجه هایی که با
پیشنهاد آن دستگاه به تصویب هیات وزیران می رسد به مصرف برسد.
دولت می تواند در آخر هر سال از محل مازاد بر درآمد عمومی ، حداکثر تا
میزان مبالغی که در سال قبل از این بابت وصول شده باشد در اختیار
ژاندارمری کشور و شهربانی کشور بگذارد تا به همان مصارف برسد.
دستورالعمل اجرایی این تبصره به پیشنهاد مشترک ژاندارمری کشور و شهربانی
کشور تهیه و پس از موافقت وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و
سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
از اول سال 1355 مقررات تبصره 29 قانون بودجه سال 1350 کل کشور ملغی است .
تبصره 58 - موسسات و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که از محل بودجه
عمومی دولت کمک یا اعانه می گیرند مجاز نیستند شروع به اجرای فعالیت و یا
طرح جدیدی نمایند و یا تغییری در مقررات خود دهند و به طور کلی ایجاد
تعهدی کنند که به نحوی از انحا موجب افزایش میزان کمک یا اعانه دولت به
آنها در سال مورد عمل بودجه و یا سالهای بعد شود مگر آن که قبلا مجوز لازم
را در هر مورد به پیشنهاد وزارتخانه مربوط و تایید سازمان برنامه و بودجه
تحصیل کرده باشند.
تبصره 59 - تبصره 88 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل
کشور به شرح زیر اصلاح می شود:
به وزارت دادگستری اجازه داده می شود وجوهی را که بابت خدمات خاص پزشکی
قانونی وصول شده یا خواهد شد پس از وضع کلیه هزینه های مربوط به مصرف
تجهیز و تکمیل وسایل پزشکی قانونی و نگاهداری صغار تحت سرپرستی دادسراها
و کانونهای اصلاح و تربیت برساند.
آیین نامه اجرایی این تبصره به وسیله وزارت دادگستری تهیه و پس از تایید
وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به مورد اجرا
گذاشته می شود.
تبصره 60 - به وزارت دادگستری اجازه داده می شود بهره های موضوع تبصره
9 قانون متمم بودجه سال 1347 را طبق آیین نامه ای که با جلب نظر سازمان
برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب وزارت دادگستری
می رسد به مصرف هزینه های صغار تحت سرپرستی دادسراها و کانونهای اصلاح و
تربیت برساند.
تبصره 61 - مفاد تبصره 44 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال
1354 کل کشور تا هنگامی که ملغی نشده است به قوت خود باقی است .
تبصره 62 - از اول سال 1355 حقوق وظیفه موضوع تبصره 27 قانون بودجه
سال 1351 کل کشور و بند الف تبصره 80 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه
سال 1353 کل کشور شامل وراث مستخدمین غیر رسمی کلیه وزارتخانه ها و موسسات
و شرکتهای دولتی که مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه خاصی نمی باشند و مورث
آنان بعد از 31/3/1345 و قبل از 1/1/1354 فوت شده نیز خواهد بود مشروط
بر آن که در زمان فوت رابطه استخدامی مستخدم با سازمان متبوع وی برقرار
بوده باشد.
تبصره 63 - وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی
وابسته به دولت و شهرداریها و موسسات تابع و یا وابسته به آنها و همچنین
کلیه موسساتی که بیش از بیست و پنج درصد منابع بودجه جاری آنان از محل
درآمد عمومی و یا منابع موسسات و شرکتهای دولتی یا سایر منابع عمومی
تامین می شود مکلفند قبل از هر گونه افزایش جداول حقوق و اجرت و دستمزد و
مبانی پرداخت مزایای مستمر یا فوق العاده شغل یا فوق العاده شغل مخصوص یا
مزایای شغل کارکنان خود موافقت شورای حقوق و دستمزد را تحصیل نمایند.
شرکتها و موسساتی که به موجب قانون خاص شمول این حکم در مورد آنها مستلزم
ذکر نام است نیز مشمول این تبصره می باشند. مشمولین قانون استخدام نیروهای
مسلح شاهنشاهی تابع مقررات مربوط به خود خواهند بود.
دستورالعمل اجرایی این تبصره به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره 64 - اجازه داده می شود تا مبلغ یک میلیارد ریال بابت وجوه
موضوع تبصره 4 تقانون تشکیل سازمانهای گسترش مالکیت واحدهای تولیدی ت در
سال 1354 به عنوان سرمایه آن سازمان پرداخت و مبالغ پرداختی به هزینه
قطعی منظور گردد.
تبصره 65 - 25 درصد از اعتبارات مربوط به تاسیسات زیربنای در
روستاهای منفرد هر استان اختصاص به اجرای طرحهای عام المنفعه در روستاهایی
که بیش از بیش از دویست و پنجاه نفر جمعیت دارند خواهد داشت مشروط بر آن
که اهالی روستا حداقل سی درصد از هزینه اجرای طرح را تامین و در اختیار
انجمن ده قرار دهند بقیه اعتبار لازم برای اجرای این طرح ها به حساب انجمن
ده روستای مربوط پرداخت خواهد شد تا با رعایت اولویت طرحهای خاص ناحیه ای
و با راهنمایی و نظارت فنی دستگاه اجرایی ذیربط نسبت به اجرای طرح اقدام
نمایند.
تبصره 66 - به دولت اجازه داده می شود به پیشنهاد سازمان برنامه و
بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی با رعایت قانون برنامه و بودجه کشور
علاوه بر اعتبارات مصوب در بودجه سال 1355 و آن چه در بودجه سال 1356 کل
کشور پیش بینی و تصویب می شود تا مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد(000/000/000
/150) ریال برای طرحهای عمرانی انتفاعی مربوط به شرکتهای دولتی و موسسات
وابسته به دولت را تصویب نماید و منابع لازم برای اجرای طرحهای مذکور را
از محل وام یا اعتبار داخلی یا خارجی تامین کند.
تبصره 67 - دولت مکلف است بر مصرف اعتباراتی که از محل درآمد عمومی
برای موسسات غیر دولتی که تمام یا قسمتی از منابع مالی آنها به صورت
تکمک ت یا تاعانه ت در بودجه هر سال تخصیص می دهد نظارت مالی اعمال کند.
نحوه نظارت مذکور تابع دستورالعملی می باشد که به وسیله وزارت امور
اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم و به تصویب هیات وزیران
خواهد رسید.
تبصره 68 - وزارت آموزش و پرورش مجاز است کماکان حق الزحمه خدمات
اضافی مدیران و معاونان و دبیران فنی و هنرآموزان هنرستانها و مدارس فنی
و حرفه ای و همچنین مدیران و معاونان مراکز تربیت معلم که بر حسب ضرورت به
صورت دو نوبتی انجام می دهند حداکثر به ماخذ حقوق ثابت و فوق العاده شغلی
که در نوبت اول به آنان پرداخت می شود از محل اعتبارات مربوط پرداخت
نمایند، این پرداخت منحصرا برای ماه هایی که هنرجویان و کارآموزان مراکز
تربیت معلم مشغول تحصیل هستند انجام می شود، ضوابط پرداخت این حق الزحمه از
مهر ماه 1355 بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت آموزش و
پرورش و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران
می رسد.
تبصره 69 - اجازه داده می شود از اول سال 1355 حساب مخصوصی تحت عنوان
ترفاه بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری ت در بانک رهنی ایران افتتاح و مبلغ
پنجاه میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه از محل درآمد عمومی تامین و به
حساب مزبور منظور و پرداخت شود. سایر منابع این حساب و نحوه استفاده از
آن طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت رفاه اجتماعی به تصویب
هیات وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و شصت و نه تبصره و جداول ضمیمه پس از اظهار
ملاحظات مجلس سنا در جلسه عصر روز یکشنبه 17/12/1354، در جلسه روز پنجشنبه
بیست و یکم اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس
شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
نوع : قانون
شماره انتشار :
تاریخ تصویب : 1354/12/21
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید ، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) موضوع پرونده بنظر دادگاه تصرف عدوانی نبوده و برائت صادرنموده لکن دادگاه تجدیدنظراستان آن را از مصادیق تصرف عدوانی دانسته و برائت را نقض نموده است