دادگاه مطابق ماده 146 ق ح فاعل را مختارندانسته ودیوان حکم را نقض کرده است

دادگاه-مطابق-ماده-146-ق-ح-فاعل-را-مختارندانسته-ودیوان-حکم-را-نقض-کرده-است

دادگاه مطابق ماده 146 ق ح فاعل را مختارندانسته ودیوان حکم را نقض کرده است


تاریخ رسیدگی : 3/2/70
شماره رای : 49/4
فرجامخواه متهم : دادسرای عمومی
فرجامخواسته : دادنامه شماره 29797/11/1369 صادره از شبعه 11 دادگاه کیفری یک ....
مرجع رسیدگی : شعبه 4دیوانعالی کشور
هیئت شعبه : آقایان .... رئیس و .... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
بسمه تعالی
1 طبق کیفرخواست 61950/11/1369 تنظیمی به وسیله معاون دادستان عمومی آقای (الف )20 ساله متهم شده است به ارتکاب لواط با طفل نابالغ و به استناد ماده 103 قانون حدود و قصاص و مقررات آن از دادگاه کیفری درخواست تعیین کیفر برای او شده است.
2 گواهی پزشکی پس از معاینه طفل مجنی علیه بنام (ب ) حاکی است در تاریخ 11/10/69 پارگی و خون مردگی وسیع در عضله مقعد وجود دارد.
3 .... پدر مجنی علیه شکایت کرده که .... با .... سرکوجه آمدیم دیدم پسرم در کنار کوچه افتاده و گریه م کند هرچه از او سئوال کردم گریه می کرد وقت یاو لا بلند کردم دیدم شلوار او پر از خون می باشد گفت (الف ) مرا برد کاربدکرد.
4 صورتمجلس مورخه 27/10/1369 تنظیم مامورین در مواجهه بین طفل پنج ساله مجنی علیه و متهم حاکی است (که پسر پنج ساله بنام (ب ) دست روی متهم بنام (الف ) دراز و اظهار نموده که نامبرده من را سوار موتور سییکلت کرده به صحرا برده درآنجا بمن تجاوزکرده 00) 5 متهم (الف ) که دارای همسر هم می باشد طبق صورت جلسه مورخ 27/19/1369 تنظیمی مامورین به عمل خود لواط اقرار کرده و گفته پسر پنج ساله .... بنام (ب ) را سوار کردم به صحرا .... بردم و در آنجا از روی اشتباه و نادانی به پسربچه به نام (ب ) تجاوز کردم و عمل لواط به وی انجام دادم که پسربچه اولش گریه کرد.
6 در پاسگاه ژاندارمری از متهم .... (الف )20 ساله دارای عیال تحقیق شده و گفته پسربچه را از سرخانه سوار موتور سیکلت خود کردم و بردم سرچاه و از روی اشتباه ونادانی و نفهمی عمل را با ایشان انجام دادخ از روی شهوت بود وهیچ غرضی نداشتم اسم پسر بچه .... است. سئوال شد شما اقرار دارید که این عمل را با پسربچه 5 ساله (ب ) انجام داده اید گفته بلی اقرار دارم .... فقط پسربچه گریه کرد فقط زن دارم و بچه ندارم در داسرا هم از مهتم نامبرده تحقیق شد، وی اقرار کرده که از (روی نفهمی و نادانی با بچه عمل لواط انجام دادم و اشتباه کردم ) سئوال شد آیا دخول انجام شد گفته (نمی دانم ) در آخرین دفاع گفته (قبول دارم و اشتباه کردم ) 7 دادکاه با تعیین وکیل تسخیری برای متهم (الف ) اورامحاکمه کرده پدر طفل و خود طفل ، از متهم شکایت کرده اند و متهم گفته اظهاراتم را در بازپرسی قبول دارم نفهمیدم که چه شد شیطان مرا گول زد در مرتبه دوم و سوم و چهارم تفهیم اتهام شده گفته اتهام را قبول دارم وکیل و از او دفاع کرده است و دادگاه با اخذ نظر مشاور مبادرت به صدور حکم کرده و نوشته :
(در خصوص اتهام (الف )20 ساله مبنی بر ارتکاب عمل لواط با خردسال (ب ) 8 ساله نظر به محتویات پرونده و گواهی پزشکی که دلالت بر وقوع فعل شنیع لواط می نماید و شکایت طفل مجنی علیه و پدرش و اظهارات ولی قهری طفل در مراحل تحقیق و بازجویی و اقاریر و اعترافات متهم در مراحل تحقیق و بازجویی و در محضردادگاه کیفیت اعلامی وسایر قرائن موجود با توجه به ماده 146 قانون راه های ثبوت در دادگاه ویرا مختار در فعل ارتکابی لواط ندانسته لذا تعزیری وی ثابت است و نامبرده را به پنج سال حبس تعزیری و99 ضربه شلاق محکوم می نماید.
8 آقای دادیار به حکم صادره اعتراض کرده پرونده را ادعا کرده که آقای دادستان باید مراتب اعتراض تاییدنماید(30و36و38 )
آقای دادستان به حکم صادره ایراد گرفته و طبق ماده 143 قانون حدود و قصاص درخواست اتخاذ تصمیم کرده است. دادگاه اعتراض را وارد ندانسته و پرونده را به دیوانعالی کشور ارسال کردکه به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای 00 عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر قول اعتراض و نقض داده و دادنامه شماره 29797/11/1369 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
بسمه تعالی ایراد و اعتراض دادستان عمومی به حکم صادره با توجه به محتویات پرونده وارد و موجه است دادگاه بااحراز ارتکاب لواط از طرف متهم طبق ماده 141 و143 قانون حدود و قصاص و مقررات آن باید اقدام می کرد لذا مستند به بند اول ماده قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها حکم صادره را نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک مربوط ارجاع می شود.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

124

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 49

تاریخ تصویب : 1370/02/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.