قانون موافقتنامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند

قانون-موافقتنامه-تاسیس-کمیسیون-تون-ماهیان-اقیانوس-هند

قانون موافقتنامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند


شماره 1428-ق 5/9/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 56548/16733 مورخ 26/10/1378 دولت در موردموافقت نامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 13/8/1380 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی درماده واحده تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 40662 10/9/1380
قانون موافقت نامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سیزدهم آبان ماه یکهزارو سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/8/1380 به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1428-ق مورخ 5/9/1380واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سیدمحمدخاتمی

ماده واحده - به دولت اجازه داده می شود به موافقتنامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند بشرح پیوست که در یک مقدمه و (24) ماده و پیوستهای (الف ) و(ب ) به تصویب رسیده با رعایت شرط زیر بپیوندد و تشریفات پذیرش موضوع ماده (17) موافقتنامه را انجام دهد.
(الحاق به خموافقتنامه حاضر به معنای الحاق و پذیرش کنونسیون 1982 حقوق دریها نمی باشد)0
تبصره - رعایت اصل یکصد و سی ونهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مودر ماده (23) موافقتنامه الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند
مقدمه
با درک لزوم گسترش استفاده صلح آمیز از دریها واقیانوسها وبه کارگری موثر و نطقی دخایر زنده موجود در آبها وحفظ آنها،
با تمایل به مشارکت در تحقق نظم اقتصادی بین المللی ومنطقی و عادلانه با توجه لازم به نیازها ومنافع ویژه کشورهای درحال توسعه
با علاقه به همکاری از نظر تضمین حفظ گونه های تون و شبه تون در اقیانوس هند و گسترش به کارگیری بهینه آنها و توسعه پایدار شیلات ،
به ویژه با درک منافع خاص کشورهای در حال توسعه در منطقه اقیانوس هند برای سود جستن منطقی از منابع صید،
با توجه به کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق دریاهاکه در تاریخ 10دسامبر سال 1982 میلادی (20آذرماه 1361هجری شمسی ) برای امضاء مفتوح شد به ویژه مواد (56) ، (64) و (116) تا (119)آن ، با توجه به اینکه حفظ گونه های تون وشبه تون و به کارگیری پایدار و منطقی ساحلی اقیانوس هند و سایر کشورهائی که اتباع آنها به برداشت گونه های تون و شبه تون در منطقه اشتغال دارند، تقویت خواهد شد،
با در نظر داشتن کنوانسیون سازمان تون ماهیان اقیانوس هند غربی که در تاریخ 19 ژوئن سال 1991 میلادی (30خردادماه 1370 هجری شمسی ) برای امضاء مفتوح شد،
و باتوجه به اینکه اهداف فوق از طریق تاسیس کمیسیونی طبق ماده (14) اساسنامه سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد، بهتر قابل دسترسی می باشد،
در موارد زیر به توافق رسیده اند:
ماده 1- تاسیس :
طرفهای متعاهد بدین وسیله در مورد تاسیس کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند (که از این پس (کمیسیون ) خوانده می شود) درچارچوب سازمان خواروبار وکشاورزی ملل متحد (که ازاین پس (فائو)خوانده می شود) موافقت می نمایند.
ماده 2- حیطه صلاحیت :
حیطه صلاحیت (که از این پس (حیطه ) خوانده می شود) اقیانوس هند (که ازنظر این موافقتنامه به عنوان مناطق آماری (51)و(57)تعریف شده و در نقشه مندرج در پیوست (الف ) این موافقتنامه نشان داده شده است ) و دریاهای مزبور از نظر حفظ و مدیریت ذخایری که به آنجا که برای تحت پوشش قراردادن دریاهای مزبور از نظر نقطه تلاقی قطب جنوب تا آنجا که برای تحت پوشش قراردادن دریاهای مزبور از نظر حفظ ومدیریت دخایری که به آنجا و یا از آنجا مهاجرت می کنندلازم باشد، خواهد بود.
ماده 3- گونه ها وذخایر:
گونه های تحت پوشش این موافقتنامه گونه هائی خواهند بود که در پیوست (ب ) مشخص شده اند. اصلاح (ذخایر) به معنی آن دسته ازگونه های مزبور می باشند که یا در حیطه زندگی می کنند تابدین حیطه و یا از آن مهاجرت می نمایند.
ماده 4- عضویت :
1- عضویت در کمیسیون برای آن دسته از اعضاء فائو یااعضای وابسته به آن آزاد است ،
الف - که :
1- کشور ساحلی یا اعضاء وابسته باشند که به طور کامل یا بخشی از آنها در داخل حیطه واقع شده است.
2- کشورها و یا اعضاء وابسته ای باشند که کشتیهای آنها در داخل حیطه به صیدذخایرتحت پوشش این موافقتنامه اشتغال دارند.یا
3- سازمانهای وحدت اقتصادی منطقه ای باشند که هر یک از کشورهای مذکور در جزءهای (1)یا(2) فوق ، عضو آنها باشند و این کشورها صلاحیت درباره مسائل مطرح در چارچوب این موافقتنامه را به ان تفویض نموده باشند.
ب - که این موافقتنامه را طبق مفاد بند(1)ماده (17)می پذیرند.
2- کمیسیون می تواند با موافقت اکثریت دوسوم از اعضاء خود، عضویت هر کشور دیگری را که عضو فائو نبوده اما عضو سازمان ملل متحد یا سایر آژانسهای تخصصی آن یا آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد را بپذیرد، مشروط بر اینکه کشورها:
الف -
(1)- از کشورهای ساحلی باشند که به طور کلی و یا بخشی از آنها در داخل حیطه قرار داشته باشد، یا
(2)- کشورهائی باشند که کشتیهای آنها در داخل حیطه به صید ذخایر تحت پوشش این موافقتنامه اشتغال دارند.
ب - تقاضای عضویت خود را تسلیم کرده و طبق بند(2) ماده (17) اعلامیه ای را به صورت سند رسمی تنظیم نمایند مبنی بر اینکه این موافقتنامه را از زمان پذیرش به عنوان لازم الاجراء می پذیرند.
3- از نظر پیشبرد اهداف این موافقتنامه ، اعضاء کمیسیون جهت تشویق کشورها یا سازمانهای وحدت اقتصادی منطقه ای که مجاز به عضوی در کمیسیون هستند اما هنوز به عضویت آن در نیامده اند، برای الحاق به این موافقتنامه با یکدیگر همکاری خواهند نمود.
4- هرگاه هر یک از اعضاء کمیسیون به مدت دوس ال تقویمی به صورت پی درپی از اجرای موازین مذکور در بندهای (1)و(2) فوق الذکر اجتناب نمایند، کمیسیون می تواند پس از مشاوره با اعضاء ذیربط، تصمیم به کناره گیری تلقی کردن آن عضو از این موافقتنامه از تاریخ تصمیم مزبور بگیرد.
5- از نظر این موافقتنامه اصطلاح (که کشتیهای آن )در ارتباط با سازمان عضو به معنای کشتیهای کشور عضو سازمان مزبورمی باشد.
6- هیچیک از مفاد این موافقتنامه و هیچ عمل یا فعالیتی که به موجب این موافقتنامه انجام شده است به نحوی تفسیر نخواهدشد که موقعیت هر عضو این موافقتنامه را در رابطه ب وضعیت حقوقی هر منطقه تحت پوشش این موافقتنامه تغییر داده یا به گونه ای آن را تحت تاثیر قرار دهد.
ماده 5- اهداف ، وظایف و مسئولیتهای کمیسیون :
1- کمیسیون از نظر تضمین حفظ و بهره گیری بهینه از ذخایرتحت پوشش ای نموافقتامه و تشویق توسعه پایدار شیلات براساس این دخایر، از طریق مدیریت صحیح ، همکاری بین اعضاء را گسترش خواهد داد.
2- کمیسیون به منظور دست یافتن به این اهداف ، وظایف و مسئولیتهای زیر ار طبق اصول مذکور در مفاد مربوط کنوانسیون ملل متحد درباره حقوق دریا، به عهده خواهد داشت :
الف - بررسی شرایط و روند ذخایر و جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و انتشارات اطلاعات عملی ، آمار مربوط به میزان تلاش و صید وسایر اطلاعات مربوط به حفظ و مدیریت ذخایر و شیلات براساس ذخایر تحت پوشش این موافقتنامه 0
ب - تشویق ، توصیه و ایجاد هماهنگی میان فعالیتهای تحقیق و توسعه در ارتباط با شیلات و ذخایر تحت پوشش این موافقتنامه و همچنین فعالیتهای دیگری که ممکناست کمیسیون انجام آنها را مناسب بداند، از جمله فعالیتهای مربوط به انتقال فن آوری ،آموزش و بهبود، با توجه لازم به ضرورت تضمین مشارکت منطقی اعضای کمیسیون در شیلات و نیز با در نظر داشتن نیازها و منافع ویژه اعضای کمیسیون در منطقه که از کشورهای در حال توسعه می باشند.
پ - انجام اقدامهای مربوط به حفظ و مدیریت ، طبق ماده (9) و براساس شواهد علمی ، به منظور تضمین ذخایر تحت پوشش این موافقت نامه و پیشبرد هدف کمیسیون در منطقه که از کشورهای در حال توسعه می باشند.
پ - انجام اقدامهای مربوط به حفظ ومدیریت ، طبق ماده (9)و بر اساس شواهد عملی ، به منظور تضمین ذخایر تحت پوشش این موافقت نامه و پیشبرد هدف بهره برداری بهینه از آنها در سرتاسر حیطه 0
ت - بررسی جنبه های اقصتادی و اجتماعی شیلات براساس ذخایرتحت پوشش این موافقتنامه به ویژه با در نظر داشتن منافع کشورهای ساحلی در حال توسعه 0
ث - بررسی و تصویب برنامه و بودجه مستقل ونیز حسابرسی دوره بودجه ای قبل 0
ج - ارائه گزارشهای فعالیتها، برنامه ها، حسابها و بودجه مستقل و مسائل دیگری که ممکن است برای عملکرد شورا یا کنفرانس فائو مناسب باشد، به مدیر کل فائو(که از این پس (مدیرکل ) خوانده خواهد شد)0
چ - تصویب آئین نامه ها، مقررات مالی و سایر مقررات اداری داخلی که ممکن است برای انجام وظایف آن ضروری باشد، و
ح - انجام فعالیتهای دیگری که ممکن است جهت اجرای اهداف آن در بالا مقرر گردیده ، ضروری باشد.
3- در صورت نیاز، کمیسیون می تواند از نظر گسترش اهداف این موافقتنامه اقدام به توصیه وتصمیم گیری نماید.
ماده 6- جلسات کمیسیون :
1- هر یک ازاعضای کمیسیون درجلسات کمیسیون دارای یک نماینده خواهد بود. جانشین نماینده ،کارشناسان ومشاوران نیز می توانند در معیت نماینده باشند. جانشین نماینده کارشناسان ومشاوران می توانند در جلسات کمیسیون شرکت نمایند اما حق رای ندارند،مگر در مورد جانشینی که به طور مقتضی برای جانشینی نماینده مجاز باشد.
2- هر یک از اعضاء کمیسیون دارای یک رای خواهد بود. توصیه ها و تصمیمهای کمیسیون با اکثریت آراء اتخاذ خواهد شد، مگر در صورتی که در این موافقتنامه به گونه دیگری پیش بینی شده باشد. اکثریت اعضاء کمیسیون تشکیل حدنصاب را خواهند داد.
3- کمیسیون می تواند با اکثریت دو سوم اعضای خود، در صورت نیاز، آئین نامه خود را تصویب کرده اصلاح نماید.این آئین نامه نباید با این موافقتنامه یا اساسنامه فائو هیچگونه مغایرتی داشته باشد.
4- رئیس کمیسیون یک اجلاس عادی سالانه را برگزار خواهدنمود.
5- جلسات فوق العاده کمیسیون می تواند با تقاضای حداقل یک سوم اعضای آن توسط رئیس کمیسیون برگزار گردد.
6- کمیسیون یک نفر را بعنوان رئیس و حداکثر دونفر رابعنوان نایب رئیس انتخاب خواهد نمود که هر یک از آنها برای یک دوره دو ساله در پست خود انجام وظیفه خواهد کردو می تواند برای دوره بعد نیز مجددا" انتخاب شو اما نباید بیش از چهار سال متوالی در مقام خود ابقاء شود. در انتخاب رئیس و نواب رئیس ، کمیسیون توجه لازم به ضرورت معرفی منطقی نماینده از میان کشورهای حوزه اقیانوس هند مبذول خواهد نمود.
7- کمیسیون می تواند در صورت نیاز با اکثریت دو سوم اعضاءخود مقررات مالی کمیسیون راتصویب واصلاح نماید. این مقررات مالی باید با اصول مندرج در مقررات مالی فائو هماهنگ باشد. مقررات مالی واصلاحیه آنها به کمیته مالی فائو گزارش خواهد شد. این کمتیه دارای این اختیار است که در صورت تشخیص عدم هماهنگی مقرارت مذکور با اصول مندرج در مقررات مالی فائو آنها رامردود اعلام نماید.
8- به منظور تضمین همکاری نزدیک بین کمیسیون و فائو، فائو مجاز خواهد بود بدون حق رای ، در تمامی جلسات کمیسیون ونهادهای فرعی تاسیس شده طبق بند(5) ماده (12) حضور داشته باشد.
ماده 7- ناظران :
1- از هر یک از اعضاء و یا اعضای وابسته فائو که عضوکمیسیون نمی باشد، حسب درخواست آن عضو، می تواند دعوت به عمل آید که از طریق یک ناظر در جلسات کمییون نمایندگی داشته باشد.این نماینده می تواند یادداشتها را ارائه نموده ، بدون رای در مباحثات شرکت نماید.
2- کشورهائی که نه عضو کمیسیون و نه عضو یا از اعضاء وابسته فائو می باشند، اما عضو سازمان ملل متحد و هرر یک از آژانسهای تخصصی آن ، یا آژانس بین امللی انرژی اتمی می باشند می توانند با ارائه درخواست ، در صورت اعلام موافقت کمیسیون از سوی رئیس وطبق مفاد مربوط به اعطای وضعیت ناظر به کشورها، مصوب کنفرانس فائو، برای حضور در جلسات کمیسیون بعنوان ناظر دعوت شوند.
3- کمییون می تواند از سازمانهای بین الدولی یا حسب درخواست از سازمانهای غیر دولتی دارای صلاحیت ویژه در زمینه فعالیتهای کمیسیون دعوت نماید تا درجلساتی که ممکن است به وسیله خود کمیسیون مشخص شود، حضور یابد.
ماده 8- اداره :
1- دبیر کمیسیون (که از این پس (دبیر) خوانده می شود)توسط مدیر کل با تصویب کمیسیون یا در صورت انتصاب در فاصله میان جلسات عادی کمیسیون با تصویب اعضای کمیسیون منصوب خواهد شد. کارکنان کمیسیون توسط دبیر منصوب می شوند و تحت نظارت مستقیم دبیر انجام وظیفه خواهند نمود. دبیر و کارکنان کمیسیون تحت همان شرایط کارکنان فائو منصوب خواهندشد. این افراد برای مقاصد اداری در مقابل مدیر کل پاسخگو خواهند بود.
2- دبیر، مسئول اجرای سیاستها و فعالیتهای کمیسیون خوهد بود و گزارشهای مربوط را به کمیسیون ارائه خواهد داد.دبیر، درصورت نیاز، بعنوان دبیر نهادهای فرعی تاسیس شده توسط کمیسیون نیز انجام وظیفه خواهند نمود.
3- هزینه های کمیسیون از محل بودجه مستقل کمیسیون پرداخت خواهد گردید مگر در مورد هزینه های مربوط به کارکنان وامکاناتی که می تواند توسط فائو در اختیار آن قرار داده شود. هزینه هائی که به عهده فائو می باشد در چارچوب بودجه دو ساله که توسط مدیر کل تهیه واز سوی اجلاس فائو، مطابق با قواعد کلی و مقررات مالی فائو، تصویب می شود، محاسبه و پرداخت خواهد گردید.
4- هزینه های مربوط به نمایندگان ، جانشینان آنها،کارشناسان و مشاورانی که بعنوان نمایندگان دولتها در جلسات کمیسیون ، کمیسیونهای فرعی وکار گروه های آن شرکت می کنند و نیز هزینه های مربوط به حضور ناظران در جلسات ، به عهده دولتها و یاسازمانهای مربوط خواهد بود. هزینه های کارنشاسانی که بنا به لیاقت فردی آنها از سوی کمیسیون برای حضور در جلسات کمیسیون ،کمیسیونهای فرعی و یا کار گروه های آن دعوت می شوند از محل بودجه کمیسیون پرداخت خواهد شد.
ماده 9- تشریفات مربوط به اقدامهای مدریرت و حفظ ذخایر: با رعایت بند(2)، کمیسیون می تواند با کثریت دو سوم اعضای حاضر و رای دهنده ، اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر را تصویب نماید که طبق این ماده برای اعضاء کمیسیون الزام آور می باشد.
2- اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر که برای انجام آن کمیسیون فرعی طبق بند(2)ماده (12)تاسیس شده است ، با پیشنهاد کمیسیون فرعی مربوط تصویب خواهد شد.
3- دبیر بدون هیچگونه تاخیر بی مورد، هر یک از مصوبات کمیسیون در زمینه اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر را به اطلاع اعضای کمیسیون خواهد رساند.
4- با رعایت بندهای (5)و(6)، اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایری که کمیسیون طبق بند(1)تصویب می نماید ظرف (120) روز ازتاریخ مشخص شده در اصلاعیه دبیر یا هر تاریخ دیگری که ممکن است توسط کمیسیون مشخص شود، برای اعضاء الزام آور خواهد شد.
5- هر یک از اعضای کمیسیون می تواند، طی (120) روز از تاریخ مشخص شده و یا طی دوره دیگری که طبق بند(4) توسط کمیسیون می تواند مشخص وشد به هر یک از اقدامهای مدیریت وتحفظ ذخایر که به موجب بند(1) به تصویب رسیده ، اعتراض نماید. اقدامی که از سوی یکی از اعضاء مورد اعتراض قرار گرفته برای آن عضو الزام آور نخواهد بود. سایر اعضای کمیسیون نیز می توانند ظرف یکدوره (60) روزه دیگر از تاریخ انقضای دوره (120) روزه اعتراض خود را اعلام نمایند. همچنین هر یک ازاعضای کمیسیون می تواند در هر زمان اعتراض خود را پس بگیرد واگر اقدام مزبور قبلا" لازم الاجراء شده باشد یا زمانی ممکن است به موجب این ماده نافذ گردد، نسبت به آن اقدام ، ملزم گردد.
6- اگر اقدامی که طبق بند(1) به تصویب رسیده است مورد اعتراض بیش از یک سوم اعضای کمیسیون قرار گیرد، آن اقدام برای سایر اعضاء نیز الزام آور نخواهد بود، اما این امر مانعی برای هر یک از اعضاء یا تمامی آنها برای تنفیذ آن نمی باشد.
7- دبیر به محض دریافت هر اعتراض یا پس گرفتن هر اعتراض ، مراتب را به هر یک از اعضای کمیسیون اعلام خواهد نمود.
8- کمیسیون می تواند با اکثریت نسبی اعضای حاضرو رای دهنده خود توصیه هائی را در ارتباط با اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر، جهت پیشبرد اهداف این موافقتنامه تصویب نماید.
ماده 10- اجراء:
1- هر یک از اعضای کمیسیون تضمین خواهد نمود که اقدامی از جمله وضع مجازاتهای مناسب برای خاطیان را که می تواند برای نافذ شدن مفاد این موافقتنامه و اجرای اقداماهای مدیریت وحفظ ذخایر لازم الاتباع برای آن که به موجب بند(1) ماده )9) ضروری باشد اتخاذ نموده است.
2- هر یک از اعضای کمیسیون اظهارنامه سالانه اقدامهای خودرا که طبق بند(1) اتخاذ نموده به کمیسیون ارائه خواهد نمود. این اظهارنامه حداکثر تا(60) روز قبل از جلسه عادی بعدی کمیسیون برای دبیرخانه کمیسیون ارسال خواهدشد.
3- اعضای کمیسیون در برقراری سیستم مناسبی جهت بررسی اجرای اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر که طبق بند(1) ماده (9)، به تصویب رسیده با در نظر گرفتن فنونوابزار مناسب و موثر چهت نظارت بر فعالیتهای صیادی و جمع آوری اطالعات علمی مورد نیاز برای مقاصد این موافقتنامه از طریق کمیسیون همکاری خواهند نمود.
4- اعضای کمیسیون برای تبادل اطلاعات مربوط به صیادی درذخای تحت پوشش این موافقتنامه توسط اتباع هر کشور یا موسسه ای که عضو کمیسیون نمی باشد، همکاری خواهند نمود.
ماده 11- اطلاعات :
1- اعضای کمیسیون حسب در خواست کمیسیون ، آمار، داده ها و اطلاعات موجود و قابل دسترسی را کمیسیون ممکن است برای مقاصد این موافقتنامه درخواست نماید، تامین خواهند نمود. مفاد و شکل این اطلاعات آماری و همچنین زمان بندی تحویل آنها توسط کمیسیون تعیین خواهد شد.
کمیسیون تلاش خواهد کرد تا آمار صید کشورها و موسسه های غیر عضو کمیسیون را نیز به دست آورد.
2- هر یک از اعضای کمیسیون نسخه هائی از قوانین و مقررات و دستورالعملهای اجرائی جاری یا در صورت اقتضاء خلاصه آنها را در ارتباط با مدیریت و حفظ ذخایر تحت پوشش این موافقتنامه به کمیسیون ارائه خواهد نمود. و هر گونه اصلاح یاالغای این قوانین ، مقررات و دستورالعملهای اجرائی را به کمیسیون اطلاع خواهد داد.
ماده 12- نهادهای فرعی :
1- کمیسیون ، کارگروه علمی دائمی را تاسیس خواهد نمود.
2- کمیسیون می تواند برای اداره امور هر یک یا تعدادبیشتری از ذخایر تحت پوشش این موافقتنامه کمیسیونهای فرعی تاسیس نماید
3- عضویت در این کمیسیونهای فرعی برای اعضای کمیسیون که کشورهای ساحلی هستند و در مسیر مهاجرت ذخایر مربوط در کمیسیون فرعی قرار دارند یا کشورهائی هستند که کشتیهای آنها در شیلات این ذخایر مشارکت می نمایند، آزاد خواهد بود.
4- کمیسیون فرعی مرجعی را برای مشاوره و همکاری در مورد مووضعات مربوط هب مدیریت و حفظ ذخایر مربوط و به ویژه موارد زیر تشکیل خواهد داد:
الف - بررسی ذخایر مربوط و جمع آوری اطلاعات علمی و سایر اطلاعات مربو طدر ارتباط با آن ذخایر،
ب - ارزیابی و تجزیه و تحلیل روندو شرایط ذخایر مربوط،
پ - هماهنگی تحقیقات و مطالعات راجع به ذخایر مربوط،
ت - گزارش یافته های خود به کمیسیون ،
ج - پیشنهاد توصیه هائی برای انجام اقدامهائی توسط اعضای کمیسیون ک ممکن است مناسب باشد از جمله اقدام در جهت به دست آوردن اطلاعات لازم در ارتباط با دخایر و پیشنهادهائی برای اقدامهای مدیریت و حفظ ذخایر،
چ - بررسی موضوعهائی که توسط کمیسیون به آن ارجاع می شود.
5- کمیسیون می تواند با رعایت مفاد این ماده ، کارگروه ها، گروه های مقدماتی و نهادهای فرعی دیگری که ممکناست برای مقاصد این موافقتامه ضروری باشند را تاسیس نماید.
6- تاسیس هر یک از کمیسیونهای فرعی توسط کمیسیون که نیاز به مصرف هزنیه از سوی کمیسیون داشته باشد و یا هریک از کار گروهها گروههای مقدماتی و یا سایر نهادهای فرعی منطوربه تامین بودن بودجه لازم در بودجه مستقل مصوب کمیسیون یا فائو بر حسب مورد می باشد. در صورتی که مخارج مربوط به عهده فائو باشد، تعیین تامین بودن بودجه مربوط به عهده مدیر کل خواهد بود. قبل از اخذ تصمیم درباره هزینه مربوط به تاسیس نهادهای فرعی ، کمیسیون باید بدوا" گزارشی از بدیر و یا در صورت اقتضاء مدیرکل ، در مورد مسایل اداری ومالی دریافت کرده باشد.
7- نهادهای فرعی در صورت درخواست کمیسیون اطلاعاتی را در خصوص گزارش فعالیتهای خود به کمیسیون ارائه خواهندنمود.
ماده 13- منابع مالی :
1- هر یک از اعضای کمیسیون تعهد می نماید که سالانه سهم خودرا در بودجه مستقل بر حسب میزان حق عضویتی که کمیسیون به تصویب می رساند پرداخت نماید.
2- کمیسیون بودجه مستقل را در هر اجلاس عادی به اتفاق آرای اعضای آن تصویب خواهد نمود مشروط بر اینکه در هر حال چنانچه پس از انجام کلیه تلاشها، اتفاق آراء در طول آن اجلاس حاصل نشد، موضوع به را یگذاشته خواهد شد و در این صورت بودجه با اکثریت دو سوم اعضاء تصویب خواهد شد.
3-
الف - میزان حق عضویت هر یک از اعضای کمیسیون طبق طرحی که توسط کمیسیون تصویب و باتفاق آراء اصلاح می گردد، تعیین خواهدشد
ب - در تصویب طرح ، توجه لازم به هر یک از اعضاء مبذول گشته و برای هر یک ، یک حق عضویت پایه مساوی و یک حق عضویت متغیر از جمله براساس کل مقدار صید گونه های تحت پوشش این موافقتنامه در حیطه و تحویل آنها به ساحل و نیز درآمد سرانه هر عوض ارزیابی می گردد.
پ - طرح مصوب و یا اصلاحی کمیسیون در مقررات مالی کمیسیون گنجانده خواهد شد.
4- از هر یک از اعضای کمیسیون که به عضویت فائودر نیامده است درخواست خواهد شد تا حق عضویتی را که کمیسیون ممکن است در مور هزینه های فائو در خصوص فعالتیهای کمیسیون تعیین نماید، پرداخت کند.
5- پرداخت حقو عضویتها به ارزهای رایج قابل تبدیل انجام خواهد شد، مگر اینکه کمیسیون با موافقت مدیر کل تصمیم دیگری بگیرد.
6- کمیسیون همچنین می تواند هبه ها و سایر انواع کمکهای سازمانها، افراد و سایر منابع را برای مقاصد مربوط به انجام هر یک از وظایف خود بپذیرد.
7- حق عضویتها، هبه ه و سایر انواع کمکهای دریافتی مطابق مقرارت مالی فائو در صندوق تولیتی که مدیریت آن به عهده مدیر کل می باشد واریز خواهد شد.
8- هر یک از اعضای کمیسیون که پرداخت سهم مالی وی به کمیسیون به تعویق افتاده است ،در صورتی که مبلغ معوقه معادل حق عضویت در دو سال تقویمی گذشته و با بیش از آن باشد، حق رای در کمیسیون را نخواهدداشت. با وجود این در صورتی که کمیسیون تشخیص دهد که تعویق پرداخت به عللی خارج از کنترل عضو بوده است ، می تواند به آن عضو حق رای بدهد.
ماده 14- دفتر مرکزی :
کمیسیون پس از مشاوره با مدیرکل محل دفتر مرکزی را تعیین خواهد نمود.
ماده 15- همکاری با سایر سازمانها و موسسه ها:
1- کمیسیون با سایر موسسه ها و سازمانهای بین الولی به ویژه آنهائی که در بخش شیلات فعال هستند و می توانند در انجام کارها و پیشبرد اهاف کمیسیون کمک کنند و به ویژه با هر موسسه یاسازمان بین الدولی که قاتون ماهیان موجود در حیطه در ارتباط هستند همکاری کرده ترتیبات مناسب را ایجاد خواهد نمود. کمیسیون می تواند با این سازمانها وموسسه ها موافقتنامه هائی را منعقد نماید. این موافقتنامه ها در جهت ارتقای نقش تکمیل کنندگی خواهد بود و طبق بند(2)، از دوباره کاری و تداخل فعالیتهای کمیسیون و سازمانهای مزبو رجلوگیری به عمل خواهد آورد.
2- هیچ یک از مفاد این موافقتنامه لطمه ای به حقوق و مسئولیتهای سایر موسسه ها یا سازمانهای بین الدولی که باتون ماهیان و یا گونه هائی از آن در حیطه در ارتباط هستندو یا به اعتبار اقدامهای اتخاذ شده به وسیله این گونه سازمانها یا موسسه ها وارد نخواهد آورد.
ماده 16- حقوق کشورهای ساحلی :
این موافقتنامه ، به اعمال حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی طبق حقوق بین الملل دریاها به منظور اکتشاف واستخراج ، مدیریت وحفظ ذخایر زنده ، از جمله گونه های مهاجر، در محدوده (200) گره دریائی تحت حاکمیت آن کشور لطمه ای وارد نخواهد آورد.
ماده 17- پذیرش :
1- پذیرش این موافقتنامه از سوی هر یک از اعضاء و یا اعضای وابسته فائو از طریق سپردن سند پذیرش به مدیرکل صورت خواهد گرفت.
2- پذیرش این موافقتنامه از سوی هر یک از کشورهای مذکور در بند(2) ماده (4) از طریق سپردن سند پذیرش به مدیر کل صورت خواهد گرفت. پذیرش از تاریخی که کمیسیون درخواست عضویت را می پذیرد نافذ خواهد شد.
3- مدیر کل تمامی اعضای کمیسیون ، تمامی اعضای فائو ودبیرکل سازمان ملل متحد را از تمامی پذیرشهائی که نافذ شده اند مطلع خواهد نمود.
ماده 18- لازم الاجراء شدن :
این موافقتنامه از تاریخ دریافت دهمین سن پذیرش توسط مدیر کل لازم الاجراء خواهد شد. پس از آن ، این موافقتنامه در مورد هر یک از اعضاء یااعضای وابسته فائو یا کشورهای مذکور در بند(2) ماده (4) که متعاقبا" سند پذیرش خود را تسلیم نمایند، ازتاریخ نافذ شدن پذیرش مزبو ریا تاریخ نافذ شدن آن طبق ماده (17) فوق الذکر لازم الاجراء خواهد شد.
ماده 19- حق شرط :
پذیرش این موافقتنامه می تواند طبق قواعد کلی حقوق بین الملل عممی که در مفاد بخش (2)، قمست (2) کنوانسیون وین درباره حقوق معاهدات 1969 میلادی (1348 هجری شمسی ) درج گردیده ، منوط به حق شرطهائی گردد.
ماده 20- اصلاحات :
1- این موافقتنامه می تواند با اکثریت سه چهارم اعضای کمیسیون اصلاح گردد.
2- هر یک از اعضای کمیسیون یا مدیرکل می تواند پیشنهاداصلاح را ارائه نماید. پیشنهادهای اعضای کمیسیون هم به رئیس کمیسیون و هم به مدیر کل و پیشنهادهای مدیر به رئیس کمیسیون ارائه خواهد شد. ارائه پیشنهادها باید حداکثر(120) روز قبل ازتاریخ تشکیل اجلاسی باشد که قرار است به آنها رسیدگی نماید. مدیر کل فورا" تمامی اعضای کمیسیون را از تمامی پیشنهادهای ارائه شده برای اصلاحات آگاه خواهد نمود.
3- هریک از اصلاحات این موافقتنامه به شورای فائو گزارش خواهد شد. این شورا می تواند اصلاحاتی را که به طور صریح منطبق بر اهداف و مقاصد فائو یا مفاداساسنامه فائو نیست ، مردوداعلام نماید.
4- اصلاحیه هائی که هیچگونه تعهد تازه ای برای اعضاء ایجاد نمی کند، از تاریخ تصویب کمیسیون با رعایت بند(3) فوق ، برای تمامی اعضاء لازم الاجراء خواهد بود.
5- اصلاحیه هائی که شامل تعهدات تازه ای برای اعضای کمیسیون می باشد، پس از تصویب کمیسیون با رعایت بند(3) فوق ، در مورد هر عضو تنها در صورت پذیرش آن لازم الاجراء خواهد بود. اسناد پذیرش اصلاحیه های شامل تعهدات تازه به مدیرکل تسلیم خواهد شد. مدیرکل این پذیرش را به اطلاع تمامی اعضای کمیسیون و دبیرکل سازمان ملل متحد خواهد رساند. حقوق و تعهدات هر یک از اعضای کمیسیون که اصلاحیه ، شامل تعهدات تازه را نپذیرفته است کماکان تابع مفاد لازم الاجرای این موافقتنامه قبل از اصلاحیه ، خواهد بود.
6- اصلاحیه های پیوستهای این موافقتنامه می تواند با اکثریت دو سوم اعضای کمیسیون مورد تصویب قرار گیرد و از زمان تصویب کمیسیون لازم الاجراء خواهد شد.
7- مدیر کل لازم الاجراء شدن هر یک از اصلاحیه ها را به اطلاع تمامی اعضای کمیسیون ، تمام اعضاء و اعضای وابسته به فائو ودبیر کل سازمان ملل متحد خواهد رساند.
ماده 21- کناره گیری :
1- هر یک از اعضای کمیسیون می توانند در هر زمان پس از گذشت دو سال از تاریخ لازم الاجراء شدن این موافقتنامه نسبت به آن عضو، با تسلیم یادداشت کتبی به مدیر کل از این موافقتنامه کناره گیری نماید. مدیر کل فورا" تمامی اعضای کمیسیون ، اعضاء و اعضای وابسته فائو و دبیرکل سازمان ملل متحد را از کناره گیری مزبور آگاه خواهد نمود. کناره گیری در پایان سال تقویمی متعاقب سال دریافت یادداشت کناره گیری توسط مدیر کل نافذ خواهد شد.
2- یک عضو کمیسیون می تواند در ارتباط با یک یا چند سرزمین که مسئول روابط بین المللی آنها می باشد یادداشت کناره گیری ارائه نماید. هرگاه عضوی یادداشت کناره گیری از کمیسیون ارائه نماید. باید سرزمین یا سرزمینهائی را که کناره گیری در مورد آنها تسری دارد بیان کند. در صورت عدم بیان این مطلب ، کناره گیری نسبت به تمامی سرزمینهائی که عضو مزبور مسئول روابط بین المللی آنهاست تسری یافته تلقی خواهد شد بجز سرزمینهای متعلق به یک عضووابسته که با حق خود عضو کمیسیون می باشد.
3- ارائه یادداشت کناره گیری از فائو توسط هر یک از اعضای کمیسیون همزمان کناره گیری از کمیسیون تلقی خواهد شد و این کناره گیری در مورد تمامی سزمینهائی که آن عضو کمیسیون مسئول روابط بین المللی آنهاست تسری یافته تلقی خواهد شد. بجزسرزمینهای متعلق به یک عضو وابسته که با حق خود عضو کمیسیون می باشد.
4- کناره گیری از این موافقتنامه می تواند مطابق آنچه که در بند(4) ماده (4) پیش بینی شده نیز صورت گیرد.
ماده 22- انقضاء:
چنانچه در نتیجه کناره گیریها، تعداد اعضای کمیسیون از ده عضو کمتر شود،این موافقتنامه خود به خودمنقضی خواهد شد، مگر در صورتی که اعضای باقیمانده کمیسیون به اتفاق آراء تصمیم دیگری اتخاذ نماید.
ماده 23- تفسیر وحل و فصل اختلافات :
هر اختلافی در مورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه در صورت عدم حل و فصل آن توسط کمیسیون ، برای حل و فصل به تشریفات میانجیگری که توسط کمیسیون تصویب خواهد شد،ارجاع خواهد گردید. نتایج حاصل از این تشریفات میانجیگری ، گرچه به خودی خودالزام آور نیست ، اما بنیان جدیدی برای تجدیدنظردر مساله مورد اختلاف توسط طرفهای اختلاف خواهد بود. در صورت عدم حل اختلاف از طریق تشریفات میانجیگری ، اختلاف می تواند طبق اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری به آن دیوان ارجاع گردد، مگر آنکه طرفهای اختلاف ، در مورد شیوه حل اختلاف دیگری به توافق برسند.
ماده 24- امین اسناد:
مدیرکل ، امین اسناد این موافقتنامه خواهد بود. امین اسناد: الف - برای هر یک از اعضاء و اعضای وابسته فائو و همچنین کشورهای غیر عضوی که ممکن است عضو این موافقتنامه گردند. نسخه های مصدق این موافقتنامه را ارسال خواهد نمود.
ب - به محض لازم الاجراء شدن این موافقتنامه نسبت به ثبت آن طبق ماده (102) منشور ملل متحد نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد اقدام خواهد نمود.
پ - هر یک از اعضاء و یا اعضای وابسته فائو که این موافقتنامه را پذیرفته اند و نیز کشورهائی که عضویت آنهادر کمیسیون پذیرفته شده را از موارد زیر مطلع خواهد نمود:
1- پذیرش درخواست عضویت کشورهای غیر عضو کمیسیون 0
2- پیشنهادهای مربوط به اصلاح این موافقتنامه ویاپیوستهای آن 0
ت - هر یک از اعضاء یا اعضای وابسته فائو و هریک ازکشورهای غیر عضوی که ممکن است عضو این موافقتنامه گردند را از مواردزیر مطلع خواهد نمود:
1- ارائه سند پذیرش طبق ماده (17)،
2- تاریخ لازم الاجراء شدن موافقتنامه طبق ماده (18)،
3- پذیرشهای مشروط به عمل آمده طبق ماده (19)،
4- تصویب اصلاحیه های موافقتنامه طبق ماده (20)،
5- کناره گیری از موافقتنامه طبق ماده (21)،
6- انقضای موافقتنامه طبق ماده (22)0
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست و چهار ماده و پیوستهای (الف ) و(ب ) در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سیزدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/8/380 به تائید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16543

تاریخ تصویب : 1380/08/13

تاریخ ابلاغ : 1380/09/21

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.