نصب لوله آهنی بر سرراه عمومی که منتهی به قتل شده ازنوع شبه عمد است

نصب-لوله-آهنی-بر-سرراه-عمومی-که-منتهی-به-قتل-شده-ازنوع-شبه-عمد-است

نصب لوله آهنی بر سرراه عمومی که منتهی به قتل شده ازنوع شبه عمد است


کلاسه پرونده : 27/8/3893
شماره دادنامه :121173/12/71
فرجامخواه : ...
فرجامخوانده : دادگاه و اولیای دم
فرجام خواسته : دادنامه شماره 3073/1/71 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای ... (الف ) فرزند حسین ،40ساله ، کشاورز اهل و ساکن ... ، فاقد پیشینه کیفری ، دارای علا و اولاد، بی سواد، مسلمان ، ایرانی متهم است به ارتکاب یک فقره قتل غیرعمدی مرحوم (ب ) در اثر کار گذاشتن لوله در راه عمومی که باعث برخورد متوفی با لوله بدون نصب علامت هشدار دهنده می شود که همین تصادف سرانجام منجر به فوت نامبرده می گردد که با توجه به شکایت پدر و مادر و همسر ( عقدبسته ) مصدوم و نیز شکایت خود " متوفی " قبل از فوتش که از وی بازجویی شده " است " ( درتاریخ 24/1/68 برگ 40پرونده )0 مصدوم شاکی در پاسخ به سوال بازجوچنین بیان می کند.(درمورخه 28/10/67 حدود ساعت 5/6 شب من داشتم با موتور سیکلت عبور می کردم در جاده حسینیه ... ناگهان در مقابلم یک لوله دیدم و من دولا شدم که اززیر لوله عبور نمایم که دیگر متوجه نشدم چه شد. ضمنا" دو ساعت قبل که از همین جاده عبور کردم لوله ای وجود نداشت ) و بعد درپاسخ به سوالات می گوید: (از ... (متهم ) شکایت دارم به دلیل اینکه لوله ها را وی کار گذاشته است و شاهد به نام (ج ) و(د) دارم وازناحیه سر زخمی شده ام و از کمر به پایین فلج شده ام ... )
گواهی پزشکی چنین اظهارنظر نموده است : آقای (ب ) در اثر اصابت با جشم سخت به ناحیه مغز دچار قطع نخاع و آسیب مغزی شده و پس از یازده ماه معالجه در تاریخ 25/12/68 معالجه نتیجه بخش نبوده و مرحوم گردید.)
با توجه به شکایت اولیای دم متوفی و گواهی پزشکی قانونی و گزارش مراجع انتظامی و تحقیقات دادسرای عمومی به موجب کیفر خواست شماره 289923/7/69 تقاضای تعیین کیفرنامبرده گردیده است و شعبه 12 دادگاه کیفری یک ... با توجه به محتویات پرونده و استماع اظهارات اولیای متوفی و مشتکی عنه و مطلعین و ملاحظه گواهیهای پزشکی قانونی بالاخره اتهام متهم موصوف الذکر را محرزتشخیص " داده " النهایه قتل را قتل خطای محض داننسته و بر اساس علم قاضیی به شرح دادنامه شماره 30/1/71 رای به محکومیت عاقله متهم صادرنموده است که رای صادره مورد اعتراض و تجدیدنظرخواهی محکوم علیه واقع " شده و" متعاقب آن دادگاه مزبور با رد اعتراض و بقاء بر رای خود پرونده را به دیوان عال یکشور ارسال وبه این شعبه ارجاع گردیده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید وپ س از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نسبت به دادنامه شماره 73 30/1/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:

(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده صرفنظر از اینکه محکوم علیه عاقله ... (قاتل ) بوده نه خود او که اعتراض کرده و همچنین با غمض از اینکه منشاء علم قاضی محترم عمدتا" اقرار متهم بوده وحسب فتوای آیت الله العظمی گلپایگانی مدظله چنین علمی حکم اقرار را دارد (با اطلاق ماده 305 قانون مجازات اسلامی سازش ندارد)0 از همه اینها گذشته به لحاظ اینکه نصب لوله آهنی در سر راه عمومی مردم بدون علائم منبهه و هشدار دهنده و تنها با روشن کردن یک لاستیک و رفتن دنبال آبیاری که آن هم خاموش شده کافی نیست مانند حفر چاه سر راه می ماند که چنین عمل بی احتیاطی و تفریط به نفس مقتول خواهد بود که به فتوای امام راحل (ره ) در حکم شبه عمد خواهدبود. علی هذا خود متهم نامبرده مسئول پرداخت دیه است نه عاقله بنابراین دادنامه فوق الاشاره از این جهت نقض می گردد و پرونده در اجرای ماده 5 قانون تجدید نظر عودت داده می شود. قابل ذکر است مورد سوال در فتوای امام راحل (ره ) گرچه تخلفات رانندگی است ، ولی قطعا" مورد خصوصیتی ندارد و مخصص واقع نمی شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

68

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1173

تاریخ تصویب : 1371/12/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.